Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Dit weekend beginnen we aan de losliggende tegels van een terras uit te breken om er binnen een 6-tal weken een serre (kas) op te zetten.

IMG415615901388838228.JPG

Mijn vraag is nu, hoe gaat de grond zijn onder de terras? Zou ik dat moeten bewerken met iets of is het genoeg met de aarde los te harken om erop te kweken en planten? Zou die grond nog vruchtbaar genoeg zijn?

grtjs,

Katrien

Geplaatst:

Bedoel je met losliggend dat de tegels gewoon op aarde/zand gelegd zijn of dat ze zijn losgekomen?

Bij een normale opbouw kan je bij een terras ongeveer het volgende verwachten (van onder naar boven): een dikke laag steen/betonpuin, een centimeter of 15 stabilisé, en dan de tegel in een mortellaag.

Geplaatst:

De tegels lagen inderdaad vast, ik denk in stabilisé en dan met mortel, 'k zou 't eens moeten vragen aan m'n ventje

De tegels zijn vorig jaar losgekomen door een strenge vorst, de meest liggen wel nog vast maar moeten toch uitgebroken worden.

grtjs, katrien

Geplaatst:

Als ik jou was zou ik er rekening mee houden dat je veel aan het afvoeren komt, tegels, mortel, gele zand of stabilisé, misschien nog dieper gelegen bouwpuin, en dat je nogal wat teelaarde moet aanvullen.

Geplaatst:

Wat ben je van plan te gaan kweken in de kas? Je begrijpt toch wel dat er goede tuingrond in de plaats moet komen van wat er nu ligt? Dus alles eruit, afvoeren en een paar m³ mooie zwarte aarde bestellen.

Óf je moet de tegels laten liggen, de kas erop plaatsen en potten met potgrond in de kas zetten waarin je de planten poot die je wilt gaan telen.

Daarom de vraag wat je eigenlijk wilt gaan verbouwen in de kas.

Geplaatst:

't is de bedoeling om in volle grond te gaan kweken in de kas, paprika's, tomaten, pepers, meloen, komkommer,...

Misschien hier in de buurt is kijken waar ze goeie teeltaarde hebben?

grtjs,

Katrien

Geplaatst:

Ik heb ook nog 2 m² moestuinbakken en een Vegtrug van 1.80m waarin ik heb gekweekt in potgrond, zou ik eventueel die "gebruikte" potgrond er ook mogen in vermengen of opteren jullie eerder voor goede kwaliteits-teelaarde?

Sowieso zou ik die potgrond niet meer hergebruiken in m'n bakken, anders doe ik die potgrond naar de moestuin bij m'n ma.

grtjs,

Katrien

Geplaatst:

De tegels zijn al uitgebroken en zaterdag huren we een container voor het wegvoeren van het puin, zo te zien is het enkel stabilisé die onder de tegels zit en geen beton of steenbrokken...da's al een pluspunt!

Zou dit niet interessant zijn om aan te vullen waar m'n serre (kas) komt?

http://www.tuinaardewinkel.nl/tuinaarde/bigbag-1m3-zwarte-grond-teelaarde-p-418.html?osCsid=55op1l1alk6cc61ocuijfucs31

grtjs, katrien

Geplaatst:

Het lijkt me wel goed om dat van de tuinwinkel én de gebruikte potgrond te gebruiken, maar hoe dik wordt de laag teelaarde dan? Ik denk toch dat je er ook wat geel zand - jij noemt het stabilisé en ik neem aan dat je daar fijn geel zand mee bedoelt - moet uithalen, want dat is totaal onvruchtbaar.

De tuingrond die je gaat bestellen zal ook wel niet zo vruchtbaar zijn. Het beste zou zijn als je nog een laag geel zand afgraaft en er een laag paardenmest op legt, en daarover de tuingrond uit de big bag. Mocht je niet aan mest kunnen komen dan kun je ook wat gedroogde en verpakte meststoffen door de nieuwe teeltlaag mengen.

Je bent iig voortvarend bezig, ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Vergeet niet de nodige foto's te maken...

Geplaatst:

Inderdaad, dat geel zand moet er allemaal uit tot op de gewone aarde zeg maar, toch wel een 15 à 20cm diep.

Ik dacht dat die teelaarde wél de nodige voedingsstoffen had om op te kweken maar 't kan zijn zoals jij zegt, van niet, dan zou ik er eventueel paardemest kunnen onder mengen, ik ken iemand die paarden heeft en die zal met graagte mest brengen denk ik

Dank je Huub voor je info!

foto's volgen

Geplaatst:

Zorg wel dat het oude mest is Katrien, van 1 jaar ofzo.

Of composteer het ergens zodat je het volgend jaar kan gebruiken. paardenMest is super

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Geplaatst:

Ik heb altijd begrepen dat het oud moet zijn voor de voedingsstoffen.

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Geplaatst:

Nou, het is eerder zo, dat echt verse paardenmest gewoon té scherp is voor een teelt. Kun je delen krijgen van die mensen die paarden houden, die al een tijdje ligt, kun je dat best inzetten hoor. Niet te diep in de laag werken, beetje in de bovenste laag blijven ( de mest heeft de zuurstof nodig om af te breken )

Ik zou de gele zand laag min of meer afgraven ja; hoeft niet zo netjes, er mag best wel wat geel zand achterbliven. Dan minstens 1 ruime steek spitten op dat stuk, dan de nieuwe teeltaarde erop dan de mest er op. In maart nog eens licht omwerken.

Ik zou in de rest van de tuin een handje pieren zoeken en nemen en die verspreid over het omgespitte stuk uitstrooien, die kunnen dan vast aan het werk.

Bij poten van de peper en tomatenplanten er wel even op letten dat ze niet met de wortels direct in de paardenmest terecht komen. Maar er naar toe groeien mag dan weer wél.

Geplaatst:

Oké bedankt Leonie en Bit,

'k Zal eens vragen of hij eventueel oudere mest heeft, anders neem ik een kleinere hoeveelheid verse mest en werk ik zo in zoals je zegt Bit.

grtjs, Katrien

Geplaatst:

Nu hoop ik niet dat de verwarring te groot wordt omtrent de mest, want je gaat nu tegenstrijdige antwoorden krijgen.

Ik had geopperd om paardenmest helemaal onderin te doen (40 a 50 cm diep), en daarop de teelaarde en compost, restant potgrond etc. Deze laag paardenmest is verse, strorijke mest en wordt broeimest genoemd. De mest geeft warmte af tijdens het verteren, het begint te broeden en warmt zo de grond en de kas op, zodat je een mooie soort van vloerverwarming hebt. De mest moet diep genoeg zitten om de wortels niet te laten verbranden (stikstof). Tegen de tijd dat de wortels wel zo diep gaan, is de mest wel ver genoeg verteerd en is zijn ergste hitte kwijt, waardoor de wortels niet verbranden. Dit gebeurt wel als je verse mest dóór de teellaag mengt.

Gebruik je mest om door de groeilaag te mengen, dan moet je rijpe, verteerde mest gebruiken.

Geplaatst:

Huubke,

Ge maakt het me moeilijk hé!!

'k ga is horen wat de andere moestuinierders hier van vinden, want ik vind het van beiden geen slecht idee

Het enige wat ik wil is dat m'n plantjes het overleven in hun "nieuwe thuis"

grtjs,

katrien

Geplaatst:

Had ik niet begrepen eerder Huub. Maar kán ja. Je kan er een soort van broeibak van maken in de toekomstige kas. Geen slecht idee.

Zelf zou ik dan niet de laag paardenmest onder zo'n dik pakket aarde leggen ( wat jij voorstelt : 40-50 cm aarde er overheen ), maar eerder denken aan maximaal 25 cm aarde op een dikke laag verse paardenmest. Wat ik eigenlijk verwacht bij een veel dikkere laag aarde op de mest, is dat dat een te zwaar / dik / koud pakket aarde wordt, en je het broeieffect teniet doet van de mest.

Maar zeker een optie ja. Prima voor vroege teelt en opkweken van zaaisel op bodemwarmte.

Op grotere diepte ( dat pakket van 40-50cm aarde er op ) sluit je denk ik de mest ook te veel op van de zuurstof om goed te gaan broeien.

Maar teruggaand naar de oorspronkelijke vraag. Nee, denk niet dat de grond bruikbaar is nu. Grotendeels vervangen dus, maar die conclusie had je zelf ook al getrokken. Dan : paardenmest is prima. Nu liefst zo oud mogelijk zien te krijgen; door de toplaag werken, in april gaan beplanten.

Of wat huub voorstelt, een mooie broeibak van de kas maken ( of deels, de helft bv ) om een mooie vroege teelt te kunnen starten.

ps : een goed opgebouwde broeibak , is mijn ervaring, geeft behoorlijke warmte na een week aanleggen ( tot echt handwarme grond zelfs ) en dat effect houdt echt wéken aan. na een maand of 2 is de warmte min of meer verdwenen, maar dan is het al april en is het kasje warm. Tóp !

Geplaatst:

Ik was ook niet eerder zo duidelijk geweest, dus begrijp ik wel de vraagtekens.

Als je tot 40 a 50 cm uitgraaft, leg je er een laag strorijke, verse paardenmest op. Deze laag is zo'n 15 a 20 cm dik. Dan is de laag teelaarde (waardoor je gerust oude mest kunt mengen) zelf ook maar zo'n 20 a 25 cm dik. Door het stro in de mest, zal deze niet gauw verpletten hoor, dat valt reuze mee.

Geplaatst:

Kijk ook naar de ondergrond of het water een beetje makkelijk kan wegzakken, als de grond onderin te vast zit, kun je later problemen krijgen met de drainage van je grond.

Geplaatst:

Zo, de eerste werken zitten erop....tegels en stabilisé uitgebroken en weggevoerd, alé dat heeft men ventje gedaan .

IMG213469661389561469.JPG

't volgende wordt omspitten!

grtjs, katrien

Geplaatst:

Die aarde ziet er nog goed zwart uit dus is er nog redelijk wat organisch materiaal in aanwezig.

Ik zou hier tot drie steken diep omspitten en onder elke laag goed wat mest of compost aanbrengen, daarmee wordt de grond veel luchtiger en is die voorzien van genoeg meststoffen tot diep in de grond. Ook de drainage is dan al veel beter.

Dit ben ik nu in de tuin aan het doen, stukje bij beetje. Op sommige plaatsen heb ik zelfs geen 20 cm zwarte grond, daarna puur geel zand en die gele grond tracht ik nu te verbeteren, ook al omdat het dan veel minder compact is en planten gemakkelijker diep kunnen wortelen.

Mogelijks doe ik ook wel wat verkeerd, dat is best mogelijk maar toen ik hier foto's plaatste van hoe ik te werk ging kwam er toch geen negatieve reactie.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...