Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gel-achtige blokjes in moestuin

mheuzen

Recommended Posts

Gistermorgen keek ik, na de vele buien van de avond daarvoor, even naar mijn moestuintje... en ik zag me daar toch iets vreemds liggen! Een soort gel-achtige blokjes waar je doorheen kon kijken lagen in de eerste 3 vakjes (zie foto). Het was zacht maar toch ook stevig van structuur (het viel niet direct uit elkaar als ik er in drukte).

Heeft iemand een idee wat dit is? Ik heb het maar verwijderd...

MM22761378982577.JPG

Slakkeneitjes, van een kleinere soort slak? Vooral dat blopje op je handpalm doet me denken aan mijn aquariumslakken-zakjes..

Een kleine slaksoort? Ik vond deze "brokjes" wel erg groot, haha! Ook de vorm vind ik vreemd... niet rond maar erg hoekig, als een stukje steen.

• 7 months later...

Hallo allemaal,

in mijn zoektocht door het forum kwam ik dit draadje tegen.

Gisteren kwam ik gelei-achtige stukjes tegen op enkele rabarber-stengels. Het zag er enigszins uit zoals op de foto in het eerste bericht: glibberige rafelige blobjes. Ik heb er niet aan gedacht om een foto te maken, ik heb het vooral zo snel mogelijk verwijderd (brrr).

Het zat vrij diep onderaan de stengel, dus ik kan niet gaan kijken aan de plant of er meer zit.

Ik heb geen idee wat het is. Heeft iemand een suggestie? En belangrijker: is het schadelijk / moet ik er iets aan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken

• 1 month later...

Ook ik vind steeds op mijn rabarber, onderaan de stengels, heldere, kleurloze brokken gel/gelei. Het is heel plakkerig. Het lijkt er niet op dat er 'iets' in groeit, maar ik ben ook wle heel benieuwd wat het is en waar het vandaan komt. Ik heb deze rabarberplanten nu voor het 4e jaar staan, eerdere jaren geen last van gehad.

• 6 years later...

Beste mensen, oud topic maar toch aktueel. Ik krijg ook al regelmatig in mijn moestuinkweekbakken met iedere regenbui dit soort gelei achtig spul.
Het lijkt wel of de wolken gemanipuleerd zijn met dit goedje, mogelijk extra regen (2021 enorm nat), maar blijkbaar jaren terug ook al 'spelend'.

Gel.jpg

Bron:
https://www.curioctopus.nl/read/16384/11-verrassende-feiten-die-wetenschappers-nog-niet-kunnen-verklaren

Edited by Jelly
Toevoegen afbeelding
  • Like 2

@Jelly Heb je ook een foto van hoe het bij jouw in de tuin er uit ziet.

Sterrenschot, ook wel heksensnot genoemd, is een witachtige halfdoorzichtige substantie die in de natuur soms aan een waterkant aan te treffen is.

De gelatine-achtige brij, in hoeveelheid vaak ongeveer ter grootte van een kippenei, bestaat uit resten van een zwangere wijfjeskikker of pad die door een predator is opgevreten. In de maag van het roofdier zwelt het niet verteerbare hydrofiele ei-omhulsel op, waarna de substantie wordt uitgebraakt. Ook als de brij niet wordt opgegeten, maar achterblijft, zal het opzwellen zodra het in aanraking komt met vocht uit de omgeving. De witte substantie wordt pas op het laatste moment uit speciale klieren aan de eitjes toegevoegd, daarom is het in het vroege voorjaar nog zonder de zwarte eitjes te vinden.

In vroeger tijden, toen veel mensen de natuurlijke verklaring nog niet kenden, dacht men wel dat deze klonten afkomstig waren van vallende sterren. Vandaar de naam sterrenschot. Ook het begrip sterrensnuitsels werd wel gebruikt. Een andere naam is heksensnot omdat men fantaseerde dat een overvliegende heks het goedje had achtergelaten.

Dieren die op kikkerachtigen jagen en daarbij soms sterrenschot achterlaten zijn: reigers en ooievaars, marterachtigen zoals de bunzing en verder ook vos, buizerd, zwarte kraai, meeuwen en anderen.

Dus het is al aanwezig in de tuin, maar zwelt pas op als het geregend heeft. Dus dan kan je het pas vinden.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterrenschot

Meer info over andere mogelijke oorzaken op de engelse pagina. Naar onderscrollen voor "Scientific analysis and theories" en "Examples"

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Star_jelly

• Thanks 1

• 10 months later...

Mysterieuze blob in de tuin, hee daar nog een, en nog een... Ik verwachtte al een simpele verklaring, en vermoed dat het sterrenschot is. De plaatselijke reigers of buizerds zullen padden gegeten hebben, en daarna hun maaginhoud in mijn tuin geloosd. 

20220408_133553.thumb.jpg.fd03c0ed8b238138fffba68bf136d831.jpg

20220408_133604.thumb.jpg.7ce359ed44694aa2a5c74f6faeff165a.jpg

@Arja Zwangere kikker/pad gegeten. Waardoor de drill in contact komt met maagsappen, deze zetten uit, waardoor de vogel gaat braken. En dan ligt de flets in je gazon. Dan nog eens een goede regenbui eroverheen, waardoor het nog verder uitzet. Met dit als resultaat.

Edited by rorror
  • Like 2

• 2 years later...