Jorieke123 Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Nou... een nieuw topic: kopen-van-potten-voor-azijn-en-zuurkool-t11785.html Er lopen vast wat zaken door elkaar, omdat ik 2 topics door heb moeten pluizen en samen heb moeten voegen. Meer ga ik er niet aan doen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 6 december 2013 Geplaatst: 6 december 2013 helaas had ik schimmel op mijn appelazijn-in-wording, dus het hele zootje weggedaan. Ik denk dat het komt omdat de pot eerst te koud stond, in het kastje was het maar 15C. Ik ga nog een nieuwe poging doen, heb nog 1 biologisch appeltje over Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 december 2013 Geplaatst: 6 december 2013 Ik geef volgende week Bit een grote fles met daarin de wijn mère en de appelazijnmère..de laatste is zo hard gegroeid dat je misschien van hem een stuk kunt bietsen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Zonet nog wat vers appelsap geperst om bij de appelmère te voegen. Twee flessen neem ik mee Bit, een meteen halve liter wijn erin en een stuk mère, een met een halve liter appelsap en een mère..eigenlijk met 2 mères, op appelsap gaat het megasnel!. Ik heb hetzelfde staat in de potten. In de stenen pot gaat het veel sneller dan in de glazen fles.Ik wil zelf graag nog wat mère op frambozensap zetten, maar ik weet niet of je het op sap dat uit de vriezer komt kan doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 Ik denk dat het doet,want het is niet verhit.Dat is het punt dat het niet wil dat het verhit is. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2013 Geplaatst: 10 december 2013 ok, dan kan ik het proberen. Frambozenazijn vind ik superlekker! Hierbij de foto`s van de mère in flessen en potten. Je ziet in de stenen pot dat de mère al flink gegroeid is, maarook in de fles zit er een mooi nieuw laagje mère op de appelsap. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 17 december 2013 Geplaatst: 17 december 2013 ik had een flesje biologische troebele appelsap in een bakje geschonken en onder gaasdoek in de kamer gezet vorige week zondag en nu ontstaat er inderdaad een laagje en het ruikt zuur Quote
Bit Geplaatst: 17 december 2013 Auteur Geplaatst: 17 december 2013 Oké. Hier mijn eerste verrichtingen om een cultuur op te zetten. Pot rechts, door Jet meegenomen uit Beesd en gisteren door mij in Hilversum opgehaald. 2 moeren meegekregen. 1 in appelsap, vers uit Frankrijk: een mooie lap van gemiddeld 4 tot 6 mm dik. Stevige moer, wel gezonken en gehusseld in de appelsap. Dan ook 1 van rode wijnazijn, in rode wijn. Ondoorzichtig en niet van buiten de fles zichtbaar, dus die laat ik nog even in de gekregen fles met rust; haal ik er later uit. De gekregen pot heeft een nieuwe houten kraan in kurk. Beiden in elkaar gezet. heb ik een paar uur laten weken onder water. Daarna in de pot geduwd, later ( hij bleek te lekken ) nog wat aangedrukt.De pot met oude wijn die ik nog had van mijn etentje van afgelopen weekend, gevuld. Nou ja: gevuld ? Ik had niet heel veel, maar voor een start wel genoeg. Nu is het zo, dat een moer leeft op juist de grens van de wijn en de lucht. Maar deze moer zinkt. Dat is normaal bij een verstoorde moer, maar wil je niet hebben als hij snel moet starten met in cultuur komen, dus ik heb de moer bovenin op de wijn gehangen , gebruik makende van de kurk die aan de binnenkant van de pot naar binnen steekt. Zo zakt de moer niet naar de bodem. Ik hoop maar dat het wat helpt om te starten. Jet heeft instructies gekregen van de eigenaar van de moer, en die is er zeker van dat het heel goed moet kunnen dat je een appel-moer inzet als starter voor een rode wijn moer. Hij bouwt zichzelf dan dus om denk ik. Hoop ik. Ik ga later nog een 2e cultuur opzetten met de nu nog wachtende rode wijn moer. Quote
thea Geplaatst: 17 december 2013 Geplaatst: 17 december 2013 Wil je zeggen dat er lucht bij moet?? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 17 december 2013 Auteur Geplaatst: 17 december 2013 Ehmmm. ja. Denk het wel. Op zich groeit de moer op de grens tussen de voeding en de lucht. De voeding is bij mij de rode wijn. De lucht is de ruimte boven de wijn in de pot. Overigens , de pot heeft dus een deksel. Ik weet ook helemaal niet of die deksel er nu op moet ( heb ik wél gedaan ) , maar niet om een moer te laten ontstaan uit het niets. Hier heb ik natuurlijk al de moer gekregen, hopende dat ie nog leeft natuurlijk. Maar op de bodem gaat ie dood is mijn gedachte.Zijn maar mijn redenaties he ? Wie het weet mag het zeggen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 december 2013 Geplaatst: 17 december 2013 Ik weet het niet Bit. Toen ik de moer kreeg en ik stukken had geknipt ging die moer die jij nu hebt in de fles `onder water`. Toch groeide er al snel een verse moer op het sap. Welke heb je gebruikt trouwens?..de kleine ronde is het verst..Het sap is trouwens best vers geperst..daar kan je nog wel moer op houden Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 ik heb via Bit van Appelvrouw een stuk azijnmoer gekregen, dank daarvoor ik had al een restje wijn klaargezet en de moer daar dus in laten glijden, deze zweeft nu net onder de oppervlakte. Ik las/meende dat er voor het omzetten van de suikers in appelsap naar alcohol wel zuurstof nodig was om gistbacteriën die in de lucht leven in het sap te krijgen, want die gist zorgt dus voor omzetten van suikers naar alcohol. Dacht ik in elk geval zo te begrepen hebben Zie deze link: http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl/2013/10/c-appelazijn-zelf-maken.html in elk geval groeit de eigengemaakte moer in mijn appelsap goed Quote
henkg Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 (aangepast) Als wijnmaker / bierbrouwer is azijn mijn grootste vijand. Echter: ken je vijand! Eerst is er alcohol nodig, de grondstof voor azijn:A- Suikerwater met gist geeft alcohol, geen zuurstof nodig om alcohol te vormen (beter van niet zelfs)B- Suikerwater alleen heeft toch gist nodig, gist komt dan uit de lucht (wilde gist). Dan is dus in het begin zuurstof nodig, anders geen gist -> geen alcohol -> geen azijn.C- Wijn is al een alcoholoplossing, geen gisting meer nodig. We hebben nu alcohol. Voor mij een eindproduct, voor jullie de grondstof voor azijn.A/B/C- Als er eenmaal alcohol is, kan dat deels of geheel omgezet worden in azijn. Door azijnzuurbacterien, uit de lucht of ze zitten er al in (de moer) Voor de omzetting naar azijn is zuurstof nodig. Lucht. Niet geheel luchtdicht afsluiten dus. Als je al een moer hebt: de azijn deels gebruiken, en regelmatig bijvullen met restjes wijn.Afdekken tegen vliegjes en zo. Met gaasdoek of een deksel dat niet helemaal 100% luchtdicht afsluit. Er moet wel iets lucht bijkunnen. De moerpotdeksel zal niet luchtdicht afsluiten, kan er dus gewoon op. Denk ik.Ook denk ik dat je aan de moer steeds een beetje vruchtensap kunt toevoegen. Er zal immers nog gist in de moer zitten. Bovenstaande is uitsluitend mijn theorie. Ik heb geen enkele ervaring met azijnmoer (want azijn is mijn vijand) 23 december 2013 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 22 december 2013 Auteur Geplaatst: 22 december 2013 (aangepast) Des te meer reden Henk, om je vijand tot vriend te maken he ? Jij zal ook restjes wijn hebben af en toe. De restjes verzamelen, sparen , er een moer in laten groeien ( of hij komt vanzelf, of ik geef je een stukje van die ik van Jet heb, en je ontwikkelt je eigen levende azijnmaker. En azijn en azijn zijn 2 héél verschillende dingen he ? In dit geval. De azijn van een moer in onvergelijkbaar met industriëel gemaakte azijn. Ook iets voor jou ? Maar sowieso bedankt voor je rationele toevoeging. Ik kan daar wat mee ! ( ge-edit : spelling ( Dat ik uit het onderwijs stap; is ook eigenlijk wel zichtbaar he ? ) 22 december 2013 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 (aangepast) Goed zo Nynke, ik ben benieuwd! Hier dus nu ook de moer in de nieuwe pot gedaan, restje wijn was niet al te groot, maar daar komt vast in de aankomende dagen meer bij Edit: Henk, inderdaad mijn moerpot heeft een ietwat slecht passende deksel..ik dacht er even over te klagen, en blij het niet gedaan te hebben... 22 december 2013 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Duidelijk verhaal Henk, dankjewel !!! Quote
Piroska Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 ik had een flesje biologische troebele appelsap in een bakje geschonken en onder gaasdoek in de kamer gezet vorige week zondag en nu ontstaat er inderdaad een laagje en het ruikt zuur Zo snel al? Ik heb al weeeeeken een vat met appelcider staan met een gaasdoekje erover en laatst geroken, het ruikt nog steeds heerlijk naar cider pfffff en ik WIL geen cider ik wil AZIJN ! Ik heb er maar een plens biologische ciderazijn bijgegoten bij gebrek aan moer en in huis gezet ipv buiten in de patio. Hoop dat dit werkt. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
henkg Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Binnen zal het in deze tijd nderdaad sneller gaan. We doen immers bederfelijke waar in de koelkast, om processen te vertragen. Let wel: alles wat ik heb geschreven over azijnmoer is op basis van mijn wijn/biermaken kennis. Van azijn / azijnmoer weet ik vrijwel niets. Ik kan het dus fout hebben. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Piroska Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Henk, ik heb ook geen moer, ik heb alleen zelfgemaakte cider gebruikt, ik ga er van uit dat het binnen dus inderdaad sneller gaat, ik heb nog wel even geduld.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Nynkef Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Zo snel al? Ik heb al weeeeeken een vat met appelcider staan met een gaasdoekje erover en laatst geroken, het ruikt nog steeds heerlijk naar cider pfffff en ik WIL geen cider ik wil AZIJN ! Ik heb er maar een plens biologische ciderazijn bijgegoten bij gebrek aan moer en in huis gezet ipv buiten in de patio. Hoop dat dit werkt. Ik denkt dat de hogere temperatuur in huis zeker meespeelt !! Bij mij in de kast is het 18.C ongeveer en het appelsapje wat ik gekocht had bij een biologisch bedrijf was ook behoorlijk zoet. Dat zal misschien ook meespelen? Quote
Indy Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Heb ik weer,ik had een potje staan,met de bedoeling dat er een moertje in ging groeien. Kom je thuis,staat mn dochter op te ruimen,en zegt:ik heb dat potje weggegooid hoor,daar zat iets heel vies in .Nou ja,we gaan gewoon weer opnieuw een potje neerzetten,en ik zal het nu ff uitleggen dat ie moet blijven staan. Quote
Nynkef Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Daar ben je niet blij mee Indy Ik zou er maar een stickertje met AFBLIJVEN opplakken Quote
Indy Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Ach,zo hebben ze ook al eens karnemelk weg gegooid,omdat ie zuur was Quote
Nynkef Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 De moer van het appelsap is echt mooi aan het worden !!! Ik heb er net een klein scheutje goeie rode wijn bijgedaan Quote
Bit Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 Appel-azijn: De appelmoer van Jet, nu een paar weken in mijn bezit. 1x nagevuld met biologisch appelsap ( gekregen van NynkeF )De moer van Jet had ik dus in een aantal stukken verdeeld inmiddels, een aantal mensen hebben er nu 1Bij mij was na 2 weken de moer al weer als vel gesloten op de appelsap en weer her-gedeeld voor mensen enz.Nu staat de azijn bij mij in een wijde schaal, al weer een dag of 10. Het dikke vel daarin gedaan na de laatste delingen.Nu weer gesloten. Rode wijn-azijn: De appel-moer in rode wijn doet eigenlijk helemaal niks. Staat in dezelfde ruimte.In de azijnpot dus, die staat het langst nu. Niets te zien De rode wijn-moer ( niet een appelmoer toch Jet ?? ) in de oorspronkelijke fles van Jet nog, toen ik die ben wezen halen ( 4 weken terug nu ? ) : ook nog steeds niets te zien. ps: bij beiden is duidelijk te zien, dat er een behoorlijke verdamping plaats vindt. Aanvullen dus, denk ik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.