Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorkom lange, dunne en slappe plantjes


Jorg

Aanbevolen berichten

Zomaar een tip die ik tegenkwam. Iedereen die op de vensterbank zaait kent het wel, de zaailingen buigen naar het licht toe. Met als gevolg lange, dunne en slappe plantjes. Met een simpele truc kan dit voorkomen.

 

Nodig

  • Kartonnen doos, bij voorkeur wit*
  • Schaar of stanleymes
  • *(witte verf of aluminium folie)

 

Snijd de karntonnen doos open zoals te zien op onderstaande tekening.

boxprop.JPG

 

Als de doos niet wit is moet je de binnenkant wit verven of bekleden met aluminium folie. Op deze manier wordt het zonlicht gereflecteerd en voorkom je dat de zaailingen naar het licht toe buigen. Zet de zaaibakjes in de kartonnen doos en plaats deze op de vensterbank richting het zuiden.

 

Disclaimer: ik heb het zelf nog niet geprobeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

op een ander forum heb ik geleerd dat landbouwplastic (wit aan de ene en zwart aan de andere kant) het best licht reflecteert.

aluminiumfolie schijnt brandplekken te kunnen veroorzaken door de kreukels die erin kunnen komen. die werken als vergrootglas...?

 

het idee van de doos vind ik super! als ik nog aan wat van dat landbouwplastic kan komen maak ik er ook een paar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via twitter kreeg ik van tuinsmakelijk.nl de volgende ervaring met deze tip toegestuurd:

Ik heb een soortgelijk kasje met reflekterende kanten, merkte weinig verschil bij planten.
[...]had er ook meer van verwacht, in de praktijk planten in kastje niet beter dan planten ernaast zonder

http://twitter.com/#!/Tuinsmakelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...