LucV Geplaatst: 11 augustus 2010 Geplaatst: 11 augustus 2010 1Breng 2 kopjes water aan de kook. Roer hier een ¼ kopje Steviablaadjes door en laat dit 10 minuten trekken op laag vuur. Filtreer de thee vervolgens door een doek of koffiefilter. De verkregen donkergroene vloeistof is in de koelkast 2 weken houdbaar. Tip Invriezen als ijsblokjes is zeer goed mogelijk. Het extract is zo lang houdbaar en eenvoudig te gebruiken om dranken te zoeten. Belangrijk Van gedroogde blaadjes is 7 gram voldoende Of volgens http://www.stevia.com/Stevia_Article.aspx?Id=2269 om nog beter de zoetstof uit stevia te krijgen: 2Stevia is a shrubby herb cultivated for its ability to add sweetness to foods without calories. Although you can use the dried stevia leaves to add mild sweetness to beverages, the extract of stevia leaves is hundreds of times sweeter than sugar and can stretch your stevia supply. The extract is calorie free and its potency means you can sweeten your recipes without diluting them with unnecessary liquid. InstructionsThings You'll Need: * Stevia * Grain alcohol * Vodka * Covered container * Coffee filter Step 1Harvest your stevia in the morning when the essential oils peak. You must use stevia grown without pesticides, as the extract-making process concentrates undesirable chemicals. Wash the leaves and stems and remove any brown plant parts. Step 2Chop the leaves and stems coarsely. You must prepare enough fresh stevia to fill two lightly packed measuring cups. Step 3Combine the stevia with one cup of clear grain alcohol or vodka. You can use flavor-infused vodkas for variety, such as pear or citrus. Step 4Leave the stevia mixture steeping overnight in a covered container, but not more than 48 hours. Excessive steeping increases bitterness. Stir or gently shake the mixture several times while it steeps. Step 5Strain the alcohol and stevia mixture through cheesecloth or coffee filter to remove the plant matter. The mixture should appear greenish. Step 6Bring the stevia extract to a simmer over medium-low heat for 30 minutes. This evaporates the alcohol and concentrates the extract. Step 7Store the extract in the refrigerator up to three months. You must dilute the extract to taste before using with water. * als ik tijd heb vertaal ik bovenstaand verhaal Quote
kustlijn Geplaatst: 11 augustus 2010 Geplaatst: 11 augustus 2010 Hee, bedankt webmaster.Dit ga ik de komende week uitproberen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Nancy Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Dit ga ik van de zomer zeker proberen! Dank je wel en groetjes Nancy Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.
Herbivora Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 nu hopen dat mijn inieminie stevia zaailingen een beetje doorgroeien Quote
thea Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Zo ga ik het met yacon bladeren doen.Want die geven ook zoetstof af via blad. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
geedee Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 Ik vond nog een handige site met een recept om stevia extract te maken. Ik heb afgelopen weekend een stevia plantje aangeschaft nadat zaaien ervan op mislukking is uitgelopen.Bij het zoeken van info kwam ik dus deze tegen: http://www.sugarfreestevia.net/stevia-extract-nl.html Op deze site staat nog veel meer info over stevia Quote
Danuta Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 Ik zou, voor ik een grote hoeveelheid werk er in stop, eerst maar eens uitproberen of stevia voor jou (en daar bedoel ik iedereen mee die er mee wil werken) de goede zoetstof is. Bij een deel van de mensen smaakt het namelijk alleen maar bitter in zelfs de lichste oplossing, ik ben er bvb 1 van.... Ik had er goede hoop voor om eindelijk een ander middel te vinden om mijn drankjes enzo mee te zoeten, maar helaas......... Gelukkig hebben de meeste dit probleem niet maar er zijn genoeg uitzonderingen om het eerst maar eens uit te proberen. MVG Danuta Quote MVG Danuta
geedee Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 Dat is een goede tip....ga ik zeker doen...plantje is nu nog klein dus ik kan eens een blaadje in een theepot doen.....kijken of t bitter is voor mij... Quote
Stan Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 Ik kan me aansluiten bij Danuta alleen vinden wij het in gebak naar zoethout smaken. En ja een keer is lekker maar .......... als je chococake maakt wil je geen zouthout smaak. En eerlijk is eerlijk het verschilt ook wel wat je er mee maakt. Als er een zuur door je eind product gaat valt de bijsmaak wel mee. (bij stevia bak en zoetpoeder gaat dit ook op) Dus voor een jam is het best lekker en veel gezonder maar ieder zijn of haar smaak. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
geedee Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Ik heb in een blaadje gebeten en toen sap geproefd....= zoet. Vreemd dat het anders smaakt al naar gelang je het voor gebruikt.....begrijp dat eigenlijk niet....als het extract zoet smaakt, veranderd het dan qua smaak als het bij cakebeslag in de over verhit wordt??? Quote
Nynkef Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Ik gebruik Stevia in de koffie, thee en yoghurt en ga zeker een keer proberen het aftreksel te maken !! Heb een Steviaplantje gekocht bij de Intratuin en ik heb ook nog een paar zaadjes, die ga ik toch proberen te laten ontkiemen en groeien Quote
Stan Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 @Geedee, Ja zelf snap ik het ook niet maar of ik nu van de plant uit eigen tuin of poeder van stevija gebruik cake bah. In de thee is het wel lekker. Het poeder geeft overigens wel meer bijsmaak dan verse steviasap uit de bladeren( pers het vaak). En gezien de rest van het gezin het niets vindt zet ik het dit jaar maar niet in de tuin. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Nynkef Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Ik heb vanmorgen mijn plant geslacht, de blaadjes gewassen en gekneusd, in twee potten gedaan en overgoten met wodka. Ik had niet genoeg wodka om de blaadjes helemaal te bedekken, maar ik hoop dat het werkt door de potten zeer regelmatig om te draaien. Nu moet het 36 uur blijven staan. 36 uur vanaf nu is de nacht van zaterdag op zondag, dan slaap ik, dus het zal iets langer moeten staan. Ik heb de potten in de koelkast gezet, want ze moesten koel en donker staan. Ben erg benieuwd of het gaat lukken !!! Quote
geedee Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 @ Nynkef.....Ik lees andere werkwijze in t 1e bericht...vooral niet té lang laten trekken dan wordt t bitter. Je kunt de blaadjes kleiner knippen zodat ze toch geheel onder staan? Ik ben reuze benieuwd naar je bevindingen. @ Stan....in de winkel las ik dat in de witte stevia (en ook klontjes) voor 95 % een mais/soja ( thuis wist ik niet meer precies wat ) product is toegevoegd en de verpakking uiteindelijk maar 10% stevia bevat....mogelijk maakt t toevoegsel je cake vies? Quote
Stan Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 @Geedee, dat mais ed. maakt het niet vies hoor. Ik mag zelf geen tarwe(zetmeel en gluten) en bak dus met o.a. soja en mais en dat geeft heerlijke cake. Maar dus niet als ik stevia gebruik . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
wilmer Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 ik vind het lekker om op de blaadjes te kauwen en mijn dochtertje ook, kan dat eigenlijk kwaad? We zijn geen verslaafden hoor, gewoon een blaadje om de paar dagen. Quote
dennislp Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Kan totaal geen kwaad Informatie over Stevia op mooiemoestuin.nl Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Nynkef Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 @ Nynkef.....Ik lees andere werkwijze in t 1e bericht...vooral niet té lang laten trekken dan wordt t bitter. Je kunt de blaadjes kleiner knippen zodat ze toch geheel onder staan? Ik ben reuze benieuwd naar je bevindingen. Ik weet het, max. 36 uur, maar dan had ik vanavond de plant moeten slachten en dan kan ik niet en als ik het morgenochtend gedaan had had ik de nacht van zondag op maandag hetzelfde probleem gehad De blaadjes zijn behoorlijk klein gemaakt en staan praktisch onder "Leave the stevia mixture steeping overnight in a covered container, but not more than 48 hours. Excessive steeping increases bitterness. Stir or gently shake the mixture several times while it steeps." dus 36 uur is goed, maar tot 48 uur kan ook. Ik zal de rest van mijn ervaringen natuurlijk vermelden Quote
geedee Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Misschien dat je er een beetje Stevia uit kunt halen, dat zou ik in jouw plaats doen omdat de alcohol het geheel moet afdekken....als er lucht bij delen van de blaadjes komt, gaan die misschien beginnen te rotten en mogelijk het proces negatief beïnvloeden? Ik typ hier zomaar wat gedachtegangen neer hoor.....niks van aantrekken Quote
Nynkef Geplaatst: 17 augustus 2013 Geplaatst: 17 augustus 2013 dat klinkt ook logisch, Geedee. Ik zal zo eens kijken, het kan ook zijn dat de blaadjes al geslonken zijn natuurlijk Nee dus, de blaadjes lijken wel al ietsjes geslonken, maar nog niet genoeg om de vodka er helemaal boven te laten staan. Misschien dat ik het zo samen in een ander pot kan doen, eens kijken of het dan wel onder komt te staan Quote
Nynkef Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Het stevia-extract is klaar !! Het is mooi groen van kleur en smaakt behoorlijk hetzelfde als hetgene wat ik altijd koop, alleen is die doorzichtig als water en deze dus leuk groen Het smaakt wel een tikje bitter, hoewel het vocht absoluut niet richting de kook is gegaan. Quote
geedee Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 He dat is mooi...Die wat je koopt is mogelijk voorzien van allerlei toevoegingen om t helder te houden... Ik heb alles nog eens nagelezen en misschien dat je dat bittere er mogelijk uit kunt halen door het maar 20 uur te laten trekken?? (zie stap 4 van het 1e bericht....Overnight). Quote
Nynkef Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 dat wordt dan volgend jaar Geedee, ik heb nu geen steviaplant meer Quote
geedee Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Je hebt m dus echt geslacht!(ik dacht een grapje....en dat je geoogst had)Waarom? Ik heb nog stevia....eens kijken of er nog ergens vodka staat. Ben nu toch benieuwd hoe het na 20 uur of zo zal smaken. Ik heb wel nog alcohol van 96%.....ga ik ook n paar blaadjes aan wagen als test. Quote
Nynkef Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 De wortel van de plant zit nog wel in de grond, maar alle takjes zijn er vanaf. Een steviaplant is ook niet winterhard en ik vrees dat het me niet zal lukken om hem/haar vorstvrij te laten overwinteren Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.