RvO Geplaatst: 28 juli 2011 Geplaatst: 28 juli 2011 ...Morgen nieuwe poging.Nieuw gist, nieuwe poging, gelukt! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2011 Geplaatst: 14 december 2011 Ik heb van de week mijn 1e echte 'no knead' brood gemaakt. Wit brood, om eens mee te beginnen. Nu staat er een kom klaar met wit/maïs brood-mix. Dat 1e brood was zeer luchtig, en ook lekker, maar toch van een niet-goed-te-benoemen vreemde structuur. Joep vond het op oliebollendeeg lijken. Maar dan zonder vet uiteraard.Een beetje flexibel, en ehm... klef is niet het juiste woord, want het brood was gewoon gaar, maar toch Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2011 Geplaatst: 14 december 2011 Heb de maïsmeel-witbrood mix pas een klein uurtje in een kom zitten, en het rijst nu al bijna boven de bak uit. En dan moet het nog een uur of 17 staan! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Ik heb het beslag/deeg die zelfde middag nog gebakken, want het kwam tot 2 maal toe tot ver over de rand van de kom.Het is echt een mooi en lekker brood geworden! De volgende keer (morgen ofzo) gaan er meer vezels en granen doorheen. Ik maak het beslag steeds zwaarder Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Essie28 Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Welke hoeveelheden hou je nu aan? Ok heb altijd ruzie met de hoeveelheid water. Heb je ook een foto gemaakt? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Ik weet niet hoeveel water ik toevoeg. Ik kijk de volgende keer eens. Ik vul gewoon een kan met water van de juiste temperatuur, en blijf schenken en roeren tot het (naar mijn idee) goed genoeg is.Het beslag/deeg is net wat dikker dan cakebeslag denk ik. (ik zou ze naast elkaar moeten zien, om het verschil te zien). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RvO Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Voor No Knead gebruikte ik de laatste keer gelijke delen wit, volkoren en spelt. samen ca 450 g. Ik maakte er een vrij laag brood van (in een pan van 25 cm doorsnede ofzo). Het was een succes. Maar de structuur is inderdaad iets anders dan brood uit de winkel. Daarbij ca 350 ml water, maar de hoeveelheid water varieert nogal. Dat is ook zo bij 'gewoon' brood. Dit schijnt afhankelijk te zijn van de kwaliteit van het meel. Ook ik doe het water er langzaam bij. Het deeg wordt wat dunner dan gewoon brooddeeg, maar niet heel veel dunner. Ik heb het idee dat de structuur van het brood beter wordt als het deeg niet al te dun is (dit is geen wetenschappelijk onderzoek). Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 @RvO: maar wordt het brood dan wel net zo luchtig, als het deeg minder nat is? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RvO Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 @RvO: maar wordt het brood dan wel net zo luchtig, als het deeg minder nat is?Bij het eerste no knead brood dat ik maakte was het deeg heel dun (ongeveer cakebeslag, of misschien wel iets dunner). Nu maak ik het steeds iets dikker. Het brood wordt nog steeds mooi luchtig. Zoals gezegd iets dikker deeg lijkt een beter brood op te leveren. Er zal wel ergens een optimum zijn. Heel dik deeg (zoals gewoon brooddeeg zeg maar) zal wel geen succes worden gok ik, maar zover ben ik nog niet gegaan. Quote
greetje11 Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Heeft iemand enig idee of je kunt testen of gedroogde gist nog werkt, als het over de datum is Quote
RvO Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 De gist in een beetje melk of water doen en wat suiker erbij. Als de gist nog goed is zie je na een tijdje belletjes. Quote
greetje11 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Thanx maar moet het water lauw zijn of warm Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Ik heb even goed opgelet, en ik doe zo'n 350 ml water bij 650 gram meel. Maar ik laat het beslag nu ook niet meer de hele nacht staan. Slechts een paar uur, halverwege roer/druk ik alles weer even naar beneden omdat het dan al bijna over de rand gaat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RvO Geplaatst: 18 december 2011 Geplaatst: 18 december 2011 Thanx maar moet het water lauw zijn of warm Ik doe lauw. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Ik had nog een foto van een sneetje brood (no-knead) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 In recepten (voor bijv. pretsels, hamburger broodjes, focacia, etc.) staat vaak dat je de broodjes op de bakplaat nog even moet laten rijzen... Onder een theedoek. Maar nergens wordt vermeld hoe je er voor zorgt dat de theedoek niet aan het brood blijft plakken...? Hoe doen jullie dat? Bestuiven met bloem? Maar de hamburger broodjes moeten bijv. ingesmeerd worden met boter voor het bakken. Dat smeert niet zo fijn over bloem. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje11 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Huishoudfolie Ik zou zeggen je kunt het ieg proberen Quote
Koert Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Folie zal ook wel blijven plakken of niet? Bloemen helpt, maar dat kan inderdaad lastig zijn met smeren, is die boter dan vloeibaar of op kamerthemperatuur? Wat je iig een keer kan proberen is de theedoek inwrijven met bloem, te veel bloem voorzichtig af laten glijden en dan op 't brood leggen. Zo komt er een stuk minder bloem op het brood, dat blijft grotendeels in de theedoek hangen. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Ok... eerst smeren met boter en er dan huishoudfolie overheen, of de theedoek voorzichtig bloemen en daarna boter. Thanks voor die tips, dat ga ik eens proberen. @Koert: de boter is gesmolten, dus vloeibaar maar ook heet en misschien niet de bedoeling dat het weer afkoelt. Ik heb ook wel van die vloeibare bak boter, misschien die dan i.c.m. het folie? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 is ingevet bakpapier niet een goede optie? Quote
Claudia69 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Ik laat zo'n broodjes aan de lucht rijzen of leg er een heel lichte theedoek over met velletje huishoudfolie daarboven. De huishoudfolie houdt de verdamping tegen, een lichte theedoek blijft normaal niet aan mijn deeg hangen. Quote
Claudia69 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Hoe zorgen jullie dat je brood niet aan het bakblik vastplakt? Gewoon met boter invetten voor de tweede rijzing? Ik vet mijn vormen niet in voor gewoon brood (zijn blauw stalen vormen, voor eerste gebruik ingevet met olie en even in de hete over gezet en verder worden die gewoon schoongeveegd na gebruik, niet gewassen). Voor suikerbrood gebruik ik ook boterpapier. Quote
poezemientje Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 hallo,kan iemand mij vertellen hoeveel meelverbeteraar je moet gebruiken voor een brood of koekkebrood, of suikerbrood van 600gr?mijn suikerbrood was de dag nadien droger en vaster van struktuur zoals je een cake zou eten dankjewel alvast! Vriendelijke groetjes Quote
Thessa Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 misschien heb ik er over heen gelezen, maar ik zie niet hoelang het basis brood mengsel moet rijzen......wie kan me helpen met de duur van de eerste keer rijzen en de 2de keer ?ik wil vanavond een brood bakken met de wonderpan op de hout kachel, maar heb niet heel goed voor bereid...ga zo het deeg maken en hoop op een berichtje Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Jorieke123 Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Tot het 2 maal zo groot is Ligt helemaal aan het deeg, de temperatuur, vochtigheid. Zo'n 2 uur schat ik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.