Loraine Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Even uitleg bij de titel Aankomend jaar ga ik voor het eerst beginnen met mijn moestuin op zandgrondMomenteel is het 1 grote jungle van oude sierstruiken en allerhande onkruidNadat we dit allemaal verwijderd hebben wil ik de grond verbeteren Kan ik de grond verbeteren door er grond uit het bos door te scheppen?En hoeveel zou ik eventueel nodig hebben voor 150m2? Alvast bedankt! Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 (edited) "Grond uit het bos " misschien beter niet nee. De grond uit een bos op zandgrond is op zich ook arm en zand. Maar je bedoelt misschien de humuslaag die elk bos wel in meer of mindere mate heeft liggen en zeker straks als al het blad er af is ?Ja, op zich kán dat wel ( beter eróp leggen en misschien heeel heel lichtjes onderwerken, of na de winter onderfrezen bv ) Maar of je zo'n actie moet willen ? Op zich toch wat vreemd om je humus te gaan halen in het bos lijkt mij; dat is van het bos, en heeft het daar ook nodig. ( En zal ook wel verboden zijn denk ik ) Maar op zich is een humuslaag aanbrengen nu alvast, voor het nieuwe seizoen, is een goeie ja. Ga eens vragen bij een kinderboerderij, of manege, of iets ? ( gratis compost van de gemeente ? ) Edited October 10, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 De struiken en onkruid hakselen en aan je tuintje teruggeven ipv afvoeren scheelt al de helft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Je hebt gelijk bit! Ik bedoelde de humuslaagDaar het stuk bos mijn schoonvader toebehoort hoef ik gelukkig geen rekening te houden met de wetHet was dan mijn bedoeling om her en der wat weg te scheppen zodat er geen kale aarde plekken overblijven En zoals ik dus begrijp leg ik het daarna gewoon op de moestuin?Is het dan handig als ik eerst alles omspit en frees en het er dan opleg? En als ik al het onkruid en struiken gehakseld aan de grond terug geef krijg ik dan volgend jaar niet ontzettend last van onkruid?Of maakt dat geen verschil omdat alles al uitgezaaid is? Gratis mest word hier helaas niet verzorgd maar ik kan altijd even bij de paardenboer langsMoet ik dit dan eerst op een bult laten liggen zodat het kan narijpenEn het volgend jaar door de grond verwerken? Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Dat laatste ja. Overigens ( als je keus hebt ) is paardenmest eerder geschikt voor klei, en rundermest eerder voor zandgrond, maar het kan ook op allebei hoor. De, nu nog groene organische massa die je aantreft op je stuk, is natuurlijk zonde om dat de tuin af te dragen en er daarna een hoop op terug te brengen. Ik zou zeker proberen de groene massa op welke manier dan ook terug te brengen op de tuin. Natuurlijk zit je dan met het zaad van het onkruid. Het is maar wat voor soort tuinier je bent, in hoeverre je daar last van hebt of krijgt. Veel is nu ook al uitgezaaid ( het meeste al wel ) en er zit vast ook een hoop in de grond wat je met spitten of frezen omhoog haalt. Dat is niet je primaire zorg lijkt mij. Je wilt organische massa op/in je zandgrond. Stuk tuin opschonen; de groene massa op een hoop composteren is een optie. Mulchen is een andere optie. Na opschonen, of licht spitten en daarna frezen, en laag aanbrengen de winter over; in voorjaar nabehandelen met frees.Wil je niet spitten en frezen, kan je ook met mulch werken. Onkruid weghouden vanaf het voorjaar. 7 jaar lang, wieden wieden wieden en/of mulchen mulchen mulchen, maar ook wieden Composthoop / bakken aanleggen deze winter en vanaf komend seizoen een goede composthoop opzetten, waardoor je je eigen bron hebt en niet steeds naar het bos hoeft. ( daar heb je overigens ook vrij eenzijdige en 'arme' humus/compost van. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted October 11, 2013 Author Share Posted October 11, 2013 Haha langleve mijn schoonpa die toevallig ook nog heul veul koeien heeftMaar dan moet ik wachten tot de koeien op stal gaan zal 1 deze dagen wel gebeuren denk ikMaar dan moet ik de gierput in en heb ik vloeibare mest dat kan ik vast niet zo op de tuin gooien Moet ik er dan zelf hooi of stro doormengen? Of is dit gewoon niet bruikbaar? Aangezien ik 2 jaar geleden een hernia heb gehad kan ik denk ik het beste gaan mulchen (correct me if i'm wrong)Houd dit in dat ik de grootste onregelmatigheden weghaal en versnippert samen met humus en/of mest weer terug aanbreng op de tuin?Ik heb namelijk ook gelezen dat je met spitten de grond juist verarmt omdat er dan heel veel grondleven dood gaatMaar ik heb de laatste tijd zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zieVerder ga ik dit jaar ook zo'n simpele plastic compostbak halen voor bij huis en dan op de tuin. Een grotere maken die ik dan bij kan vullen met huis compost Sorry voor alle beginnersvragen maar ik wil het graag goed doen en op de verschillende internetsites worden veel verschillende dingen beweert waardoor ik het moeilijk vind deze keuzes zelf te maken Alvast erg bedankt voor de hulp Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted October 20, 2013 Share Posted October 20, 2013 Het is denk ik afhankelijk van wat je met je tuin wilt. Ik heb op de humuscursus bij Marc Siepman geleerd dat eenjarige planten, groene planten, bladgroentes, (on)kruiden etc. het het best doen in een grond met een PH waarde tussen de 6 en 7 (of was het 6,5 en 7,5?). Daarin heb je overwegend bacterieen. Struikige en houtige planten en (fruit)bomen willen een iets zuurdere grond, waar overwegend schimmels in zitten. Haal je dus grond uit het bos, of althans humus, dan haal je lichtzure grond met overwegend schimmels naar je tuin. Ben jij van plan om je tuin vol te zetten met fruitbomen en struiken, dan zou ik zeggen: go for it! Wil je je tuin volgend jaar liever vol zetten met groentes? Dan zou ik liever een andere manier kiezen om organische stof toe te voegen. Een laag karton met goede compost bijvoorbeeld. Of, als er nu lekker veel onkruid in je tuin staat: een paar keer chop 'n droppen: alles maaien en het maaisel uitstrooien over je tuin. Daarbij moet het mengsel wel dik genoeg zijn, want anders dan houdt het de groei en ontkieming van achterblijvend onkruid en zaden niet voldoende tegen. Het kan dus zijn dat je met je maaisel in eerste instantie maar een gedeelte van je tuin kunt afdekken. Maar als je dat truucje vaak genoeg herhaalt heb je straks wel een tuin met veel organisch materiaal en weinig onkruid! Ohja, het ezelstruucje om te onthouden met welk materiaal je welke planten moet mulchen: alle groene planten mulch je met groene, fijne en verse mulch, en alle houtige planten en bomen mulch je met grove, houtige mulch (stro en planten die verhouten bij het uitdrogen horen bij de laatste groep). Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen en planten die er tussenin zitten, maar als je je aan die regel houdt zal het in verreweg de meeste gevallen wel kloppen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts