Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat doen jullie met je laurier in de winter?

Ik heb afgelopen zomer een laurier gekregen van m'n opa, maar hij doet het niet zo goed.

Hij staat onder een afdak (carpoort) in de tuin.

Heel wat bladeren (vooral aan de onderkant) beginnen geel te kleuren en sommige bladeren hebben bruine vlekjes.

De potgrond waar hij instaat is heel vochtig, kan dat het probleem zijn?

Wat kan ik doen om hem te redden?

t58d.jpg

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

in de volle grond doet ie het meestal beter, behalve als het heel erg koud wordt

als de wortels aan het rotten zijn kun je beter flink terugsnoeien en dan duimen maar

Geplaatst:

Vooral dat de kluit nu zo nat is , is wel jammer ja. Dat droogt maar langzaam op. Droog wegzetten, uit de wind, uit de kou ( als het gaat vriezen, vrieswind enz ) maar wél zo koel mogelijk nu en de komende weken. En in het licht. Niet donker en te warm wegzetten.

De bruine vlekken kan heel goed schildluis zijn, daar heeft ie wel es behoorlijk last van, maar zie dat niet op jouw plant met deze foto.

Ik zet hem in de koude kas. Droog dus, maar eigenlijk al vanaf oktober krijgt ie dan geen water meer, of af en toe héél weinig.

Hij kan wel iets kou hebben overigens hoor. Dan de kluit ( pot ) iets inpakken maar de rest erboven. Tot -5 gr, zou ie moeten kunnen hebben is mijn ervaring. Maar zo nat wordt dan juist lastig.

In de volle grond ( nu niet meer ) kan ie iets meer vorst hebben, of ook dan inpakken. Erg afhankelijk van standplaats en soort winter.

Geplaatst:

ok, bedankt voor het antwoord.

Hij staat al meer dan een maand onder de carpoort.

Toen ik hem eronder zette, was de potgrond vrij vochtig, en dat is nu nog zo.

Helpt het om de vergeelde/bevlekte blaadjes te verwijderen?

Ik heb een koude kas maar daar komt nauwelijks zon aan, nu de zon zo laag staat.

Geplaatst:

Helemaal goed juist ! Betekent ook, dat de kas geen hele grote temperatuursverschillen laat zien nu. Helemaal goed toch ? Lekker in de koude kas zetten, en echt pas met een paar weken es kijken of ie iets van water nodig heeft. Laat eerst maar es opdrogen ( ik lucht mijn kas juist deze tijd ook regelmatig overdag.

Blaadjes zou ik laten zitten , niks snoeien ook nu. Vallen ze echt áf, dan wel opruimen. Kas schoon houden met het oog op schimmels.

Gaat het zwaarder vriezen, laat ik de plant voorlopig nog in de koude kas, met een vliesdoek er over heen. Gaat het écht zwaarder vriezen, ook overdag, dan gaat ie mee naar huis. Zo koel mogelijk zetten daar, en liefst licht. Bij afnemen vorst weer naar koude kas. ( ja, I know, een hoop gedoe, zulke planten )

Maar zo doe ik het. Een ander heeft vast andere tips.

Geplaatst:

Ehh ik heb deze altijd in een 6 a 7 liter pot gewoon buiten. Eigenlijk totaal geen problemen met vorst. Bij mijn buurman staat deze buiten in de volle grond net als bij een kennis een straat verder en ook geen problemen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Afgelopen winter ook niet Stan ? Zit je wel midden in Amsterdam, maar toch ...

Geplaatst:

Nee, echt geen enkel probleem en ja bijna hartje Amsterdam en het huis van de buren kan ik bijna vanuit het raam aan tikken. 2 jaar terug stond deze nog in de volle grond in de tuin maar stond niet op de juiste plek. De plant heeft wel last gehad van snuitkevers.( een van de lastigste soorten de Taxuskever)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Denk toch dat dat het effect van de stad is, dat ie het zelfs bij zo'n winter nog goed houdt.

Geplaatst:

Ik heb er ook een van meer dan 10 jaar oud.

Voorheen stond hij in de kamer/serre van 18 graden en dan kwam die schilsluis om de hoek kijken.

Nu staat hij in de winter's binnen op het zuiden bij 10 graden en zeer droog 1 x in de mnd een beetje water.

Ik zou hem verpoten in drogere aarde want natte voeten houd hij niet van.

En buiten overleeft hij niet.Daar is het nat en kou dat is funest.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Toen ik hem gekregen heb, was hij nogal vergeeld.

Ik heb hem dan in een grotere pot gezet met extra potgrond en ik heb hem eenmaal bemest met chilifocus. ( dat was in de zomer)

Kan het zijn dat hij te weinig voeding heeft?

Geplaatst:

Hij kan te weinig voeding hebben wel, maar daar moet je vanzelfsprekend nú helemaal niks aan doen.

Dat ompotten wat Thea zegt, is wel een goed idee, om de kluit droger te krijgen. Ding houdt inderdaad niet van natte voeten.

Mesten pas als er duidelijk nieuwe groei in zit ( april )

Gele blad kan een hoop betekenen. Is zo niet te zeggen. Te natte voeten bv. Of te weinig zon. Ding wil zonnig. Te weinig voeding kan wel, maar hij heeft geen zware bemesting nodig hoor.

Ik ken geen chilimest, weet dus ook niet wat daar de NPK verhouding is. Maar niet te zwaar mesten. en zeker ook na 1 augustus niet meer. Zeker niet doen. Doe je dat wel, dan wordt ie minder winterhard ( gaat dan te lang door met nieuwe groei, en dat is dan niet voor de winter goed uitgerijpt )

Geplaatst:

Ik heb wat plaats vrijgemaakt en heb hem verder onder de carpoort gezet, daar is het vrij droog, komt genoeg licht en het is er 's nachts een beetje warmer dan buiten.

Hier enkele foto's die ik net getrokken heb:

io7u.jpg

fgy5.jpg

37tp.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

In de winter doe ik aan de basis van mijn laurier een stevige hoeveelheid stro. Dan doe ik rond de plant zelf winterdoek dat ik goed vastmaak, niet te los. Bovenaan laat ik een opening. Als het écht serieus vriest dan doe ik de doek volledig over plant en zet ik er een lichte plastieken bloempot op. Zo kan de plant prima een strenge winter (zoals die van vorig jaar bv) aan.

Enige waar ik dit jaar last van heb is precies dat een rups aan mijn laurierbladeren ligt te vreten.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Vooral omdat we hier nauwelijks vorst hebben gehad, heeft hij de winter heel goed doorstaan.

Die lelijke bladeren kwamen door de nattigheid.

Nadat de wortels wat droger stonden, zag hij er veel beter uit.

Ik heb hier nog vloeibare meststof met npk 3-0-7 en 3-2-5.

Kan ik die geven aan m'n laurier?

Geplaatst:

Zit er al groei in ? Zodra er echt goed aanwezige nieuwe groei is, wel ja. Ik zou dan die 3-2-5 nemen. Maar matig hoor. In mei / juni nog eens. Na half juli niet meer.

Geplaatst:

Yup, hij is al beginnen groeien en veel van de onderste bladeren beginnen te vergelen dus ik moet bemesten.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb al zo'n vier, vijf jaar een laurier in de volle grond op de volkstuin. De eerste de beste winter in welke het toch ook wel behoorlijk gevroren heeft, was de plant helemaal dood. Toch begon deze in het voorjaar weer uit te lopen en is toch nog een leuke plant geworden. Ik heb deze plant nog nooit afgeschermd tegen de vorst.

Met vriendelijke groet,

Wim.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Bij ons staat er al enkele jaren een laurier in volle grond tegen een zuidmuur.

Ik denk dat en veel planten in volle grond sterven door te natte grond in de winter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...