Jump to content

Plant bescherming met stro tegen vorst

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik heb heel wat stro tegen de vorst en vroeg me af of ik alle planten daarmee kan beschermen, kan het kwaad planten te beschermen die eigelijk geen bescherming nodig hebben?

Bedankt en groet, Barb

Posted

Dag.

Dat is zo in zijn algemeenheid niet echt goed te beantwoorden. Ik neig naar : niet beschermen wat geen bescherming behoeft. Heel simpel: alleen maar beschermen om wat te doen te hebben , zie ik het nut niet zo van in. Maar je zal bedoelen: bij twijfel ? Of gewoon omdat je niet wéét of iets winterhard is, en onder welke condities ?

Tja. Daar zijn hele epistels over te maken. Om welke planten gaat het ?

Een winterharde groenblijver moet je niet 3 maanden onder een pak stro bedekken, waar de plant bijvoorbeeld heel goed een pak sneeuw verdraagd een tijd lang. Vaak is het eerder de nattigheid de oorzaak van uitval in de winter. De wisselende temperaturen: hoog / laag in combinatie met vocht.

En dan niet onbelangrijk : hoe hoog zit je in de Elzas ? Ligt er 3 maanden aaneengesloten sneeuw ?

Veel planten verdragen die droge kou goed en onder een pak sneeuw blijft het juist net op 0gr. Prima ! Veel bergplanten houden daar van, en rotten hier in de winter bij hogere temperaturen weg.

Dan : Stro is geen sneeuw. Sto kan een goede deken zijn, maar eigenlijk alleen bij echte doorgaande kou, en niet bij dooi / vorst/dooi/ vorst.

Simpeler is mijn vraag : wat denk je te willen beschermen ?

Posted

Ow ja, zekers. Droogte of verdroging, en dat vaak later in de winter, is zeker ook een oorzaak. En dat zeker bij kale vorst ( geen sneeuw ) en aanhoudende matige tot strenge vorst. Dan krijgen zelfs de sterkere groenblijvers het moeilijk. Een koude winter, maar met wel véél sneeuw is meestal geen probleem ( in de Elzas )

Verdroging is absoluut een ding bij groenblijvers, als het te koud is om sapstroom op gang te houden, of bij bevroren kluit ofzo. Plant verdroogt dan gewoon ja. ( bv vlinderstruiken , camelia's op de wind, zwakkere rodo's op de wind, vroeg uitlopende rozen in het zonnetje overdag maar bij koude schrale wind, lavendel, rozemarijn etc etc ))