Yola Geplaatst: 9 januari 2014 Geplaatst: 9 januari 2014 Vorig jaar veel problemen met mijn schapen gehad, het bleek om selenium gebrek te gaan, wat hier op de klei een weidverbreid probleem blijkt te zijn, ook voor koeien en paarden, dan lijkt het me logisch dat wij mensen ook gebrek aan selenium hebben, kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, hoe krijg je bv selenium in je grond terug, volgens mij heeft het wat met uitputting en oververbouwing, beweiding te doen.Als je gaat googelen op selenium gebrek krijg je niet heel veel info, behalve dat er mensen zijn die de link leggen tussen selenium gebrek en kanker. Quote
Bit Geplaatst: 9 januari 2014 Geplaatst: 9 januari 2014 Vreemd, want juist op klei zou een tekort aan selenium maar zeldzaam zijn ? Tenzij je op zure klei zit ? ( ook zeldzaam ) Hoe kwam iemand of kwam jij, op het idee, dat het seleniumgehalte op jouw bodem te laag is ( of dan wel het opneembaar vermogen van de planten te laag ) ? Quote
Yola Geplaatst: 27 januari 2014 Auteur Geplaatst: 27 januari 2014 vorig jaar enorm veel problemen gehad door seleniumgebrek bij mijn schapen, da erbij en die vertelde me dat een groot probleem is.Sinds dit jaar doe ik mee aan een proef van de Landwirtschaftskammer, en ook daar zeggen ze dat het de klei nauwelijks nog seleen bevat, we wonen hier aan een rivier, de Leda, de dijken waar mijn schapen zomers op lopen zouden hetzelfde probleem hebben.Alle boeren en herders hier in de omgeving hebben met de gevolgen van dit probleem te maken.Ben er blind van uitgegaan dat ze allemaal wel wisten waar ze over praten, vind dit wat jij zegt wel weer heel interesant en ga in het voorjaar zeker een bodemonderzoek laten doen als dat enigszins betaalbaar is. Quote
loes Geplaatst: 27 januari 2014 Geplaatst: 27 januari 2014 je schrijft steeds 'veel problemen' misschien een idee om die problemen te omschrijven zodat anderen deze kunnen herkennen? ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwingen. een bodemonderzoek zou een goede eerste stap kunnen zijn. is het bloed van je dieren ook getest op seleniumtekort? Quote
Yola Geplaatst: 27 januari 2014 Auteur Geplaatst: 27 januari 2014 bij mijn schapen heb ik vorig jaar de volgende problemen gehad, selenium gebrek wordt ook wel White muscle disease genoemd; Hele late abortussen of vroege verwerpingenLong- en hartproblemen bij pasgeboren lammerenkromme voorpotenLammeren die niet leken te willen leven, heel slap en ondanks al onze inzet stierven ze uiteindelijk.Normaal gesproken ligt het sterftepercentage tijdens de lammertijd bij ons rond de 3 procent, afgelopen jaar was het wel 20 procent-Uiteindelijk heeft de da een lam afgemaakt en dat opgestuurd voor onderzoek, en daar kwam uit dat ze selenium gebrek hadden.Natuurlijk krijgen mijn schapen mineraalblokken, dacht dat ik alles redelijk op orde had, blijkt dat er in de mineraalblokken zo weinig selenium zit dat dat nooit een tekort kan opvullen.Te veel selenium schijnt net zo slecht te zijn als te veel, dit zou vplgens de da de reden zijn voor het geringe gehalte aan selenium in de blokken (gek genoeg zit er in dure blokken nog minder selenium als in de goedkopere)Afgelopen jaar heb ik mijn schapen 2x een Selenium /kobalt drench gegeven en afgelopen december zijn de ooien weer getest, normaal is het gehalte aan Selenium in een schaap 1,8 bij mij hebben ze de helft of minder.Dit jaar krijgen alle ooien die voor de lammerij naar binnen komen 3 weken voor het aflammeren nog een injectie met selenium. 2 jaar geleden had ik een ooi die een waar na een keizersnede haar linkervoorpoot niet meer meekwam, dacht eerst aan een spierbeschadiging van het haar op de tafel tillen.Deze ooi had afgelopen jaar lammeren met heel kromme pootjes en ook haar poot kwam weer niet mee, een van haar lammeren is afgemaakt en na het ontdekken van het selenium gebrek heb ik haar en haar lam als eerst met selenium gespoten, en binnen een dag liep ze weer normaal!Hopenlijk een niet al te warrig geheel, ben benieuwd naar frisse goede ideeen en gedachten. Quote
Heleen1963 Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Misschien is het ook goed een dierenarts te raadplegen, die aan de hand van bloedonderzoekkan kijken wat een schaap mankeert (, dat kan van alles zijn bij vee ,vooral schapen).Als je regelmatig je vee laat checken ,en misschien goede voedingsadviezen vraagt (kun je ook veel gebreken van voedingsstoffen mee opheffen )gaat het wel veel beter met je schapen . 't Is zo gemakkelijk om te zeggen waar het aan kan liggen , zonder het te onderzoeken . Veel succes ,ik hoop dat je dit jaar veel mooie en gezonde lammetjes mag krijgen Quote
Heleen1963 Geplaatst: 31 januari 2014 Geplaatst: 31 januari 2014 Oew sorry, goed lezen is ook een kunst he ??( )alles wat ik in vorig bericht zei is al gedaan ,!! nouja !Hoe gaat het nu met je schapen ?? Wat voor ras heb je ?Heb je al grondonderzoek laten doen ??is alleen de seleniumtekort oorzaak van alle problemen ?of speelt er meer (slechte hoeven, slecht gebit )Schapen (althans bepaalde rassen ) zijn heel gevoelig, oa voor kleine beestjes . Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 Welke kleine beestjes bedoel je Heleen, in je laatste post? En wat betreft je andere adviezen, ze zijn wel heel goed bedoeld, maar niet zo simpel als je zegt. Er zijnA4tjes vol met bloedonderzoeken die je zou kunnen doen, om vanalles en nog wat te testen. Dat is niet echt gericht, maar wel erg prijzig. Opsturen van een overleden schaap is verstandig, en goed luisteren naarde problemen van andere schapenhouders/dierhouders in de omgeving en hun gedachtes is handig, om aan de hand daarvan je onderzoek gerichter in te kunnen stellen. Uiteraard is de dierenarts wel degene die veel zou moeten weten van de problemen bij andere dierhouders in de buurt. Extra selenium in het voer en een langwerkend injectie prepraraat met selenium is zinvol. Ik ben geen schapendierenarts, wel gezelschaps dierenarts. En met mijn korte zoekwerk op internet kom ik al een heel eind. Het lijkt me wel moeilijk om selenium terug te krijgen in je grond in voldoende mate. Dat klinkt het mij zinvollerom enkel je schapen er mee te behandelen. Succes,Dennis Quote
Heleen1963 Geplaatst: 1 februari 2014 Geplaatst: 1 februari 2014 @ Dennis Utrecht : larven van en ehhh (zoek moeilijk woord ) ....parasieten ?? Die binnen in kruipen, zoals wormen, of lekker in het wol eitjes leggen tegen de huid aan (heb dus ook duidelijk geen verstand van schapen, maar ik ben dochter van een veeboer en dan krijg je toch wel wat mee van dat soort narigheid ) Quote
Yola Geplaatst: 6 februari 2014 Auteur Geplaatst: 6 februari 2014 Bedankt voor het meedenken, alleen dit zijn allemaal dingen die ik al doe, natuurlijk heb ik contact met de dierenarts, sterker nog vanwege het gedoe van vorig jaar doe ik nu mee met allerlei onderzoeken van het Landkreis, maar het hoofdprobleem blijft, selenium, momenteel spuit ik het, de ooien komen 3 weken voor het aflammeren op stal en krijgen dan droge kuil, hooi en natuurlijk krachtvoer, mineralen staan altijd ter vervoeging.Mijn kudde telt nu zo'n 170 moederdieren, het is echt een achterlijke klus om elk dier met selenium te spuiten Ook ontwormen doe ik regelmatig en gericht, eerst een wormtelling en dan ontwormen tegen de wormen.Hier rust ook mijn frustratie, ben heel zorgvuldig met mijn dieren en toch blijven ze een tekort aan selenium houden!!!Ben voornamelijk op zoek naar hoe selenium weer in de grond te krijgen, hier moet toch een manier voor te bedenken zijn, ons land wordt niet met kunstmest bemest, probeer zoveel mogelijk volgens de permacultuur principes te boeren, dus niet tegen de natuur in en houd onze cirkel gesloten.Ben al jaren aan het proberen om meer variatie in mijn weiden te krijgen en ga dit jaar met de NABU (natuurorganisatie ) aan de slag met stroken inzaaien in de hoop dat de we zo een gevarieerd stukje weide kunnen gaan creeeren. Quote
loes Geplaatst: 6 februari 2014 Geplaatst: 6 februari 2014 Ik denk dat het juist door de kring gesloten te houden het lastig is om weer selenium in de grond te krijgen. De planten die op gegrond groeien hebben weinig selenium opname, de schapen die op de grond lopen ook. Dan zal er niet opeens veel selenium in de much//mest zitten. Dat zal je toch van buitenaf moeten inbrengen. Alleen hoe... Quote
Kruidje Geplaatst: 6 februari 2014 Geplaatst: 6 februari 2014 Op mijn permacultuur cursus heb ik gehoord dat je je land kan remineraliseren door de dieren gesteentemeel te geven (het was een heel recept en ik wil het best voor je opzoeken). Een deel van de mineralen wordt dan via de uitwerpselen over je land verspreid. Ik weet alleen niet of dit met selenium ook zou werken. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Yola Geplaatst: 6 februari 2014 Auteur Geplaatst: 6 februari 2014 Dank je Kruidje, daar zou ik heel graag meer over weten!Mijn schapen lopen overigens niet alleen op mijn weiland, we hebben maar 3 ha bij huis maar heb ook nog 12 ha dijk en in de winter beweid ik de weiden van de koeienboeren hier in de omgeving, die overigens wel kunstmest en gier gebruiken. Quote
Kruidje Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Je hebt een PB Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
pastorie Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 in finland hebben ze de farmers verplicht om seleniumhoudende kunstmest te gebruiken om het seleniumgehalte van de bodem ( en indirect van de geoogste gewassen) omhoog te brengen. Sindsdien zit het seleniumgehalte zo hoog dat de gemiddelde consument nu 67 % selenium binnen krijgt via zijn/haar voeding. Proberen waard lijkt mij zo. SUCCES Quote
Victorus Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Er bestaat kunstmest, speciaal om selenium tekort aan te vullen. Zie bijv. deze link. http://www.triferto.eu/nl/nieuws/135/selenium-bemesting-in-de-paardenweide In de link praat men over een paardenwei, maar een schapenwei zal er ook wel mee gebaat zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.