Ga naar inhoud

Tomaten-uitdaging: Op zoek naar "Zoetekes"

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Leuk tds! You're counted and everyone is

Binnenkort komen er lijstjes en overzichtjes. Ben momenteel erg druk met een tijdelijke baan, waardoor het even suddert. Wacht bovendien op een bestelling bij Solana seeds uit Canada met nog ruim 20 mogelijk geschikte rassen, die ik dan wil verdelen onder moestuinforumleden die er ervaring mee op willen doen en dit delen. "Dus: "hang on".

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ga in de komende weken soort "Honey Drop Cherry" binnen krijgen. Een vroege, gele variant met een zeer zoete smaak. Ik vermoed een goede kandidaat.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Die hadden we nog niet, Bubbels. Ben benieuwd!! Waar komen de zaden vandaan?

Mijn bestelling bij Solana seeds in Canada van ruim 20 soorten voor dit project, die niet zo bekend zijn in Nederland, is blijkbaar verloren gegaan. Intussen is ze gisteren opnieuw verzonden in Canada... Over 14 dagen krijg ik weer meer tijd, en heb ik die zaadjes hopelijk intussen ontvangen. Dan wordt dit topic weer wat actiever: kunnen we afspraken maken voor uitwisseling van zaden en jonge planten....en nadert ook de tijd voor zaaien en opkweek.

Geplaatst:

De zaden komen uit de VS. Ik zal op het Tomato Depot forum een topic starten anders, vragen of zij goede soorten weten. Ben heel benieuwd naar je Canadese zaden!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Even het topic omhoog halen.

Ik ga dit jaar een poging doen om de honingtomaat F3 met de lollipop te gaan veredelen(met dank aan Bubbels voor de lollypopzaden(heirloom)) Ik hoop daar mee de scheuren die nu in de tomaten komen er weer uit te kunnen gaan veredelen en gelijk er een iets zure-bite aan te gaan geven.(Ik zit ook aan de honingtomaat F1 of F3 te denken on de tomtato te gaan maken)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Bij Lidl in Duitsland heb ik "dattel tomaten" gekocht die smaken meer zoet dan Black cherry. Soort tomaten vermeld op de verpakking niet, alleen Spaanse firma Vicasol. Ook in Duitsland gekregen andere "datteltomaten" in zelfde verpakking, maar met naam Nijar sol. Die smaken iets minder zoet dan eerste, maar toch zoeter dan Black Cherry. Van beide heb ik zaden gewonnen. Misschien, zou die voor jullie ook interessant zijn?

Geplaatst:

Bedankt voor de tip, Yuras!

Maar begrijp ik het goed, dat je de tomaten kocht en niet de zaden? En dat je er zaadjes uitgehaald hebt? Misschien neemt Lidl ze zelfs wel op in het zadenassortiment dat ze in het voorjaar aanbiedt....? (Dat viel me verleden jaar op, dat er soms overeenkomsten waren tussen hun groenten en de zaadrassen die ze verkochten...)

Zouden "Dattel Tomate" (vertaald: dadeltomaten) in Duitsland een soort merknaam zijn zoals in Nederland de "honingtomaat"? Of zou het een verzamelwoord zijn voor allerlei wat zoetere tomaatjes in de vorm/het formaat van dadels...beetje langwerpig, Die zie je hier ook wel....ook wel eens bij Lidl...worden die dan niet "pruimtomaatjes" genoemd?

Als het om gekochte tomaten gaat, dan zullen het hoogstwaarschijnlijk een of meerdere F1-rassen zijn die daarvoor gebruikt worden. Proberen of het lukt om uit de zaden van die F1-rassen weer zoete nakomelingen te telen en daaruit een meer zaadvaste lijn te krijgen, is inderdaad een van de wegen die sommigen gaan bewandelen. Dat is niet evident, omdat juist zaad uit F1-gewassen een enorme variëteit aan nakomelingen laat zien, die helemaal niet op de F1-ouder hoeven te lijken. Eerder in deze topic legt Ben92 ergens uit hoe dat zou werken.

Sungold F1 is een voorbeeld van zo een F1-tomaat, die al wat langer bestaat. Bij de zaden die ik in Canada bestelde bij Solana (Ja...gisteren zijn ze eindelijk aangekomen! ) zit er een vergelijkbare tomaat, die inderdaad uit die F1 is geteeld. Die heet ook Sungold, maar is nu wel zaadvast. Daar moet iemand toch een jaartje of 8 a 10 serieus aan gewerkt hebben om zover te komen. Ben benieuwd of die zaadvaste Sungold de beloften waarmaakt dit jaar.

Misschien wil je de geoogste zaadjes dit jaar zelf gaan uitproberen? Je kunt de smaak dan in ieder geval vergelijken met de tomaten waaruit je ze gewonnen hebt. Als je ons laat weten wat je bevindingen zijn, dan doe je "vanzelf" al mee met dit project. Als er anderen zijn die belangstelling hebben voor wat van je gewonnen zaden, mogen ze je dan een PB sturen?

Geplaatst:

Stan schreef:

Ik ga dit jaar een poging doen om de honingtomaat F3 met de lollipop te gaan veredelen(met dank aan Bubbels voor de lollypopzaden(heirloom)) Ik hoop daar mee de scheuren die nu in de tomaten komen er weer uit te kunnen gaan veredelen en gelijk er een iets zure-bite aan te gaan geven.(Ik zit ook aan de honingtomaat F1 of F3 te denken on de tomtato te gaan maken)

Goed bezig, Stan Ben nu al benieuwd naar je bevindingen. Vooral omdat je al een behoorlijk goeie F3 hebt geselecteerd uit de honingtomaat.

Voor anderen op het forum die wat meer willen weten over hoe je dat precies doet: 2 tomaten kruisen.... Stan heeft ervaring daarin en kan je goede hulp en adviezen geven!

Maar je laatste zinnetje snap ik even niet. Wat bedoel je met de "tomtato" die je wilt maken....?

Geplaatst:

Nooit vroeger zag die soorten bij Lidl-zaden.

Ik denk dat "dattel"/dadel tomaten geen soort is, maar gewoon ovaal kerstomaten noemen.

Maar begrijp ik het goed, dat je de tomaten kocht en niet de zaden? En dat je er zaadjes uitgehaald hebt?
dat klopt.

Ik heb ervaring met zaaien van zaden RedPearl tomaten van NL Lidl, krijg heerlijke lekkere tomaatjes die veel kleinere zijn dan oorspronkelijke maar veel lekkerder (niet echt zoet - wel aromatisch en smaakvol).

Bijna zeker en "dattel" en RedPearl F1 zijn, dus nu heb ik F2 van laatste.

F3 ga dit jaar nog uithalen en proberen. Wat "dattel" betreft - dit seizoen ga ik maar F2 zaaien (nog een keer - als die inderdaad F1 zijn). Om meer opinie te hebben kan ik naar iemand paar zaadjes van "dattel" toesturen.

mogen ze je dan een PB sturen?
altijd
Geplaatst:
zijn het niet gewoon deze tomaten? die zijn gewoon zaadvast DADELTOMAAT 'Datterini' (moet je even zoeken bij vreeken)

Nee, denk ik niet.

Lijkt, daddeltomaat is algemene naam van ovaal kerstomaten (in DE lidl)

Die zijn op, iets minder zoet

2014-01-15-21075971389805461.jpg2014-01-15-20862921389805463.jpg

en die iets zoetere

2014-01-15-21413721389805501.jpg2014-01-15-21213811389805502.jpg

Geplaatst:

Als je in Italie bent kom je heel veel van dat soort tomaten tegen (die linker op die laatste foto) allemaal verschillende maat of een afwijkende vorm maar het zijn allemaal datterini's (wordt daar ook in het algemeen gebruikt voor dat soort ovale kerstomaatjes) dus wie weet gewoon uitproberen

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Geplaatst:

Ik heb een paar maanden geleden van iemand honingtomaatjes cadeau gekregen maar een gedeelte is jammer genoeg vergeten in de kelder blijven liggen. Ik kwam ze zojuist weer tegen , door uitdroging wat verschrompeld en niet meer zo geschikt voor consumptie maar natuurlijk nog goed bruikbaar voor zaadwinning . Als er voor het zoetekesproject nog behoefte is aan zaden afkomstig van honingtomaatjes dan wil ik de zaden wel winnen en opsturen.

IMG293249241390676983.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zou ik heel leuk vinden. 5 zaadjes is zat voor mij. Nee, doe maar 10, ook voor het jaar erop. Kan ik gelijk dat jaar gaan inkruisen als dat moet enzo.

Heel graag. Je hebt PB.

Geplaatst:

Ik wil ook wel meedoen maar dan vooral met zaaien, proeven en verslag doen.. heel misschien kruis ik wat maar daar moet ik over nadenken..

Ik zaai dit jaar aan (licht-) zoete tomaten:

Tumbler (lijkt op tumbling tom)

Honingtomaat F3 (?) van Stan

German orange strawberry

Dansk export

Verna orange

Bit zijn Oekrainer(s)

Cerise kerstomaat

Rose de Bern, staat in Weknow zijn lijstje van zoetekes maar ik wil hem niet echt zoet noemen

Riesentraube

mijn overige tomaten voor dit seizoen komen in elk geval niet in aanmerking voor dit topic.

Ik hoor wel wat ik moet doen

Geplaatst:

Tomaten. Plantvormen en kweekwijzen.

Bij het maken van een overzicht van tomaten in het “zoetekes”-project, gebruik ik allerlei termen, die misschien niet voor iedereen helder zijn. Daarom wat meer uitleg over woorden die daar worden gebruikt.

Let op! Dit verhaal zegt niet zo veel over de tomaten die aan een plant komen. Over de vorm/kleur/smaak van de tomaten gaat het hier niet. In alle plantvormen kunnen zoete en anders smakende variëteiten zijn. De vruchtvorm “cherrytomaatje” kan bijvoorbeeld in rassen voorkomen die best als stamtomaat worden geteeld, maar ook in grote vertakte struiken of aan dwergplantjes in een balkonbak.

Ik maak onderscheid tussen 3 kweekvormen.

- Als stamtomaat. Die komt het meeste voor.

- Als grote aangebonden, vertakte struik

- Als struik of pottomaat, die je beter niet kunt dieven.

Daarnaast een onderscheid tussen deterrminate en indeterminate. Dat zegt vooral iets over het tijdsbestek waarin de tomaten rijpen. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop je een plant het best kweekt.

De meeste tomaten zijn oorspronkelijk meerjarige planten. Om ze in ons koudere klimaat eetbare vruchten te laten vormen, moeten ze als eenjarige seizoensplanten geteeld worden. Je kunt een plant na een seizoen overhouden, maar dat is niet zo zinvol. De plant die maar doorgroeit gezond houden is erg moeilijk en het levert je geen extra oogst.

Vroegheid van rassen.

Ervaring leert dat bepaalde rassen sneller rijpe vruchten geven dan andere. Bovendien zijn sommige rassen beter tegen lagere temperaturen bestand, waardoor ze in gebieden met een vrij kort seizoen,zoals in onze lage landen, in de tuin geteeld kunnen worden.

Er wordt dan een onderscheid gemaakt tussen vroege, middelvroege en late rassen. Dit geeft een goed idee over wanneer je rijpe vruchten kunt verwachten. Maar in de praktijk is dat van vele factoren afhankelijk en daardoor geen harde zekerheid.

In ons klimaat worden door liefhebbers tomaten gezaaid tussen begin maart en half april. De planten kiemen bij warmte en worden onder beschermende omstandigheden opgekweekt. De eerste ongeveer 8 tot 9 weken moet de zaailing zich flink ontwikkelen tot een stevige plant, die klaar is om bijna te gaan bloeien en vruchten te vormen.

Uitplanten gebeurt tussen begin mei (koude kas) en eind mei (vollegrond).

In de kas kun je van vroeg spreken als na ongeveer 60 dagen de eerste tomaten echt rijp zijn. Dat is dus rond de eerste week van juli. Buiten gaat het wat langzamer: rond half juli.

Middelvroege tomaten hebben 65 a 75 dagen nodig in de kas. Die zou je vanaf half juli moeten kunnen beginnen te oogsten. (Buiten: eind juli/begin augustus)

Vanaf 75 dagen en langer, spreek je van late rassen. Oogst in de kas vanaf augustus. Buiten: na half augustus, als het seizoen al ten einde loopt.

Tomaten telen is een wedren tegen de klok.

Omdat tomaten veel warmte nodig hebben (22 graden en iets meer is ideaal) en veel licht en bovendien slecht tegen regen en vochtig weer kunnen, is het telen ervan altijd een race tegen de tijd. Buiten moet je in max. 4 maanden (in de kas iets meer dan 5 maanden) zoveel mogelijk vruchten gezond rijp proberen te krijgen. Alle tips en handleidingen voor het telen van tomaten, gaan over hoe je in die beperkte tijd een zo goed mogelijke opbrengst kunt krijgen. Want eigenlijk is het een plant uit een ander klimaat, die met allerlei kunst en vliegwerk bij ons maar net kan.

Teelt in volle grond.

Om buiten kans op een succesvolle oogst te hebben, kies je het best vroege rassen. Zo mogelijk bovendien soorten die goed bestand zijn tegen wat kou. Middenvroege soorten hebben al een mooie lente en zomer nodig, wil je er redelijk wat van kunnen oogsten. Je laat – wat afhankelijk van het ras – bij een stamtomaat 3, 4 of hooguit 5 trossen bloeien en vrucht vormen. Wat na half augustus nog gaat bloeien zal toch niet meer rijp worden: dan haal je de top uit de plant, zodat alle energie gaat naar het rijp kunnen worden van de overgebleven vruchten.

Beschermd in de kas.

In een kasje heb je een goede kans dat ook middenvroege en latere rassen nog een behoorlijke oogst geven. De planten ontwikkelen zich sneller en worden groter en je kunt ook wat meer trossen laten hangen. De oogst kan meestal doorgaan tot zeker eind oktober.

Telen in trossen aan de hoofdstam.

De meeste tomaten kun je het beste als stamtomaat kweken. Dat is het meest effectief om in de beperkte tijd een behoorlijke oogst te krijgen. Bloemtrossen en later de tomaten, laat je alleen groeien aan de hoofdstam van de plant. De plant wil steeds zijscheuten maken, maar die haal je weg door te “dieven”. In een kasje wordt een tomatenplant die als stam gekweekt wordt meestal tussen de 1,50 a 2,50 hoog en heeft dan 5 a 7 bloemtrossen. Het voordeel hiervan is dat de plant niet te breed wordt en je er makkelijk bij kunt om ze te verzorgen. Bovendien wordt de beschikbare ruimte op die manier gunstig gebruikt om een goede opbrengst te krijgen. Buiten groeit dezelfde plant langzamer en wordt dan tussen de 1m en 1,75 hoog met rond de 4 bloemtrossen. Om te voorkomen dat stamtomaten omvallen, omwaaien of topzwaar door het gewicht van de tomaten omknakken is aanbinden aan een stevige stok of andere steun noodzakelijk.

Wat snoeien om ze tot een grote struik te laten groeien.

Sommige rassen leveren een betere opbrengst als ze flink kunnen uitgroeien en ook zijtakken vormen. Dat geldt voor de meeste “wilde” soorten (vaak te herkennen aan het woord “currant” in de rasnaam) en soorten die daar nog vrij dicht bijstaan in groeivorm. Het zijn sterke groeiers die in een seizoen het formaat van een druivenstruik kunnen bereiken. Door ze (gecontroleerd) hun gang te laten gaan, leveren ze een seizoen lang steeds meer vruchten. Je kunt honderden, soms zelfs duizenden vruchtjes van een struik verwachten. Sommige niet groter dan besjes, andere als kersen of zelfs als pingpongballen, afhankelijk van het ras. Reken per plant toch op een oppervlakte van 1,50 a 2,00 meter breed en (als je de ruimte hebt) 2,50 a 3,00 meter hoog. Het beste leid je deze tomatenrassen plat tegen gaas of een hekwerk of muur. Ze maken al snel vele dunne zijscheuten aan de hoofdstam. Om de 30 of 40 cm laat je links en rechts van de stam een zijscheut uitgroeien, waar zich later in het seizoen, steeds meer, de bloemtrossen aan gaan vormen. De zijscheuten die te veel zijn snoei je weg, evenals de dieven die zich aan de horizontaal geleide zijtakken gaan vormen. Als de plant hoger of breder wordt dan je wilt, top je de hoofdstam of de zijscheuten.

Kleine en grotere struiken, die je niet moet dieven.

De derde plantvorm, die om een aparte aanpak vraagt, is de struikvorm. Daarbij kun je denken aan de dwergen of zelfs lilliputters die in een bloempot passen. Maar er is ook een aparte groep kleinere en wat grotere struiken, die maar gedurende enkele weken geoogst kunnen worden en dus snel heel veel bloemen moeten krijgen voor een goede oogst. Deze laatste worden in het Engels “determinate”genoemd. Al deze soorten kun je het beste niet of heel weinig snoeien en dieven, omdat het de opbrengst beperkt.

Klein blijvende tomatenplanten, zijn heel geschikt om in een pot te kweken. Het zijn snelle rijpers. Mini’s tot 25 cm hoogte of dwergen die niet meer dan 60 a 70 cm halen, mogen best wat zijtakken maken. Zo krijgen ze meer bloei en dus meer vruchten. De kleine planten blijven hanteerbaar en overzichtelijk en zijn gemakkelijk te verplaatsen, op een terras te zetten of zelfs op een lichte vensterbank. Vaak zijn deze kleintjes zo los van struik, dat de takken neerhangen en de vruchten op de grond komen, waar ze makkelijk kunnen rotten en schimmelen. Dan kun je beter hangend telen of moet je de takken aan kleine stokjes aanbinden.

De meeste tomatenrassen zijn “indeterminate”. Ze blijven nieuwe bloei maken en vruchten vormen. Vergelijk ze met de “doordragers” bij de aardbeien. Als ons klimaat (daglengte, kou en nattigheid) er geen eind aanmaakte, zouden vele rassen nog lange tijd door kunnen gaan met vruchten vormen. Telers in gestookte kassen met veel kunstlicht kweken tomaten het hele jaar rond. De soorten echter, die als “determinate” worden aangeduid, lijken dan meer op de voorjaarsaardbeien. Alle vruchten zijn ongeveer tegelijkertijd rijp en alles kan in enkele weken tijd geoogst worden. De bloei is dan al gestopt. Om een goede opbrengst te krijgen, wil je zo veel mogelijk bloemen en bloemtrossen en daarom kun je de zijscheuten het beste laten zitten: ook daar vormen zich bloemen en vruchten. De dwergrassen zijn soms determinate, maar er zijn er ook die blijven doorgroeien en bloeien tot het najaar. De meeste determinate struiktomaten blijven wat lager dan de stamtomaten, maar kunnen toch vrij forse planten worden. In een kas tot 1,50 m. hoog. Daarom is aanbinden aan een stok van de stam, en soms ook van de dragende zijtakken, gewenst.

Tot slot.

Lekkere, zoete tomaten, kunnen in al deze groepen voorkomen. De lijst met rassen die geschikt zouden kunnen zijn om als “zoetekes” te kweken bevat soorten die best als stamtomaat geteeld worden, maar ook flinke groeiers en dwergen. Er staan ook enkele niet-doordragers in. Er zijn vroege, middelvroege en late rassen bij.

Ook de kleuren en vormen van de tomaten en tomaatjes die aan al deze groeivormen kunnen komen zijn heel divers. Ik vermoed dat we zowel voor de mensen met en zonder een kas; voor mensen met veel ruimte of die tuinieren in potten en kleine bakken, smakelijke zoete tomaten zullen ontdekken die echt de moeite waard zijn om in die omstandigheden te kweken.

Geplaatst: (aangepast)

Kandidaten voor het Zoetekesproject. (waarvan forumleden momenteel zaad hebben)

Achter de soort/het ras staat wie er in ieder geval zaad heeft.

edit: Aanvulling 8 febr. soorten van Bubbels, Yuras en Ben92 in groen.

Zaadvaste rassen. Sommige zijn al eerdere jaren gekweekt door forumleden en dan is er soms verschil in beoordeling van zoetheid.

- Ambrosia Gold (Ben92)

- Ambrosia Red (Ben92)

- Ananas (Bit) Niet zeker of dit dezelfde of een andere is dan “Pineapple”? Op grond van beschrijving waarschijnlijk andere.

- Apricosa (Bubbels)

- Besser (weknow)

- Bi-color Cherry (Bubbels)

- Big Rainbow syn. Arc en Ciel (weknow)

- Black Cherry (Appelvrouw, Bit?, Eelzeltjuh? weknow…..waarschijnlijk nog mensen)

- Brandysweet Plum (Bubbels)

- Canabec Rouge (weknow)

- Candystripes ofwel: Old Yellow Candystripes (weknow)

- Cherokee Chocolate (weknow)

- Chiapas Wild Heirloom (Ben92)

- Christmas grapes (Dennislp?)

- Cluj Cherry (Ben92)

- Cornue des Andes Meningen over zoetheid wat verdeeld

- Coyote wild (Ben92)

- Currant Gold Rush (Ben92)

- Dansk Export (Piroska, weknow) Meningen over zoetheid verdeeld.

- Dulcia (weknow)

- Gajo de Melon (weknow, Bubbels)

- German orange strawberry (Piroska) Zou dit dezelfde kunnen zijn als de aardbeitomaat? Of weer een bepaalde variant? Het is een oud ras (heirloom)

- Glacier (weknow)

- Hawaiian Wild (Ben92

- Honey Drop Cherry (Bubbels)

- Ildi (Bubbels)

- Isis Candy (weknow)

- Jalapo Wild Currant (Ben92?) = zeer waarschijnlijk Tomatito de jalapa (Thea + Ben92)

- Lollipop (Bubbels, Stan)

- Marizol Magic (Bubbels)

- Maskotka (weknow)

- Matina (meningen hierover wat verdeeld w.b. smaak)

- Matt's wild cherry (Ben92)

- New Yorker (weknow)

- Orange Russian 117 (weknow)

- Peacevine (Bubbels)

- Piedmond (Appelvrouw)

- Pineapple (weknow)

- Rancho Solito (Ben92)

- Red Grape (weknow)

- Red Sweet Pea (Ben92)

- Rideau Sweet (Ben 92, weknow)

- Riesentraube (Piroska)

- Rose de Berne. Meningen over zoetheid wat verdeeld. Wel algemeen beschouwd als een zeer lekkere tomaat. (Zie ook zaaitest op dit forum HenkG https://www.moestuinforum.nl/rose-de-bern-vroeg-of-laat-zaaien-verschil-een-test-t11982.html

- Rote murmel wild (Ben92)

- Sara Goldstar (weknow)

- Snowstorm (weknow)

- Sprite (Jorg, weknow)

- Sugar drop (Ben92)

- Sun Baby (weknow)

- Sungold (open polinated) (weknow)

- Sweetie (Bubbels)

- Sweet Beverley (Bubbels)

- 0000FF]Sweet Gold (weknow)

- Sweet Linda (Bubbels)

- Sweet Orange (weknow)

- Texas Wild (Ben92)

- Velvet Red (weknow)

- Ventura = Redhunter (weknow)

- Verna Orange (Piroska)

- Waimea wild cherry (Ben92)

- White Currant (weknow)

- Wild Broad Ripple Currant (Ben92)

- Tumbler (Piroska)

- [color=#0000FF]Tumbling Tom Red (meningen wat verdeeld over zoetheid)

- Zuckertraube

Waarvan het ras niet (helemaal) zeker is.

- Olijftomaat uit Falaise. Er is een rode en een oranje variant. (Thea, weknow….)

- Sonse rode (Roosmarij)

- Oekrainer buurman Bit (Bit, Weknow…meer mensen, want verspreid via MTFD en zadendoos. @ soorten: een rode en meer gele. Dan beter apart benoemen als Gele Oekrainer buurman Bit en Rode Oekrainer buurman Bit.

- Aardbeitomaat.

- Dadeltomaten of Datteltomaten (o.a. van Lidl) (Yuras) Klinkt meer als een vorm/vruchtgroep (dadelvormig) dan een bepaald ras..Kan ook wel een ras zijn: DADELTOMAAT1. 'Datterini' Daarnaast heeft Yuras nog van 3 soorten met dadelvorm zaad genomen. Mijn inschatting is dat het F1-hybride-rassen zijn. Te onderscheiden door naam op de verpakking. 2. TomBon, VicaSol 3.NijarSol 4.TrossPremium

- Cherry kerstomaat (Piroska) Er is ook een ras “Cherry”en er zijn diverse rassen waar het woord “cherry”in voorkomt. (bijv. Red Cherry). Daarnaast is een “cherrytomaat”een veel voorkomende vruchtvorm: ronde, soms ovale, vruchten die zo groot zijn als een kers/knikker of wat groter.

F1-rassen

- Estiva F1 (tds)

- Nugget F1 (tds)

- Sungold (F1) (Frans) Let op: Er staat op de andere lijst ook een Sungold die uit de F1 gestabiliseerd is en intussen zaadvast afkomstig van Solana

- Sweet Aperativ F1 (Frans) toegevoegd 16/2

- Tamaris F1 (tds)

- Tastyno F1 (tds)

De honingtomaat die we als referentie gebruiken.[/size] Ik ga ervan uit dat dit een F1-ras is. Verschillende bronnen (Appelvrouw, Thea en Stan en Frans) en verschillende generaties zaad, waarvan er onder andere deelnemers zaden verspreid zijn.

Bron: Stan Hij heeft F2 en F3 zaden. Ook Piroska (en ?) hebben zaden uit deze lijn (F2 of F3?)

Bron Appelvrouw: Heeft F2 en F3 zaden. Ook Bit heeft F2 zaden van haar

Bron Thea: Ook Weknow heeft F2 zaden van haar.

Bron Frans: F2 zaden uit overrijpe vruchten. (Ook naar Bit)

aangepast door Gast

Geplaatst:

Okay. Thanks Piros!

En nu ik je toch aan de lijn heb Ik had verleden jaar die Dansk Export. Heel gewone tomaat....deed het best goed buiten ...beetje type moneymaker, maar dan kleiner. Maar om die zoet te noemen...nee, echt niet. (vandaar erachter dat er verschillend gedacht wordt over de smaak).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...