Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekkastje voor zaailingen


Jorg

Aanbevolen berichten

Ja moet lukken Jos, heb een kas bij huis (beschut) en een op het volkstuincomplex (open terrein). Het was een gokje, had ook niet verwacht dat ze zo snel zouden groeien onder de lampen. Vorig jaar voor het raam ging het namelijk stukken langzamer...

 

De voorlopige conclusie is dan ook: de tl lampen dragen bij aan mooie stevige en gezonde plantjes maar met zaaien kan je beter wachten tot eind januari / begin februari.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vandaag de paprika plantjes maar weer verpot, ondangs de lage temperatuur begonnen de wortels al door de p9 potjes te groeien.

Volgende week of de week daarna de tomaten zaaien. Omdat het opkweken van de paprika goed verloopt zullen de tomaten straks de plaats van de paprika's innemen. Die gaan dan naar de vensterbank op het zuiden.

 

Duidelijk dat er volgend jaar later gezaaid gaat worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg dan krijg je met de tomaten hetzelfde probleem.

Tomaten buiten omstreeks 15 mei, gemiddeld heeft een tomaat 6/8 weken nodig om tot redelijke plant uit te groeien. Dus zaaien omstreeks 15 maart is het meest aanepaste moment.

Probeer je geduld te bewaren ook al zijn de temperaturen nu en dan des voorjaars. 15 mei is nog lang.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt gelijk Jos, ik weet dat ze te vroeg gezaaid zijn zeker nu ze zo goed groeien onder de lampen.

 

Voor het zaaien van de tomaten had ik het weekend van 12 maart op de planning staan, maar misschien schuif ik het nog een weekje op. Ik heb wel een kas waar ze straks, afhankelijk van het weer in april, naar toe kunnen verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Ik denk niet dat ik die gemaakt heb maar ze hebben nog een tijdje voor het raam moeten staan omdat de planten te groot waren. Daarom dit jaar dus een maandje later beginnen

Ik zie hier nog wel een foto uit april staan: https://www.moestuinforum.nl/seizoen-2011-jorg-t439.html#p20572 haal daar wat centimeters af in vergelijking met de laatste foto in dit topic en dan heb je wel een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die foto is dus van april...volgens mij moesten mijn paprika's toen nog 10 cm hoog worden; dus is zeker een hele voorsprong die de planten hadden!! Ik denk dat ik naast de pepers ook nog wat paprika's ga zaaien in zo'n kweekkasje... heb ik iets te knutselen van de winter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was spinnend tevreden over het resultaat, met diverse soorten toch een flinke voorsprong geboekt, doordat de lichtopbrengst in verhouding met de temperatuur gunstig was (de schuurtemp lag in februari rond de 12 grdn) Later toen het warmer werd heb ik de bak erom weggehaald en de TL lampen erboven laten hangen.

 

Volgende winter tuig ik hem weer op. Had hele mooie en stevige planten

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Goedenavond,

 

Ik wil komend voorjaar en misschien al even in de winter ook wat gaan expirimenteren met verlichting boven plantjes.

Ik ben niet zo giga technisch om nou van alles te bouwen, dus ik bedacht me dat ik nog simpele LED-Strips van de Ikea heb liggen.

 

Het gaat om deze:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40192361/

 

Ik heb geen idee of ze sterk genoeg zijn. Ik kon wel via internet nog een pagina vinden met technische berichten over de LED-Strips, ik weet niet of ik daar iets uit af kan leiden?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/58303

 

Op een andere site kon ik dit bericht vinden:

 

Ik heb al een tijdje naast een terrarium ook een aquarium met makkelijke planten die ik met LEDs verlicht.

Boven beide bakken hangen betaalbare witte 'Dioder' LED strips van Ikea, de planten en dieren doen het in beide bakken prima.

 

Deze bakjes zijn echter maar 30 cm hoog, bij grotere bakken of moeilijkere planten zal waarschijnlijk betere en duurdere) LED verlichting nodig zijn....

 

 

Denken jullie dat het een kans tot succes heeft? Of is het het waard om een poging te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik wil zelf deze winter ook wat boven op zolder zetten.

 

Ik zag dit staan voor 50 euro is dat wat?

 

225 LED Planten Kweek Groei Lamp

Zeer Hoge Kortingen bij meerdere aantallen

 

Laat uw planten ongelooflijk snel groeien terwijl u tot 85% op uw energiekosten bespaart!

 

Waarom kiezen voor LED Groeilampen?

- Bespaar tot 85% op uw huidige energiekosten

- Wordt niet warm waardoor u de lampen niet hoeft te koelen

- Uw planten groeit onkenbaar snel

 

Specificaties:

- 225 LED’s in rijen van 15 x 15

- Output: 15 Watt

- Afmetingen: 31 x 31 x 3,8 cm (L x B x H)

- Verwachte levensduur: 20.000 branduren

- Eenvoudige montage door de 4 bevestigingspunten

 

 

 

 

-Kan ik daar ook bijvoorbeel nu sla plantjes onderzetten en laten volgroeien?

 

-Moet ik het in een kastje bevestigen of kan hij ook gewoon aan het plafond naar beneden hangen? Het is altijd 100% donker op mijn zolder. ( er zit geen raam in)

 

Ik hoor graag van jullie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een verwarmde zolder Nick ? Anders hoef je er , zeker 's winters , niet eens aan te beginnen.

 

De daadwerkelijke besparing door gebruik van zo'n ledlamp valt , ondanks de aangegeven besparing op energiekosten , nogal tegen . Ik zou TL armatuurtjes gebruiken zoals Jorg die in dit topic laat zien. Voor het opkweken van plantjes zijn die prima geschikt. Ik probeer het 'kostenplaatje' even duidelijk te maken.

 

Allereerst geldt die besparing van 85% bij een vergelijking tussen een led lamp en een gloeilamp. T.o.v. TL buisjes is die besparing beslist een heel stuk minder . Er staat niet voor niks in de tekst een besparing aangegeven tot 85% .

 

De afmeting van de ledlamp is 31 x 31 cm . Het bruikbare oppervlak voor het kweken van plantjes is ongeveer net zo groot en dus vrij klein. De lengte van een 18 watt TL armatuurtje is 61 cm en met drie armatuurtjes naast elkaar verlicht je het dubbele van het oppervlak dat een enkele ledlamp doet . Vergeleken met 3 TL armatuurtjes zou je 2 led lampen moeten aanschaffen . Laten we beide systeempjes even vergelijken.

 

De kostprijs van 2 ledlampen is 100 euro. De kostprijs van 3 stuks 18 watt TL armatuurtjes is inclusief lampen 3 x 5,85 = 17,55 euro (bij de Gamma) . De meerprijs voor ledlampen is dus 82,45 euro .

 

Nemen we voor het gemak aan dat het opgenomen vermogen van de ledlamp gelijk is aan het aangegeven output vermogen van 15 watt (in werkelijkheid zal het meer zijn want ook de regelelectronica voor de leds vraagt ook energie) dan vraagt de led verlichting in mijn voorbeeld in totaal 30 watt en de buisjes 54 watt per uur. Je spaart met ledverlichting dus 24 watt per uur uit.

 

Een kw/hr kost iets van 25 ct. Voor die meerprijs van 82,45 euro koop je bijna 330 kilowatt/uur ofwel 330.000 watt/uren . Voordat je de meerprijs van de leds door hun lagere energiekosten hebt terugverdiend moet de groeiverlichting 330.000/24 = 13.750 uur gebruikt zijn. Dat zijn 860 gebruiksdagen bij 16 branduren per dag.

 

Niet de moeite waard dus en dan is het nog maar de vraag of de ledlamp inderdaad zijn verwachte 20.000 branduren mee gaat . Ook al is de levensduur van de leds misschien wel 20.000 uur , de regelelectronica is het zwakke punt en zal bijna zeker al eerder de geest geven waardoor het licht voortijdig 'op zwart' gaat. Een TL buisje met een verwachte levensduur van 8000 uur zul je wel eerder dan de ledlamp moeten vervangen maar vergeleken daarmee kost zo'n TL buisje dan ook 'bijna niets'.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans,

 

Bedankt voor je uitgebreide, maar zeer duidelijk advies! Ik ga dan toch maar wat knutselen met TL lampen. Ik was een beetje enthousiast geworden door het volgende filmpje

 

Ik weet dat zij veel meer lichten hadden. Ik heb geen kachel op zolder. Het is niet zo een oud huis en echt heel koud wordt het daarboven niet. Maar wel minima temperaturen van 14 graden is dat erg? Ik woon op een bovenwoning met daarboven een kleine zolder.

 

Anders moet ik gewoon weer wachten op volgend jaar. Beneden gaat niet lukken, dan krijg ik ruzie met de vrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.v. het filmpje op Youtube moet ik eerst nog iets verduidelijken wat het gebruik van TL buisjes als groeilamp betreft. De standaard buisjes zoals ze in de Gamma armatuurtjes zitten , TL-D 18W/840 , hebben een kleurtemperatuur van 4000°Kelvin. Die kleur (koudwit) is geschikt voor het opkweken van plantjes en zelf heb ik dit jaar m.b.v. deze buisjes uitstekende resultaten behaald. Om planten in bloei te trekken zijn deze buisjes niet geschikt . Vruchten kweken zoals op het Youtube filmpje te zien is zal onder dit licht niet lukken omdat de planten daarvoor eerst een bloeistadium moeten doormaken. Wil je toch planten in bloei trekken dan zul je daglicht TL buizen moeten gaan gebruiken zoals Jorg ze heeft maar die zijn dan wel een stuk duurder.

 

Het opkweken van plantjes gaat met de standaard TL-D 18W/840 buisjes dus wel goed en ook sla zou je tot het oogststadium moeten kunnen kweken omdat daarvoor geen bloeistadium nodig is. Bij een temperatuur van 14 graden zal sla goed kiemen en ook verder groeien gaat wel lukken . Een wat hogere temperatuur tijdens het groeien is echter beter om een grotere groeisnelheid en daardoor een hoger rendement te verkrijgen. De armatuurtjes geven wel wat warmte af maar je kunt daar nog beter van profiteren als je die in een gesloten omgeving gebruikt. Ik denk dat een groeilampenkastje zoals ik gemaakt heb daar heel geschikt voor is. Met een al of niet doorzichtig gordijntje er voor zal dat nog een paar graden extra moeten uitmaken. Wel even in de gaten houden of bij geheel gesloten gordijn de temperatuur weer niet te hoog wordt. Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik ben van plan om volgend jaar eens met zo'n gordijntje te gaan experimenteren.

 

groeilampenkastje-t4151.html

 

Denk je er nog aan dat sla een lichtkiemer is ? De zaden mogen na het zaaien nauwelijks bedekt zijn en ook in het kiemstadium zul je dus de groeiverlichting al moeten gaan gebruiken. Verder zou ik als slasoort pluksla nemen omdat die over een langere periode oogstbaar is en onder groeilampen makkelijker te telen is dan kropsla .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk als je nog wat laat horen Nic als je er mee zou beginnen . Maar dan wel liefst met foto's. '

 

Nog even een 'toetje'.

 

Na al het gepraat over groeilampen in dit topic vond Google het zo te zien de moeite waard om deze advertentie ad te laten zien. Hij stond gisteren ineens onder de toen laatste bijdrage van dit topic. Ik moest er om lachen en heb er een screendumpje van gemaakt.

 

forumreclame76031348149453.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha grappig! Straks krijg ik nog ruzie op mijn werk (politie). Dan komen ze bij thuis controleren of ik een hennepkwekerij op zolder heb haha.

 

Ik zal van de vorderingen zeker foto's maken Frans!

 

Mijn "grote" moestuin is mislukt dit seizoen wegens gebrek aan tijd. Ik ga dan ook nu in het klein verder in bakken in mijn tuintje tot ik een grotere tuin heb in de toekomst. Ik ben benieuwd of ik me zolder rustig kan ombouwen tot groente kwekerij haha.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hou de aanbiedingen van de Lidl eens in de gaten Willy. Het ding op de foto hier beneden komt ieder jaar weer terug en toevallig is hij in Nederland sinds gisteren weer in de aanbieding. Meestal is hij daarna al snel ook in de belgische Lidl verkrijgbaar (of hij is daar al eerder geweest ).

 

Ik heb er een paar jaar geleden drie stuks van gekocht (linker model maar iets andere uitvoering) en ze bevallen uitstekend. Bij ieder apparaat wordt één buitensensor geleverd maar ieder apparaat kan wel maximaal drie sensoren aflezen . Ik ga er dan wel van uit dat vergeleken met die dingen van mij alleen het uiterlijk wat gewijzigd is en niet het technisch gedeelte. Zo'n sensor kan op 3 verschillend instelbare kanalen uitzenden dus als je iedere sensor op een ander kanaal zet , wat ik gedaan heb , dan kun je op elke binnenunit alle sensoren apart uitlezen.

 

Er zitten nog een paar functies op die niet in de tekst bij het plaatje staan. De meest interessante daarvan vind ik dat je ook de maximum/minimum temperatuur van de binnenunit en van de buitensensoren kan oproepen die je daarna natuurlijk ook weer kunt resetten.

 

lidldraadloos13091359726738.PNG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...