Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Herfstsoep

dsmit

Recommended Posts

De herfst staat weer voor de deur. En ondanks heb ik een overheerlijk herfstsoepje gemaakt. Waarvan ik overigens het recept van het internet heb geplukt. Helaas niet mijn eigen recept. Maar wel echt een aanrader. Check!

- Pompoen van ca. 2 kilo

- 4 à 5 groentenbouillonblokjes

- ½ prei, 1 rood pepertje, 1 winterwortel

- 1 ui, klein stukje geschilde en gesnipperde verse gember

- evt. steeltjes koriander, gesnipperd

- 1 a 2 grote tenen knoflook

- korianderzaad gemalen, komijn gemalen, chilipoeder

- olijfolie

- 2,5 à 3 liter water

Snij de pompoen in meerdere stukken, haal de zaden en de draden eruit. Plaats de stukken met de schil naar beneden in een ovenschaal. Strooi er komijn, koriander en chilipoeder over.

Over elk stuk een beetje olijfolie en smeer alles een beetje met de kruiden uit. ½ uur in de over op 200 °C., evt. tijdje onder grill.

Fruit in een soeppan de ui en wortel in een beetje olijfolie. Vervolgens de knoflook en daarna de prei en de gember (+ evt koriandersteeltjes). Water met bouillonblokjes toevoegen. Van de rode peper het onderste stuk afsnijden en dan met een snee in de lengte openmaken. De zaadjes verwijderen en de peper met steeltje in de pan doen. Als de pompoen gaar is deze met schil toevoegen. (geeft vollere smaak en kleur) Evt. donkere stukken verwijderen. Ongeveer een kwartier sudderen en dan de peper verwijderen. Extra komijn (1 tl of zo) en misschien zout naar smaak.

Met de staafmixer de soep pureren en klaar is kees!

Evt. suggestie zou het meekoken van stukjes appel zijn of het toevoegen van geraspte kokos.

Naar smaak kan de soep verdund worden met meer bouillon of juist minder.