Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het zaai-aardbeien draadje


henkg

Aanbevolen berichten

Hoop voor je dat die Maxim's al een beetje groot zijn want die van ons groeiden vorig jaar fantastisch, hebben heeeeeel erg veel uitlopers gemaakt... maar geen enkele bloem en dus geen enkele aardbei geproduceerd. We hebben nu ergens gelezen dat ze daar ook wel 2 jaar voor nodig zouden hebben...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dat even nagevraagd bij de leverancier, maar deze geeft aan dat ze wel degelijk vrucht geven het eerste jaar, alleen dat de hoofdmoot het jaar erop pas is. Dus met andere woorden: ze zullen dit jaar al wel wat aardbeien geven, maar pas volgend jaar volop.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeiplantjes lijken te stagneren in de groei. De zien er al 4 weken precies hetzelfde uit en ze lijken maar niet groter te groeien. Ik heb ze al wel buiten staan. Doe ik iets fout of ben ik gewoon ongeduldig? Moet ik ze toch nog binnen houden ook al is het nu toch echt lekker zacht weer?

De laatste paar dagen was het mooi warm weer. Vanaf zondag wordt het vooral 's nachts weer een stuk kouder.

Ik zou die jonge zaailingen morgenmiddag (17 graden) laat binnenhalen, dan hebben ze weinig last van de overgang. En dan nog een tijdje (1 a 2 weken, afhankelijk van het weer) binnenhouden, op een zonnige vensterbank.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, dat weet ik niet meer precies. Ik vond nog wel een fotootje van de plantjes in de zaaibak. De grond ziet eruit als 2/3 potgrond, 1/3 schoon zand).

Ik denk dat ik een heel dun laagje zand erover gestrooid heb, zo dat de zaadjes omgeven zijn, en net niet geheel bedekt.

Het lijkt me wel goed om het zaaibakje zo af te dekken dat het binnenin vochtig blijft. Nog belangrijker dan normaal. Er is nu immers geen vochtige aarde aan de bovenkant van de zaden.

Succes!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan hier in een champignonbakje...met dekseltje op de vensterbank op t zuiden...zijn er nog meer gekiemd vandaag....ik had ook potgrond vermengd met zand en dat vochtig gemaakt en daar de zaadjes plat ingeduwd zodat je de bovenkant ervan nog kunt zien....zitten dus vast maar vanden wel licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend! Ik heb vorige week ongeveer 10 Sarian F1 zaadjes geplant (wat een werk, het zijn net zandkorrels die veel te makkelijk wegspringen )

 

Er komt nog niets op. Welke soort kan iets beter tegen schaduw en waar kan ik het zaad krijgen? Dan zaai/plant ik meerdere soorten. Dat lijkt me leuk!

 

Hoe doen jullie het om te voorkomen dat er wormen (vorig jaar) en slakken (altijd) aan gaan vreten? Ik heb nu 4 jaar lang stevig met EscarGO gestrooid in mijn tuin en vrijwel alle buxus geelimineerd die in mijn tuin stond, wat kan ik er nog meer aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb donderdag avond zaadjes van de Action binnen in een kweekbakje gezaaid en was benieuwd wanneer zou ik de eerste kiempjes moeten verwachten en na hoelange tijd weet ik als ik niks zie dat ze het niet doen????

 

Alvast bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Melanina: Ik heb die zaadjes van de Action afgelopen 3 mei gezaaid, ze zijn nu ieniemini en komen net een centimertje boven de grond uit.... Maar heb hier ook al gelezen (dacht ik), dat aardbeien lichtkiemers zijn en dus eigenlijk geen grond over de zaadjes willen.. Dat had ik wel gedaan, dus daarom duurt het misschien wat langer bij mij. Aldoende leert men , hihi

 

Als dit bericht foutieve informatie bevat: SORRY!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe staan jullie zaai-aardbeitjes er nu voor, op 15 mei?

Post in dit topic je plaatje, met een tekstje. Ter lering voor anderen. Wat zou je een volgende keer anders doen?

 

 

p5130010-moestuin19931337184793.jpg

p5130013-moestuin94751337184794.jpg

 

Hier mijn aardbei zaailingen zoals ze er nu bijstaan! Heb m'n plantjes zowel in de vollegrond als in potten geplant de

soorten zijn elan f1 en loran f1. In de vollegrond is het niet echt duidelijk welk soort het is in de potten zijn de kleine

planten loran f1 en grote elan.

 

Ik weet nog niet of ik ze volgend jaar weer zaai het ligt aan de opbrengst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na heel lang een ukkepukkie geweest te zijn beginnen ze nu toch wel te groeien en meer plant te worden!!!

 

De Ostara:

img9436-b-16-5--ostara39181337199725.jpg

 

En de Baron van Solemacher:

img9438-b-16-5-baron-v-solemacher36091337199815.jpg

 

Er staan er ook een aantal buiten en die hebben wel achterstand op de paar die nog binnen staan.

Maar ik heb begrepen dat ze als ze eenmaal beginnen met groeien dat het hard gaat ineens, had ze vandaag willen verpotten maar het si er niet van gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal mijn aardbeitjes er binnenkort ook eens bijzetten. De mijne zijn nog echt inimini en leken niet groter te willen worden. Tot afgelopen 2 weken, opeens komen ze in een groeispurtje.

foto's komen laten

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kiemen duurde bij mij bijna vier weken. En nu bijna vier weken na het kiemen is er een eerste klein blaadje te zien! Vanaf dit weekend ga ik een volgende lichting zaaien. Even kijken hoe ze het doen met verbeterd weer buiten! Het is ook wel erg koud nog op zijn tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow dan is er dus nog hoop hahaha maar van alles wat ik 2 weken tot 1 week terug gezaaid heb ( binnen) zijn alleen de zomerbloemen aan het groeien dus ja als dan echt nog niks te zien is dan is wachten tot iets komt wel erg lang

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gemma:

Februari (binnen).

 

Als je nu nog zaait, heb je op zijn vroegst in september/oktober de eerste rijpe aardbeien (of niet). Wel kun je de planten uiteraard overhouden, en heb je voor volgend jaar een vliegende start. Anders pas begin volgend jaar zaaien. (Een paar nu alvast proberen kan natuurlijk ook)

 

Als ik trouwens in Google intyp 'florian aardbei' dan is de eerste hit:

http://www.abz-strawberry.nl/product.php?product_id=15&language=nl

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik zal ook eens een foto plaatsen van mijn ieniemini aardbeiplantjes.... Heb ze ergens begin mei gezaaid en ze zijn nu nog niet heel groot, maar in ieder geval gekiemd (zijn de aardbeien van de Action, geen idee wat voor soort eigenlijk).

 

imag103785631337457606.jpg

 

Links de aardbeien van de Action, rechts de tomaatjes van de Action. Ik heb ze gister beiden in een grotere potjes gezet. Wist ik veel dat je niet ineens het hele zakje in dat potje moest gooien Haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sarians (vorig voorjaar gezaaid). De eerste bloempjes van dit seizoen:

img1786k15641338125821.JPG

 

Ze hebben ook weer dat glanzende blad, het lijkt wel plastic (nee: geen luis, hoort zo)

img1790k16981338125606.JPG

 

Heel anders dan bijvoorbeeld de Evie2 (weliswaar geen zaai-aardbei):

img1794k22271338125646.JPG

 

De Baron Solemacher (laat gezaaid) begint ook beetje mee te doen:

img1810k35891338125720.JPG

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...