Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Druif (regent) verplant en welke kant op groeien?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had een druivenplantje in een kleine pot, in Juni gekocht in een tuincentrum. Dit jaar meteen wat druiventrosjes geoogst. Zo'n 10 stuks.

Nu wilde ik de plant verpotten want hij stond wel erg klein en heb een eigen gemaakte houten bak hiervoor gebruikt. Ik heb hem voorzichtig verplant, druivenmest toegevoegd (al las ik juist dat dat niet moest... oeps) en flink water gegeven. De onderste blaadjes *2 stuks) gaan echter verdorren. De plant is zondag verplant, wanneer weet ik of de plant het verplanten overleeft? Moeten de alarmbellen gaan rinkelen omdat er twee blaadjes verdroogd zijn?

Ook heb ik hem meteen gesnoeid. Nu zit er een scheut aan, die dit jaar is gevormd en begint al te verhouten. Ik heb hem zoals op de foto gesnoeid:

21D84BDE-C6A0-461B-92EF-8B980933B1B7-4611-000003EC0EA00713_zps5cd3fb37.jpg

DC9CA76B-85A7-4EB7-9C14-090ECC856682-4611-000003EBFA12768C_zps910e6197.jpg

Op de eerste foto heb ik hem net verplant maar eigenlijk wilde ik hem niet in op die manier laten groeien over de schutting. Ik wil graag twee ranken onder elkaar, naar de rechterkant toe. Dus vandaag heb ik het zoals op foto 2 gedaan. Kan dit ook? Heb ik het zo goed gedaan? Ook heb ik eenjarige plantjes erbij gezet... kan ik die er beter uithalen? Moet ik nu nog iets gaan snoeien?

Bedankt alvast! Ben nog een echte leek...

Geplaatst:

Nee hoor, is prima zo. Lekker laten gaan nu. De plant gaat sowieso richting rust. Niets meer mesten. Niks. Zo laten. Volgend voorjaar gaat ie lekker aan de groei en dan kan je in juni/juli voor het eerst beginnen met wat snoeien. Lekker laten gaan voorlopig. Wel in maart wat mesten en misschien ook later wat bijvoeden. Na half juli daar mee stoppen. Wil je wat kalk geven , doe dat dan komende winter.

Verder is het handig als je van de winter jezelf wat inleest over hoe een druif te snoeien. Dat zijn tig manieren voor. Geheel wat jij tot doel wil nemen.

Plantjes kun je nu gewoon lekker laten staan en ook volgend jaar wat kleine zomerdingetjes erbij zetten om de boel wat op te fleuren. Geen grotere planten.

Geplaatst:
  • Auteur

Super, bedankt voor dit duidelijke antwoord! Ik heb me na aanschaf van deze druif ingelezen op internet, maar het is nog best moeilijk . De meeste snoei adviezen gaan over een bestaande plant die behoorlijk in grootte is. Ik denk dat ik ook niet zo bang moet zijn om te snoeien...

Ik laat hem nu met rust! Ben benieuwd naar volgend jaar!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.