Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Medicinale kruiden?


Metje

Aanbevolen berichten

Ik heb niet echt kruiden in mijn tuin die ik gebruik, maar ik koop wel verschillende soorten kruiden die mij helpen. Zo heb ik al een tijd last van een vervelende maagontsteking, hiervoor gebruik ik curcumin. Deze stof is heel sterk ontstekings remmend en dat zonder veel vervelende bijwerkingen die de standaard medicatie wel heeft. Zonder curcumin zou mijn leven een hoop onplezieriger zijn, want het werkt echt uitstekend (op de juiste manier klaargemaakt dan). Dit wordt overigens ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek (zo ben ik er achter gekomen), dus het is op geen enkele manier "zweverig" ofzo. Blijkbaar kan je curcumin voor allerlei kwalen gebruiken die ontstaan door ontstekingen (en dat zijn er nogal wat). Er wordt bijvoorbeeld ook onderzoek gedaan naar de werking tegen veroudering van curcumin. Erg intetesant vind ik dat.

Verder gebruik ik ook zoethout om mijn maag voor het eten te helpen kalmeren (de vorm zonder de stof die je bloeddruk verhoogt), en drink vaak kamille en brandnetel thee. Ik las trouwens hier dan mensen op zoek waren naar zonnebrand creme zonder aardoliederivaten, deze betstaat wel (maar kan je niet zelf maken denk ik van kruiden). Ik gebruik deze ook, want ik vermoed dat benzine-achtige stoffen op je huid smeren op lange termijn ook niet echt gezond kan zijn (ok, ik ben wel iets paranoia ). De beschermingsfactor gaat (nog) wel slechts tot 20, dus als je factor 50 nodig hebt dan wordt het lastig denk ik om iets natuurlijks te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ kurkuma = geelwortel; groeit die niet in ons klimaat?

 

en op die andere link staan alle ingredienten vernoemd, maar niet naar produkt(het potje zonnebrandcreme)

 

Welke ingredienten zitten in die lavera creme/olie die jij gebruikt?

ik ben benieuwd naar het werkzame bestanddeel tegen zonnebrand

Link naar reactie
Delen op andere sites

@geedee:

 

De plant heet Kurkuma of Geelwortel, volgens wikipedia komt dat uit India, en je kan het binnenshuis kweken hier... maar voor mij is dat niet zo nuttig want ik heb alleen het werkzame bestanddeel curcumin nodig, en dat moet er in de fabriek nog uitgehaald worden (en in een potje gedaan). Anders is het helaas niet sterk genoeg. Ik weet niet precies welke ingredienten er in die creme zitten trouwens, maar ik neem aan dat als je het per se wilt weten je het wel op kunt zoeken? Deze site heeft bijvoorbeels interesante info, maar er is vast meer te vinden. Ik heb dit potje gekocht bij een lokale bio-winkel. Het enige wat mij toen intereseerde is dat er geen aardolie derivaten in zitten (trouwens net zoals in mijn zeep en shampoo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Heb gelezen dat knoflook, likdoorns en eelt zou verwijderen. Heb al jaren een draak van een likdoorn, die door de pedicure niet te verwijderen is zonder over mijn pijngrens te gaan. Het ding wil er niet uit, zit te diep of....ik weet niet wat. Plak al jaren likdoornverwijder pleisters die dan na een week wel een soort van steentje naar buiten werken maar toch de wortel van het probleem niet oplossen.

Heb nu plakjes knoflook met leukoplast onder de voet en wil dit net zo lang vol houden tot het probleem is opgelost. Ben reuze benieuwd ( ook of ze op het werk er iets van merken, ruiken haha ) of het werkt en houdt jullie op de hoogte.

Die plakjes lopen trouwens wel een beetje raar, morgen gaat er geperste knoflook onder, Niet eerder aan gedacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, mag ik even beroepshalve wat zeggen. heb je al wel eens een ring gehad,met daarin salysilzuurzalf,want dat maakt de huid dood en dan komt het euvel naar boven en kan je het zo weg snijden, hebben ze het ook nooit met trepaan frees bewerkt, die schept het een soort eruit. het is niet goed om steeds die pleisters te gebruiken,omdat het de huid dood maakt. en bij langdurig gebruik schade aanricht. ik weet niet waar je woont anders bied ik je een gratis behandeling aan. groetjes Jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha ha lees nu brabant, ik in beesd gelderland, nu denk er maar over, o ja er bestaan wel likdoorns die niet te verwijderen zijn, had ik met mijn examen, ik zo bezig geweest met die man van 76 jaar oud, echt intensief, tot hij op het laatst zei, stop maar want de chirurg kreeg hem er ook niet uit. ik dacht had dat eerder gezegd. maar goed wijk zo af van de topic waar hij voor bedoeld is. maar je bent welkom in mijn praktijk, Jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Jeanne en de uitnodiging.

Frezen wil ik niet meer, brrr. Telkens tot bloedens toe. En de pleisters ga ik niet meer gebruiken, had laatst het idee dat teen er blauw van werd, kan dat? Helpen wel om het meest heftige te verminderen maar een paar weken later is het weer hetzelfde; het blijft steken. Ligt dat aan de wortel, die steeds weer aangroeit zolang die er nog zit? Ik hoop nu op de knoflook. Die lijkt zelfs in staat de duivel buiten te houden, een likdoorn zal die dan ook wel aan kunnen, toch? Zou simpel zijn, maar niet geschoten.....

Wie weet ooit kom ik nog eens langs. Vrees echter van niet, heb met het frezen en snijden geen prettige ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer Helena, dat je zulke onprettige ervaringen daar mee hebt, En ja zolang de wortel blijft zitten, blijft het euvel aanwezig. Je draagt wel brede schoenen, omdat je een blauwe teen hebt? want anders wordt de druk op de likdoorn te heftig, zodat het alleen maar erger wordt. Maar ik denk[weet natuurlijk niet zeker] omdat ik het niet zie,maar dat je een neuro vasculaire likdoorn hebt,aangezien het bloeden en de vele pijn. dat betekent dat er zenuwen, en bloedbaantjes door de likdoorn lopen. Maar je mag altijd bij mij aankomen hoor,doet het pijn etc dan stoppen we, en krijg je een lekkere scrub, paraffine bad van mij. Maar ik heb nog nooit van knoflook gehoord, wil je mij aub laten weten of het helpt. Ben er reuze benieuwd naar. Ook voor eelt zeg je,zou ik ook graag willen weten hoe je dat dan doet? Want dan snap ik niet dat er in al die creme's geen knoflook zit ha ha. Nu succes met jou methode, hou me maar in je achterhoofd. Jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook zeer benieuwd of knoflook helpt. Mijn vriendin en ik hebben beide last van likdoorns. Ik op beide kleine teentjes en mijn vriendin ook, maar zij heeft ze al wat langer en zijn groter. Mijn vriendin is er wel eens mee naar de pedicure geweest, maar hij komt gewoon weer terug. We hakken en zagen ze nu zelf dan is t topje eraf en kun je weer even vrij ademhalen...maar na 2 weken is het weer zover.... best vermoeiden. Tis bij mij begonnen toen ik hoge nikies ben gaan dragen...denk dat ze misschien wat smaller zijn dan lage schoenen ofzo. Ik hoop dat de knoflook wat gaat doen voor je.... klinkt bij jou wel extreeem heftig. Zal inderdaad wel niet zo lekker ruiken, knoflook in de schoenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeanne: zulke wortels kunnen we in de moestuin goed gebruiken hé

Mijn schoenen zijn echt niet krap , zeker niet met hoge hak. Hoe het ooit is ontstaan, zou het niet weten.

Of het gaat helpen is nog even afwachten. Ik smeer en plak net zolang tot het over is, of echt niet blijkt te helpen. Leg er nu elke dag een plakje geperste knoflook op, daarover 2 lagen leukoplast ( = 10 reepjes ) en daarover nog 2 grote pleisters, anders loopt het sap in m'n sokken.....Heb nog van niemand gehoord dat ze knoflook roken, niet op het werk maar ook thuis niet, zal meevallen dus. Draag nu wel sokjes en dichte schoenen. In slippers is het misschien te luchtig haha.

Dat er geen knoflookpleisters zijn komt omdat mensen liever een prettig geurtje gebruiken, denk.

Dank voor het aanbod van de verwennerijen; badje, scrubje . Is wel leuk eens een "moestuin" verwen ruil dag uit te wisselen...

@ Jonge kweker: Heb nog niet echt resultaat, hoewel het wel voelt of het werkt. Het prikt en steekt regelmatig ook als ik zoals nu met de voeten op tafel in de bank zit. Laat maar steken, nu mag het. Voor het goede doel zullen we maar zeggen. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,ja ik ben zeker benieuwd naar het vervolg. gebruik je gewone hansaplast pleisters, of ja ik bedoel die huid kleurige? teveel pleisters kan ook een allergie veroorzaken, dus als je jeuk krijgt weet je waarom het komt. Nu meid je bent altijd welkom. mocht je er niet vanaf komen, en ik ben heel voorzichtig met een mesje hoor ha ha. Maar die knoflook het blijft mij verbazen, een gat in de markt voor je,als het lukt. groetjes Jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meters pleister verder is de druk van ketel, zeg maar. Net als met de likdoornpleisters uit de winkel is de ergste pijn weg en dat betekent dat ik geen pleisters met een raar spulletje erin meer hoef te kopen . Zal vanavond eens een voetenbadje nemen en wat eelt rondom wegschrapen. De eelt zie ik er niet mee verdwijnen. Ben nog steeds aan het knoflook smeren en plakken en blijf dat voorlopig ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helena heb je ooit aloë vera gebruikt?

 

Ik bedoel dan echt een stuk(lapje ) van de plant 's nachts met een pleister op de plek bevestigen. S morgens eraf halen en met een puimsteen het week geworden eelt eraf schrapen en nog even aloë vera erop smeren voor verzachting...hou dit eens een week vol...en overdag slippers of losse schoen in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Geedee, over de aloë vera weet ik nog weinig. Moet er toch eens op uit om die te vinden. Dat gebruik je dan voor het eelt neem ik aan? Waarom heb je het over slippers of losse schoen voor overdag? Heeft dat met eelt van doen? Moet nu vooral dichte schoenen en sokken aan, vanwege de knoflook geur .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja kan ik me voorstellen

 

Die eelt wordt veroorzaakt door knellen of continue wrijving of druk op een bepaalde plek. Omdat je er eelt hebt zitten ben je niet van bewust. Dus sloffen slippers ruime schoen, zorgen ervoor dat hetgeen je net weggewerkt hebt , niet weer meteen teruggevormd wordt.

 

Een aloë Vera plant krijg je gewoon bij het tuin centrum. Er worden van allerlei zalfjes en cremes verkocht maar het percentage AV dat er inzit is erg weinig. Ik zou er wel een kopen die al iets groter is en minstens 12 "bladeren" heeft. Je snijd de onderste eraf en gebruikt een stukje. De rest kun je gewoon de dag erna weer gebruiken(ff eerste stukje flinterdun afsnijden en het sap komt er al weer uit.

 

Je kunt ook het blad overdwars doorsnijden en met een lepeltje alle doorzichtige vulling eruitschrapen en in een potje doen.

 

De cellen van die plant worden opgenomen door menselijk lichaam zonder dat ze eerst "bewerkt"zijn.

Over de hele wereld (vooral in tropen) is men van oudsher bekend met de genezende werking van AV. Ook ideaal als je je verbrand hebt of zo. Ik neem altijd een stukje mee op vakantie gewoon in een plastic zakje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zweer al een jaar bij echinaforce van a vogel. Was voordat ik het gebruikte om de paar maanden verkouden. Ik werd er af en toe niet goed van, had ik net de ene verkoudheid gehad liep ik een paar maanden later weer te snotteren. Op aanraden van een colega dat gaan gebruiken en ben nu al zeker al een jaar niet meer verkouden geweest. Ook mijn baas die altijd last van een koortslip had gebruikt de zalf ervan en is daar ook erg tevreden over.

 

Nu heb ik afgelopen week zelf zo'n plant gekocht, en om iets meer over de verzorging te weten te komen eens op internet gaan rondneuzen. Daar kwam ik toch wel aparte dingen tegen. Het schijnt dus dat er al verschillende onderzoeken zijn geweest naar de werkzame stof maar dat die tot nu toe nog nooit is gevonden, ook las ik dat als je het langer dan 2 weken gebruikt het niet meer zou werken en dat je er ook lever aandoeningen van kan krijgen op lange termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echinea purpurea wordt al eeuwenlang bij Indianen in Noord Amerika gebruikt. Dat de wetenschap er nog niet in geslaagd is de werkzame stof te vinden, is dan voor mij niet maatgevend. Zelf merk ik met inname (door thee of gesnipperd door het eten) van medicinale kruiden, dat je op een gegeven moment voelt dat je er genoeg van hebt. Voor mij het teken om er dan niet mee door te gaan en het een tijd te laten rusten. Afwisseling houdt het lichaam alert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...