eva1986 Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Oké, als het goed is komt vandaag of morgen mijn bestellen van Tabernal binnen. Daarin ook wortel-zaad (Amsterdam Forcing 3 - sprint) volgens de site goed te kweken in potten. Nu meen ik te weten dat wortelen direct in de pot (of grond) gezaaid kunnen worden. Mijn vraag echter aan de doorgewinterde pot-kwekers hier;Hoe diep moeten mijn potten zijn?? Alvast bedankt weer! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
geedee Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Niet echt een doorgewinterde potzaaier hier.....maar ik heb ze toevallig vorige week ook in een pot met gezeefde grond gezaaid.....de pot is anderhalf x zo diep alsdat ik mijn worteltjes lang wil hebben. Quote
eva1986 Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Geplaatst: 2 april 2012 Niet echt een doorgewinterde potzaaier hier.....maar ik heb ze toevallig vorige week ook in een pot met gezeefde grond gezaaid.....de pot is anderhalf x zo diep alsdat ik mijn worteltjes lang wil hebben. Gezeefde grond??? (sorry ) Bedankt in ieder geval! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Rantje Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Om de wortel te helpen met groeien vindt hij het niet fijn als de grond niet los is. Dus op klei hebben ze het moeilijker dan op zandgrond. Om de grond luchtig te houden/maken kan je potgrond mengen met 1/3 deel zand. Of een deel van de grond met compost mengen. Dan blijft het lekker luchtig. Als je pot 20 cm diep is ga je dus geen wortels krijgen van 30 cm lang. Ze worden dan wel een stuk dikker.Parijse wortels, van die ronde dus, hebben amper diepte nodig natuurlijk.Welke wortel heb je besteld? Je hebt met een kleine ondiepe pot wel behoorlijk meer kans dat de grond uitdroogt, dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden. En je hebt het helemaal goed, wortels zaai je direct waar je ze hebben wilt, verspenen geeft een slecht resultaat! Dit geldt ook voor radijs en bieten vinden het ook niet fijn Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
eva1986 Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Geplaatst: 2 april 2012 Amsterdam forcing 3- sprint Een stomppuntige wortel die dus goed in potten schijn te kunnen... Ik zal eens wat hoge potten verzamelen, en grond gaan mengen! Ik kan niet wachten op de eerste salade uit eigen tuin(pot)! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
eva1986 Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Geplaatst: 2 april 2012 Net met de post gekomen, de bestelling van Tabernal. Er staat op de verpakking dat de wortelen vrij jong het zoetst zijn (ik dacht dat dat bij alle wortelen zo was...) en dat ze "volwassen" zijn bij ongeveer 15 cm. Dus potten van 25 cm hoog zou voldoende moeten zijn denk ik zo... Vanmiddag eens lekker aan de slag! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
geedee Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Gezeefde grond??? Tja...., ik heb hier gewoon aarde van buiten in een pot gegooid....geen potgrond...en die tuinaarde zit vol stenen enz. dan krijg ik allemaal kronkels ( en soms poppetjes met armpjes en beentjes ) in de wortels....lastig schoonmaken dus heb ik het ff door kuikengaas gerammeld.....niet door een theezeefje hoor!! en nog wat zand erdoorheen....heb van die plakgrond hier. Quote
thea Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Ik had vorig jaar ook in een grote pot gedaan met wortelen bij mij geen succes.in de volle grond veel beter. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jorg Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Ik kwam dit plaatje tegen, sluit mooi aan op jouw bericht thea: Quote
sky Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Ik had vorig jaar ook in een grote pot gedaan met wortelen bij mij geen succes.in de volle grond veel beter. Da's voor aardappelen hetzelfde verhaal..althans vogens mijn ervaringen! Quote
eva1986 Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 Nou, ik heb ze in een diepe pot gezet, als het geen succes is, haal ik worteltjes bij mijn vader, die heeft weer 10m² teveel gezaaid Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
wilma2 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 mijn in pot gekweekte peentjes moesten er vandaag aan geloven, wil er vis in bladerdeeg bij eten Quote
Wendy0411 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Die zien er mooi uit Wilma! Hoelang hebben ze in de pot gezeten (dan weet ik beetje wanneer ik die van mij eruit kan halen ) Quote
Gwen Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Hoeveel wortels in hoe grote en diepe pot heb je gedaan? En zijn het bospenen? Ziet er echt super uit! Quote
wilma2 Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 wendy, de peentjes zijn in maart gezaaid. nu waren het wel pinkdunne dus als je dikkere wil kunnen ze nog wel even staan hooren hoeveel wortels? heb ze niet geteld maar ze stonden wel dicht bij elkaar in de 35 cm potVolgend jaar iets meer ruimte geven dacht ik en ja het waren bos of zomer peentjes Quote
lorre Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 WIlma II wilt u eens een foto tonen van de pot ? Het idee spreekt me wel aan voor uit te proberen. Quote Ist vandage ni tis vo morge
eelzuhtjuh Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Dat zou ik inderdaad ook wel willen proberen. Ik heb hier nog zaad van de Amsterdamse bak liggen, maar of ik die nog kan zaaien?Morgen maar gewoon proberen denk ik. Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
jeanne-heijmans Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Wilma die zijn echt mooi lang geworden in 3 maanden, als ik het goed heb,klasse hoor, en volgens mij eezeltje of zoiets kan amsterdamse bak nog wel. Quote
Rantje Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Het kan ook zo'n beetje in iedere pot. Als de pot niet zo diep is worden de wortels wat dikker en minder lang. Het moeilijke aan telen in een pot is dat de grond erg snel te droog is.wortels houden niet van te droge maar ook niet van te natte grond en das nou net wat moeilijker in een potje Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
fred81 Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Ik ga dit jaar wortels proberen kweken in bidons van 25l. Ben eens benieuwd. Quote
ConcreteJungle Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Ik heb vorig jaar worteltjes in een elho balkonbak gekweekt, ging prima! Heb er een aantal keer heerlijk van gegeten. Ik heb het ras little fingers hiervoor gebruikt, kleine compacte rechte worteltjes. Wel had ik het idee dat het langer duurde voor dat ze eetbaar waren dan in de vollegrond. Zodra het mooier weer is ga ik ze weer op mijn balkonnetje uitstrooien in de bak. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Misschien is het al gezegd, maar parijse wortelen lenen zich ook uitstekend voor in de pot, korte stompe wortelen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.