Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dieven tomaten stekken


Frans

Aanbevolen berichten

Dat je tomaten kunt stekken om nieuwe planten te verkrijgen is algemeen bekend maar zoiets heeft weinig zin als je door wat extra zaden in de grond te stoppen een sneller resultaat kunt krijgen. Interessanter wordt het als je van een bepaald ras te weinig zaden hebt of wanneer je eens een hybride wil klonen omdat je daar zelf geen raszuivere zaden van kunt kweken .

 

Het stekken van tomaten leek me leuk om eens een keer te doen . Ik heb daarvoor de hybride kerstomaat Sungold F1 genomen waarvan ik dit jaar zaad besteld had. Het is relatief duur zaad , ik betaalde €3,15 voor een zakje met 12 zaden , zodat iedere kloon maar liefst een winst van ruim 26 cent zou betekenen.

 

Het zaadje van de ouderplant werd 4 januari in een potje gestopt. Voor een normale tomatenkweek is dat veel te vroeg maar nu was dat vroege nodig om op tijd goede klonen te kunnen krijgen . Door dat vroeg zaaien fileerde de plant nogal maar omdat het mij om de diefjes ging was dat niet zo belangrijk.

 

Wachten tot er spontaan dieven gaan groeien duurt te lang dus heb ik de plant daartoe aangezet door op 6 maart de kop er uit te snijden. Op dat moment was er maar in één oksel een diefje van een halve centimeter aanwezig , in de andere oksels zaten nog slechts minimale 'puntjes'. Door het verlies van de kop kwamen alle opgenomen voedingsstoffen ineens beschikbaar voor de ontwikkeling van diefjes en dat ging veel sneller dan ik verwacht had ! In 13 dagen tijd van bijna niks tot de als stekken bruikbare diefjes van vandaag .

 

De kop was al direkt na het afsnijden als stek gebruikt. Een warm en licht plekje zonder zon plus een paar dagen een plastic zakje tegen uitdrogen waren genoeg om hem zelfstandig als plant door te laten gaan. De moederplant gaat nu , na als stekkenproducent gediend te hebben , ook verder als 'gewone plant' . Een diefje dat ik liet zitten gaat als nieuwe kop dienen. De vijf stekjes die vanaf vandaag kunnen gaan wortelen zullen naar verwachting ruim op tijd zijn om halverwege mei als volwaardige planten de vollegrond in te gaan.

 

img068645561332177795.JPG

 

De plant voor het verwijderen van de diefjes. Rechts de 13 dagen geleden verwijderde kop . Hij is goed aangeslagen en groeit als nieuwe plant verder.

 

img069113951332177822.JPG

 

De dieven zijn verwijderd en de moederplant is ingekort. Onder de plek waar de plant is ingekort een diefje laten zitten om door te laten groeien als nieuwe kop.

 

img070011561332177851.JPG

 

Binnen twee weken tijd van één plant naar zeven . De vijf opgepotte diefjes gaan nu eerst een paar dagen met een plastic zakje over hun hoofd (tegen teveel verdampen) naar een warm en licht plaatsje om te kunnen wortelen. Naar verwachting zullen ze halverwege mei als volwaardige planten de vollegrond in kunnen gaan.

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 dagen, goed om te weten! Iedereen wil m'n OSU blue hebben, maar ik heb maar 4 zaden, haha. Toen moest ik al aan stekken denken!

 

Lijkt me ook leuk als iemand eens een turtorial post over het enten van tomaten. (Met percentage aangeslagen planten en tijdstip van hergroei.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer worteld wel op de bladknoppen, maar stekken drogen waarschijnlijk uit door intensieve verdamping via de bladeren en het rotten van de wond. Ik heb het nog nooit iemand zien doen. Komkommers worden wel vaak geent. Wil me er dit jaar ook eens aan wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Hoe lang duurt het voordat de dieven aanslaan/wortels aanmaken?

Na tien dagen is daar wel een zinnig antwoord op te geven. De stekjes hebben drie dagen met een plastic zakje tegen uitdrogen op een licht plekje buiten direkt zonlicht gestaan. Na die drie dagen bleken ze zonder de zakjes verder te kunnen zonder dat de bladeren slap werden door teveel verdampen. Na totaal vijf dagen was het al mogelijk om ze ook op een zonnig plekje in de vensterbank te zetten . Wortelvorming gaat dus snel.

 

Groeien gaat ook snel. Kijk maar eens hoe stekjes in tien dagen tijd zelfstandige plantjes werden . In de plant afkomstig van de afgesneden kop beginnen zich al bloemetjes te ontwikkelen. Zelfs in de voormalige dief die nu als nieuwe kop van de moederplant dient is al een bloembeginsel aanwezig .

 

img070011561332177851.JPG

img075031651333048207.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Nog even laten zien wat er van het stekmateriaal terecht gekomen is voor zover ik dat tenminste nog heb. De vijf uit dieven onstane planten zijn namelijk weggegeven maar doen het bij hun nieuwe eigenaars uitstekend als volwaardige sungolds . De overgebleven stomp met dief van de ouderplant heb ik samen met de uit de oorspronkelijke kop van de ouderplant ontstane plant in een pot gezet. Het resultaat zie je op de eerste twee foto's. De laatste foto is van een even oude plant die ik als backup had voor het experimentje maar die ik later als 'normale' plant ook in een pot heb gezet. Deze laatste loopt in ontwikkeling wel wat voor , ik kon er al eerder van oogsten , maar toch is dat verschil niet zo groot als ik verwacht had. De rijpe vruchten van de sungold zijn overigens oranje van kleur en worden dus niet rood. img114997441340890026.JPGimg115074941340890070.JPG

img114513611340890230.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Ja heel erg leuk! Maar in het voorjaar moet je toch weer zaaien..of weet jij misschien dé truc om dieven de winter door te helpen?

 

Ik heb namelijk aan t einde van het seizoen 4 dieven van de Rose de Bern op pot gezet. Deze heb ik vrij koud en droog in de vensterbank van de slaapkamer gezet.Ondertussen zijn er twee dood, en probeer ik de andere twee aan te sporen wat te gaan groeien..ze zien er behalve wat verdroogd en lichter van kleur nog steeds levend uit...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar in het voorjaar moet je toch weer zaaien..of weet jij misschien dé truc om dieven de winter door te helpen?

Zelf heb ik nog nooit tomatenstekken de winter doorgeholpen Jet dus dé truc om dat te doen ken ik ook niet. Zoals jij het gedaan hebt lijkt me , ondanks het verlies van twee stekken , wel een goede manier al hadden ze het misschien wat minder droog moeten hebben tijdens de overwintering. Ik ga zoiets eind van het jaar ook eens proberen met mijn Sungolds want ik ben wel in voor een experimentje. Vooral bij een hybride is zoiets extra interessant omdat je daar zelf geen raszuivere zaden van kunt kweken zoals je weet.

 

Die andere twee stekken van je zullen het wel redden nu ze het tot nu toe volgehouden hebben. Door het lengen van de dagen krijgen ze steeds meer daglicht en er begint al een klein beetje zicht te komen op het voorjaar. Ik zou in ieder geval wel de grond waarin ze staan vanaf nu wat vochtig blijven houden. Laat nog eens weten hoe het met ze gegaan is . Het liefst met foto's natuurlijk .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...