Malawi Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Hoi allemaal,Ik zie dat hier al een Juna is, maar mijn naam is dus echt Juna! hihihih Ik ben 27 jaar oud, en woon in Malawi. Ik ben Nederlandse, maar de vader van mijn dochtertje komt hier vandaan dus vandaar. Wij zijn dit jaar begonnen aan een moestuin. Ik heb er in Nederland nooit iets mee gehad, maar hier hadden we een stukje tuin 5 bij 10 m ongeveer, waar alleen gras op stond en de kleine eigenlijk niets mee deed. Nu ook in het kader van haar kennis te laten maken met een meer "natuurlijk" leven heb ik besloten daar dus een moestuin van te maken. Ik ben er gewoon zo ingestapt, op Trial en Error basis zeg maar, gewoon de boel omgespit (nou ja laten spitten ) en wat zaden hier en daar in de grond gestopt. Jullie zullen wel denken wat een gek, maar ik leer beter door het te doen dan er over te lezen, dus dacht, als het niet lukt kijk ik daarna wel verder. De kleine vind het geweldig, dus dat is super leuk, ik probeer haar er ook zoveel mogelijk bij te betrekken. Ik heb in de gond gestopt, piri-piri (birds eye chili) paprika, koriander, peterselie, waterkers, wortelen, uien, komkommer, pinda's, aubergine, watermeloen, groente bonen (stam), en nog wat andere dingen. D'r zijn ook tomaten planten gaan groeien terwijl ik die nooit gezaad heb, hihihihih! Dit hebben wij dus in Oktober gedaan (dan begint de regentijd) en over een paar weken kunnen we denk ik aan onze eerste sperzie bonen beginnen. Nog geen idee hoe ik ze ga bewaren, want we hebben maar een kleine vriezer, die ik het liefst voor mijn vlees gebruik en niet voor andere dingen. Verder ben ik hier om hier en daar wat ideeen op te doen. Eind februari/ begin maart gaan de pinda's uit de grond en omdat dan de regen stopt moet ik even kijken wat ik dan wil planten, aangezien ik geen idee heb wat groeit zonder al te veel water! Tips zijn altijd welkom natuurlijk, mochten jullie nog wat ideeen hebben hoor ik het graag. Groetjes Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Welkom op het forum! In oktober zaaien... Dan houdt het hier echt wel op De boontjes zou je in kunnen maken, of inleggen in zout. Dan hoeven ze niet in de vriezer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Welkom! Wordt steeds internationaler hier België, Slowakije(Boomboerderij), Kustlijn uit Duitsland en natuurlijk Eva uit Friesland en dan nu zelfs iemand uit Afrika!!! Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorg Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Welkom Juna. Leuk voorstel stukje. Water wordt straks dus een probleem als ik het zo lees? Quote
Malawi Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Geplaatst: 25 januari 2011 Bedankt allemaal Jorieke hoe kan ik ze het beste inmaken, voorstellen zijn welkom. Mijn man is er niet zo dol op, en ook mijn dochter geeft er niet zo veel om, maar ik vind ze heerlijk, met tomaat, ui, en knoflook opgebakken, maar hoe lang houd ik dat nu goed, niet zo heel lang! Helaas. Jorg; helaas word water een probleem ja, we wonen in een huur huisje, dus ook niet ideaal om allerlei dingen aan te leggen om water op te sparen. Dat is op den duur wel de bedoeling. Dan willen we ons eigen huisje met zonnepanelen, en regenwater en badwater opvang dat in de tuin loopt, dat duurt helaas nog wel even ben ik bang, maar dat is onze droom! Onze eigen eco village, hihihhih Koert; wat leuk! Dus ik ben niet de enige uit een ander land! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Ik ben zelf niet zo dol op boontjes, dus ik heb geen zelf-uitgeprobeerd-gerecht voor het inmaken.Misschien iemand anders hier op het forum? Je zou met kleine beetjes bonen, verschillende manieren en recepten kunnen proberen. Dat heb ik ook gedaan met het inmaken van de zaden van oost indische kers. (allemaal niet te eten, maar goed ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Welkom! Wordt steeds internationaler hier België, Slowakije(Boomboerderij), Kustlijn uit Duitsland en natuurlijk Eva uit Friesland en dan nu zelfs iemand uit Afrika!!! jazeker...ik heb zelfs een fries paspoort ik ben een echte buitenlander Luna welkom hier op het forum! wat ontzettend leuk dat je daar lekker een moestuintje hebt! ik heb hier 4 pindaplantjes, zou je me misschien iets over de teelt daarvan kunnen vertellen? Quote
Malawi Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Geplaatst: 25 januari 2011 Eva, wat wil je precies weten, zoals je al weet ben ik een beginner. Maar wat mij hier is gezegd is 1 pinda in de grond, ongeveer 30 cm uit elkaar, rechtstreeks niet overpotten etc. Ik heb erg grove grond, (zal er een foto van maken, dan zet ik het er deze week even op) verder geen verstand van grond. En de plek waar mijn planten staan heeft niet zoveel water, maar wel volle zon, dan komen er kleine bosjes blad, en gele bloementjes! Die gele bloemen zijn dus blijbaar belangrijk! (waarom??? geen idee??? heb het geprobeerd te vragen maar niemand weet het eigenlijk) Ongeveer 2,5/3 maanden na het planten, kun je ze rooien net als aardappelen! Dat moet dus nog gebeuren, dus we zullen zien wat we er aan overhouden! hihihih Quote
Malawi Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Geplaatst: 25 januari 2011 Ohhh en niet elk jaar op dezelfde plek planten, dat was ik nog vergeten te zeggen! Quote
bonnie f Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Wat leuk!Ik hoop dat je veel foto's plaatst!Vooral zonnige foto's, dan kunnen we ons gaan verheugen op de zomer. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Eva Geplaatst: 25 januari 2011 Geplaatst: 25 januari 2011 Eva, wat wil je precies weten, zoals je al weet ben ik een beginner. Maar wat mij hier is gezegd is 1 pinda in de grond, ongeveer 30 cm uit elkaar, rechtstreeks niet overpotten etc. Ik heb erg grove grond, (zal er een foto van maken, dan zet ik het er deze week even op) verder geen verstand van grond. En de plek waar mijn planten staan heeft niet zoveel water, maar wel volle zon, dan komen er kleine bosjes blad, en gele bloementjes! Die gele bloemen zijn dus blijbaar belangrijk! (waarom??? geen idee??? heb het geprobeerd te vragen maar niemand weet het eigenlijk) Ongeveer 2,5/3 maanden na het planten, kun je ze rooien net als aardappelen! Dat moet dus nog gebeuren, dus we zullen zien wat we er aan overhouden! hihihih ik neem aan dat ze erg warm willen staan en niet van droogte houden?misschien zou ik er een paar kunnen planten in een plastic tunnel oid... Quote
Malawi Geplaatst: 26 januari 2011 Auteur Geplaatst: 26 januari 2011 Nee idd hier is het nu zo'n 30 graden, dus tja denk wel dat het warm moet! Maar over die droogte, we hebben ze wel op een stukje gesplaatst wat iets afloopt, omdat ze ook weer niet van natte voeten houden, dan gaan ze rotten heb ik gehoord, dus ik zou het gewoon proberen, toch grappig pinda's uit Nederland! Quote
robertsmoestuin Geplaatst: 26 januari 2011 Geplaatst: 26 januari 2011 Welkom Juna, Interessant te vernemen wat er kan in het klimaat daar! Quote
Eva Geplaatst: 26 januari 2011 Geplaatst: 26 januari 2011 Nee idd hier is het nu zo'n 30 graden, dus tja denk wel dat het warm moet! Maar over die droogte, we hebben ze wel op een stukje gesplaatst wat iets afloopt, omdat ze ook weer niet van natte voeten houden, dan gaan ze rotten heb ik gehoord, dus ik zou het gewoon proberen, toch grappig pinda's uit Nederland!van sommige dingen heb ik geen idee of ze hier in Nederkland kunnen..maar dat maakt het experiment niet minder leuk! Quote
LucV Geplaatst: 26 januari 2011 Geplaatst: 26 januari 2011 Ik zag dat Jos al eens geprobeerd heeft pinda's te kweken in Nederland. Misschien kan hij je wat meer vertellen: ik heb de pinda discussie even gekopieerd naar een eigen onderwerp: https://www.moestuinforum.nl/pinda-s-t548.html Quote
Malawi Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Geplaatst: 27 januari 2011 Bedankt, is idd wat handiger! Quote
Addie Geplaatst: 27 januari 2011 Geplaatst: 27 januari 2011 Welkom Malawi! Dus als wij eindelijk kunnen beginnen is jou seizoen bijna ten einde, of hoe is het klimaat? Foto's zijn ook leuk om te zien Quote
Malawi Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Geplaatst: 27 januari 2011 Addie, fotos komen volgende week!Deze week niet aan toe gekomen ivm werk! Je kunt hier eigenlijk het hele jaar door verbouwen, als je maar water heeft! Dat is een beetje het probleem, omdat ik ook niet onbezonnen met dinkwater wil omspringen, vooral niet omdat ongeveer 50% van de mensen in Malawi geen veilig drinkwater heeft! Klimaat is; van Nov tot Februari, warm en regenachtig ongeveer 30 gradenvan Maart tot Augustus, geen regen en langzaam aflopende temp van 25 tot soms zelfs in de nacht rond de 5 graden (Ja dat kan ook in Afrika) en dan September en Oktober; bloedheet (heb er geen ander woord voor, droog en dor! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.