Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Savonius-windmolen


boer

Aanbevolen berichten

Het idee: Wind Turbine namaken.

 

Daar wij als hobby Tuinders een grote watervoorraad hebben , wouden we deze gaan voorzien van beluchting en beweging.

Dit om stilstaand water te voorkomen en beluchting voor de vissen en andere toe te voegen.

 

Bedoeling is om een mini wind turbine te maken aangesloten aan een kleine dynamo en deze dan weer aan een accu en die weer aan een water

pompje en lucht pompje te koppelen.

 

Bovenstaande meer als test voor voorbereiding van een grotere broer.

eerst één voor 1m3 daarna één voor 10m3.

 

IMG_3202%20copy.jpg

 

Dit is simpel gezegd onze eerste voorbeeld , we zijn nu druk met meerdere voorbeelden en informatie op te halen.

Zover nu bekend is de "Kleine" Versie makelijk te maken met dingen uit de schuur en moestuin/volkstuin.

 

voor men die intresse hebben , hier alvast een simpele opsomming :

 

PVC 75mm 50cm lang 2 stuks.

Plaatmateriaal (hout of plastic)

Draad end of Staaf staal (tbv as)

Fiets dynamo (levert volgend internet max 6 volt , genoeg voor beluchting)(voor pomp nog geen gegevens gezocht)

 

intresant?? google eens op : savonius-windmolen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou das toch eigenlijk gelijk al mijn commentaar op dat ding ook al zijn ze vast handig en leuk om te knutselen knap

ook als het goed werkt,

maar het is toch geen gezicht zo'n ding, zowel op de moestuin allerlei bouwsels of op je balkon naast de tvschotels echt niet mooi en ook storend, maar goed zonnepanelen vindt ik al lelijk

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ròze bril kopen hansm óf er mannetjes op schilderen...als ie ronddraait rennen die mekaar achterna...bruin schilderen voor een bamboe effect....ideeën genoeg...

eerst maar eens de basis uitwerken en dát is energie "for free"

 

Een mooi alternatief voor bijvoorbeeld een lampje bij de stal op te laten branden...ik ga dit topic even volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op om wat commentaar te reageren,

 

Schoonheid prijs zal het idd (nog) niet verkrijgen .

wij wouden deze echter boven op de schuur (dak) plaatsen daar daar bijna altijd wind is en hoe hoger hoe beter?

 

het verloop naar een dynamo is momenteel ook de vraag , maar dit vogelen we wel uit tijden de bouw.

 

hoe de accu op te laden is ook nog de vraag , maar druk zoekend op internet naar de opties.

 

ik houd jullie op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het persoonlijk bij een zonnepaneeltje met spanningsregelaar en een accu houden maar het is wel een leuk idee . Als spanningsbron om een accu te laden zou ik naar iets anders uitkijken dan een fietsdynamo want als die inderdaad maar max. 6 volt levert dan is dat niet genoeg , zelfs niet bij een 6 volts accu . Verder kan het aan accu's een duur projektje worden als je geen veiligheidssysteempje inbouwt dat het pompje indien nodig uitschakelt omdat een semitractie loodaccu (bij deze toepassing aan te raden) niet te vaak verder dan de helft ontladen mag worden . De grens voor een standaard startaccu van een auto ligt zelfs op 90% dus die is al helemaal niet geschikt. Komt een accu vaker onder die grens , en/of blijft hij langdurig in gedeeltelijk ontladen toestand staan , dan gaat zijn levensduur dramatisch achteruit.

 

Het heeft natuurlijk ook zijn beperkingen maar is er geen pompje te maken dat rechtstreeks op windenergie werkt ? Voor de broodnodige bubbeltjes voor de vissen , dat is het meest dringende lijkt me , zal niet veel windenergie nodig zijn .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze gaan wij binnenkort ontvangen:

http://www.dealextreme.com/p/solar-powered-brushless-water-pump-black-82009?item=2

Lekker simpel en niet zo duur vond ik eigenlijk, leuk/handig/simpel (géén gedoe met draden! ) voor in de vijver dacht ik. Maar die laat dus niet een accu op maar doet het alleen als de zon schijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Frans zijn punt ben ik het helemaal mee eens. Je verliest veel energie als je windenergie omzetten van mechanisch naar electrisch en dan doe je in het pompje weer precies het omgekeerde. Lijkt me practischer om meteen de beweging van de windmolen te gebruiken voor de pomp. Als je de electriciteit niet nodig hebt voor bijvoorbeeld verlichting kun je misschien beter de pomp direct aandrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk project, ik ben benieuwd. Foto's

 

... hoe hoger hoe beter? ...
Ja zeker! Een vlakke polder zonder bomen is ook fijn
... het verloop naar een dynamo is momenteel ook de vraag....
Zomaar een suggestie: Iets met een naafdynamo van een fiets die je onder de rotor monteert. Dat scheelt weer allerlei radertjes en zo??

 

Maar ik ben het met één van de vorige sprekers eens, een mechanische verbinding naar een pompje is in principe efficiënter. Misschien een soort constructie als bij die kleine metalen poldermolentjes.

 

Oh ja, nog een ideetje. Als het je vooral om de zuurstof en wat doorstroming is te doen, dan kun je ook denken aan een borstel, zoiets als je wel op een sneeuwruimer voor fietspaden ziet. Die monteer je dan zo dat de toppen van de "haren" net een beetje onder het wateroppervlak hangen. De borstel laat je rond draaien dmv het molentje. Zo krijg je zuurstof en een beetje stroming in het water. Dit systeem werd vroeger (was 25 jaar geleden al verouderd) wel in kleinere rioolwaterzuiveringen gebruik.

 

... interessant op een balkon...
Helaas, meestal niet vrees ik. De meeste balkons worden zoveel mogelijk windvrij ontworpen....
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ook ik heb aan de Savonius gedacht, maar toch voor een fietswiel gekozen om een vertikaal heen en weer bewegende as te hebben zonder haakse overbrenging. Hij pompt 2 kuub water per 24 uur.

pict140752771339860716.JPGpict140870491339860809.JPG

 

Het is een prototype, er komt een fatsoenlijker model. Water moet ca. 3 meter opgezogen worden.

 

Groetjes,

 

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, beste R.

Het heeft 2 dagen ca. 10 uur gewaaid, totaal 20 uur. bij windkracht 4, af en toe eventjes 5 Beaufort. Het pompje is een oude luchtcilinder, boring 20 slag 100 mm. Op de trapper van de fietsachtervork heb ik een lange rail geschroefd, om slag en contragewicht te kunnen verstellen. Alles is dus inderdaad mechanisch.

 

Een elektrisch pompje en een zonnepaneel is ook een optie, Conrad heeft een geschikt pompje, en met een zonnepaneeltje zou het ca. 150 Euro kosten.

Tot nu toe ben ik ca. 40 Euro kwijt aan mijn windmolentje.

 

Groetjes,

 

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo Pelgrim,

 

als pompje zit er een luchtcilindertje, boring 20 slag 100 mm. Niet veel he.

Er zijn 2 kleine problemen met het windmolentje:

- soms draait het systeem zo hard dat de kogels in de terugslagkleppen niet op tijd op hun zitting liggen, dan loopt de opbrengst iets terug en de straal wordt wat stotender.

- de overbrenging is te weinig, met een grotere overbrenging komt de molen wat makkelijker op gang

(en loopt de pomp rustiger). Kettingoverbrenging is nu ca. 1:3, ben bezig met een V- snaar overbrenging van 1:6 dan heb ik wat meer koppel, loopt alles rustiger en doe ik er een grotere cilinder onder.

 

Groetjes,

 

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans,

 

Ik zou graag bevestigend willen antwoorden, maar helaas, het is relatief onbekend terrein voor mij. Als ik het goed begrijp gebruik je dus een cilinder die eigenlijk voor lucht gebruikt wordt? Heb je daar ook een foto van? Ben heel benieuwd naar het soort cilinder namenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ja, het is een gewone luchtcilinder, Festo DNU20-100. Fotootje:

luchtcilinder-dnu20-100festo40401341259820.jpg

 

Maar het is een heel klein cilindertje hoor, molentje brengt bij windkracht 4 al wat op, ik denk 100 liter per uur. Ik ben nog in de knutsel- en verbeterfase.

De cilinders (dus pompjes) zijn versleten afdankertjes, ze zullen wel snel stuk gaan in water

 

Groetjes,

 

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dag!

Voor belangstellenden heb ik hier

 

 

een filmpje van mijn nieuwe watermolentje. Onderhouds vrij, betere lagers, met enkele kleine beveiligingen. Opbrengst bij windkracht 3 ca. 2 m3 per 24 uur.

Er zijn nu 3 tanks op aangesloten, volgend jaar 7 tanks verspreid over het volkstuincomplex.

 

Vragen? Vraag maar.

Groetjes van Hans

foto-nieuwe-molen23871346062161.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 3 weeks later...

Bedankt dat je het een mooi ding vind

Ik vind hem nogal lelijk....

Tja, als je hem wil nabouwen, heb ik maar 1 advies: bouw hem stevig, maar heel licht lopend. We hebben geen windkracht 6 wanneer we het nodig hebben.

Verder heb je een lasapparaat nodig, en misschien een draaibank.

En je zult moeten zoeken naar geschikte onderdelen.

 

Ik weet niet hoe lang deze thread mag worden, maar stel gerust vragen.

 

Je begrijpt dat een bouwtekening niet mogelijk is, te veel onvoorspelbare onderdelen.

 

Het makkelijkst is een 12 volt zonnepaneel en een caravanpomp.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik vind dit een heel interessant onderwerp. Als ik mijn tanks vol kan houden zonder steeds met de motorpomp moet zeulen... Kan hem niet op complex laten. Dan is hij zo weg. Kan je eens je molenwieken duidelijk op de foto zetten. Hoe kom je aan de meest optimale maten?

En ik heb hier een defecte elektrische pomp liggen. Pomp nog goed.

te maken van motor. Zou de molen die aan kunnen drijven. Hoe krijg ik die roterende as op 2.5 m hoog naar de pomp op maaiveld . Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...