Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mest van hobbyvarkens om tuin te bemesten?


Vlinderx

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik vroeg me af er er mensen zijn die de mest van hun (hobby)varkens gebruiken als tuinmest.

 

Ik weet dat normale (vlees)varkensmest niet geschikt is ivm bepaalde concentraties voedingsstoffen die niet goed zijn voor het bodemleven. Maar mijn varkens krijgen eens per dag normale varkensbrok voor hobbyvarkens en worden door ons zelf bijgevoerd.

 

Ik heb voorheen altijd paardenmest gebruikt maar dat moet ik elders vandaan halen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

 

Groet,

Don't dream your life. Live your dreams..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring niet, maar wel het idee dat de mest van jouw varkens gewoon varkensmest is en dat deze niet veel verschilt met de mest van andere varkens.

 

Maar waarom het niet gebruikt wordt, ik zou het ook niet weten. Vloeibare stalmest wordt wel gebuikt door boeren.

 

Ben ook benieuwd, heb vroeger eens gehoord dat varkensmest geschikt is voor rozen.

 

Een gokje waag ik als ik zeg dat varkensmest koude mest is en dat de voedingsstoffen langzaam vrijkomen.

 

Kun je het niet eerst mee composteren, zodat het neutraal van stoffen is? Dan lijkt het me altijd geschikt om te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Varkens mest.

Vroeger had bijna iedereen een Varken als Vlees voorziening Het Varken werd net voor de Winter geslacht, het mest werd in de moestuin gecomposteerd met alle Groen afval ook echt alles ook de resten van het bereide voedsel. Afval tonnen bestonden toen nog niet. Door composteren wordt een Temperatuur bereikt van 60 tot 75 graden waardoor de aanwezige zaden verteerd worden. Onze buitenlandse gasten zullen geen groente stelen omdat het Varken onrein is dit is een aangename bijkomstigheid in een Volkstuin.

De Boer zal blij zijn als bij hem het mest wordt gehaald dan heeft hij geen onkosten om het mest af te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opgezocht in Wageningen Universiteit;

Normaal gesproken is pasteurisatie vereist (minimaal 70 oC ), maar ook een wat lagere temperatuur gedurende langere tijd, zoals bij composteren het geval is, kan voor erkenning in aanmerking komen als de uiteindelijke kiemreductie hetzelfde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet er maar een bord bij dat het onreine mest is en zo onreine groente

Goed gelovige zullen niet stelen maar goed dat is een andere discussie. Gewoon afblijven van wat niet van jou is en anders vragen.

Vaste mest met stro is de mooiste mest, om door de tuin te verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier info over de theoretische samenstelling en gebruik van vleesvarkensdrijfmest, vaste mest, zeugendrijfmest en vaste gier: http://www.bodemacademie.nl/documenten/89.pdf

 

Een gokje waag ik als ik zeg dat varkensmest koude mest is en dat de voedingsstoffen langzaam vrijkomen.

 

Geen wetenschappelijke info maar dit roept onze boer-next-door ook altijd. Met als aanvulling dat koeienmest een snelle boost is en dat van varkens dus meer een langertermijnmest.

Home is where the harvest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de rapporten waarnaar AnneB verwijst (dank Anne!) "vertaal" naar de moestuin, dan is de poep van hobbyvarkens uitsteken in te zetten in een kringloop. Maar niet direct en niet in zuivere vorm.

 

Verse mest is sowieso achterhaald als je ecologisch verstandig wil werken (grote milieubelasting! en weinig positieve bijdrage aan bodemstructuur en bodemleven).

Zowel drijfmest ( zeg maar urine en poepresten die daarin meespoelen) als stalmest (stro o.i.d. gemengd met urine en poep) kunnen mee-gecomposteerd worden. Zou ik zelf zonder meer doen, als dat de mest is die ik aan huis heb. Hoewel varkens alleseters zijn, zullen hobbyvarkens in de praktijk bijna alleen plantaardig voedsel krijgen. (Dat ze af en toe een worm of een muisje meepakken, vind ik te weinig om ze als vlees-eters te bestempelen in de praktijk

 

Wat er in het rapport staat over drijfmest van varkens, geldt voor alle drijfmest van alle dieren. Het bevat geen organisch koolstofrijk materiaal en dat is nodig voor de compostering. Ik denk dat als je een 10 a 15 % van deze drijfmest (beetje schatting!) aan je composthoop toevoegt en er in verdeelt, het heel goed gaat (en dan de rol overneemt van andere "groene" compostelementen).

Als stalmest is er al een flinke hoeveelheid stro of iets dergelijks doorgemengd, wat voor compost maken sowieso nodig is. (bruin materiaal) Daarvan lijkt me een 25% a 30% bijmengen onder je composthoop heel verantwoord om tot een evenwichtige compost te komen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Wij gebruiken de mest van onze gottinger ,minibig al jaren als tuinmest. Ik gooi de drolletjes/keuteltjes eerst in een bouwemmer (zijn net iets groter en steviger) daar doe ik dan water bij en laat dat even een dagje weken. soms effe met een oude lat of oude bezemsteel roeren om het vloeibaar te laten worden. Nou onze zonnebloemen, fruitbomen en bloemen groeien als bodybuilders op steroides 😉. Wel ben ik er het eerste jaar achter gekomen dat ik de week voordat ik de mest ga gebruiken de snoeptomaatjes even achterwegen moet laten want de pitjes in de tomaten blijven achter in de poep ,ik had overal tomatenplanten en zelfs in het wc gedeelte van Connors wei groeide tomaten planten ( die ik dan zo snel mogenlijk moest verwijderen want de tomatenplant is van de Nachtschade familie en dus giftig ) En as is ook een goede meststof daar kwam ik in 2005 achter op een minder leuke manier ( schuur afgebrand ) maar de as in de tuin gaf wel een hele goede impuls nu doe ik 1 keer per jaar de as van de vuurkorf en/of de BBQ verdelen over de oude zand dan de het mestwater en extra potgrond voordat ik nieuwe plantjes zaai, en ik dek s'winters altijd de zand rondom de fruitbomen af met de beukensnippers uit de vogelkooien van de valk en ringnek parkieten tegen de vorst en bij warme dagen gooi ik dat en/of hooi in de zand van Connors wc plakje en spit ik dat eronder en laat het even goed vol water lopen tegen de vliegen. Het is dat ik niet weet wat de wet rondom mest is ( woon in een rijtjeshuis ) maar als ik een manier wist om het op te slaan voor mensen in de buurt met een kleine beurs bijv. zou ik het voor een appel en een ei doorverkopen of weggeven ( nu gaat het meeste in de GFT-bak).

IMG-20170629-WA0001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...