Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika en peperzaad uit verse van de supermarkt?


marije124

Aanbevolen berichten

Ik lees overal dat jullie zaad kopen maar ik heb gewoon zaad uit een paprika en uit een pepertje (uit de super) laten drogen en ik heb onvoorstelbaar veel plantjes. Alles kwam op.

Kan dat nu wel iets worden? En zo ja, waarom koopt iedereen dan zaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kopen paprika en peperzaden om er zeker van te zijn dat we die paprika soort krijgen die we willen. Zaad uit paprika's van de supermarkt kan ook, maar dan is het een verrassing wat voor plant je er voor terug krijgt en wat de eigenschappen daar van zijn. Er zijn genoeg succesverhalen met zaaien van tomatenzaadjes uit de tomaten uit de supermarkt, maar ik koop toch liever een soortgelijk ras bij de zaadhandel zodat ik zeker weet dat ik die tomaatjes of paprika krijg

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kopen paprika en peperzaden om er zeker van te zijn dat we die paprika soort krijgen die we willen. Zaad uit paprika's van de supermarkt kan ook, maar dan is het een verrassing wat voor plant je er voor terug krijgt en wat de eigenschappen daar van zijn. Er zijn genoeg succesverhalen met zaaien van tomatenzaadjes uit de tomaten uit de supermarkt, maar ik koop toch liever een soortgelijk ras bij de zaadhandel zodat ik zeker weet dat ik die tomaatjes of paprika krijg

 

Is ook wel logisch als je bepaalde soorten wilt maar ik wil gewoon paprika's om op te eten

Maar ze zijn dus bij mij echt allemaal op gekomen. En dat voor de eerste keer dat ik het probeer

Link naar reactie
Delen op andere sites

verse zaden kiemen meestal heel goed. dus zó ongebruikelijk is dat niet...

de kans dat je dezelfde plant terugkrijgt is klein. er bestaat een grote kans dat de planten die jij nu hebt maar 1 paprika opleveren.

ik koop of ruil liever zaden waarvan ik weet dat ze soort echt zijn. ik heb zo een veel grotere kans op een grote oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

verse zaden kiemen meestal heel goed. dus zó ongebruikelijk is dat niet...

de kans dat je dezelfde plant terugkrijgt is klein. er bestaat een grote kans dat de planten die jij nu hebt maar 1 paprika opleveren.

ik koop of ruil liever zaden waarvan ik weet dat ze soort echt zijn. ik heb zo een veel grotere kans op een grote oogst.

 

 

Huh?? Leg dat eens uit??

Link naar reactie
Delen op andere sites

soms worden soorten zodanig gekweekt dat ze alle goede eigenschappen hebben van verschillende planten. Als je het zaad van die opgekweekte planten wilt gebruiken (bijvoorbeeld het supermarkt paprikaatje) geeft dat zaad dan niet een kopietje van het laatste plantje maar een zwak aftreksel. Daarom kan je beter soort echt zaad kopen en eventueel daarvan zelf zaad overhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hangt er vanaf....

als je soortechte zaden koopt kun je na de oogst gewoon de zaden uit je eigengekweekte paprika oogsten. het jaar erop, wanneer je die zaden zaait, krijg je weer dezelfde soort met dezelfde eigenschappen.

 

f1 zaden zijn een kruising van verschillende planten met verschillende goede eigenschappen.

zo kunnen ze bijv.een grote kwaliteit, met een mooie kleur, grote oogst en weinig ziektegevoeligheid in 1 plant kombineren.

maar deze kruisingen zijn vaak niet stabiel. daardoor keert de soort weer naar een van de moederplanten terug zodra je ze zaait.

(heel beperkt uitgelegd)

 

de paprika die je in de winkel koopt is vaak van een f1 plant. vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies zoals eva het heeft uitgelegd. En aangezien wat er gekweekt wordt voor de supermarkten het liefst zo'n groot mogelijke opkomst moet geven met zo weingi mogelijk ziektes en goede oogst.. is het aannemelijk dat het om een niet soortechte variant gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het is te verwachten dat ik met mijn 18 planten nauwelijks paprika ga krijgen?

 

Nee, het is gewoon niet te voorspellen. Kan uitbundig zijn, als toevallig het zaad alle goede eigenschappen heeft meegenomen in de erving, maar kan ook prut zijn. Je weet het gewoon niet.

 

Ik heb vorig jaar zaad gewonnen van tomaat, peper en paprika uit de bio-winkel, in de hoop dat dit garantie is voor zaadvastheid.

Maar inmiddels heb ik van een mede-tuinierster begrepen dat ook het winnen van zaad uit bio-planten soms uit kan lopen op niks. Tenslotte is het kruisen van planten ook gewoon bio-werk. De F1 hybriden zijn niet chemisch of zo... slechts resultaat van noeste arbeid in kruisen en proberen.

De pepers en tomaten doen het uitstekend met opgroeien. Ik hoop er gewoon het beste van, maar ik heb niet alles ingezet op deze zaden... ook andere tomaten er naast. De paprika zaadjes maar niet gezaaid, aangezien ik zaad van Frans heb gekregen, en een redelijke garantie op paprikaplanten met opbrengst. Ik wil ook niet teveel onzekerheid. Een beetje proberen, een beetje garantie, van alles wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

ik gebruik alleen bewaard zaad uit biologische groente. er wordt vaak gesleuteld aan 'gewoon' zaad zodat het niet weer een goeie plant kan worden.

ik bewaar zaad van pompoen, paprika, peper, allerlei soorten tomaat. als iets me lekker smaakt, die soort bevalt me, bewaar ik het zaad om het zelf te telen en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik zaadjes gezaaid van gele snackpaprika's uit zo'n emmertje. De oogst was enorm en precies de smaak uit het emmertje. Ik denk dat dat specifieke ras (barancio) dan ook geen f1 is maar al helemaal prima op zichzelf en ook voor de amateur prima geschikt is. Ik had 6 planten daarvan en allen identiek, dus dat lijkt me ook geen toeval meer of geluk. Voor andere soorten winkelpaprikas kan het natuurlijk wel afkomstig zijn van f1 planten, maar die snacks zijn goed te proberen! Dikke kans dat het gewoon goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik uit oranje minipunt-paprika's van de jumbo zaden geoogst en er planten van gekweekt. En het viel totaal niet tegen. In het begin groeiden de planten vrij langzaam, maar daarna groeiden ze juist heel snel. Ik heb van elke plant zeker 15 vruchten kunnen oogsten (2 planten dus zeker 30 paprikaatjes). Ook waren de vruchten hetzelfde als in de winkel (even zoet ook). Dus die kan ik nog wel aanraden. Ik heb de planten laten overwinteren dit jaar, zodat ik meteen grote planten heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met paprika's en tomaten is tweeledig. Enerzijds goed. De biologische puntpaprika's uit bewaard zaad waren prima. Goede oogst en lekker. De elders gekochte oranje snackpaprika's groeiden goed, zagen er erg leuk uit, maar smaakten totaal niet.

 

Dus zaai ik dit jaar snackpaprika's van gekocht zaad. Ik neig meer tot het gebruiken van zaden waarvan ik weet wat ik krijg. Het is erg jammer om maanden paprikaplantjes op te kweken en na al die maanden tot de ontdekking te komen dat je ze alleen maar voor de sier hebt staan.

 

Maar het kan dus ook best goed gaan. Daarom is spreiding van de risico's denk ik aan te bevelen. Vooral ook omdat het erg lang duurt voor je weet wat de smaak is. Als zaadjes niet ontkiemen dan weet je het meteen, maar zo gaat het niet altijd.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...