Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom heeft stippelmotrupsen, meeldauw en schurft


pippi

Aanbevolen berichten

Het zit niet mee met de fruitbomen op de tuin. De peer ziet er goed uit, maar heeft dit jaar nul peren, en nu die appelboom, die wel vol zit met mini-appeltjes, maar of dat ook tot oogst gaan leiden...

 

Ik weet niet waarom hij zo'n slechte conditie heeft, zal wel een combinatie van factoren zijn en o.m. de droogte en vorig jaar niet juist gesnoeid (heb ik van meerdere mensen gehoord). Ik heb hem vorig jaar ook gezien toen hij helemaal bomvol appels hing. Bijna overdreven veel, net als de peer, die dus (wijselijk?) heeft besloten dit jaar niet te bloeien.

 

Ik heb inmiddels alle rupsennesten eruit gehaald, en zoveel mogelijk toppen met meeldauw en aangetaste schurft-bladeren verwijderd en dat allemaal in een vuilniszak afgevoerd. Ik had wel medelijden met die rupsjes die uit de vuilniszak probeerden te kruipen.

 

De boom zelf geef ik inmiddels bijna dagelijks extra water, op de grond eromheen heb ik extra compost en lavameel gegooid. En ik heb er twee oorwurmpotjes in gehangen. Had ik veel eerder moeten doen, want die schijnen ook meeldauw te eten. Kan ik nog meer doen om hem een beetje op te peppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moestuinupdate van januari laat toch helemaal geen foute appelboom zien. Wel eentje die 'wat' snoei kan gebruiken; hij is wat dichtgegroeid, maar draagt dus nog goed. Nee, met die boom is kwa vorm niet zo heel veel mis en is zeker niet door de vorige eigenaar mishandeld.

 

Misschien maakt een foto van dit moment je vraag wat duidelijker ?

 

De boom staat mooi open, vol in het licht, nogmaals; misschien wat te dicht gegroeid wel ( schimmels : meeldauw ) maar verklaart de schurft niet. Dat ligt eerder aan de grond. Dichtgeslempte grond en hoge waterstand ? Vaak een oorzaak voor schurft. Verder kan het ras er erg gevoelig voor zijn.

 

Compost is altijd ok, maar helpt niet op korte termijn. Weet niet wat je steeds met die lavameel wil, maar veel mis doe je er niet mee.

 

Je had je inmiddels dus ingelezen op de snoei ? Kun je lopende dit seizoen dus mooi aan beginnen.

 

De Spinselmotten , de rupsen daarvan, dat is het ene jaar heftiger dan andere jaren, hoeft geen drama te zijn, de vogels willen ook wat. Toch, als het té veel is nu, had je al in mogen grijpen, doe dat vlot nadat je al die nesten ontdekt. Ik plet ze gewoon met de hand en / of trek ze uit de toppen. Laat ze niet echt álles opeten, want dat verzwakt je boom wel hoor. Gewoon plukken ( ik trek niet de hele toppen mee, ik 'kam' echt alleen de nesten er uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moestuinupdate van januari laat toch helemaal geen foute appelboom zien. Wel eentje die 'wat' snoei kan gebruiken; hij is wat dichtgegroeid, maar draagt dus nog goed. Nee, met die boom is kwa vorm niet zo heel veel mis en is zeker niet door de vorige eigenaar mishandeld.

 

Misschien maakt een foto van dit moment je vraag wat duidelijker ?

 

Okee, zal morgen een foto maken. Maar bijvoorbeeld de 'deskundige' op de volkstuin die mijn vijgenboom inmiddels heeft gesnoeid (al mopperend omdat het niet echt nodig was behalve omdat hij schaduw geeft voor de buren), gaf ook aan dat de appel veel meer open zou moeten zijn. Veel takken die tegen elkaar groeien etc. Hij liet ook zien wat er dan later dit jaar gesnoeid moet worden en ik ga hem er dan ook zeker weer even bij halen.

 

Op dat moment dat we naar die boom keken (paar weken terug, boom vol in de bloei) waren er ook nog nul problemen, hij stond er eigenlijk hartstikke mooi en gezond bij. Het is allemaal echt van heel recent. Ik zag iets van een week terug die meeldauw, niet heel schrikbarend maar wat topjes, toen al wat afgeknipt. En een paar dagen terug ontdekte ik die nesten, ook nog niet heel groot hoor, alles bij elkaar heb ik er misschien 20 uitgehaald, van 1 cm tot 5 cm doorsnede. De schurft merkte ik eigenlijk gisteren pas op, toch wel flink wat blaadjes met vlekken, gegoogeld en diagnose gesteld.

 

De boom staat mooi open, vol in het licht, nogmaals; misschien wat te dicht gegroeid wel ( schimmels : meeldauw ) maar verklaart de schurft niet. Dat ligt eerder aan de grond. Dichtgeslempte grond en hoge waterstand ? Vaak een oorzaak voor schurft. Verder kan het ras er erg gevoelig voor zijn.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de grond rond de appelboom als enige stukje afgelopen najaar is omgespit. Toen begin dit jaar overal op het volkstuincomplex plassen stonden behalve op mijn tuin met die laag compost heb ik niet echt gekeken hoe het rond die boom was.

 

Compost is altijd ok, maar helpt niet op korte termijn. Weet niet wat je steeds met die lavameel wil, maar veel mis doe je er niet mee.

 

Ik heb ook nog nul bewijs dat het werkt , maar het zou de bodem -heeeeel langzaam- moeten hermineraliseren. Frank Anrijs zweert erbij, en omdat het inderdaad absoluut geen kwaad kan gaat er bij elke zaai- en uitplanthandeling een beetje lavameel mee, en strooi ik het af en toe uit bij planten die een zetje kunnen gebruiken. Over een jaar of wat kan ik zeggen of het effect heeft.

 

Je had je inmiddels dus ingelezen op de snoei ? Kun je lopende dit seizoen dus mooi aan beginnen.

 

Ja, maar ik haal voor de grote fruitbomen dus wel mijn mannetje erbij. Hij bevestigde alles wat ik al gelezen had (van kruisende takken en waterloten en in etappes in vorm snoeien en meer), en dat ga ik thuis straks uitproberen op de jonge fruitboompjes, maar voor ik het mes zet in die peer of appel mag hij zeggen of ik het goed doe.

 

En weer terug naar die appelboom, denk jij dat het zou helpen als ik nu vruchten ga uitdunnen of zal ik hem verder maar wat met rust laten (en wel op blijven letten op eventuele nieuwe rupsennesten en aangetast blad)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk helpt het dunnen van de vele appeltjes. Het helpt een boom die het zichtbaar moeilijk heeft wanneer hij in plaats van 80 appels, maar 40 appels hoeft groot te brengen.

 

Al de andere zaken heb je dus al je eigen oplossingen voor, al gedaan of laat je nog doen. Wat is verder nu eigenlijk nog je vraag ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een bijna identieke situatie met m'n appelboom.

Deze ging mooi in de bloei en in het blad, er leek geen vuiltje aan de lucht.

En het was juist in de periode waar veel mensen in de stress waren, vanwege de kou en droogte, waar hij het zo goed deed.

 

Nu het wat warmer is en er wat meer regen is gevallen, dienen de problemen zich aan.

Kleine scheutjes op zijtakken die verschrompelen, gevlekte bladeren her en der en een klein aantal rupsennesten.

Van die rupsennesten kijk ik niet eens vreemd op, ik ben de laatste tijd nog nooit zoveel struiken in de middenberm tegengekomen, die gewoonweg volledig wit waren van de rupsennesten.

 

Ik krijg zelf het idee dat de oorzaak ligt bij het slecht drogen, nadat het heeft geregend.

Hier aan de kust heb ik weinig klachten gehad over droogte.

Wel was het dan zo dat het nog tamelijk koud was tijdens regenbuien, waardoor alles vrij lang nat bleef.

Andere oorzaak zou wellicht ook nog kunnen zijn, dat de boom te leiden heeft gehad van wat vorstschade.

 

De boom is mooi open qua snoei en staat hier op een hoog stuk (een meter hoger als het laagste deel van de tuin), dus natte voeten zou niet de oorzaak mogen zijn.

 

Ik heb geen vruchtdunning gedaan, maar wel wat takken ingekort om de ergste schade te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik eigenlijk overheen gelezen Simonvb. Een appelboom als deze hoef je in het geheel geen water te geven. Nog niet in een hittegolf. Die zit met z'n wortels op het grondwater hoor.

 

Goed opgemerkt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, dank voor het antwoord op mijn vraag. Ik ga de mini-appeltjes dus uitdunnen. Ik zal al blij zijn als ik er 20 appels van oogst.

 

Wat betreft water geven: het leek mij dat de droogte een rol kon spelen, maar jullie hebben er meer verstand van, dus okee, ik stop met extra water geven.

 

Frans, klinkt als precies hetzelfde, en we zitten in dezelfde regio. Hier ook veel bomen in het park die zo in een horrorfilm kunnen, helemaal kaal en ingepakt in rupsenspinsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergeet steeds een foto te maken, hoop dat ik er morgen aan denk.

 

Het viel me trouwens op dat de appelbomen in het park hier (zeg zo'n 2 km verwijderd van mijn boom) echt exact hetzelfde hebben. Ook meeldauw, ook spinselmot en ook bruine vlekken op de bladeren die op schurft lijken. Da's wel interessant want ik denk dat daar in het geheel niet wordt ingegrepen, kan ik mooi vergelijken met mijn boompje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook probleempjes. Appelbomen onder stippelmotrupsen. Het word ook met de dag erger dus zal ik even moeten ingrijpen. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor appelbomen. Ernaast staat een pruim en een peer. Blad overlapt zelfs met de 2 appelbomen op sommige plaatsen, maar ze blijven alleen in de appelboom.

De appelbomen begonnen heel goed. Waar ze vorig jaar een beetje zielig waren, zijn ze na een flinke snoei en wat compost mooi bijgetrokken. En toen kwamen de rupsen natuurlijk weer alles verpesten

 

Iemand op de tuin zei dat het kan helpen een plakband strook om de stam van se boom te doen in het voorjaar. Dat zou een hoop beesten uit de boom moeten houden.. maar of dat nou de stippelmotrupsen tegen houd lijkt me sterk. De vlinders leggen toch gelijk hun eitjes in een boom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren stonden we hier ook verbaasd te kijken naar de Veendammer Glorie in onze Hoogstamboomgaard op de Piccardthof, die op allerlei plekken verdroogde wit uitgeslagen takjes had... hoe meer we keken, hoe meer we zagen. Maar op dat moment geen idee wat er kon zijn. Was geen spinsel aanwezig dus geen rupsen.

Wel had ik het gevoel dat het een schimmel zou moeten zijn... maar nog niet aan meeldauw gedacht (thanx Pip).

 

Vandaag even gezocht op meeldauw en tuurlijk. Dat is het. Ziet er precies zo uit als beschreven door de Bongerd:

http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Meeldauw/meeldauw.php

 

Zo te lezen moeten we de Groninger Kroon ook in de gaten houden.

 

En oorwurmen in de boom lokken dus (wij voeren een natuur- en diervriendelijk beleid op het complex dus geen chemische bestrijding).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoogstam fruitboom van een beetje leeftijd, heeft van zich al tientallen oorwurmen in de boom. Zéker als jullie een natuurvriendelijk beleid voeren op je complex ( is dat mét vergaderingen en notulen enzo ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dat is goed nieuws, heb namelijk net het oorwurmgedeelte toebedeeld gekregen terwijl anderen het snoeiwerk gaan doen.

 

Vergaderen doen onze natuurmensen niet graag, zijn liever buiten bezig met bv de vlindertuin, stinzenpoelen, pluktuinen, natuurweides zeisen en andere projecten onderhouden.

 

Wat ik mij nog afvroeg... bij meeldauw en roest bij mn moestuinplanten sproei ik met bijvoorbeeld Baking Soda oplossing of Bitterzout oplossing of melk of wei e.d. (de één ter versterking van het blad/weerstand de ander ter ontmoediging van de schimmels).

Zou dat bij de appelboom ook een gunstig effect kunnen hebben?

 

En wat ik verder las in het stuk van de Bongerd is dat de schimmel zich vooral verspreid op droog blad.

Heeft het zin de boom geregeld nat te sproeien gedurende deze erg droge dagen? Zou dat de verspreiding kunnen vertragen oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden had ik wel goede resultaten met verstuiving met basaltmeel ( zelfs balg voor aangeschaft enzo ) , maar k moet eerlijk erbij zeggen dat ik dat nooit echt heb kunnen checken he ? Ik bedoel; je kan iets doen aan bladversterking, maar ja, hoe check je wat er aan meeldauw was opgetreden als je niet bestoven had ?

 

Zelf doe ik helemaal nooit meer wat aan meeldauw. Dat is hoe dan ook zó ontzettend weersafhankelijk of het optreedt of niet en het kan ook zó maar weer weg zijn. Snoei / standplaats / grond, wind en zon maken alles uit. In een besloten stadstuintje heb je er veel sneller last van en kan het al gauw een klein boompje zeer verzwakken. Maar een hoogstam boom in een boomgaard ? Lekker laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergeet steeds een foto te maken, hoop dat ik er morgen aan denk.

 

Zag ik je dode- heermoes- foto langskomen ..... je hebt ook wat foto's van de tuin gemaakt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...