Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

HERgroeien van fruit/kweken met zaad uit de winkel gekochte groenten en fruit ?


newlifestylegirl

Aanbevolen berichten

Geachte mede-forumleden ,

 

Allereerst wens ik even mede te delen dat ik hier dus nog een ' groentje ' ben , doch ik reeds wat ik mocht lezen zowel in het warme onthaal als ook de manier waarop mensen elkaar als mensen behandelen echter zeer fijn vind , tevens las ik ook de door jullie reeds gestarte discussies en kon ik a/d hand daarvan zélf ook heel wat opsteken , waarvoor ik U allen dank in Uw bijdragen !

 

Nu had ik eventjes graag het volgende kunnen bespreken over het hergroeien van groente en / of fruit zowel d.m.v. stekken als zaken die men kocht bij de groentenboer enzovoorts , kan laten 'her'groeien , zo meende ikzelf toch dat er een zekere soort van sla nadat deze verbruikt is , bestaat die slechts op water kon verder groeien door het onderste gedeelte hiervan te laten wortelen ? Daarnaast heb ik reeds zelf ondervonden dat men gewoon met een steeltje van een champignon uit een kasje perfect nieuwe kan kweken . Dit laatste heb ik nu persoonlijk laten ' varen ' omdat de stank in de donkere garage gewoonweg te storend werd , alsook er toch een niet te onderschatten moeilijkheidsgraad zit hierin die voor een beginner , of mogelijks de meeste ' beginners ' toch nog even te laten is .

 

Nu heb ik per toeval ontdekt vandaag dat ik nog allerhande groenten en fruit geheel vergeten ben en deze zijn dan wel niet meer te eten doch ik vind het een beetje zonde om het geheel zomaar weg te gooien dus vroeg ik me af aan de ervaren mensen evenzeer of het zou lukken om bv. een ananas nog te kunnen laten hergroeien ? het bovenste gedeelte is nl. nog goed vochtig en er zijn geen sporen van schimmels oid aanwezig ( als ik mij niet vergis kan deze ook benut worden als een sierplantje en behoort de ananas tot de bromeliasoorten ??? )

 

Naast de ananas ontdekte ik tevens nog een lekkere advocado die dus eveneens niet meer eetbaar is , en nog het volgende : aubergine en meloen , van de twee laatste heb ik alleen het zaad dus gebruikt en simpelweg in wat stekgrond gezet doch ik weet niet wat ik ervan dien te verwachten natuurlijk . ik hoor en lees veel dat zaad eerst moet drogen maar ieder jaar opnieuw hou ik wel bij gebruikte pompoenen eveneens het zaad bij dat ik zelfs zonder drogen gebruik en ( binnenshuis voldoende aan ruimte daarvoor ) ik steek dat zaad gewoon simpelweg zonder te drogen in wat grond en daar komen thans degelijke planten van voorts die dan ook jaarlijks voor heerlijke pompoenen zorgen ?

 

Ik ben dus slechts in de veronderstelling dat ik van zowel de meloenen als de courgette's toch ook succes kan boeken zonder dat ik daarvan de zaden eerst gedroogd heb ( onder voorbehoud dat deze gekocht zijn in de winkel dan een extra risico wel ) .

 

Om dus eigenlijk bij het punt te komen zou ik eens willen bevragen naar eventuele ervaringen of meningen omtrent het gebruik van zaden uit in de winkel gekochte fruitsoorten zoals aardbeien , citroen misschien en welke soorten groenten en fruit er prima te ' HER ' groeien zijn ?

 

De zaken waarvan ikzelf weet dat deze prima kunnen hergroeien van groentes en fruit uit de supermarkt zijn maar een erg klein lijstje doch met klein budget een moestuintje kunnen voorzien van tamelijk wat variatie door hergroeien lijkt mij toch wel aanbevolen en daarom eveneens graag ervaringen of wie de lijst aanvullen wil / kan ,

 

zaad dat bij groenten en fruit uit supermarkt bij mij wel gelukt is : Meloen , pompoen , kerstomaat , paprika , appel , kers ,

 

Hergoeien : een soort van sla (had veel weg van groenlof ) , champignons , en nog eentje die ik vergeet ...

 

Ik ben RAZENDbenieuwd !!!!! Ik hoop dat er zeer zeker wat te hergroeien valt en dat ananas ook kan !

 

Vriendelijke groet ,

V.

vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit zaadjes uit een cactusvijg gezaaid en het resultaat staat nog steeds bij mijn ma. Hij heet 'Oscar', is anderhalve meter hoog, breekt af en toe een stuk en heeft vervelend jeukerige stekkeltjes. Staat elke zomer buiten, maar heeft nog nooit gebloeid.

 

Wat volgens mij zeker ook moet lukken is zaadjes uit annaskers halen en zaaien. Nu is het daarvoor wel wat te laat, maar ik doe het jaarlijks met mijn de vruchtjes die ik in mijn eigen tuin kan oogsten.

 

Hergroeien doe ik niet. Ik geloof niet dat zo'n herworteld stekje, op water vaak, veel voedingswaarde heeft. Een stevig zelf gezaaid plantje doet het beter.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene zoet aardappel van een zak uit de supermarkt begint ondertussen een aardig plantje te worden. Er is hier op het forum ook een draadje over de zoete aardappel waar veel info wordt gedeeld over hoe je de zoete aardappel (soms dus uit de supermarkt) laat eindigen in een (hopelijk) goede oogst.

 

En knoflooktenen die uitlopen doen het bij mij ook goed in de tuin. Gember wil ik nog een keer proberen, geen idee of dat me gaat lukken. En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gezocht voor je en er is al een topic over het hergroeien van keukenafval:

 

keukenafval-hergroeien-t12341.html

 

Zelf doe ik het eigenlijk alleen met bosui, ik koop in het voorjaar een aantal keer bosjes bosui waar nog korte worteltjes aan zitten. Het groen snij ik er af en hou dan een stengel van een cm of 7 over met worteltjes. Die poot ik dan en dat groeit de hele zomer door steeds weer aan als je ze maar niet te laag af snijdt.

 

Ook over zaden winnen uit gekochte groenten en fruit zijn al topics waar je veel informatie in kan vinden:

 

tomaten-paprika-s-etc-t8369.html

 

paprika-zaad-t4702.html

 

Uit gekochte courgette kun je geen zaad winnen, courgettes worden jong geoogst en de zaden zijn dan nog niet tot ontwikkeling gekomen.

Voorzichtigheid is bovendien geboden want door kruisbestuiving tijdens de teelt kan het zijn dat uit de zaden ervan een giftig exemplaar ontstaat. Ik meen dat dat dit ook met pompoen kan, bijv. door kruisbestuiving met sierkalebas, maar dat weet ik niet zeker.

 

Zaken als paprika en tomaat en zo kun je prima zaaien al kan het zijn dat het zaad niet soortecht is en je dus een andere paprika of tomaat krijgt dan je verwacht.

Maar daarover kun je alles lezen in de andere topics. Veel plezier met experimenteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Look, gember, citroengras en kurkuma is geslaagd en doe ik dit jaar opnieuw.

Deze keer voor het eerst: culantro en Thaise basilicum.

Alle koriander die hier groeit komt van korianderzaadjes gekocht op de markt. Keukenkruiden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook gedroogde zaden genre popcorn maïs, linzen, droogbonen gebruiken uit de supermarkt. En als je zelf sla zaait, er een paar laten doorschieten om zaad te hebben voor het volgend jaar. Werd volgens mijn moeder vaak gedaan in haar kindertijd, nl. dat er systematisch een paar planten op een apart bed werden gezet om zaad te telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...