Geplaatst: 31 maart 201114 j Hans: mooie recepten... op het juiste moment zal ik ze weer terugzoeken... en zeker proberen... Niet superveel, want zoveel heeft een mens niet nodig... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 31 maart 201114 j @ Bonnie, bedoel je hiermee de thee, de olie? Ik spreek even voor mijn beurt, sorry Met thee krijg je niet erg veel van de werkzame stof binnen. Zo zul je dus niet snel rare reacties krijgen. Maar als je met hogere concentraties gaat werken (bijv capsules of zelf experimenteren met blaadjes enzo) dan wordt het gevaarlijker. Je kunt niet zelf weten wat voor concentratie je dan hebt en wat voor concentratie je zou moeten hebben... Ook is het met blaadjes niet altijd zo dat er in elk deel van het blad bijvoorbeeld een even hoge concentratie zit van bepaalde stoffen... Lastig dus. Dat is dus zoiets waar je niet mee moet experimenteren.
Geplaatst: 31 maart 201114 j @ Bonnie, bedoel je hiermee de thee, de olie?Ik bedoel het eten en drinken van het kruid. Dus ook de thee. Smeersels geven geen problemen. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 31 maart 201114 j Auteur Haha, ja ik houdt het voorlopig bij smeerdingen hoor. Ik moet er niet aan denken dat je experimenteel iets inneemt en dan allemaal hallucinaties krijgt of iets dergelijks. Ik zeg voorlopig omdat ik wel een hoop positieve dingen heb gelezen over moederkruid bij migraine. Daar zou je dan elke dag een blaadje van moeten eten. Het schijnt alleen wel onwijs vies te smaken en je krijgt ook irritatie in de mond als je het te vaak kauwt. Sommige mensen lossen dat op door het in een propje brood te doen. Ga me daar eerst nog wat meer in verdiepen. Er zijn natuurlijk ook gewoon kruiden zoals tijm, die we sowieso al eten. Ik vraag me af of kauwen op een tijmtakje misschien ook helpt bij hoesten. Genoeg om uit te zoeken... Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
Geplaatst: 1 april 201114 j ik kom ook even binnengestruikeld na een bericht van een lief persoon, was mijn nieuwsgierigheid gewekt naar wat jullie schreven. zelf heb ik dus ervaring met kruidengeneeskunde in dusverre dat ik tincturen kan maken en zalven en cremes, wat ik hier genoemd zag worden.wil niet zeggen dat ik alles weet (kan ook niet) maar als je meer wilt lezen over het onderwerp kan ik wel wat aanraden bijv.en vragen kan ik altijd proberen te beantwoorden, als je wil weten of ergens een kruid tegen gewassen is. jarenlang tincturen gemaakt die standaard in de kast stonden en kruidenolie voor het gezin.kruidenolie is ook de basis voor zalven/ cremes, en heel simpel om te maken (oke, als je het nooit hebt gedaan lijkt alles moeilijk, zelfs een moestuin moest je ergens beginnen...) heb het altijd jammer gevonden dat de kennis aan het verdwijnen was over kruidengeneeskunde en al sinds heel jong hiervoor belangstelling gehad. als er mensen zijn die over doseringen dingen willen vragen kan je bij mij terecht, zowel voor thee, tincturen, of hoestsiroop. voor st janskruid hoef je heus niet bang te zijn dat je psychotisch wordt, kan je van een kruid niet worden. (heb het even niet over "plantaardige drugs" dan ...het is WEL belangrijk dat de juiste diagnose wordt gesteld eerst, en dat er geen reden is om aan te nemen dat je onderliggende psychiatrische afwijkingen hebt, want daarvoor is wat anders nodig dan st janskruid.st janskruid is meer ondersteunend voor als je depri bent en ook dan zijn er bepaalde vormen van depressie die medische hulp nodig hebben ipv kruiden. voel je vrij om me een PM te sturen met vragen, vind ik leuk en hou van dingen uitzoeken.
Geplaatst: 1 april 201114 j Mooie aanbieding Berti, hoestsiroop, daar ben ik wel benieuwd naar. Van St Jans en zoethoutthee weet ik, niet gebruiken bij hoge bloeddruk. De st jansolie ook niet smeren rondom het hart.
Geplaatst: 1 april 201114 j voor st janskruid hoef je heus niet bang te zijn dat je psychotisch wordt, kan je van een kruid niet worden. (heb het even niet over "plantaardige drugs" dan ...het is WEL belangrijk dat de juiste diagnose wordt gesteld eerst, en dat er geen reden is om aan te nemen dat je onderliggende psychiatrische afwijkingen hebt, want daarvoor is wat anders nodig dan st janskruid.st janskruid is meer ondersteunend voor als je depri bent en ook dan zijn er bepaalde vormen van depressie die medische hulp nodig hebben ipv kruiden. Ik weet dat het risico niet groot is maar heel veel mensen weten niet (en kunnen dat ook nog niet weten) dat ze gevoelig zijn voor manische (en psychotische) episodes.St janskruid maakt niet dat je psychotisch wordt (en is dus geen plantaardige drugs zoals paddo's) maar kan relatief gemakkelijk de trigger van zo'n nare episode zijn. Ik heb iets te vaak de ellende gezien. Antidepressiva zitten een tikkie in het verdomhoekje dus zoekt men alternatieven, heel logisch. Ik ben normaal altijd van "leven en laten leven" maar ik kan het nooit laten om hiervoor te waarschuwen. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 1 april 201114 j ah bonnie, nu is het wel een heel andere context en inderdaad, ben ik helemaal met je eens... als je het zo stelt!!
Geplaatst: 1 april 201114 j Een lekker Wijze Wieven Hoekje.... Ik heb een vraag voor Berti, en omdat het niet zo persoonlijk is, doe ik het niet via PM.Ik ben namelijk helemaal gestopt met de zonnebrandolie uit de winkel. Al een tijd hoor. Maar straks kan het vast gebeuren dat ik - en ieder ander - in die moestuin teveel in de zon staat. Normaal blijf ik altijd gewoon uit de zon, maar ja... nu heb ik moestuin... Heb jij een idee van een natuurlijke bescherming tegen de zon voor neus en onderarmen?? Een beschermend smeerseltje? Of voor na afloop, als je het trekkende gevoel krijgt dat je 's avonds wel eens vuurrood zal zitten gloeien.... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 1 april 201114 j Pure olijfolie smeren in de zon , daar schijn je bruin van te worden. Ik ga het morgen uittesten 1 been wel, de andere niet smeren. Het schijnt dat je er wel sneller van verbrand , gevoelige huidjes ; voorzichtig.
Geplaatst: 1 april 201114 j Het is juist de bedoeling om niet te verbranden. Niet persé om er bruin van te worden. Good things come in small packages
Geplaatst: 1 april 201114 j helaas weet ik niets TEGEN de zon, wel tegen verbranding (maar dan is het al te laat dus) of als aftersun.als je echt jezelf tegen zon wil beschermen zal je toch echt iets moeten gebruiken wat de stralen blokkeert. olijfolie...mmmmmm, de geur van gebraden mens in de zomerzon....
Geplaatst: 1 april 201114 j Klinkt toch niet zo aantrekkelijk.Ik denk dat er voorlopig niets anders op zit dan beschermende kleding en een hoed/cap te gebruiken. Ik loop iig wel standaard met een cap op in de tuin. Anders ziet mijn gezicht er aan t eind van de dag uit als een kreeftje. Zonder in de olijfolie te zijn gebakken Good things come in small packages
Geplaatst: 1 april 201114 j Ik lees een paar keer iets over st Jans-kruid. St. Janskruid werkt als een mild antidepressiva.Zoiets als prozac dus. En nu overdrijf ik niet eens.Toch is het geen 1-ste keus middel. De juiste sterkte en dosering is erg lastig te vinden en natuurlijk niet geregistreerd.Het kan ook erg gevaarlijk zijn en manische en psychotische episodes uitlokken.Gelieve dus niet te experimenteren. Hier zou ik nog even aan willen toevoegen dat St. Janskruid ook niet gebruikt mag worden in combinatie met bepaalde geneesmiddelen (o.a. bepaalde hartmedicatie). Voorzichtigheid is hier dus zeer zeker geboden.
Geplaatst: 3 april 201114 j Hier zou ik nog even aan willen toevoegen dat St. Janskruid ook niet gebruikt mag worden in combinatie met bepaalde geneesmiddelen (o.a. bepaalde hartmedicatie). Voorzichtigheid is hier dus zeer zeker geboden. Gebruik het niet tegelijk met anticonceptiva en je mag niet teveel in de zon zitten als je Sint janskruid slikt/gebruikt.
Geplaatst: 19 april 201114 j hoi hoi, ik ben net aan 't starten met mijn kruiden-groententuintje op mijn koer en heb ook interesse voor medicinale kruiden ontwikkeld heb onder andere st janskruid, moerasspirea (goed tegen ontstekingen etc) en kamille andere kruiden zijn nog gepland. Wel ben ik nog op zoek naar moederkruid (omdat ik zelf vaak last heb van migraine), maar ik vind het eigenlijk nergens ... enig idee waar ik het kan vinden ? groetjes, ninneketje.
Geplaatst: 19 april 201114 j Google is your friend! http://www.tweedehands.nl/tuin/beplanting-vijver/planten/tanacetum-parthenium-moederkruid-80722538.html https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions= Bij Vreeken intypen: Tanacetum parthenium
Geplaatst: 19 april 201114 j @Ninneketje, morgenmiddag zal ik even kijken of dat wat ik in pot heb staan, het moederkruid is, volgens mij wel. Het is nu te donker. Dan kan ik je wel een stekje sturen. Het St. Janskruid heeft het wel moeilijk gehad deze winter, heb het hier nog niet gevonden. Kan er wel aankomen voor je mocht je een stekje willen.
Geplaatst: 20 april 201114 j hey helena, dat zou fijn zijn ! je weet maar nooit dat het de vlucht overleeft ik ben toch ook al eens bij vreeken gaan kijken thx, ninneketje.
Geplaatst: 20 april 201114 j Nee toch niet, helaas het is geen moederkruid, ninneketje.Heb je het st. Janskruid al?
Geplaatst: 21 april 201114 j ja, dat vond ik hier ergens op een lokale markt, toch bedankt om te kijken hoor !
Geplaatst: 5 mei 201114 j Wat een leuk onderwerp. Ik heb kort geleden 'De kruidenbijbel' aangetroffen in de boekenkast van mijn ouders. Leuke informatie over kruiden waarvan ik het bestaan niet wist. Het spreekt me wel aan, maar dan alleen de onschuldige toepassingen. Er zijn kruiden en planten in het algemeen die gevaarlijk kunnen zijn. Vingerhoedskruid werd in het verleden bijvoorbeeld gebruikt als medicatie tegen hartritmestoornissen. Van dat soort planten (en ook sint janskruid) blijf ik liever af. Ze mogen natuurlijk wel in mijn tuin staan. Grappig om te zien dat er meer mensen interesse in hebben. Ik voel me af en toe net zo'n Klazien uut Zalk ! Ik zou graag de kruidentuinen van A. Vogel bezoeken. Was laatst ook te zien in een aflevering van Paradijstuinen. indefruitboomgaard
Geplaatst: 5 mei 201114 j Hoi Merel,Leuke interesse, deel ik met je. Maar in mijn ogen bestaan er geen 'onschuldige' planten... het is alleen een kwestie van dosering en maat houden. Heb je wel eens uiensap gedronken? Wahaa... vergeet je je leven niet... (sprak zij met een grijns...) http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 5 mei 201114 j Nou ja, ik bedoel komkommer op verbrande huid. Dat soort dingen. Dat is toch vrij onschuldig? En Jasmin, ik vroeg me af waarvoor je uiensap zou drinken. Heb even gegoogled en veel zoekresultaten gingen over testosteron.... Ik neem aan dat het ook andere doelen dient?!? indefruitboomgaard
Geplaatst: 5 mei 201114 j Ha, ha... in mijn jongere jaren deed ik wel eens sappen-kuurtjes... Prima aan te raden, snap niet waarom ik dat nooit meer doe. En op een dag bedacht ik dat ik een complete maaltijd gewoon rauw wou drinken. En uien gebruik ik dagelijks... dus ook ui door de sapcentrifuge... doe je maar 1 keer in je leven... 1 slok en ik wist niet hoe ik het kwijt moest... en dat lukte niet eens... horror... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.