Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

In de winter compostvat starten ?

Argon89

Recommended Posts

Het is niet zo dat je warmte nodig hebt om te kunnen composteren, maar het proces zelf kan wel warmte afgeven.

De winter levert minder composteerbaar materiaal op, dus het zal wel niet zo snel op gang komen allemaal, maar ga er maar van uit dat composteren een natuurlijk proces is dat nu eenmaal tijd vergt.

Veel plezier met deze aanwinst.

Het hangt er ook vanaf wat voor materiaal je gaat composteren. Bij veel groen/stikstofhoudend materiaal (dus ook evt. mest) kan de bak van zichzelf heel warm worden door het composteringsproces.

Bij ons gebeurd het ook wel eens in de herft/winter dat de bak 60 graden celcius is. Op zo'n moment gaat het composteringsproces goed door ondanks de kou buiten de bak. Als de eerste fase in de compostbak is doorlopen zal hij langzaam kouder worden en wordt je ook afhankelijker van de buitentemperatuur. Hierna zullen vooral de schimmels hun werk gaan doen om het bruine materiaal af te breken.

Uiteraard is het volume van de compost in de compostbak belangrijk. Een laagje plantaardig materiaal op de bodem van de compostbak zal niet warm worden en zal waarschijnlijk ook langer duren om volledig te composteren.

Uiteindelijk composteert zo'n klein laagje ook, als er maar voor wordt gezorgt dat groen en bruin materiaal gemengt worden, waardoor er genoeg stikstof is om de omzetting van het bruine materiaal aan de gang te houden .

Vanmiddag even gekeken en alles op de tuin zag er wit uit van de vorst. Ik heb hartje winter mijn compostvat gekregen en meteen opgestart. Inmiddels een kwart vol en daar bovenop een simpele thermometer gelegd en de temperatuur liep op tot 16 graden! Had dit niet verwacht dat dit kleine beetje nu al zo op temperatuur zou komen.

Kortom gewoon opstarten dus!

Gr. Jeroen

Jeroen, bedankt voor je reactie ondertussen ben ik er mee begonnen en had ook de indruk dat met dit koude weer het vat niet echt koud was. Het plaatsen van een thermometer wil ik deze week wel eens doen benieuwd wat deze gaat aangeven.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk