jootje Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Op een aantal van mijn pruimen zit een plakkerig gel achtig goedje. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Hars van de boom....heb ik ook wel eens....wordt hard en kun je er zo afhalen.....kijk maar eens aan de takken....soms zie je die druipen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 Okeee.....niks wat mijn oogst zou doen mislukken dus, thanks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 (edited) Dat is met vrij grote zekerheid hars van de boom in kwestie. Kan geen kwaad voor de oogst en ook niet voor de boom (tenzij de hars het gevolg is van de gomziekte). Edited July 9, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Ecotuinweetjes Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Volgens is dat geen hars van de boom, maar hars uit de pruim zelf. Als de pruim een klein wondje heeft, maakt ze dit hars aan al verdediging om het wondje te dichten. Dat wondje kan komen van de larve van de pruimenmot. Snij eens de pruimen van de foto open om te zien of er nog een larve inzit. Quote Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Pruimenmot kan maar dan is die oogst werkelijk verloren lijkt me. Maar normaal verkleuren ze dan toch bruin en vallen de kleine pruimen af? Als er toch larven in de pruimen zitten dan best behandelen volgend seizoen om de overwinteraars te slim af te zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Hier ook harsdruppels of ' tranen ' op enkele pruimen. Eigenlijk altijd wel op een paar. Geen aantastingen zoals larfjes oid. Ik wrijf het af ( soms zijn ze al hard ) pruimen zijn heerlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Bij rupjes in de pruimen was bij mij dit vaak, tot een paar beperkt.Als de pruim niet vroeger rijp is (en dan afvalt)zie je een gaatje in de pruim ! Af en toe heb je hars op de pruimen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Vandaag nog eens goed gekeken, en bij sommige pruimen lijkt het inderdaad uit de pruim zelf te komen. Heb er twee opengesneden, maar dat zag er goed uit. Geen beestjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 Net weer even gekeken bij de pruimenboom. Zitten toch ook wel rotte pruimen tussen. De pruimen hangen wel erg dicht op elkaar, met veel blad erop, erboven. Misschien had ik toch meer moeten dunnen? Kan ik eventueel wat blad verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Dat heb ik hier ook op de pruimen...van die schimmel...ik dun ook nooit ....wél behandel ik die beschimmelde pruimen als een besmettelijk iets.....knip ze met een emmertje eronder en dát gaat in de afvalbak. Geen idee of het kwaad zou kunnen op de composthoop maar weggooien voelt beter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Ecotuinweetjes Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Dunnen bij pruimen is écht wel belangrijk om de kwaliteit van de oogst te vergroten. Quote Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Die laatste foto van Jootje is schimmel. (Monilia?) Als het een paar pruimen zijn, geen probleem. Maar dat is een heel ander onderwerp: beter in een apart draadje! "Hars"(of is het meer een lekkend soort diksap?) op pruimen is niet abnormaal en meestal geen ziekte. Sommige rassen hebben het meer dan andere. Victoria en Monseigneur Hatif hebben het bijvoorbeeld veel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 100% zeker eitjes van de pruimmot. Het beste zijn ze te bestrijden door de eitjes er van af te vegen. Als ze eenmaal uitkomen graven ze zich de pruim in en is hij verloren.Laat de rotte pruimen niet op de grond liggen bij de boom want het rotte materiaal is slecht voor je boom. Je bomen in een stellage van fijnmazige netten zetten is het enige biologische middel wat helpt tegen pruimenmot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Hoi Zeeuw! Leuk weer eens iets van je te lezen! Dat was lang geleden!! Goede tip om onder je fruitbomen gevallen vruchten en rottend spul steeds op te ruimen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted July 21, 2014 Share Posted July 21, 2014 zijn die witte puntjes die op schimmel lijken in werkelijkheid eitjes van die mot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 22, 2014 Author Share Posted July 22, 2014 Net weer een aantal pruimen verwijderd. Ook niet op de composthoop. Ik hoop toch nog wat oogst te krijgen, was zo happy met mijn boom die vol pruimen hing voor de allereerste keer. Ik blijf het in de gaten houden en verwijder steeds de pruimen die verrotten, dus de natuur dunt nu voor me. Maar volgende keer zal ik toch echt gaan dunnen. Hangen nu toch teveel op elkaar, zit daar een verrotte tussen dan gaan degene die er tegenaan hangen ook. Wat heb ik nog een hoop te leren..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Pruimenmot/Pruimenmot.php http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/pruimenmot.htm http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Insecten/schadelijke-insecten#Pruimenmot even wat leesvoer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts