Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weer nieuw leven blazen in een verwaarloosde druif


loes

Aanbevolen berichten

in onze nieuwe tuin staat een druif. de woning heeft enkele jaren leeg gestaan dus er is niet veel gebeurd aan de druif, de buren hebben wel wat gesnoeid maar hebben er geen verstand van. schijnen wel erg lekkere (blauwe?) druiven te zijn.

de druif rust grotendeels op een pergola die zo erg verrot is dat het hout uit elkaar valt bij aanraking. voor nu hebben we de pergola ondersteunt maar de pergola moet dus echt weg.

 

eerst maar even enkele foto's

P1060689640x480.jpg

 

P1060690640x480.jpg

 

P1060691640x480.jpg

 

het liefste laat ik de druif tegen de schuurmuur aan groeien. (leivorm? )

- wanneer kunnen we de druif snoeien?

- op welke manier kunnen we de druif zover snoeien dat de pergola verwijderd kan worden en de druif volgend jaar tegen de muur kan groeien.

verder is alle info welkom, ik weet nog 0,0 van druiven maar wil graag de druif behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Kijk bv hier eens: post165922.html?hilit=Druif%20snoeien#p165922

 

Verder zijn vragen rond het snoeien van een druif al heel vaak gesteld en goed beantwoordt. Rechtsbovenaan vind je een zoekfunctie.

"Druiven snoeien " of "hoe druiven snoeien " of oude druif verjongen of snoeien invullen. Er zijn echt veel topics over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al heel wat oude posten doorgelezen. met "druif verjongen" kan ik niets vinden(behalve dit topic). wel veel over de standaard snoei. prima info voor straks maar daar heb ik nu nog niets aan.

het probleem is dat ik de 2 hoofdtakken/gesteltak in moet korten, die lopen namelijk helemaal door tot over de pergola die op instorten staat. daarvoor kan ik online geen eenduidig antwoord vinden maar ook bij mijn rondvraag niet.

 

de ene zegt dat ik de 2 hoofdtakken bovenaan de schuur moet snoeien zodat er nog genoeg zijscheuten over zijn voor volgend jaar die ik langs de muur kan leiden.

de ander zegt dat ik de druif zijn geheel mag inkorten tot de eerste wilde scheut die bij de voet ontstaat ( dat is er sowieso 1 bij de linker hoofdtak)

weer een ander heeft het over een Xaantal ogen.

 

ik hoopte hier de echte liefhebbers te vinden die mij aan de hand van de foto's kunnen vertellen wat ik het beste kan doen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loes, vele koks, vele smaken. Het snoei advies dat je zoekt zal ook door een ieder anders worden ingeschat maar, de druif die ik nu koester heb ik 3 jaar geleden uitgegraven en was toen tot de 4de etage dus snel 12 meter hoog. Ik heb deze op 1.80 afgezaagd gezien er onder op geen ogen of bast meer zat. Nu na 3 jaar doet deze druif het weer goed veel vruchten en onder op gaat deze weer uitlopen en kan ik deze dus in gaan korten om makkelijker te kunnen plukken. Dus wil je volgend jaar druiven of wil je eerst de druif weer wat model geven ? Dat is van belang om je verder te kunnen helpen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik je dan wil mee geven start de zomersnoei(beetje laat maar oke). Voornamelijk in het bovenste gedeelte zodat je na de oogst de druif kan in korten en eventueel je druif met wat latten of bamboe te begeleiden. De takken die nu wat lager ziten ga je nu even niets mee doen maar die snoei je straks zoals je op het forum al hebt gelezen op een aantal ogen na terug of ga je gebruiken om je druif in gewenste vorm te krijgen. Als de oogst je niet kan boeien voor nu. Haal het grootse deel dan nu al weg. Let er wel op dat je genoeg blad laat zitten je moet de druif nu ook niet kaal maken zeg maar.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in jouw situatie zou doen, waarbij ik er dus vanuit ga dat je de druif wil behouden, maar de pergola wil vervangen en niet blijvend wil weghalen :

 

De druif kan je straks in november als hij kaal is, snoeien wat je wil. Ik zou hem helemaal terugzetten met zaag en takkenschaar tot plat op de wand van de schuur. Dan de grotere takken / stammen die zeg maar verticaal staan tegen de schuurwand, die zou ik iets inkorten. Niet te veel, maar zeg tot ongeveer 50 cm onder de dakrand van je schuur.

Je houdt dan dus over : de dikke gesteltakken verticaal tegen je schuur, met ook nog wat dunner hout wat daar uit komt. Dat dunnere hout snoei je tot een paar knopen terug tot op de gesteltakken

 

Dan vóór mei je nieuwe pergola zetten

 

Dan loopt de druif in mei weer uit. kan je de druif gaan begeleiden naar waar jij wil waar hij heen gaat, op de pergola leggen met een paar toekomstige nieuwe gesteltakken. En dan ook die zomer al gaan snoeien, de zijtakken die die gesteltakken al gaan maken. De rest van de dat jaar hevige groei gewoon weghalen.

Op de verticale groei tegen het schuurtje aan zal de druif een trosje geven, maar meer niet. Het jaar daarop zal de druif al aardig wat meer geven.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je echt de druif alleen maar tegen de muur wil laten groeien (en geen nieuwe pergola meer zet), zou ik de takken terugzetten tot enkele cm boven de jonge scheuten op beide takken.

NU NIET SNOEIEN, dan bloeit die plant dood, wel vanaf november, zoals Bit ook aangeeft .

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in jouw situatie zou doen, waarbij ik er dus vanuit ga dat je de druif wil behouden, maar de pergola wil vervangen en niet blijvend wil weghalen :

 

de pergola gaat helemaal weg want het neemt veel ruimte in met de tuin en staat natuurlijk op de zonnigste plek. zoals ook op de foto's te zien is is de tuin niet groot en een moestuintje mag natuurlijk ook niet ontbreken.

ik wil de druif dus tegen de muur laten groeien. dat daarbij de opbrengst daarbij minder zal zijn dan bij de pergola is mij bekend.

 

 

plan van aanpak:

nu een zomersnoei houden

als de druif kaal is (na november) een grote snoei houden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik begreep eerst uitbuiten en snoeien zoals bij dubbele guyot. het jaar erop die leggers laten staan en op de stiften snoeien voor cordon.

 

als het niet klopt hoor ik het graag. want overal lees ik wat anders, en alle manieren door elkaar toepassen gaat een puinhoop worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

De druif zoals deze er nu bij staat.

 

P1080133640x480.jpg

 

ik hoop dat het zo goed te zien is. beide gesteltakken zijn gesnoeid tot de onderste jonge scheut.

er zijn nu 2 horizontale draden gespannen waarop ik de scheuten heb gebonden. op de onderste lijn zit een heel dun takje, ik vraag me af of dat wel wat gaat worden. op de 2e horizontale lijn zit een betere scheut. even afwachten welke het beste uit loopt.

 

dat uitbuiten ging nog behoorlijk lastig, vooral bij de bovenste. zijn daar nog tips voor? ik durfde niet verder te buigen, bang dat de scheut zou breken.

 

als nog verbeterpunten zijn dan hoor ik het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je het wel goed gedaan hebt ? Je hebt het nu gedaan zoals je hem in de toekomst wil hebben ?

 

Hij zal giga gaan uitlopen alle kanten op na half mei. Dat wordt wel schrikken hoor ! Maar dan goed begeleiden en veel toppen en wegsnoeien. op de 2 takken die je nu hebt laten zitten ga je kijken wat er aan vruchtdracht-takken komen. Op uitlopers op die takken komen straks de uitlopers die ook gaan bloeien. Die uitlopers 3 bladeren ná de bloemtros toppen in juni/juli.

 

Tegen die tijd ook even opnieuw een foto plaatsen.

 

2 mooie uitlopers uit de stronk kan je bewaren voor het volgende jaar. Die uitbinden en aanbinden voor het volgende jaar. Rest kan je weghalen.

Weghalen tenzij je nog wat etages verder omhoog ook wat takken ( gesteltakken ) wil.

Hou goed in de gaten of de druif ( de gesteltakken ) optimaal zon vangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb het gedaan zoals ik het in de toekomst ongeveer wil hebben.

Er word overal zoveel verschillend advies gegeven dat ik het soms niet meer wist. maar zolang ik de plant niet om zeep help zal het wel goed komen.

 

komend zomer idd even goed bekijken hoe de plant uitloopt en dan eventueel het plan aanpassen. Foto's komt dan ook wel goed

later ook bekijken of ik de Guyot snoei of Cordon snoei ga aanhouden. Cordon snoei lijkt me makkelijker maar we zullen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat was beter geweest. alleen dat ging helaas niet.

de onderste scheut hadden al deze houding aangenomen en de andere kant op ombuigen ging niet meer.

aan de linker kant zit maar een klein stukje muur. had ik de bovenste tak naar links gebogen dan had ik die tak behoorlijk moeten inkorten en amper ogen overgehouden, terwijl dat juist zo'n mooie tak is.

 

de onderste heb ik nu behouden als een reserve scheut. dat is ook maar een takje van een 50cm dus stelt niet zoveel voor.

we zien dan in de zomer wel of er nog mooiere nieuwe scheuten bij komen om de druif misschien nog anders te buigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik sluit mij maar even in dit topic aan.

Heb ook advies nodig betreffende een verwaarloosde druif in een kas.

Die van de overburen waar nu een deel van mijn pepers mag vertoeven tot ze rijp zijn.

Advies over hoe hun druif te snoeien is dan een tegen dienst.

En ik wil natuurlijk geen foute info geven. Vandaar wat persoonlijk advies gevraagd.

 

Huisje waar kas bijstaat is lang niet gebruikt, wel tien jaar of meer. Pas 3 jaar geleden in de verkoop gedaan, vermoedt dat toen ook de druif, die de hele kas in beslag nam, rigoreus is gesnoeid... Aan de grote afgezaagde stammen te zien.

De huidige eigenaren zitten er sinds begin dit jaar en hebben zelf nog niets aan de druif gedaan.

Er zit wel schildluis op en de rest van de druif/blad ziet er, mijns inziens, ook maar ziekelijk uit (paar maand geleden dus al).

 

Jullie moeten een beetje de pepers (Pimenta da Neyde) negeren...

 

En voor de rest, wat niet op de foto staat, gaat de druif naar het plafond van de kas en verspreidt zich daar alle kanten op.

Er zijn al lei-draden gespannen door de hele kas.

 

De situatie nu:

 

Druif nummero 1 :

 

IMG7822m23451445366205.jpg

IMG782131401445365646.JPG

 

Druif nummero 2 :

 

IMG782481631445365896.JPG

IMG782324401445365893.JPG

 

Druif nummero 3 :

 

IMG782757491445365950.JPG

IMG782635161445365947.JPG

 

 

Ik dacht zelf, niet gehinderd door enige praktische kennis behalve alle topics hier gelezen , dat misschien alle drie de druiven tot op een bepaalde hoogte, aantal zijtakken?, teruggesnoeid zou moeten worden? Waarna hij dan komend en het volgend jaar uitgroeit en goed te leiden valt? Met een jaartje of wat rust qua druivenproductie?

 

Hoeveel zijtakken, hoe lang, en hoe hoog/laag snoeien is dan de vraag.

 

En gezien die wolluis... moeten daar nog maatregelen voor genomen worden?

(Kas heeft de hele zomer opengestaan om te luchten en vijanden van de wolluis aan te trekken, zonder resultaat)

 

En waarschijnlijk is het dan ook slim om de hele kas schoon te maken, raampjes soppen, en van nieuwe aarde te voorzien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Tja... en dan zijn we een jaar verder. Helaas geen reactie gekregen op mijn vorige vragen maar dat bleek ook niet meer nodig want op één of andere manier zijn de druiven weer geheel kort gesnoeid door iemand.

 

Vandaag trof ik de overbuurvrouw, wegens omstandigheden zijn ze lang niet geweest en ze heeft ook geen plannen met de kas dit jaar dus die mag ik weer gebruiken. Dit keer voor de tomaten.

 

Maar... het zag er vanmiddag zo uit:

 

IMG002853201465417937.JPG

 

Eén en al Winde, Zevenblad en Druivenranken.

Na enig ropwerk zag het er zo uit...

 

IMG003311821465418031.JPG

 

Tja... en dan zit ik dus met dikke oude druivenstronken met een heleboel scheuten eraan.

 

Wat is nu het beste plan om deze druiven weer op te bouwen?

Eerst van elke stronk 1 of 2 of 3? scheuten laten staan en de rest afknippen?

De overgebleven scheuten ook snoeien? Tot waar dan?

 

Stronk 1: Hier zijn nog maar drie scheuten over...

 

IMG003643181465418192.JPG

 

IMG003530011465418189.JPG

 

Stronk 2:

IMG003761871465418255.JPG

 

IMG003823741465418256.JPG

 

En daar vlak naast Stronk 3:

 

IMG004085631465418314.JPG

 

IMG003935941465418311.JPG

 

Hopelijk wil iemand dit keer wel de moeite nemen om wat advies te geven want ondertussen staan er al tomaten van mij in de kas en die druivenbende neemt licht weg.

 

Mocht iemand denken dat die oude stronken niet te redden zijn en dat er bij behoefte aan druiven beter een nieuwe struik kan worden aangeschaft dan hoor ik dat ook graag.

De huidige stronken kunnen wel eens meer dan 20 (30?) jaar oud zijn en zijn erg lang in de steek gelaten.

De grond heeft ook al die jaren geen voeding gehad en vorig jaar zat er schildluis in op de druivenranken.

 

Graag wat input zodat ik verder kan in die kas.

Situatie nu:

 

IMG005247911465418695.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heb mij net even aangesloten bij de vraag van Trikke in dit topic:

post317466.html#p317466

 

Waarna FransD de volgende reactie gaf:

Ik had de vraag van Erny al eerder gezien, maar verder niet gereageerd omdat ik er nog niet veel ervaring mee had.

Bij gebrek aan reacties, zal ik toch maar vermelden wat ik erover heb gevonden en toepas;

 

Mij werd in ieder geval aanbevolen om in het begin nog niet teveel te snoeien, omdat dat de plant alleen maar zou verzwakken.

Wat snoeien betreft;

Wil je een tak/zijscheut helemaal niet, dan snoei je hem in zijn geheel weg.

Wanneer de druivelaar op de gewenste hoogte is, dan knip je de omhoog gaande scheut af.

Uit die afgeknipte kop, zullen drie of 4 scheuten groeien.

Je kunt daar dan van twee scheuten opzij geleiden als gesteltakken en eventueel één verder omhoog als je in lei vorm verder wil.

Uit die zijwaartse gesteltakken zullen ranken groeien.

Afhankelijk van de leeftijd van de gesteltak zullen die ranken vruchten dragen of niet.

Indien ze geen vruchten dragen, dan kan je die ranken tijdens de snoei inkorten tot na het 2e tot 4e blad (= afhankelijk v.d. soort).

Op de plaats waar je die rank heb ingekort zullen dan het jaar daarop in de oksels weer nieuwe ranken groeien.

Wanneer er ranken kleine trosjes laten zien, dan kan je die rank op twee bladeren na het eerste of tweede trosje op de rank afknippen.

Er zullen vervolgens dieven uit de oksels van de bladeren vormen, die kan je afknippen na het eerste blad.

 

Snoei met schoon gereedschap en knip zodanig schuin af, dat regenwater niet in de oksels kan lopen.

 

Mocht er ergens een correctie nodig zijn, dan hoor ik dit gaarne.

 

En mijn reactie daar was:

 

Het advies van niet te veel snoeien komt voor mij te laat.

Heb die uitlopers uit de stronken tot op drie uitlopers afgeknipt en deze uitlopers tot 3 á 5 knopen gesnoeid (hetgeen zo'n 30 á 50 cm hoogte is).

Deze uitlopers zouden dan de nieuwe gesteltak-kandidaten zijn.

 

Aan die uitlopers (de a.s. gesteltakken) zitten bij die knopen dus zij-uitlopers.

Begrijp ik het dan nu goed dat ik daar eerst maar eens gewoon af moet blijven en de druif moet laten bijkomen? De Druivenstronken hebben een enorm wortelgestel door heel de kasbak heen trouwens. Meer wortel dan bovengrondse aanwezigheid. De druiven staan waarschijnlijk al zo'n 30 jaar (als het niet meer is) te survivallen in die kas en zijn ook onder de fundering naar buiten de kas gegaan voor voeding en water.

 

Wat mij betreft is je advies erg welkom Frans... Blijkbaar zijn er geen welwillende druivensnoeikenners meer aanwezig die helderheid in verwarrend druivensnoeiland willen verschaffen.

 

Ik zal komende week eens foto's maken van de huidige toestand.

 

Vraag: de druivenstronken hebben dus een enorm wortelgestel in die kasbak. Dat staat natuurlijk in geen verhouding tot de bovengrondse groei. Is dit nadelig? Zorgt dit voor explosieve groei bovengronds?

Kan het kwaad dat ik stukken druivenwortel weghaal bij het ontwortelen van de grond? Ongeveer vingerdikke worteltakken... Anders is er geen doorkomen aan om die bak geschikt te maken voor de tomaten...

Ik snap geheel dat dit echt niet het juiste druivensnoeiseizoen is maar helaas had ik niet eerder beschikking over deze kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook geen flauw idee.

De oude druif waarmee dit topic is begonnen heeft het niet gered. waarschijnlijk omdat er in de schuur een polsdikke wortel is doorgehakt.

ik ben dus weer helemaal van 0 begonnen met de stekken van de oude druif. daarmee volg ik een handleiding van een leivorm en dat werkt qua snoeien weer totaal anders dan in een kas of een pergola.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Een ouder topic en zoveel info en kennis heb ik ook niet. Wel is bij ons in de tuin drie jaar geleden een 10-15 jaar oude verwaarloosde druif tot net boven de grond omgezaagd. Wij wonen hier nu drie jaar, het 'snoeiwerk' is net gebeurd voordat wij hier introkken dus helaas geen invloed op gehad.

 

Ieder jaar heb ik stug alle uitlopers verwijderd. Vorig jaar wilde ik beginnen met leiden maar door een semi-verwaarlozing had ik misschien wel 10 lange dunne sprieten die ik van ellende maar heb heb verwijderd. Vanaf dit jaar komen wederom overal rondom de dikke stronk nieuwe scheuten, ik heb alle scheuten verwijderd op een na. Deze heb ik geleid langs een verticale paal welke nu op 2 meter hoog is, vanuit daar ga ik hem twee richtingen uit leiden over een driehoekige pergola. Vanuit daar enkele gesteltakken over de pergola.

 

In de oksels heb ik alle 'dieven' verwijderd zodra die zichtbaar zijn, bovenop ga ik dit bij 1 niet doen en dit wordt de splitsing.

 

Moraal van het verhaal, een10-20 jarige jarenlange verwaarloosde druif is 3 jaar geleden tot op de grond omgezaagd waarbij stug iedere uitloper is verwijderd tot dit jaar. Door het verwijderen van alle uitlopers behalve 1 wordt alle energie in die eene uitloper geduuwd waardoor die al behoorlijk gegroeid is.

 

Een druif kan wel wat hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...