Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slakken afweer met 9v


Nedlets

Aanbevolen berichten

Dit is mijn eerste jaar moestuin, ik wordt gek van alle slakken. Mijn aardbeien worden helemaal leeg gezogen. Biervallen, rapen, korrels, alles geprobeerd maar het is letterlijk dweilen met de kraan open. De buren hebben een slakkenparadijs, die doen er niks aan dus uitroeien gaat hem niet worden.

 

Nu kom ik dit tegen, en dit lijkt me erg slim, het werkt als volgt:

- Dicht circuit op de - aangesloten

- Dicht circuit op de + aangesloten

- De slak gaat over de onderste kabel, er gebeurt niks. De slak raakt tegelijkertijd de bovenste kabel waardoor het circuit gesloten wordt. De slak is zeg maar de aan/uit schakelaar.

- Doordat de batterij enkel gebruikt wordt wanneer de slak de draad aanraakt kan zo een batterij een seizoen mee gaan.

- Ijzerdraad geleid voldoende, koper is niet noodzakelijk.

- De afstand tussen de draden moet niet te groot zijn. Dit systeem werkt enkel als de slak beide kabels tegelijkertijd aanraakt.

 

 

Hier een voorbeeld op een pot, toevallig van een andere groene plant maar goed. Je ziet heel goed de corrosie op de onderste draad, de bovenste draad is amper aangeraakt dus geen corrosie.

 

gallery_990_62_45673.jpg

 

Nu heb ik een aardbeienbed van 2x1,5 meter. Ik ben aan het denken om dit te omboorden met steigerhout en de kabeltjes hierop te maken. Het hooi verwijderen, verstekelingen eruit halen en dan enkele dagen rapen. De slakken die in de 'bak' zitten zullen verdwijnen. En Escargo strooien.

 

Maar mis ik iets? Hoe diep moet het steigerhout?

 

Iemand ervaringen met dit systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil denk ik is dat de draden niet met elkaar verbonden zijn. En er dus geen kortsluiting ontstaat. Die ontstaat pas zodra beide draden tegelijkertijd worden aangeraakt. Je kan natuurlijk ook altijd een soort afdakje aan de bovenkant maken zodat ze iets beschermd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit werkt ook zonder battery als je een ijzerdraad en een koperdraad gebruikt. Doordat de slak als electrolyte fungeert tussen de twee draden zal er een kleine stroom door de slak gaan lopen. Je heb dus in feite een battery gemaakt op deze manier. Zink en koper werkt nog beter maar aan zink draad is moeilijker te komen.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest dit systeem in de praktijk aan het testen en ik moet zeggen tot nu toe werkt dit heel goed. Waar voorheen praktisch elke aardbei was aangevreten door slakken heb ik vanmorgen minimaal 20 aardbeien geplukt, geen enkele heeft vraatschade. Dit terwijl de afgelopen paar dagen toch behoorlijk nog wat regen gehad hebben en wij echt ontzettend veel slakken in de tuin hebben. Toen ik dit systeem installeerde heb ik alle stro verwijderd met slakken die zich eronder schuil hielden. Een greppel gegraven, de omboording erop en daarna de greppel dicht gemaakt en goed aangedrukt. Ik wilde eigenlijk nog in de bak slakkenkorrels strooien voor de slakken die onder de grond zaten maar die waren op, niet meer gedaan en geen enkele aangevreten aardbei gehad op drie dagen tijd! Normaliter waren ze al aangevreten voordat ze rijp waren.

 

Het seizoen duurt niet lang meer, na afloop haal ik de steigerhouten balken weer uit de grond (zitten 2cm diep ongeveer). De aarbeien rooi ik en vanaf volgend jaar zet ik die in bato bakken. Voor volgend jaar koop ik ergens een partij klinkers, graaf die in en daar bovenop plaats ik de omboording voor de rest van de moestuinplanten. Slakkenvraat gebeurt me niet nog een keer.

 

Wat betreft kosten was dit echt minimaal. Het hout is wat duurder maar dit systeem is veelal te gebruiken op de meeste bestaande systemen (Ik heb dit systeem ook al met nietjes op emmers gemonteerd). Het hout was 30 euro. De gegalvaniseerde draad was 5 euro, een 9v batterij 1 euro bij de action. De nietjes en het bakje had ik nog liggen.

 

De afmetingen zijn 2mx1,5m. Volgend seizoen verplaats ik de bak naar een ander stuk waar ik meer plek heb. Als de hortensias of buxus nog veel groeien hangen die tegen/ over de bak en dan heb je weer een zwakke plek.

 

Ik kan dit dus zeer zeker aanraden, vooral op bestaande systemen.

 

IMG716146451466582580.jpgIMG717668971466582592.jpgIMG717529371466582607.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er netjes uit

 

Je conclusie is dat het batterij systeem heel goed werkt.

 

je hebt echter veel meer factoren veranderd. Hoe toon je aan dat een van de andere factoren er niet voor zorgt dat de slakkenvraat is verminderd? Het stro en alle slakken uit de bak verwijderen lijkt mij ook een belangrijke factor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je ziet staat de bak praktisch tegen de erfscheiding op. De buren hebben tig veel meer slakken en doen hier niks tegen. Heel veel broeierige beschutte plekken met die grote en kruipende planten. Aan de andere kant ook. Praktisch elke slak die bij ons in de tuin komt, komt vanaf de buren. Dat zie je heel goed op de bijgevoegde foto. Onze tuin is op de moestuin na gewoon een heel slakonvriendelijke tuin. Alleen gras, kiezel, betegeling en een paar kleine perkjes zonder fijne verstopplekjes (buiten die kleine lading puin wat er pas sinds kort ligt). De buren daarentegen hebben een semi-verwilderde tuin (lees: geen zin veel snoeiwerk te doen).

 

We lopen paar keer week savonds door de tuin, alle slakken die we tegen komen zitten of rondom de erfscheiding, bij de buren of op betegeling richting de moestuin. Er zit heel duidelijk een patroon in. Maja beter dan dit kan ik dat niet verantwoorden. Dit is de helft van onze tuin, de andere helft ziet er ongeveer hetzelfde uit.

 

Vorig jaar daarentegen toen we niet zo een hevig slakken jaar hadden had ik rechts onder de foto (net een randje op de foto te zien) een klein perkje met kruipende vaste planten. Toen ik de plant optilde kwam ik direct een broedplek tegen leek het wel, tientallen slakken in alle maten en eitjes. Dit was overdag. Die plekken hebben wij nu niet meer.

 

Wat ik bedoel te zeggen is dat de slakken hun weg vinden vanaf de buren naar ons, dit kan ik niet uitroeien zonder dat de buren mee doen. Ik heb heel veel goede ervaringen over dit systeem gelezen, maar veelal bij guerilla wietteling (in de openbare natuur op moeilijk toegankelijke plekken). En laat dit nu net ook ideale plekken zijn voor slakken.

 

Op een bestaande bakconstructie zijn de kosten nog geen 10 euro (als je een nietpistool hebt) en wat werk. Zeker de moeite waard.

 

IMG717341861466590211.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap dat de slakken bij de buren weg komen (dat komen ze helaas bij de meeste mensen, anders zouden we vanzelf een keer klaar zijn met rapen)

maar ik doelde meer op de slakken die onder het stro lagen. dat was een ideale schuilplek en die slakken zijn het eerste bij de aardbeien om ervan te snoepen, die van de buren moeten dan nog een hele weg afleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk hoor dat ze langer moeten 'reizen' om er te komen. Gister nog een 15tal aardbeien geplukt. Allen heel mooi gaaf. Voor mij een succesje in ieder geval. De aardbeien bij de buren overleven het niet voordat ze rijp zijn. Allen zijn aangevreten tegen die tijd (en vaak nog als ze nog helemaal wit rozig zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...