Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een probleempje,

zoals sommigen al weten,heeft mijn zwager mijn spitwerk verknalt.

https://www.moestuinforum.nl/blog/Arnoud/

Ik wil hierover niet verder doorzeuren,het is gebeurd,en klaar ermee.

Als het goed is,gaan de rodo's er voor het voorjaar uit,en moet dit stuk weer klaar gemaakt worden voor de aardappelen.

Mijn zwager heeft aangeboden,om dit stuk te frezen.

Nu komt mijn vraag,is dit een goede oplossing?

Ik ben zelf bang dat ik veel onkruid ga krijgen,

wat is jullie opinie hier over??

Posted

Mijn antwoord is meer een mening, er zijn er verschillende: niet frezen. Voorstanders vinden het een mooi donker oppervlak (dat m.i. iets van ZOAB wegheeft). Je slaat het bodemleven volkomen stuk. De zware machine drukt de ondergrond vast. Al het onkruidzaad en de wortelstokken worden door het frezen door je hele tuin verspreid. Als je al freest moet je eigenlijk eerst ploegen. Je ploegt de mest eronder en dan frees je de bovenlaag. Ik vind het eigenlijk meer iets voor landbouwers, die 'moeten' wel. Maar als ik jou was zou ik het zelf met de hand bewerken. Goed voor jezelf ook nog, die beweging, en veel beter voor de bodem.

Posted

Heb ik even je 'blog' bekeken, om te zien waar je vraag over gaat. Heel vreemd trouwens om op zo'n plek rodo's te poten ( ik ga er een beetje vanuit dat die komend voorjaar wel dood zullen zijn, of op z'n minst zéér zwak en misselijk ; die redden het zo namelijk niet. Een rodo is niet voor niets een bosplant

Die gaan er toch uit dus. En dan je vraag of je dat stukje daarna moet freezen ? Ja kan ( zie Huub hiervoor ), maar waarom zou je dat doen. Dat is een stukje van een paar vierkante meter toch ? In het voorjaar gewoon licht bewerken, je hebt al gespit. Je kan wel tig keer die grond willen keren, maar dat heeft niet zo héél veel nut. Eerder is dat schadelijk. Nu nog een paar keer onkruid vrij houden ( ivm wortelonkruiden, mulchen ( dichtleggen ) ofzo. Wat je wil. En gewoon in het voorjaar aan de slag.

Dat de grond nu pleksgewijs is dicht getrapt, kan je met een riek wat loswerken ( niet te dicht bij je rodo's.

Posted

Helemaal eens met Bit. Maak je maar niet te druk over het spitwerk - de grond is nu op de meeste plaatsen goed los en daar was het om te doen.

Als je gaat mulchen dan willen de rodo's natuurlijk andere mulch dan je moestuin komend jaar ... compost of bladeren kan altijd, dus misschien is dat de juiste manier voor nu.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Posted

Mensen wat ben ik blij met jullie antwoorden en meningen.

Ik was even erg bang voor veel extra werk.

Het wordt dus geen frezen,maar zodra de rodo's eruit zijn,lekker met een cultivator er door,

en zonodig met een greep loswippen.

• 2 weeks later...
Posted

Dus als ik het goed hebben is dat frezen totaal niet goed en al zeker niet voor het leven in de grond. Wat als je ilt gaan begin planten dan gwn een geultje maken en gaan?... of de grond is los maken of keren en dan uw aanplanting beginnen? Want ik weer nadewinter iis. De grond toch Zeer vast en nt luchtig?

Posted

Mindless, do you mind om de woorden in je bericht voluit te schrijven? Ik zou graag je bericht van een passende reactie voorzien om je te willen helpen, maar ik weet niet wat er staat helaas.

Posted

Sorry dit zal beter zijn?

Dus als ik het goed hebben is dat frezen totaal niet goed en al zeker niet voor het leven in de grond. Wat als je wilt gaan begin planten dan gewoon een geultje maken en gaan?... of de grond is los maken of keren en dan uw aanplanting beginnen? Want ik weer na de winter is. De grond toch Zeer vast en niet luchtig?

Zo beter?

Posted

Vertaalmachine ingezet of niet. De strekking is niet al te moeilijk denk ik. Ja. De grond is na de winter en al de neerslag vaak vast en dicht. Dus vele moestuiniers zullen voor het zaaien en poten in het voorjaar de grond nog eens licht bewerken. Of niet, maar hebben dan voor de winter de grond goed gemulcht bv. Het ligt er erg aan op wat voor grond je zit he ? Het ligt er erg aan hoe jij je grondje nú hebt en hoe jij gewend bent je grond te behandelen / onderhouden. Er valt eigenlijk geen éénduidig advies te geven of je moet/ kan / beter kunt frezen, of niet. Dat ligt er maar net aan.

Frezen in het voorjaar is niet persé schadelijk hoor. Sommigen vinden van wel, maar velen doen het. Jawel; je doodt een aantal pieren en ander spul. Zeker. Mijn idee is, dat zich dat vlot herstelt

In een grondje een geultje graven en gaan zaaien zou kunnen, maar is maar net of dat bij jouw grond gaat. Plaats es een foto bv. Tegen die tijd dan.

Posted

@ Bit, je antwoord vind ik eerlijk gezegd net zo vaag als de vraag.

Vraag: Zal ik een geultje graven en gaan of niet of zal ik het weer volgend jaar luchtig winter weer eens zien?

Antwoord: O, ja, dat kan best, of niet, kan ook, eerst eens zien? Misschien een plaatje?

En ondanks je zegt dat je het snapt toch om een foto vragen?

Posted

Voor alle duidelijkheid ik heb geen vertaalingsmachiene gebruikt ,ik denk dat ik een vaag iemand ben?

Of iemand zonder mind ... mindless dus

Alvast toch bedankt voor de DUIDELIJKE tips

Posted

Maar wat was dat dan? Nu kan ik je woord voor woord lezen en verstaan?! Probeer je vraag anders nog een keer te stellen, misschien komen we er nu beter uit?