Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen allemaal!

Ik experimenteer nu al een paar jaar met aardperen, vooral mbt de beste standplaats in mijn tuin. Helaas was afgelopen seizoen geen heel groot succes. De meesten groeiden uit tot grote planten, maar hadden erg kleine knolletjes. Nu vind ik het een beetje zonde om deze 'baby-aardpeertjes' weg te doen. Ze zijn immers te klein om te eten, maar zou het goed zaaigoed zijn? Of krijg ik dan ook volgend jaar kleine iele planten met kleine knolletjes? Ik kan me namelijk ergens voorstellen dat het baby-aardpeertje de reserves zijn van de plant, en als hij uit zo'n klein knolletje moet groeien, hij niet voldoende reserves heeft om een grote plant te worden. Of maakt dat in wezen niet uit denken jullie?

Groetjes, en alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Zelf oogst ik de grote en stop de kleintjes weer terug in de aarde voor een volgend jaar. Nog geen problemen gehad met kleine planten.

Maar ik weet natuurlijk niet wat jij "klein" vindt...

Geplaatst:

Liesje, graaf je wel diep genoeg? Ik vind het zo raar dat je alleen maar baby's tegenkomt. Aardpeer is een ras-onkruid haast, groeit overal.

Ik merk met graven dat bovenaan de kleintjes liggen en wat dieper de grotere.. vandaag weer 1 van bijna 400 gr...

De kleintjes graaf ik net als Erny weer in, kan je gewoon doen hoor, komt een mooie aardpeerplant weer van!

Geplaatst:

Top! Dank jullie wel . Ik bewaar de baby's om ze opnieuw te planten komend seizoen, en zal morgen nog eens de schep in de grond steken voor de zekerheid. Kijken of ik niet wat grotere jongens gemist heb

Geplaatst:

Ehm, komend seizoen is al begonnen hoor. Spoedig terug in de grond stoppen is wenselijk. Als je ze bewaart, verschrompelen ze snel.

Misschien was je afgelopen seizoen dan ook wel laat met poten? Als ik jou zo lees denk ik dat je denkt dat ze in het voorjaar de grond in moeten, maar dat is dus niet zo...

Vandaar wellicht ook dat je van die kleintjes oogst?

Geplaatst:

Hai Huub! Kun je me dat misschien eens uitleggen? Als ik ze nu plant dan gebeurt er toch vrij weinig? (Ik plant ze idd in maart meestal) Ik bewaar ze in de schuur in een emmer onder wat aarde, en dan blijven ze meestal wel goed tot die tijd.

Geplaatst:

Aardperen moeten eigen meteen weer de grond in (de gene die je wilt planten dan ) en aangezien aardperen in november/december de grond uit worden gehaald meestal... maar wat de theorie is achter het voordeel van planten in het najaar over het planten in het voorjaar zou ik ook wel willen weten.

Geplaatst:

Ik bedoel eigenlijk: waarom zou je al die moeite doen om ze binnen te bewaren terwijl je ze ook in de grond kunt laten zitten / terugstoppen? Daar voelen ze zich het best dunkt me. Zoals een vis liever onder water is, is de aardpeer liever onder de grond. Hij is winterhard en ik heb het gevoel dat het leven er in zijn eigen omgeving beter in blijft zitten, maar onderbouwen kan ik het niet. Eigen ervaring, de langste stengel a 340 cm en de dikste knol tot nu toe van 386 gram zijn mijn getuigen. Je kunt ze wel verplanten van nu tot en met april.

Geplaatst:

Moestuinieren is vaak ook geen exacte wetenschap , ik doe ook heel veel 'op gevoel'. In dit geval denk ik dat de kleine knolletjes vooral komen door een tekort aan zonlicht, maar helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet . Vorig jaar stonden ze op een andere plek, veel krapper, maar met meer zon. En op de opbrengst was aanzienlijk 'zwaarder'. Ik graaf nu dus alle knolletjes op omdat ik ze komend seizoen weer op een andere (zonnigere) plek wil zetten. En de baby-knolletjes leken me ook wel leuk om cadeau te geven aan mensen . In een zipzakje, wat aarde erbij, en koel bewaren. Leek mij een leuk Sinterklaas-cadeau (maar ja, dan moeten de baby-knolletjes straks ook wel wat gaan doen )

Geplaatst:
Ehm, komend seizoen is al begonnen hoor. Spoedig terug in de grond stoppen is wenselijk. Als je ze bewaart, verschrompelen ze snel.

Misschien was je afgelopen seizoen dan ook wel laat met poten? Als ik jou zo lees denk ik dat je denkt dat ze in het voorjaar de grond in moeten, maar dat is dus niet zo...

Vandaar wellicht ook dat je van die kleintjes oogst?

Klopt helemaal, ze kunnen nu de grond in!

Maaruh Huub, ik heb ze (wegens verhuizing enzo) pas in april gepoot en een mega-opbrengst, dus laat poten heeft denk ik niets te maken met baby-peertjes...

(btw, heb zelfs weer een record geoogst... van de week een foto daarvan in het juiste topic )

Geplaatst:

Ja ik was ook laat, in maart, maar mijn potertjes kwamen uit de bervoren grond, ze hadden er dus de hele winter in gezeten. Het zal wel niets uitmaken qua grootte.

Ik begrijp alleen het nut niet van het eruit halen nu en poten in het voorjaar, hetgeen Liesje van plan is. Ze kan ze ook nu op de gewenste plek poten, of laten zitten tot het voorjaar en dan verpoten. Maar het is natuurlijk geheel aan haar, als ze dat praktisch/nuttig vindt...

Dus jij hebt een record? Dat pikt HuubvG dus niet hè? Ik ga er overheen, read my lips!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...