Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bah....alleen de naam al. daarbij zijn ze ook nog heel vies en met veel! Hele plakaten wonen in een gedeelte van mijn boerenkoolplanten.

Ik word er niet blij van, zijn zulke plakkende plakkaten....die was je er niet af.....

Ben bang dat ik mijn boerenkool gedag kan zeggen. Grrrrrrr

Geplaatst:

Veel kans dat het dit jaar dan weinig wordt inderdaad Jootje. Gelukkig hoeft het helemaal niet te betekenen dat je het volgend jaar weer krijgt, zo is mijn ervaring. Wat je nog kunt proberen is met een flinke straal van de tuinslang ze weg te spuiten....paar keer herhalen...ligt een beetje aan hoe massaal de belagers al zijn. Als het weer omslaat kan het zich dan misschien wat normaliseren volgende week...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn koolplanten zitten er ook helemaal vol mee... alleen het plakt niet zo heel erg... Ik heb ze vandaag voor de eerste keer met zeepsop/spiritus besproeid in de hoop dat dat helpt. Maar misschien had ik beter eerst de tuinslang erop kunnen zetten...??? Maar als je ze eraf spoelt, kruipen ze dan niet gewoon weer doodleuk terug in de planten, of kunnen die luizen niet kruipen?

Geplaatst:

Zeep en spiritus is misschien geen zwaar vergif, maar ecologisch is het ook niet bepaald. Dus vind ik geen echte optie.

Luizen vermenigvuldigen zich explosief, meerdere generaties per dag, bij hogere temperaturen zoals nu. Die paar terugkruipers zullen het verschil niet maken.

Geplaatst:

Oh, ik weet niet beter dan dat zeep met spiritus een milieuvriendelijk middel is om luizen tegen te gaan...??? Wat is er dan zo slecht aan?

Dus Weknow jij denkt dat gewoon met water afspuiten afdoende zou moeten zijn?

Geplaatst:
Dus Weknow jij denkt dat gewoon met water afspuiten afdoende zou moeten zijn?

Lees goed, he. Denk het niet, zeker als aantasting al behoorlijk is. Zal dan wel verloren zijn, zeker als vrij zacht weer aanhoudt. Maar je kunt het proberen.

https://www.velt.nu/bladluizen

Geplaatst:

Weknow ik heb een vraagje misschien weet jij het antwoord. In het artikel volgend op de link van Velt spreekt met over gesteentemeel. Wordt dat meel over de luis verspreid of geef je dan aan de voet van de plant oid?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gesteentemeel kun je als preventief middel zien / gebruiken. Het versterkt de weerstand van de plant/bladeren en maakt ze minder aantrekkelijk voor de luis. Het is niet dat daardoor de luis geheel wegblijft, het maakt de plant minder aantrekkelijk om er aan te beginnen. Luis ( en ook andere aantastingen ) is, zeg maar, heel gemakzuchtig : zoekt naar de makkelijkst aan te tasten slachtoffers. Overbemeste ( snelgroeiende ) planten bv, kwarrende planten, slechte standplaats, andere mindere condities. Sterke planten hebben meer weerstand, worden minder belaagd dus.

Gesteentemeel bestuiven werkt voor wel meer zaken preventief trouwens ( schimmel aantastingen bv ) Je maakt vooral 'zachte' planten gewoon 'harder' zeg maar. ( niet verwarren dat dat iets met het begrip 'gesteente' te maken heeft )

Wou ik nog iets kwijt over die explosieve groei van het aantal luizen. 'meerdere generaties op 1 dag' is niet helemaal waar hoor. zó snel gaat dat nou ook weer niet. Maar luizen zijn extreem snel groeiend, volwassen en vruchtbaar ja. De gemiddelde bladluis ( er zijn nogal wat soortjes ) legt na uit het eitjes komend, na 3 of 4 dagen al weer eitjes. Het eenmalig bestrijden van luizen met bv water/zeep/spiritus mengseltje heeft dan ook nauwelijks zin. Als je de luizen bestrijdt, bestrijd je de eitjes dus niet, die zijn ongevoelig voor dergelijke zaken. Dus je moet de cyclus doorbreken van luis / ei / luis / ei. Dat maakt dat je 4x , om de 3 dagen de bestrijding zal moeten herhalen, dan ben je alle luizen wel kwijt ( tot er nieuwe komen aanvliegen ) .

Geplaatst:

Nou ik ga het afspoelen gewoon proberen want als ik niks doe, gaan de planten zeker dood...

Maar wat is er nou zo slecht aan zeep/spiritus? Diverse bronnen op internet noemen het als een natuurlijke oplossing... en ik weet ook niet beter dan dat het geen kwaad kan. Als het echt niet aan te raden is om het te gebruiken wil ik wel graag weten waarom dan.

Geplaatst:

Bedankt Bit voor de terechte correctie over levenscyclus van luizen en voor de uitleg van hoe je zachte zeep efeectief zou kunnen gebruiken.

Maar bio-fee.....zeep is juist een niet-natuurlijk middel, namelijk synthetisch gemaakt. Ja: Het is voor mensen niet giftig en het breekt snel af na gebruik, maar werkt niet-selectief en doodt dus niet alleen de luizen, maar evenzeer mogelijke bondgenoten die luizen op het menu hebben. Daarom dus liever niet wat mij betreft!

Een jaar of drie geleden was ook mijn boerenkool oneetbaar door de vele luizen. Intussen redeneer ik dat dat dan een keer jammer is als een oogst mislukt. Ja dat gebeurt soms...dan maar een jaar geen boerenkool uit eigen tuin. Geen reden om te gaan spuiten met van alles...de zeepsop met spiritus is de kool niet waard ( ) en de jaren erna deed het probleem zich niet meer voor. Wat ik intussen wel doe is kleinere hoeveelheden tegelijk zetten, zaai/uitplant spreiden en ook op diverse plekken gespreid hetzelfde gewas zetten...meestal overbodig, maar soms ook dat het op de ene plek veel beter gaat dan op een andere. (Leerzaam ook om dan de verschillen in groei te proberen begrijpen)

(Even terzijde nog: Ik vind of iets in de natuur voorkomt niet doorslaggevend over of het verantwoord is om te gebruiken. Ook in de natuur komen talloze zware giften en schadelijke stoffen voor!).

Geplaatst:

Dank allen, alleen een vraagje van mij nog niet beantwoord, gaat dat gesteentemeel over de plant of aan de grond in geval bv van luis? Ik vraag dat omdat ik het heb omdat ik het wel eens gebruik om de kippen met te bestuiven als er veerluis dreigt. Dan gaat er dus wat op de kip, of liever nog in het stofbadhoekje een schep. Men zegt dat de luis zijn ademhalingsgestel daar niet tegen kan. Dus vraag ik met af of je het óp de door luis aangetaste plant kan stuiven en is het dan nog eetbaar voor de mens.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De grondstoffen zijn niet synthetisch. De zeep die ervan gemaakt wordt is toch echt synthetisch.

Uiteindelijk is alles wat we maken van natuurlijke grondstoffen. Maar we maken er nieuwe samenstellingen/stoffen van... dat heet "synthetisch". Zeep komt in de natuur echt niet zo voor. Ook die lekkere bio-olijfoliezeep niet.

Overigens ben ik er niet bang voor. Ik gebruik liever geen (niet selectieve) spuitmiddelen op mijn gewassen. Denk dat dat niet nodig is. In mijn tuin kan ik zo ecologisch mogelijk te werk gaan en dat bevalt me erg goed.

Geplaatst:

Zat toch al in Bit zijn antwoord, Appelvrouw.

Verstuiven, waardoor het blad steviger wordt en er evt. ook nog een onsmakelijke barriere is van stoffijn gruis waar de luizen niet zo graag aan zuigen.

Geplaatst:

Ik gebruik ook liever geen spuitmiddelen in mijn tuin maar op dit moment dreigt mijn hele kool-oogst kapot te gaan en aangezien wij in de winter heel veel kool gebruiken wil ik toch graag proberen ze te redden...

Oké dus zeep is niet selectief en kan ook de bondgenoten van de luizen om zeep helpen. Goed argument tegen het gebruik van zeep. Maar naar wat ik begreep, zijn die bondgenoten (zoals lieveheersbeestjes) er juist in dit late naseizoen niet (veel) meer. En daarom kan er juist nu zo'n luizenexplosie zijn. Dus dan lijkt het mij, dat als ik NU met een zeep-spiritusmengsel spuit, dat er niet zoveel nevenschade zal ontstaan. Hoop ik dan.

Geplaatst:

Vaak groeit de kool door zulke aanvallen heen.

Het is nu nog bijna zomers en de kool groeit nog vol op.

De later nieuw gevormde toppen zullen minder last hebben van luis.

Maar als de planten erg lijden onder de luis dan kan je ze beter opruimen of de luis verdelgen.

Pluk de meest aangetaste bladen weg.

Dan kan je nu een aantal keer spuiten en heb je daar later profijt van.

De larven van lieveheersbeestjes en andere natuurlijke vijanden zijn er niet meer of veel minder.

Om nog even over dat synthetisch terug te komen dit staat op de site van werfzeep:

Welkom bij Werfzeep!

Wij zijn een ambachtelijke biologische zeepziederij in hartje Utrecht, sinds 2009.

We maken al onze zepen met de hand: zonder synthetische toevoegingen, plastics, palmolie en dierlijke vetten; mét voedende plantaardige oliën, liefde en aandacht.

Doordat we uitgaan van de kracht van heilzame ingrediënten, zijn onze zepen verzorgend en zacht, voor jou en de natuur.

Dan is het eind produkt niet ineens synthetisch.

Overigens kan een synthetisch stof gelijk zijn aan een natuur identieke stof.

Synthetische stoffen zijn stoffen die in het laboratorium gemaakt zijn. Het basis ingrediënt kan wel natuurlijk zijn, maar dat hoeft niet.

Geplaatst:

Niet om gelijk te hebben, Patrijs, maar wel omdat het belangrijk is om duidelijk het verschil tussen "natuurlijk" en "synthetisch" te kunnen maken als iemand met die woorden aanduidt wat wel en niet gewenst is.

Volgens mij betekent "synthetisch" dat er via de weg van een chemische reactie een nieuwe stof gemaakt wordt. De stof wordt dus door mensen "gemaakt".

Vanzelfsprekend zijn alle stoffen waar we als mensen van uit kunnen gaan om nieuwe synthetische stoffen te maken per definitie "natuurlijk", dat wil zeggen aangetroffen (in "de natuur") .

Zeep wordt gemaakt (en niet aangetroffen of gevonden) via een chemische reactie tussen

1. Olie/vet (kan zowel van plantaardige als dierlijke oorsprong zijn)

2. Zouten (bijvoorbeeld natriumhydroxide voor harde zeep of kaliumhydroxide voor zachte zeep)

daar kunnen nog stoffen (bijvoorbeeld een parfum) aan worden toegevoegd.

Geplaatst:

Dank voor je duidelijke uitleg over wat synthetisch nou precies is, Weknow!

Ik heb gisteren met de tuinslang mijn koolplanten afgespoeld. Ik moest de luizen er wel met de hand afwrijven want vanzelf ging het niet, maar dat wrijven ging wel vrij makkelijk. De planten staan er nu een stuk vrolijker bij (ik denk dat het water ze ook goed deed - het is hier nog steeds vreselijk droog). Ik ga ze nu goed in de gaten houden en als de luizen weer terugkomen, gaat de waterstraal er weer op (maar dan trek ik wel een regenpak aan - want de planten waren niet de enigen die nat zijn geworden! )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...