Ga naar inhoud

Snijbonen langs tomatenspriraal?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

In mijn kleine tuintje heb ik dit jaar voor de komkommers gebruik gemaakt van tomatenspiralen. Dit ging erg goed, en ik wil volgend jaar langs een van die spiralen snijbonen leiden. Nu heb ik alleen helemaal geen ervaring met snijbonen. Kan iemand me vertellen of dit zou kunnen? Ik heb helaas geen ruimte voor een hele bamboe-stokken installatie voor de bonen, dus dacht dat dit misschien ook wel zou lukken?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Dat zal vast wel kunnen, echter... die spiralen zijn vrij kort. Bij mij komen de bonen toch wel meestal boven de 2 meter uit. De spiralen die ik heb zijn niet veel meer dan 1,50m.

Maar verder moet het wel kunnen lijkt me. Ik weet alleen niet of die spiralen te glad zijn en dan dus te weinig houvast bieden....

Geplaatst:

Mijn spiralen zijn 1.80 en ik wilde de bonen dan toppen zodra ze boven de spiraal uit zouden komen. En ik wil er 7 zaaien aan de bodem van de spiraal volgend jaar in de hoop een flinke oogst te scoren. Zou dat kunnen?

Misschien is het een beter idee de bonen langs een touw te leiden. Ik heb als een soort van 'lijst' een touw gespannen om mijn schuurmuurtje. Dat hele touw is toch zeker 4 meter lang in het totaal.

Geplaatst:

Ik denk dat het touw waarschijnlijk beter werkt. Al heb ik ook vorig jaar stokbonen (blauhilde) aan een tomatenspiraal gezet. Dat werd een hele kluwen en de spiraal stond na afloop op half 11. Zeker niet te veel bonen rond een stok leggen dat werkt averechts.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

bij mij worden de snij-en bonen ook veel langer dan 3 meter als ze verder niks vinden om langs te klimmen.

Dan groeien ze naar beneden en dan leid ik ze weer langs een bamboe stok eventueel aan de anderekant van de stellage weer om hoog anders meer naar rechts of links.

Ik zou niet weten waarom je zou toppen( tenzij je natuurlijk vindt dat dat de maximale hoogte is en het al een blad massa is

sommige mensen hebben de stokken om de 15cm staan.

Ik zet ze om de 50cm vind ik het prettigst.

Dan kun je overal nog makkelijk bij#!

Anders moet je dadelijk van die in gegroeide snijbonen gaan plukken kost weer meer tijd en deze groeien krom.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Omdat mijn tuin écht erg klein is en ik zelfs al in de voortuin aan het moestuinieren ben geslagen , heb ik besloten om volgend jaar de snijbonen in een grote IKEA ton te kweken waarin ik bamboestokken steek die ik bovenaan aan elkaar maak:

knodd-ton-met-deksel07937PE084662S412281382621587.jpg

Deze komen dan langs mijn tuinbankje te staan, lijkt me helemaal gezellig!

Geplaatst:

Klopt, die heb ik nu ook, maar ze bevallen me niet. Te weinig opbrengst en te weelderig qua groei in mijn MM bak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...