Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla 2 keer op dezelfde plaats?


Daniel-R

Aanbevolen berichten

Ik ben op het moment bezig mijn zaai plan voor volgend jaar. Dit is mijn eerste keer dat ik dit doe, en zit gelijk met een vraag.

 

Ik heb veel gelezen over wisselteelt, en heb de moestuin ook zo ingedeeld. Wat ik niet kan vinden is of het mogelijk is om een groente te planten en te oogsten, de grond bij te mesten en/of te laten rusten, en later weer dezelfde groente erop te planten. Het gaat hier om sla (maar misschien kom ik later nog andere groente tegen). Het plan is om vroege sla te planten, deze tot eind mei te oogsten en eind juni/begin juli hier weer sla op te planten voor late sla.

 

Is dit mogelijk of wordt dit afgeraden? Dit jaar is de grond nog weide. Het jaar erop (wegens de wisselteelt) zouden er vruchtgewassen op hebben gestaan, en komen er koolgewassen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De een zegt ja, en de ander nee. Zelf gebruik ik sla wel als opvulling van wat leeg komt en doe de sla ook niet altijd in de wisselteeld( bij mij zonder problemen) door beperkte ruimte.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook erg vanaf hoe groot je veldjes zijn. Ik werk in kleine vakjes, waardoor het over het geheel genomen een erg gemengd gebeuren is. Volgens mij is wisselteelt dan niet erg nodig, het is een gegeven uit de grootschalige teelt natuurlijk. Van sla denk ik overigens dat het sowieso geen kwaad kan, dat onttrekt weinig voeding aan de grond en kent voor zover ik weet geen blijvende grondinfecties (zoals knolvoet ofzo)

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...