Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten-uitdaging: Op zoek naar "Zoetekes"


weknow

Aanbevolen berichten

Ja, Thea, dan hadden jij en Appelvrouw inderdaad de officiële Helemaal duidelijk!

 

Maar nu even om je helemaal goed te volgen. Op de middelste 2 foto's zijn links de F2 nakomelingen van de honingtomaat. (Die zijn dus rond en niet ovaal als ik het goed zie).

Op de rechtse middelste foto onderaan 1 officiële honingtomaat en voor de rest oranje tomaatjes (met dezelfde vorm) die jij "olijftomaatjes" noemt.

 

Lees ik het zo goed?

 

Die "olijftomaatjes", zijn dat nu de nakomelingen van wat je 6 jaar geleden op een markt in Frankrijk kocht en die je erg lekker vindt? Of is het nog een ander ras? (Op de site van Lieven Davids vermeldt hij ook een "olijftomaat" alsof het een ras is... Wat me niet duidelijk is, of/wanneer iemand hiermee een ras bedoelt of een vormsoort tomaat. Voor zover ik weet zijn er allerlei rassen met de vorm van olijven...van die kleine eenhapstomaatjes.)

 

De groeiwijze van de F2 van de honingtomaat zoals je die beschrijft is interessant...klinkt als een bescheiden en makkelijk te hanteren plantvorm. Werden ze hoog? Was er veel opbrengst? (Dit geeft overigens ook een indicatie van minstens een van de ouderplanten waaruit de F1 "honingtomaat"van Looijen gekruist wordt )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee @Weknow middelste foto rechts alleen olijf tomaatjes de oranje en 1 rode.

 

De honingtomaatjes zijn rond middelste foto links .

 

De onderste foto met midden in 1 olijftomaatje wegens de kleur gemaakt.

Deze heb ik op de markt in FR gekocht,en heeft de vorm en grote van olijf.

 

Veel tomaatjes maar laat augustus.

Zal volgende jaar een weekboek bij houden.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thea, hoe groeide hij zoals de orginele versie recht http://www.bezeewolde.nl/contents/media/honingtomaat.jpg of bijvoorbeeld meer zoals de millefleur (maar dan minder tomaatjes) https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/0803-millefleur-227951329067088.jpg? Want als ze dus niet zo netjes recht groeien.. Zegt dat, zoals Weknow al zegt, wat over de kruisingssoort denk ik. Ok, of we daar wat mee kunnen is weer een andere vraag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed , hierbij ' ik doe mee '. Op de vraag van Weknow om wat meer te weten van b.v. de Honingtomaat zal ik e.e.a. in dit topic gaan plaatsen. Wat ik nu enkel even mee geef is dat ik zelf dit jaar aan mijn F3 begin en dus de derde generatie dit jaar al zou kunnen in kruizen met ? De planten staan nu nog buiten en ik heb de toppen er nu wel uit getrokken. En ook geen phyto of wat dan ook in de planten.

Edit : De eerste keer zaaien en oogsten van de honingzoete tomaat was een binnen teelt in kleine potjes(12 tot 15 cm doorsnede en idem hoogte) In het raam op het zuiden.( heel veel zon) de planten werden rond de 70 cm hoog en gaven enkele trossen lekkere tomaten maar klein van stuk.( is ook niet raar als de plant volgens internet trossen van 2 meter lang zou kunnen maken) De jaren daar opvolgend in potten van 2 tot 10 liter waarbij de 10 liter grotere planten en trossen geeft.(smaak verschil niet merkbaar( het kan dus ook zijn dat ik geen smaak heb ) Waar de binnen teelt en de kleinere potten wel achterstand oplopen is dat de 10 literpotplanten veel trossen (7 en meer) bijeen heeft groeien en de kleine potjes slecht 1 tros i.p.v. een groepje trosjes te maken. Dieven en of toppen heb ik niet gedaan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera voor Stan!

Blij met je meedoen, zeker ook vanwege je kennis en ervaringen!

 

Dat je nu nog gezonde zaailingplanten hebt staan van honingtomaten, en ook nog gewoon buiten, dat is bijzonder! Blijkbaar lukt het je om voor goede groeiomstandigheden te zorgen! (Ter vergelijking: mijn buitentomaten zijn al zeker een maand opgeruimd wegens "ziek" en "op".) Bovendien erg benieuwd naar jouw bevindingen met de zaailingen! Lees ik het goed dat je zegt: Ik proef geen verschil tussen F1 en F2? Of is het tussen de F2 en F3-generatie? Samen met de bevindingen van Thea geeft dat ons al weer een wat breder beeld. Interessant ook dat je uitdrukkelijk vermeldt dat de planten fytoftora-vrij zijn. Geeft een vermoeden van zekere resistentie in de F1 of een of beide rassen waar deze uit voortkomt. Je ervaringen met binnenteelt, geeft mogelijkheden aan deelnemers met wat minder middelen om toch mee te doen en proberen met enkele planten.

Ik wacht vol spanning op je vervolg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn we intussen al wat begonnen met het project...!? Een aantal mensen zei uitdrukkelijk dat ze mee willen doen en brachten al wat ervaringen en plannen in. Maar het leuke van een forum is dat wie dat wil gewoon kan aansluiten op elk moment.

 

Stap 1:

Ik stel voor dat iedereen die wil meedoen of wil aansluiten (dat kan ook heel bescheiden al door een of enkele soorten tomaten die wel eens lekker zoet zouden kunnen zijn te telen en te vertellen over de teelt- en smaakervaringen ) de komende maanden zijn/haar keuzes maakt over de tomatenrassen die komend jaar 2014 geteeld gaan worden. Afhankelijk van de mogelijkheden die je hebt. Zaden ruilen/uitwisselen of in het voorjaar zaailingen (bijvoorbeeld op de moestuinforumdag voorjaar 2014) geeft de mogelijkheid om te verbreden of eenvoudig mee te doen. Zelf merk ik dat ik bij het ruilen en kopen van zaden toch al steeds dit project in gedachten heb.

 

Om wat overzicht te krijgen en een eerste selectie te kunnen maken voor rassen die voor ons project geschikt zouden kunnen zijn, ga ik wat lijstjes publiceren hier. Daarin neem ik zeker ook mee wat er al ingebracht en voorgesteld is. Daarnaast vroeg ik ook advies aan Diana Stek (die al heel veel soorten geteeld en geproefd heeft) en gebruik ik onder andere haar tomatendatabase, die van Fruitlent en van diverse anderen (niet allemaal vrij toegankelijk helaas...soms moet je er wat voor betalen) en nog wat bronnen. Maar ik begin met de tomatenproeverij die door Bit op dit forum werd georganiseerd afgelopen zomer.

 

Het gaat steeds om voorstellen: commentaar en opmerkingen zeer graag!! Je doet ermee wat je wilt! Niets moet....maar het kan je helpen om te kiezen. Zo ontstaat vanzelf wel een overzicht van wie wat ter hand gaat nemen........

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de eerste bijdrage over tomatenrassen, die vanwege (zoete) smaak in aanmerking zouden kunnen komen voor ons “zoetekes”-project.

 

Dit lijstje bevat kandidaten die ik haalde uit de door Bit georganiseerde “proeverij” op dit forum afgelopen zomer. Hier is de link naar het hele topic:https://www.moestuinforum.nl/tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html

Binnenkort komen er nog enkele lijstjes bij.

 

Matina (Itoero beschrijft ze als de zoetste die hij ooit gegeten heeft. Zelf kocht ik gisteren een doosje van dit ras in de winkel….smaak wisselt wat per tomaatje. Sommige zijn behoorlijk zoet en smaakvol, andere nog zuur of niet echt rijp. Het hele doosje heeft echter wat aan gekochte tomaten meestal ontbreekt: echte rijpheid. Waarschijnlijk onrijp geplukt om nog 2 a 3 weken verkoopbaar te blijven in de winkels....? Kan me voorstellen dat zelf gekweekt en rijp geplukt dit een echt zoete zou kunnen zijn.

 

Black Cherry (Eelzultjuh is enthousiast ook van wege zoetheid. Bevestigd door Bit. Appelvrouw: “zoet zuur sappig met veel aroma”. Ook andere bronnen spreken lovend over dit zwartrode ras…maar of ze zo zoet zijn als honingtomaatjes…? Gemma is minder enthousiast over de smaak.

 

Tumbling Tom Red (Eelzultjuh omschrijft ze als zoet, maar wel hard vel bij buitenteelt. Ik teelde ze zomer 2011 buiten zonder overdekking, maar zaaide ze pas in mei…waren lekker, maar bij mij niet opvallend zoet toen in die niet optimale omstandigheden). Hangende struikvorm die niet gediefd hoeft.

 

Ananas Een geelrode heirloom vleestomaat. Door Bit en ook elders omschreven als zoet en zeer smakelijk. Lange rijptijd en late soort.

 

Sungold (F1) Door Frans als zeer zoet omschreven. Oranje, productief, wilder groeiend en wat last van barsten…..

 

Rose de Berne. Algemeen omschreven als zoet. Maar ervaring van o.a. Bit is dat ze wel heel goed rijp moet zijn, anders komt smaak niet uit. Misschien te weinig zuurtjes om echt vergelijkbaar te zijn met een honingtomaat? Vooral zoet, zonder voldoende zuren geeft een wat vlakke smaak misschien…?

 

Onbekend ras uit de Oekraine. Laten we hem noemen “Oekrainer buurman Bit”. Volgens Bit beter en zeker zo zoet van smaak als de Rose de Bern. Erg grote tomaat van 1 kg+

 

Zuckertraube. Jenneke teelde ze in bloempot op vensterbank en omschreef deze kersmaat tomaatjes enthousiast als: zoet, vol en sappig. Toch elders ook meerdere keren als “zeer groeikrachtig” beschreven.

 

Aardbeitomaat (Is dit het ras???) Door Gemma beschreven als lekker zoet en stevig.

 

Cornue des Andes. Door Victorius omschreven als heel lekkere tomaat. Elders (o.a. Diana Stek) als een wat drogere, aromatische, pastatomaat. Is dit wel een echt zoeteke…?

 

Sprite Door Jorg genoemd als een lekker en zoet langwerpig klein tomaatje. Elders: dunne huid. Droog en zoet. Sommige beschrijvingen als kleine struik en bossig. Anderen als juist vrij forse struik.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil graag proberen om ook bij te dragen aan deze gezamelijke zoektocht naar een lekkere tomaat. Het wordt mijn eerste echte moestuin jaar, en ik heb geen idee hoe ik kan bijdragen, maar wil graag een deel van mijn tuin en kasje ter beschikking stellen om iets te laten groeien onder verschillende omstandigheden.

Op ons complex wordt absoluut niet gespoten tegen fytoftera, dus als eerste al een test in dit opzicht.

 

Ik heb zaad van een rode tomaat die ik zelf erg lekker vind. Ik noem hem Sonse rode, omdat hij van een overleden meneer uit Son (Noord Brabant) komt, die hem al 30 jaar geleden kweekte. Geen grote tomaat, maar ook geen kerstomaatje. De meneer van wie ik de tomaten kreeg kweekt ze zelf in de open lucht, maar hij vertelde me dat ze in kas of onder afdak beduidend beter zouden worden. Zijn planten zagen er in september nog heel acceptabel uit. Mag deze tomaat meedoen?

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Roosmarij. Leuk dat je mee wil doen met de gezamenlijke zoektocht.

 

Heb je die "Sonse rode" zelf al geproefd? Of wordt 2014 de eerste keer als je ze oogst?

Voor lekkere tomaten is er altijd belangstelling her en der! Als je volgend seizoen wat zaden van gezond groeiende planten kunt oogsten, dan zijn er - ook op dit forum - vast en zeker liefhebbers om bijvoorbeeld weer mee te ruilen. Als ze bovendien lekker zoet zijn (jouw oordeel!?) dan is het zeker een interessante tomaat om in deze uitdaging mee verder te gaan.

 

Op je vraag hoe je kunt meedoen, is het antwoord dus op dit moment...door tomatenrassen te telen en proeven en beoordelen op hun "zoetheid" en andere eigenschappen. Ik ben zelf al wat andere rassen (en soms rasloze, zoals die "Sonse rode") aan het verzamelen/kopen. Voor de uitdaging wil ik tot lijstjes komen voor diverse tomatenvormen (cherry, vlees enz), struikvormen (kleine struiken voor bijvoorbeeld vensterbank, struikvorm, wildere soorten en stamtomaten) en ook in vroegheid, koude tolerantie en ziektetolerantie (zodat er ook bij zitten met een goede kans van slagen buiten). Dan kan ik jou en anderen t.z.t. wellicht ook wat zaadjes/zaailingen geven, zodat je wat andere kunt uittesten komend seizoen met de omstandigheden die je hebt.

 

Wat die man, van wie je de zaden van "Sonse rode "kreeg, zei over in kas en buiten, geldt heel algemeen voor alle tomaten. Buitenteelt heeft veel meer risico's. Je bent heel sterk van het weer afhankelijk. Afgelopen jaar was - vanaf juni - een behoorlijk goed jaar op de meeste plekken voor buitentomaten. 2012 was al moeilijker en 2011 was helemaal niets. Er zijn wel allerlei trucs en maatregelen, die onze kansen buiten in Nederland en België vergroten, maar het is toch steeds een compromis met de omstandigheden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10 september 2012 schreef ik dit over deze tomaatjes:

Re: Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin)

 

En ik heb de kindjes een test laten doen welke minitomaat ze lekker vonden: snowberry, black cherry, piedmont, honingtomaat..en ik had er stiekem een van AH tussen gelegd, zo`n romatomaatje. De honing, black cherry en piedmont vonden ze erg lekker, de snowberry het minst.

.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, Appelvrouw, heb je dus van de officiële honingtomaat F2-zaadjes (uit de tomaatjes die je op de Floriade kreeg) en ook weer zaadjes van nakomelingen daarvan (F3-generatie wordt dat dan). Wat waren jouw indrukken van de F2-tomaatjes die je afgelopen jaar had (in vergelijking met de op de Floriade verworven honingtomaatjes)?

 

Toen je in 2012 dat smaaktestje met kinderen deed, waren de "honingtomaatjes" toen die je op de Floriade had gekregen? (Zeg maar de F1?)

 

Moet toch ook wel even lachen om jou Schreef je een dag of 10 geleden nog dat je niet mee zou doen...en nu doe je toch mee. Dat lag eigenlijk ook wel voor de hand, want je teelt al vele jaren zo lekker mogelijke tomaten van allerlei rassen en vertelt daarover op dit forum en ik kan me niet voorstellen dat je daar in 2014 niet mee verder zou gaan. Zo "doe je al mee"....niets heel ingewikkelds dus!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk Wino, tuurlijk

Voor de duidelijkheid: ik heb nog zaadjes uit die tomaat van de Flor. F1 zou jij zeggen én zaadjes uit de tomaten die ik dat jaar geoogst heb van een plant uit dat eerste Flor. zaad...de F2 dus. Dat zijn de zaadjes uit de tomaatjes die de kinders getest hebben...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De "Sonse Rode" heb ik zelf geproefd en ik vond hem heerlijk! En dat waren niet eens tomaten op hun hoogtepunt. Beetje naseizoen en die er toevallig nog hingen, want de teler had net zelf de dag ervoor geoogst en mee naar huis genomen. Ik heb uit het lekkerste tomaatje zaadjes genomen en laten drogen.

Mochten mijn zaadjes niet of slecht ontkiemen, of geen goede planten geven, dan kan ik terug naar die meneer en hem vragen of hij me kan helpen. Hij heeft ze zelf ook al heel wat jaren en vindt ze lekker. Niet voor niets dat hij ze elk jaar weer zet en eigenlijk alleen maar die.

 

Behalve deze rode tomaat heb ik ook nog zaadjes in huis van een klein geel struiktomaatje en een paarse vleestomaat.

 

Van mij mag de zomer al weer beginnen

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, Ben92! Die stond ook al op mijn lijstje en via Diana's Mooie Moestuin had ik daarvan (o.a.) alvast een zakje zaad gekocht met het oog op ons project.

Is absoluut een heel interessante voor ons!! Heb jij Rideau Sweet toevallig al eens geteeld?

 

Er komen hiernog wat lijstjes met "kandidaten" binnenkort. Ben druk doende met allerlei databases, ervaringen en beschrijvingen te raadplegen en ordenen en via ruilen en aankoop een zekere collectie aan te leggen, om later wat te verdelen onder mensen op dit forum die ze willen uitproberen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu je het zegt, het lekkerste tomaatje die ik ooit geproefd was volgens mij deze:

Tomatillo de Jalapo Wild Currant Tomatoes

 

This is a wild tomato species that is truly resistant to late blight. It has very small red cherry fruits which are very soft.

 

Unfortunately the problem with this wild tomato is that they do tend to come apart when picked, so it is one to eat straight from the bush or pick just before meal times, but it could be a useful variety if you are struggling with blight and other tomatoes won't grow for you.

 

of het was kanaan:

 

Great Flavor-Very Productive

 

One of the best flavored cherry type tomatoes with resistance to late blight and cracking. Extremely productive with vines reaching up to 8 ft. long. This selection was developed in Germany by a researcher who is the most articulate, clear headed plant person I know. What really is amazing with this selection is the lack of cracking that is so common with cherry tomatoes, Kanaan’s ability to stay good for a long period of time on the vine AND the flavor. Rated the best at our farm. Fruits average over an inch in size. Not as tart as other cherry tomatoes. Open pollinated. Non hybrid. 70-80 days.

 

Ik zou echt serieus naar de resistent achtige wilde tomaatjes kijken compleet resistent zijn ze niet maar ze komen wel in de buurt, daarnaast zijn ze echt heerlijk, alleen het scheuren van de vruchtjes is nogal een probleem. Een kruising tussen zo'n tomaatje en bijv de honingtomaat/ een sprite zou best wel veel kansen hebben. (hoef je ook niet al teveel f2 te telen)

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op grond van de beschrijvingen zeker wel, Bubbels.

 

Ik ga ze opnemen op het lijstje "kandidaten". Het eerste jaar gaan we vooral toch allerlei mogelijke "zoetekes" uitproberen, vergelijken en op zoetheid beoordelen. Benieuwd naar je teelt- en smaakervaringen t.z.t. ermee!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil best meedoen, maar ik heb geen idee of ik dat een beetje kan, soorten kruisen. Lijkt me toch wel een secuur werkje. Maar zie je op mijn blog soorten waarvan jullie denken dat ze nuttig zijn in het kruisen op weg naar de ideale "Zoeteke" dan kan ik in ieder geval helpen door wat zaad te leveren.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bubbels. We gaan 3 dingen doen! Zeker niet alleen of in de eerste plaats nieuwe kruisingen maken .

 

1. Eerst en vooral allerlei "zaadvaste" kandidaat zoete tomaten telen en die dan vergelijken op groei/kweekeigenschappen en eeteigenschappen. Daar kan iedereen meedoen! Jij ook, bijvoorbeeld met die "Sweeties".

2. Sommigen gaan (verder met) nakomelingen van zoete F1's te testen en selecteren. De officiële honingtomaatjes en ook andere F1's die erg zoet zouden kunnen smaken. Probleem met zaden uit een F1-ras is dat je daaruit heel veel verschillende nakomelingen krijgt, meestal veel minder dan de oorspronkelijke F1-tomaat. Door te selecteren, kun je hopen om er toch een goede nakomeling van te krijgen en daarmee een zaadvast ras te ontwikkelen....maar dat duurt minstens 5 a 8 generaties. Zo is er van de F1 "Sungold" (een oranjegele erg zoete tomaat volgens zeggen) intussen een niet F1 verdergekweekt en geselecteerd, die heel dicht bij die F1 komt. Daar heb ik nu zaad van gekocht in Canada...en als die inderdaad zo lekker en goed is als gezegd, zou dat een tomaatje kunnen zijn die dan iedereen kan telen en vermeerderen en zo over een "zoeteke" beschikken.

3, Enkele mensen gaan (als dat lukt) ook misschien kruisen...dit jaar of volgend jaar.... (Ben, Stan?) Daar is heel wat deskundigheid voor nodig...maar de mensen die het al gedaan hebben, kunnen de techniek ook weer aan anderen leren.... Maar anderen kunnen dan wel weer makkelijk helpen met het uittesten en vergelijken van de nakomelingen die daar van komen.

 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog twee kandidaten: Currant gold rush en red sweet pea, ik wil ze beide wel doneren

ik ben nu trouwens op zoek naar kasruimte dus als ik wat vind dan kan ik zeker wel flink wat tomaatjes telen en eeeen hele boel kruisingen maken

 

ik heb nu trouwens op mijn website ook een blog waar ik wekelijks iets post over veredeling zaden bewaren of soorten e.d. misschien over 2 weken zal ik iets plaatsen over tomaten

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

aha, leuk dat ik dit topic heb gevonden!

 

Dit jaar wordt een F1-jaar zowel voor tomaten als andere groenten.

Vandaag ga ik om volgende zaden:

- Nugget F1

- Tastyno F1

- Estiva F1

- Tamaris F1

Ik heb totaal geen ervaring met deze rassen, zal dat volgende zomer weten te zeggen ...

Ik begin te zaaien in maart-april.

 

So ... count me in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...