Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

7 tips om kinderen groente te laten eten


Addie

Aanbevolen berichten

Zo laat jij je kind meer groenten eten volgens een aantal tips van het voedingscentrum (Publicatiedatum 26-10-2010). Ik denk dat zelf het goede (gezonde) voorbeeld geven ook heel (!) belangrijk is. En natuurlijk je kinderen betrekken met groenten door ze zelf iets te laten groeien, zoals tomaatjes!

 

Jonge kinderen eten meer groente als je ze meer groente aanbiedt, blijkt uit onderzoek. Groente bevat weinig calorieën, maar levert wel vitamines en mineralen. Groente is daarom belangrijk voor kinderen om gezond op te groeien. Hoe zorg jij ervoor dat je kind voldoende groente binnenkrijgt?

 

  • 1. Geef groente tussendoor. Zorg altijd voor voldoende groente in huis. Een wortel, snoeptomaatje, stuk komkommer of reepjes paprika zijn ideaal voor tussendoor.
    2. Doe groente eens op een boterham. Denk bijvoorbeeld aan sandwichspread met augurk of light roomkaas met komkommer of tomaat.
    3. Laat je kind kiezen tussen soorten. Kinderen vinden het leuk om zelf te mogen kiezen. Het geeft ze een gevoel van zelfcontrole. Kinderen zijn dan meer gemotiveerd om de groente op te eten.
    4. Probeer groente eens als voorgerecht. Het kan zijn dat kinderen meer groente eten als ze als eerste groente krijgen aangeboden. Geef bijvoorbeeld wat groente als voorgerecht. Geef daarna de hoofdmaaltijd met groente en daarnaast natuurlijk ook aardappelen, rijst, pasta of bonen en een beetje vlees, vis of vleesvervanger.
    5. Verstop groente in sauzen. Voeg bijvoorbeeld ui, prei, paprika, courgette of champignons toe aan tomatensaus.
    6. Blijf proberen. Lust je kind een bepaalde groente niet? Probeer het dan een volgende keer nog eens. Een kind moet ongeveer 10 keer iets proeven, voordat het aan een nieuwe smaak is gewend.
    7. Maak groente eens op een andere manier klaar. Meng aardappelpuree met erwtjes, stukjes gekookte wortel, paprika, courgette of broccoli. Roer er een ei doorheen, wat zout en peper naar smaak en eventueel wat extra bloem. Maak er platte koekjes van en bak ze in de koekenpan. Je kunt ze ook invetten met olie en circa 15 minuten bakken in de oven op 200 °C.

 

Bron: VoedingsCentrum (Publicatiedatum 26-10-2010)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Goeie tips Addie,

Ik ben zelf opgegroeid in de keuken(mijn ouders hadden een hotel).

Mijn vader had altijd zoiets van, alles eten al is het maar een beetje.

Veel kinderen weigeren tegenwoordig zelfs maar te proeven, terwijl smaak zich gewoon moet ontwikkelen en daar de kans niet voor krijgt.

Wij losten dat bij onze kinderen vaak op door verschillende groenten te mengen onder de puree oid. Losse spruiten ajakkes, als stamppot aten ze hun vingers mee op (figuurlijk), idem met erwten/wortels, allerlei koolsoorten etc.

De enige groente die ik niet te pruimen vond waren tuinbonen.

Totdat ik ze bij men schoonouders moest eten, pa had echte "bruinkokers" uit zijn eigen tuin. Mijn schoonmoeder mengde hardgebakken spekjes erdoorheen sindsdien vindt ik ze prima.

Variatie doet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Echte supertips!

 

Ik vind het ook goed dat de kinderen alles eens moeten proeven, want zelf moest ik dit ook doen Wel vind ik dat als het kind het echt niet lekker vindt, je het niet moet blijven geven. Smaken veranderen sowieso nog. Ik was altijd radicaal tegen champignons (heb moeten proeven en vond het niet lekker) en gelukkig hebben mn ouders mij nooit gedwongen om er te eten want nu, zovele jaren later, kan ik champignongs apprecieren!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu precies de kern van de zaak. Ooit heb je champignons moeten eten die jij niet lekker vond, dat wil niet per definitie zeggen dat ze nooit lekker zijn. Op een andere manier klaargemaakt lust je ze misschien wel.

Ik ben een liefhebber, vooral van de weidechampignons die vroeger veel in weilanden voorkwamen, lekkere sterke smaak.

Gekweekte champignons kun je op veel manieren bereiden.

Probeer eens gesmoord in boter, daarna de saus aanmaken (bindmiddel)met peper,zout en kerrie. De kerrie geeft een mooie kleur en aparte smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan helpen is om je kinderen te betrekken in de moestuin. Tenminste dat denk ik

 

In mijn geval heb ik mijn klein-kinderen enkele vierkante meters gegeven in mijn volkstuin om groentes te telen die ze al lusten. Langzaam komen daar ook groenten bij die ze plotsklaps na het telen wel op wilden eten. Radijsjes bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan helpen is om je kinderen te betrekken in de moestuin. Tenminste dat denk ik

 

In mijn geval heb ik mijn klein-kinderen enkele vierkante meters gegeven in mijn volkstuin om groentes te telen die ze al lusten. Langzaam komen daar ook groenten bij die ze plotsklaps na het telen wel op wilden eten. Radijsjes bijvoorbeeld.

Dat denk ik ook Eut! Mijn dochtertje van 2,5 eet werkelijk waar alles wat ik haar voorzet en denk zeker dat het meehelpt dat ze betrokken wordt bij de tuin. Wat is er mooier dan zelf worteltjes trekken, erwten doppen etc. en dan opeten! Er is echter één gevaar, als we dan ergens anders eten en zij serveren bv. boontjes uit een potje dan is het: 'bah, is niet van de tuin he papa, bah bah bah'

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je weer dat oude wijsheden altijd een kern van waarheid hebben.

Oude mensen en kinderen spreken de waarheid. En daarbij zijn ze nog niet diplomatiek onderlegd. Wij durven meestal niet de ongezouten waarheid te zeggen, we kunnen nog wat leren van de kinderen.

Puik dat jouw dochtertje al het verschil ziet tussen potten en de verse groenten uit eigen tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik ben er nu de laatste tijd van overtuigd dat het probleem misschien niet eens zozeer bij de kinderen ligt, maar bij de groenten en fruit.

 

Ik las laatst ergens dat wanneer je een werkelijk goede gezonde kwaliteit druif zou eten, dat dan alle Bounties, Snickers en Marsen totaal hun aantrekkingskracht verliezen . Ik denk alleen dat die kwaliteit druiven, of ander fruit of groenten met dezelfde kwaliteit, eigenlijk nergens meer te krijgen is en dat daar dan gelijk ons probleem ligt.

Wij mensen schijnen een natuurlijke voorkeur te hebben voor zoet (je moet dit even ruim interpreteren en niet gelijk zeggen dat je meer van hartig houdt, want daar gaat het niet om ), de zoete smaak in groenten en fruit was ooit oorspronkelijk namelijk gelijk aan een hoge voedingswaarde. Zoet = gezond, zo heeft de Natuur het ooit ontworpen (in de meeste gevallen van groenten en fruit dan he, want het geld ook voor bittere spruitjes bijv. ook al proef je dan geen zoete smaak ).

 

Maar wat is er (voornamelijk) de laatste decennia aan de hand: onze groenten en fruit worden gegroeid met kunstmest of met andere methoden die de kwaliteit niet ten goede komen en zo langzamerhand is bijna alle voedingswaarde uit ons fruit en groente verdwenen. Je proeft het zelf vaak al, de tomaten smaken niet zoals vroeger, de appelen zijn vaak niet wat het ooit geweest was enz (dit kun je misschien alleen weten als je al wat ouder bent ). Alles is gewoon veel minder geworden, de kwaliteit is drastisch achteruit gegaan. (En ik durf te beweren dat zelfs onze eigen gekweekte groenten en fruit vaak maar gemiddeld scoren, maar daar ga ik nu niet verder op in).

Kinderen, en wij volwassen natuurlijk ook, houden echter hun drang naar zoet, of anders, maar in ieder geval naar hoge voedingswaarde, daar vraagt ons lichaam om. En groenten en fruit kan aan deze behoefte niet meer voldoen, dus gaan we opzoek naar vervanging => en dat is de oorzaak waarom velen van ons zo van snoepen houden, en soms zelfs een heel zakje of chocolade reep wegwerken.

Groenten en fruit is veelal voor kinderen niet meer aantrekkelijk, er zit namelijk niets in. Dat denken kinderen natuurlijk niet bewust, maar ze vinden het gewoon niet lekker, en terecht! Het is ook niet lekker, het vaak dat je wat moet eten, maar Franse bloemkolen smaken naar niks, tomaten zijn vaak een hap water, fruit heeft bijna nooit de smaak van hoe het eigenlijk zou moeten smaken (wanneer het de tijd zou krijgen om aan de boom te rijpen enz. en goed gevoed zou zijn). Door omstandigheden is dit zo gegroeid. Het enige wat wij eraan kunnen doen is: zelf zoeken naar winkels/producten die wel een goede smaak/kwaliteit hebben en het zelf te kweken en dan proberen het optimale uit je grond en plant te halen.

 

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je ergens (dat wordt dus heel moeilijk) werkelijk goede kwaliteit groenten en fruit kan vinden, dan zullen je kinderen ervan smullen. Misschien houden ze nog steeds hun voorkeuren, maar dit is waar hun lichaampjes naar vraagt en dat zullen ze waarderen. Je leest en hoort overal voorbeelden hiervan, als je erop gaat letten (baby's die hun babyvoeding uit een potje niet willen eten enz., en wij vinden dat gek?).

 

Het enige wat ik tot nu toe aan goed voedsel heb kunnen vinden zijn elstar appelen uit Nederland gekocht bij een biologische winkel net iets beter als bij de supermarkt, maar allebei goede tot uitstekende kwaliteit. Kaki fruit scoorde ook heel goed. Mandarijnen scoorden 1 keer heel goed, maar verder gemiddeld. Knoflook had een hoge waarde. Fruit scoort over het algemeen gemiddeld en af en toe goed en heel enkele keer uitstekend.

Groenten daarentegen scoort tot nu toe bijna altijd slecht, we hadden alleen een bloemkool uit Nederland die gemiddeld scoorde (die smaakte, voor wat wij gewend zijn, al aardig, maar moet dus nog beter kunnen), en de knoflook dan, maar dat is niet echt een maaltijd. Andijvie biologisch of niet biologisch scoorde allebei slecht, komkommers slecht, tomaten, sla, enz allemaal slecht.

 

Gezien dit alles kijk ik er niet vreemd van op dat de meeste kinderen niet verzot zijn op groenten. Fruit gaat meestal nog wel. Zelf kweken zal inderdaad al aardig helpen, zie het dochtertje van Koert.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik tot nu toe aan goed voedsel heb kunnen vinden zijn elstar appelen uit Nederland gekocht bij een biologische winkel net iets beter als bij de supermarkt, maar allebei goede tot uitstekende kwaliteit. Kaki fruit scoorde ook heel goed. Mandarijnen scoorden 1 keer heel goed, maar verder gemiddeld. Knoflook had een hoge waarde. Fruit scoort over het algemeen gemiddeld en af en toe goed en heel enkele keer uitstekend.

Groenten daarentegen scoort tot nu toe bijna altijd slecht, we hadden alleen een bloemkool uit Nederland die gemiddeld scoorde (die smaakte, voor wat wij gewend zijn, al aardig, maar moet dus nog beter kunnen), en de knoflook dan, maar dat is niet echt een maaltijd. Andijvie biologisch of niet biologisch scoorde allebei slecht, komkommers slecht, tomaten, sla, enz allemaal slecht.

 

Niet om het een of ander hoor, maar waarop beoordeel jij die stelling als ik vragen mag? Je hebt het over scoren? Doe je dagelijks een soort testje met je boodschappen ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RickT: Ja inderdaad . Het klinkt misschien gek, maar ik heb een refractometer voor Brix/oechsle waarden die ik hiervoor gebruik. Het schijnt al jarenlang in de wijnteelt gebruikt te worden voor het meten van de kwaliteit druiven, maar is nog niet echt bekend als kwaliteitsmeter voor groenten en fruit. Maar het kan hier wel degelijk voor gebruikt worden. Zie bijv. hier http://www.highbrixgardens.com/

 

P.s. ik loop niet rond in de supermarkt alles te testen hoor, maar bijna alles (sommige soorten zijn lastig te testen, ik krijg bijv. moeilijk een druppel vocht uit een banaan, en het gaat om een druppel vocht om op die meter te plaatsen, dat zou dan wel weer via een oplossing in water kunnen en terugrekenen enz, maar dat heb ik nog niet gedaan) wat hier in huis komt test ik. Of ik koop 1 losse appel of iets anders, om te kijken waar (winkel/groenteboer, boer enz) de kwaliteit goed/beter is.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet er niet zo heel veel van, maar de refractometer is toch een apparaat om de zogeheten ‘brekingsindex’ (en daarmee het suikergehalte) van vloeistoffen te bepalen. Daarnaast kan hij ook ingesteld worden – oftewel: ‘geijkt’ – voor bijvoorbeeld alcohol of zout. Hoge Brix-waarden duiden op een zoetere smaak en een betere houdbaarheid. Dat zegt volgens mij verder niks over de kwaliteit van groente en fruit. Maar mocht jij dit anders zien, dan hoor ik dat graag.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kinderen eten, gelukkig, graag groente en fruit. Ze zijn zo wie zo geen zoete kauwen, als ze mogen kiezen tussen een zak snoep of een zak chips kiezen ze voor de chips.

De groente uit de tuin vinden ze ook hier lekkerder als de groente uit potjes. Ze helpen daardoor ook graag met het oogsten om het vervolgens 's avonds op hun bordje te vinden.

Nu beginnen onze kinderen wel al groter te worden (8, 9 en 11), toen ze kleiner waren deden ze wel moeilijker met het eten van groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RickT: ik heb je een PM gestuurd.

 

Even kort: suikergehalte in groente en fruit blijkt gelijk te staan het mineraal en spoorelementen gehalte. Hoog suikergehalte betekent dus een hoge voedingswaarde. Informatie kun je vinden op http://www.highbrixgardens.com/what-is-brix.html

 

Maar wat je schrijft geeft het ook al een beetje aan: hoog suikergehalte = betere bewaarbaarheid. Dat is gedeeltelijk een indicatie van kwaliteit toch. Werkelijk goede kwaliteit groente of fruit schijnt zelfs niet te rotten, maar verdroogt alleen.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal on topic, maar ik denk dat het ook te maken heeft met de smaak van groenten en fruit. Wij volwassenen zijn wat dat betreft jarenlang verpest. ik denk dat dit komt door de macht van de fabrikant/groothandel. Groenten en fruit worden niet meer geselecteerd op smaak, maar op uiterlijk en houdbaarheid. Neem als voorbeeld kromme komkommers, niks mis mee, maar de boer krijgt ze niet verkocht. De groothandel wil het niet, want het pas niet in die mooie dozen. En zo geld dit voor heel veel producten.

 

Maar er is nog hoop

 

Wat is er mis met ons voedsel? Zelfs een 11 jarige begrijpt het...

 

De elfjarige Birke Baehr doet zijn verhaal over een belangrijke voedingsleverancier, de industriële boerderijen die ver van ons staan. Het uit het zicht houden van boerderijen schetst een rooskleurig maar onjuist beeld van de landbouw, volgens hem. Hij pleit ervoor om de voedselproductie groen en lokaal te maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...