Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gelachtig spul op pruimen.


jootje

Aanbevolen berichten

Volgens is dat geen hars van de boom, maar hars uit de pruim zelf. Als de pruim een klein wondje heeft, maakt ze dit hars aan al verdediging om het wondje te dichten. Dat wondje kan komen van de larve van de pruimenmot. Snij eens de pruimen van de foto open om te zien of er nog een larve inzit.

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruimenmot kan maar dan is die oogst werkelijk verloren lijkt me. Maar normaal verkleuren ze dan toch bruin en vallen de kleine pruimen af?

 

Als er toch larven in de pruimen zitten dan best behandelen volgend seizoen om de overwinteraars te slim af te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook harsdruppels of ' tranen ' op enkele pruimen. Eigenlijk altijd wel op een paar. Geen aantastingen zoals larfjes oid. Ik wrijf het af ( soms zijn ze al hard ) pruimen zijn heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer even gekeken bij de pruimenboom. Zitten toch ook wel rotte pruimen tussen. De pruimen hangen wel erg dicht op elkaar, met veel blad erop, erboven. Misschien had ik toch meer moeten dunnen? Kan ik eventueel wat blad verwijderen?

image68641405238359.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik hier ook op de pruimen...van die schimmel...ik dun ook nooit ....wél behandel ik die beschimmelde pruimen als een besmettelijk iets.....knip ze met een emmertje eronder en dát gaat in de afvalbak. Geen idee of het kwaad zou kunnen op de composthoop maar weggooien voelt beter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste foto van Jootje is schimmel. (Monilia?) Als het een paar pruimen zijn, geen probleem. Maar dat is een heel ander onderwerp: beter in een apart draadje!

 

"Hars"(of is het meer een lekkend soort diksap?) op pruimen is niet abnormaal en meestal geen ziekte. Sommige rassen hebben het meer dan andere. Victoria en Monseigneur Hatif hebben het bijvoorbeeld veel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

100% zeker eitjes van de pruimmot.

Het beste zijn ze te bestrijden door de eitjes er van af te vegen. Als ze eenmaal uitkomen graven ze zich de pruim in en is hij verloren.

Laat de rotte pruimen niet op de grond liggen bij de boom want het rotte materiaal is slecht voor je boom.

 

Je bomen in een stellage van fijnmazige netten zetten is het enige biologische middel wat helpt tegen pruimenmot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Zeeuw! Leuk weer eens iets van je te lezen! Dat was lang geleden!!

 

Goede tip om onder je fruitbomen gevallen vruchten en rottend spul steeds op te ruimen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer een aantal pruimen verwijderd. Ook niet op de composthoop.

Ik hoop toch nog wat oogst te krijgen, was zo happy met mijn boom die vol pruimen hing voor de allereerste keer. Ik blijf het in de gaten houden en verwijder steeds de pruimen die verrotten, dus de natuur dunt nu voor me. Maar volgende keer zal ik toch echt gaan dunnen. Hangen nu toch teveel op elkaar, zit daar een verrotte tussen dan gaan degene die er tegenaan hangen ook.

Wat heb ik nog een hoop te leren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...