Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelfbouw verwarmde zaaibak


Jelmer

Aanbevolen berichten

Vandaag had ik een dagje vrij en heb toen maar een verwarmde zaaibak in elkaar geprutst. Hij is gemaakt uit een oud aquarium van 60-30-30cm, een aquarium verwarming, 2 plexiglazen platen, 1 bruine pvc pijp en een tempex doos. Hoe zou het moeten werken: In het aquarium zit water dat verwarmt wordt door de aquarium verwarming. Boven op het water ligt 1 plexiglas plaat die omhoog wordt gehouden door pvc pijpjes. Doordat het warme water in contact komt met het plexiglas wordt de warmte door gegeven naar boven naar de pvc buisjes met hierin potgrond of iets anders. Op moment van schrijven is het 25 graden celsius gemeten in één van de pvc buisjes die gevuld is met grond.

 

....

 

Ik zal vanavond even neerzetten hoe ik het precies heb gemaakt. Moet nu eten

aangepast door Gast

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plexiglas zit absoluut 100% afsluitend boven op het water, aan de voorkant heb ik in de hoekjes ook wat water op de plexiplaat zitten aangezien de plexiplaat niet helemaal waterpas ligt, maargoed dat vindt ik nog niet zo erg. Ik heb gebruik gemaakt van ducktape om toch te proberen om het 100% dicht te krijgen. Ik heb een ducktape rand op de plexiglas plaat en de ruiten van het aquarium geplakt. Dit is gelijk een na deel, als ik nu namelijk de temperatuur van het water wil verhogen of verlagen moet ik de ducktape strip weer weg halen om de plexiplaat eruit te halen. Er zal idd ook wat water gaan verdampen maar dat is niet erg dan wordt het rond de zaadjes ook wat luchtvochtiger lijkt me geen probleem. Om het verdampte water aan te vullen zie je in de linker achterhoek een stukje tuinslang die gaat door de plexiplaat heen zodat je met een trechter op de tuinslang dit water weer kunt bijvullen.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb ik het gemaakt:

 

Eerst heb ik een aquariumverwarming in de bak gelegd om te meten hoe hoog het water moet komen te staan zodat de aquariumverwarming niet droog komt te staan, daar kunnen ze niet tegen, ik heb wat extra cm boven de aquariumverwarming gemeten indien ik het water een paar dagen niet zo kunnen bijvullen of iets dergelijks.

 

Vervolgens heb ik van een pvc buis een paar stukjes afgezaagd dit worden de poten waarop de plexiplaat komt te liggen. Vervolgens heb ik bij de bouwmarkt de plexiplaat laten zagen, die kunnen het iets preciezer zagen dan ik thuis kan. De plexiplaat past dan mooi in het aquarium en komt op de poten te liggen.

 

In de plexiplaat heb ik een hoekje eraf gezaagd om de kabel van de aquariumverwarming langs te leiden en een stuk tuinslang. Met deze tuinslang in combinatie met een trechter kun je dan later het verdampte water weer aanvullen. Tussen de plexiglas plaat en de aquarium ruiten zat nog een kier die ik dicht heb geplakt met ducktape. Zo hou je het verdampen wat tegen.

 

Vervolgens heb ik van de pvc buis nog wat stukjes afgezaagd dit worden de zaai buisjes waar de grond in komt met de zaadjes. Vervolgens nog een plexiglas plaat boven op het aquarium als deksel zodat de warmte in de bak blijft. Ook hier weer een kleine uitsparing voor de stroomkabel van de aquariumverwarming.

 

Voor extra isolatie heb ik om het water gedeelte piepschuim gebouwd dit geheel heb ik ingepakt met ducktape. Dit zodat de warmte niet de kamer in vliegt via de ruiten maar dat zo veel mogelijk warmte wordt overgedragen naar de plantjes via de plexiglas plaat.

 

Wat ging er bij mij niet helemaal goed. De pvc poten waren niet allemaal van gelijke hoogte waardoor er wat water op de plexiplaat komt te liggen, dus het is wel belangrijk dat de plexiplaat waterpas ligt anders krijg je water op je plexiplaat opzich niet zo erg. Alleen als een plantje hierin zet zal je plant wel veel water krijgen denk ik door capilaire werking (weet ik niet zeker). Verder werkt die volgens mij wel aardig 25 graden Celsius gemeten in de aarde in één van de pvc buisjes buiten de bak is het een paar graden Celsius kouder. Komende dagen maar is even kijken of het deze installatie een aanwinst is of niet

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt sterk op het maken van een broedmachine voor reptielen eieren

Ik vraag me af of dit wel nodig is die extra warmte, opzich kiemt alles wel bij kamertemp, grootste probleem zie ik eerder met voldoende LICHT dan warmte met binnen in huis plantjes opkweken.

 

Heb je iets speciaals in gedachte wat je gaat kweken bij deze (hoge) temp ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of dit wel nodig is die extra warmte, opzich kiemt alles wel bij kamertemp,?

 

Mijn grootste ervaring is toch wel: Het ontkiemd giga snel als je even weet welke soort wat kan hebben. Stel ik zaai peterselie bij zo'n 27 á 28 graden dan heb ik het al binnen 5 dagen ontkiemd... Is even wat anders dan die 4 weken die overal staat vermeld he?

 

Maar je moet met normale soorten wel oppassen: Word echt zeer snel iel... Dus zodra iets ontkiemd is het er vrijwel direct uithalen, wat betreft normale soorten dan.

 

 

Ik vraag me wel bij dit zelfbouw ding af... Is het goedkoper? Wat aanschaf wellicht ja... Ook wat stroomkosten betreft? Aangezien je voor 'n eurootje of 50 ook al snel een kant en klaar ding kan kopen, en het opwarmen van water lijkt me meer energie kosten dan het opwarmen van n laag vochtige aarde waar op de potjes staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap bedacht en al die moeite, maar nou zie ik op de foto dat je daar een mooie TL lamp hebt branden? Waarom zet je de zaaibakjes niet gewoon boven op het schap waar de TL buislamp onder hangt? Ik doe het ook op deze manier, het schap geleid de warmte naar je zaaibakjes, temperatuur zal nooit te hoog worden met TL, wanneer je ziet dat het zaad kiemt plaats je deze bakjes pal onder de lamp. Heel efficient, bovendien hoef je er niets voor te bouwen,,,..... want het hangt er al In no-time is alles zo gekiemd.

 

Je plantjes worden ook niet ielig op deze manier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een reactie al, leuk!

 

Allereerst dit is gewoon een knutselprojectje die ik wou delen, zat vandaag thuis en wou even wat in elkaar knutselen

 

Creatief! Maar hoe doe je dat met de luchtvochtigheid? Het water wilt toch gaan verdampen uiteindelijk... Of zit het plexiglas boven het water bijna 100% dicht?

 

Het is nu inderdaad best wel vochtig in het zaaigedeelte, de ducktape aan de binnenkant heeft wat los gelaten waardoor het verdampte water nu langs de kieren kan gaan. Ook ligt de plexiglas plaat niet waterpas waardoor er wat water op ligt. Dit wil ik gaan verbeteren door de kieren dicht te kitten met Tec 7 ook wil ik een opening maken met een dekseltje waardoor je de temp kunt instellen en je niet de hele plexiglas plaat eruit hoeft te slopen.

 

Ik vind het een topidee.

Wat waren de kosten ongeveer?

 

De meeste spullen had ik al, mijn andere hobby zijn aquaria dus ik heb daar nog heel wat spulletjes van liggen. Het enige wat ik moest kopen was de plexiglas ong €20,-

 

Het lijkt sterk op het maken van een broedmachine voor reptielen eieren

Ik vraag me af of dit wel nodig is die extra warmte, opzich kiemt alles wel bij kamertemp, grootste probleem zie ik eerder met voldoende LICHT dan warmte met binnen in huis plantjes opkweken.

 

Heb je iets speciaals in gedachte wat je gaat kweken bij deze (hoge) temp ?

 

In mijn vensterbank is het niet echt boven de 20 graden. Graag wil ik hierin aubergine, peper en paprika proberen volgens mij als ik het goed heb gelezen vragen deze hogere temperaturen boven de 20 graden. Nu kan ik ook wel wat weken wachten maar dit is leuker geknutsel Qua voldoende licht heb ik hier nog genoeg TL armaturen van aquaria die ik er nog boven kan plaatsen voor extra licht dus dat is geen probleem.

 

Ik vraag me af of dit wel nodig is die extra warmte, opzich kiemt alles wel bij kamertemp,?

 

Mijn grootste ervaring is toch wel: Het ontkiemd giga snel als je even weet welke soort wat kan hebben. Stel ik zaai peterselie bij zo'n 27 á 28 graden dan heb ik het al binnen 5 dagen ontkiemd... Is even wat anders dan die 4 weken die overal staat vermeld he?

 

Maar je moet met normale soorten wel oppassen: Word echt zeer snel iel... Dus zodra iets ontkiemd is het er vrijwel direct uithalen, wat betreft normale soorten dan.

 

 

Ik vraag me wel bij dit zelfbouw ding af... Is het goedkoper? Wat aanschaf wellicht ja... Ook wat stroomkosten betreft? Aangezien je voor 'n eurootje of 50 ook al snel een kant en klaar ding kan kopen, en het opwarmen van water lijkt me meer energie kosten dan het opwarmen van n laag vochtige aarde waar op de potjes staan?

 

Ook leuk het me leuk om inderdaad gewone soorten erin te proberen zoals bijv peterselie en dan ook wat peterselie tegelijkertijd op de normale manier kijken wat het verschil uit eindelijk is. Of het goedkoper is dat is een tweede. Het water opwarmen vergt natuurlijk wel wat energie maar eenmaal op die temperatuur houdt hij het overdag wel vol, 's nachts zal die misschien wat moeten bijverwarmen zoals nu staat de verwarming ook aan. Ook heb ik piepschuim om en onder het watergedeelte om de warmte wat vast te houden, ook wil ik nog tussen het aquarium en de piepschuim wat aluminiumfolie doen misschien dat dat ook wat helpt.

 

Knap bedacht en al die moeite, maar nou zie ik op de foto dat je daar een mooie TL lamp hebt branden? Waarom zet je de zaaibakjes niet gewoon boven op het schap waar de TL buislamp onder hangt? Ik doe het ook op deze manier, het schap geleid de warmte naar je zaaibakjes, temperatuur zal nooit te hoog worden met TL, wanneer je ziet dat het zaad kiemt plaats je deze bakjes pal onder de lamp. Heel efficient, bovendien hoef je er niets voor te bouwen,,,..... want het hangt er al In no-time is alles zo gekiemd.

 

Je plantjes worden ook niet ielig op deze manier

 

Dat moet ik even testen maar ik zie nog niet echt verschil op de plant of de TL nou wel of niet aanstaat. De vensterbank staat nu ook al vol met zaaibakjes De temperatuur in de zaaibakjes zit nog onder de 20 graden volgens mij.

 

Zo al met al weer een heel verhaal Graag wil ik nog even benadrukken dat dit gewoon een knutsel experiment is kijken of het wat toe gevoegde waarde heeft. In het zaaigedeelte is het wel vrij hoog dus al de plantjes eenmaal verspeend zijn en het is nog wat te koud in de vensterbank of wat dan ook kan ik ze nog even daar laten staan omdat het daar nog wat warmer is

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Aangezien je voor 'n eurootje of 50 ook al snel een kant en klaar ding kan kopen ...
Dennis, waar koop je zo'n ding dan voor dat bedrag?

Ik zou wel graag zo'n ding hebben. Maar als ik op internet kijk, dan beginnen de prijzen bij ca. 100 euro terwijl je vanaf ca. 20 euro een kleine aquariumverwarming met thermostaat kunt kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.seedo.nl/propagator-6450-kweekbak-verwarmd-59x39x24cm-p-1217.html

 

50 euro, wel exclusief verzending. Probeer het direct met zaden te combineren als je nog wat dingen zoekt, je betaald die verzendkosten toch al.

 

Ik heb hem alleen inclusief dimmer gekocht, koste 10 euro extra. In het begin is het eventjes uitproberen hoe ver je de dimmer moet draaien voor welke temperatuur maar daar kom je snel genoeg achter, hiero is het ongeveer als hij op de helft zit dat het 26 á 27 graden word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, ik ga er binnenkort naar kijken.

 

Aanvulling. Ondertussen gekeken: Inderdaad met dimmer ruim 50 euro. Maar met een echte thermostaat toch ook weer tegen de 100 euro (incl. verzenden). Ik ga het weekend eens rustig nadenken. Voor 20 euro een aquriumverwarming kopen en zelf knutselen, of veel geld uitgeven, of geen thermostaat maar een dimmer. Twijfel, twijfel, twijfel.

 

Maar zeker bedankt voor de dimmertip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen aquarium hebt kan je dit zelf maken met 2 doorschijnende plastiek bakken, voor meer zijlicht dan niet doorschijnende, spotgoekoop in de Action.

 

In de onderste leg je zoals topicstarter stukjes buis of stenen waarop bak nummer 2 opstaat.

In het water leg je de thermostaat en gegarandeert geen condens in je bak.

Deksel erop of net niet volgens behoefte vochtigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... spotgoekoop in de Action. ...

Dank je voor de tip. Morgen ga ik bij de Action kijken.

Een aquarium heb ik idd niet, maar wel wat andere plastic bakken waar ik misschien iets mee kan. Dit weekend maar eens een beetje puzzelen.

Groet, RvO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren wat aanpassingen gedaan het de bak. De randen zijn nu dicht gekit zodat daar niks meer langs kan. Ik heb een opening gemaakt in de plexiglas plaat zodat je de temp kunt instellen en niet de hele plexiplaat eruit hoeft te slopen. Helaas ligt de plexiplaat niet helemaal waterpas waardoor het water niet over tegen de plexiplaat aan komt. Dit ga ik oplossen door met het overgebleven plexiglas een opstaande rand te maken bij de opening in de plexiplaat zodat je er wat meer water in kan gieten zodat overal het water goed tegen de plexiplaat aankomt. Op de opening ligt een stukje plexiplaat zodat er nu minimaal tot geen verdampt water in het zaaigedeelte komt. Ik maak binnenkort wel weer een foto ter verheldering.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hetzelfde systeem, maar heb gewoon een plastic bak met deksel van de ikea waar water en een oude aquariumverwarming in ligt. Daarbovenop staan de plantjes, gewoon op het deksel van de bak (in een goedkoop kweekkastje). Ik vind het een makkelijke oplossing, voor nog geen twintig euro ben je klaar (een aquariumverwarming heb je al vanaf 12 euro, een bak bij de ikea voor 1 euro). De planten staan in dit systeem totdat ze ontkiemen, daarna zet ik ze koeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

ben bij toeval aan een erg goedkope oplossing gekomen.

 

In de inbrengwinkel zag ik 2 verwarmingselementen liggen van een waterbed.

 

Het waren 2 vierkante plato's met allebei een eigen temperatuurregeling van ongeveer 22 tm 36 graden geloof ik.

 

Thuis direct geprobeerd, door bij de action gekochte stekbakjes er op te plaatsen in een lage verwarmingsstand.

 

Het werkte perfect en alles kwam op, komen de plantjes op, gewoon het volgende bakje er op.

Er passen per verwarmings element 2 bakje op de plaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...