Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zelf vloeibare kunstmest maken?

Victorus

Recommended Posts

Er zijn erg veel soorten kunstmest te koop. Om maar wat te noemen, voor rozen, aarbeien en bessen, coniferen, tomaten enz. enz.

Zeg maar in drie vormen: 1 slow release korrels, 2 vloeibare mest en 3 gewone in water oplosbare zouten. Vaak wordt er een organische component aan toegevoegd, bijv. verteerd zeewier voor de micro nuticienten. Dan wordt het spul bio genoemd.

Al die speciale mestsoorten zijn tamelijk duur, vooral de vloeibare mest. Maar als je naar de N-P-K waarde van de verschillende meststoffen gaat kijken dan zijn de verschillen vaak maar bijzonder klein.

Ik heb gezien dat er eigenlijk maar twee wezenlijk verschillende meststoffen zijn te wten starter mest die gegeven wordt om de plant snel te laten groeien en latere mest die de plant helpt bij de vruchtzetting of bloemzetting. De eerste soort bevat veel stikstof, bijvoorbeeld N-P-K 20-4-4, de tweede bevat minder N en meer K, bijv. N-P-K 5-6-9. Al en toe wordt ook Mg bijgemengd.

Heeft iemand weleens zelf de mest samengesteld, gebaseerd op goedkope universele mestkorrels? En zo ja wat is de truc om de dosering te bepalen? Ik bedoel hiermee hoe veel gram of ml mest opgelost moet worden in bijvoorbeeld 5 liter gietwater?

ik denk dat je dat waarschijnkijk beter bij de wiet- of peperjongens kunt vragen; zoek eens naar noekepoekesap

(maar waarom zou je dat willen? compost (alles) met koemest en brandnetelgier (stikstof) en wat plantengier van smeerwortel (K) doen het ook prima, af en toe een beetje bitterzout Mg)