mellema Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Kleine correctie op deze discussie. De grootste gebruiker van turf (veen) is de energiesector en niet de professionele tuinbouwsector. Om een indicatie te geven in % mag je aanhouden dat ongeveer 40% van het totale verbruik door de tuinbouw wordt gebruikt en > 50% door de energiesector. Denk ook bijvoorbeeld aan het alternatief bark (schors). De tuinbouwwereld gebruikt schors als alternatief voor veen in mengsels, maar de prijs wordt opgestuwd door de energiesector die grote hoeveelheden schors opkopen voor de energiecentrales! Wij als particulieren gebruiken natuurlijk maar een heel klein gedeelte van deze voorraad! Wel is de sector hard bezig om alternatieven te vinden voor het veen. Echter, een alternatief voor veen is nog niet gevonden. Zodra deze er wel is, is de potgrondsector de eerste sector die dit alternatief zal inzetten! Meer info op: http://www.epagma.eu/default/home.aspx Quote http://www.Potgrondinfo.nl
simonvb Geplaatst: 1 januari 2015 Geplaatst: 1 januari 2015 Allemaal toch straf dat je deze zaken als gemiddelde consument veel te weinig te horen krijgt en bijna niemand het weet. Heb het programma eens opgezocht op Youtube.Vond de reportage over honing nog schokkender, in alle honing zitten plasticdeeltjes en ook in melk, water, bier,... Quote
Victorus Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Cocopeat in blokken is zowel te koop bij Action als bij Ikea en is erg goedkoop. Het is voor aardig wat meer geld ook in de reguliere tuincentra te koop. Die van Ikea is wat donkerder van kleur. Ik ga ze dit jaar uitproberen. Ik meng dan tuinaarde 30% met kompost 20%, cocopeat 25%, dennennaalden 10% en verteerde paardenmest 15%. Veeleisende planten zoals tomaten en pepers mest ik bij met kaliumhoudende mest waar oook wat extra magnesium aan toegevoegd is. De cocopeat houdt het vocht vast en zorgt samen voor de dennennaalden voor een luchtige grond. Voordat ik de Action en Ikea cocopeat ontdekt had mengde ik vermiculiet door de grond. Vermiculiet is een stuk duurder en niet organisch. Volgens zeggen reguleert cocopeat de grondvochtigheid ook prima. Ik weet niet of er in dennennaalden zo veel voedingsstoffen zitten, maar ik moet die troep kwijt. Het zijn trouwens naalden van een ceder en als ik die niet af en toe weg haal vormt er zich een te dikke laag op de grond, elk jaar een paar cm. En ze verteren maar heel langzaam. Quote
jojet Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Jakkes, erg naïef nooit bij stil gestaan dat het gewoon uit de natuur gewonnen wordt. Plaatst mijn groene voornemens wel in een ander daglicht.Laat ik me er niet door tegen houden, omdat ik ter compensatie meer hergebruik artikelen wil gaan gebruiken.Voor later toch mijn ogen open houden voor alternatieven. Quote Doe wat je zegt, dan lieg je niet
weknow Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 De invalshoek is dat dit topic is, als ik het goed begrijp, dat je potgrond zo weinig mogelijk aanslag op milieu en schaarse natuurlijke grondstoffen betekent. Maar ook wil je een zo goed mogelijk werkend en makkelijk mengsel. Over beide valt wel iets te zeggen. - Hier een interessant artikel uit Trouw, met informatie over ecologische kwaliteit en samenstelling van potgrond.http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/1872050/2011/04/08/Potgrond-van-veenmos-of-kokos.dhtml - Ik moet er niet aan denken dat iedereen maar ergens uit bossen gaat graven voor eigen behoefte aan grond. Zou een enorme aanslag op onze natuur zijn! - De Hessenhof gebruikt vooral verteerde bladaarde als basis voor haar teelten. Met een beetje ruimte kan iedereen dat vrij eenvoudig zelf maken. Aangevuld met wat zand of klei (klei houdt ook veel vocht vast) en eventueel voeding waar nodig (koemestkorrels) ben je al een heel eind voor je potgrond. Ook gezeefde goed rijpe compost met zand/klei zou moeten voldoen. - Sommige zaailingen en opgroeiende planten zijn erg gevoelig voor schimmelaantastingen en zullen beter opgroeien onder schimmelvrije omstandigheden. Turf, vermiculiet, perliet, schoon zand en schone bakjes/potjes en gereedschappen helpen daarbij, omdat ze vrij zijn van kiemen. Toevoeging van kamille-thee (vanwege zwavel die er in zit) , kaneel of een knoflook-aftreksel worden bijv. aanbevolen als ecologische middeltjes en alternatief (bijvoorbeeld voor de turf). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geertlaurent Geplaatst: 2 januari 2015 Geplaatst: 2 januari 2015 Cocospeat is wat mij betreft een goede vervanger. Moet je maar eens rode kool in planten Dat potgrond een slechte impact heeft op het milieu wist ook ik niet maar ergens is het wel logisch natuurlijk. Volgend jaar die cocospeat van de action is proberen. Quote
RobO Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 - De Hessenhof gebruikt vooral verteerde bladaarde als basis voor haar teelten. Met een beetje ruimte kan iedereen dat vrij eenvoudig zelf maken. Aangevuld met wat zand of klei (klei houdt ook veel vocht vast) en eventueel voeding waar nodig (koemestkorrels) ben je al een heel eind voor je potgrond. Ook gezeefde goed rijpe compost met zand/klei zou moeten voldoen. - Sommige zaailingen en opgroeiende planten zijn erg gevoelig voor schimmelaantastingen en zullen beter opgroeien onder schimmelvrije omstandigheden. Turf, vermiculiet, perliet, schoon zand en schone bakjes/potjes en gereedschappen helpen daarbij, omdat ze vrij zijn van kiemen. Toevoeging van kamille-thee (vanwege zwavel die er in zit) , kaneel of een knoflook-aftreksel worden bijv. aanbevolen als ecologische middeltjes en alternatief (bijvoorbeeld voor de turf). eens! doen we hier ook, bladaarde met wat tuingrond (vnl veen en zand) en ivm die schimmels doen we voor de gevoelige typjes ook wel stekgrond in een bak in de oven of we stomen het in de sappandan is wel alles dood, dus werkt alleen voor kiemende zaden en beginnende stekken, daarna moeten er wel wat mineralen en voeding bij Quote
geertlaurent Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Schimmels in oude potgrond jaag ik weg met een mengeling van bananenschil en koffiedrab. Uiteraard goed stuk gemixt en aangelengd met water. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 januari 2015 Auteur Geplaatst: 5 januari 2015 Bananenschil en koffiedrab, hoe werkt dat dan GL? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geertlaurent Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Werkt een beetje als 'gier'. Mengen met water en dan gieten. Ik neem van op het werk soms een hele hoop koffiedrab mee, hebben een machine die verse bonen maalt, daar doe ik water bij dat hetgoed vloeibaar wordt. De bananenschil probeer ik fijn te mixen en laat ik dan in dat water enkele dagen weken. Daarna gewoon uitgieten over de grond. Als je er ook nog eeierschalen bij doet is het ook nog is goed tegen de slakken Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2015 Auteur Geplaatst: 6 januari 2015 Ok. En waarom zou dan speciaal die bananenschil tegen schimmels werken bedoel ik eigenlijk? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geertlaurent Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Ok. En waarom zou dan speciaal die bananenschil tegen schimmels werken bedoel ik eigenlijk? * Bananen bevatten naast bijvoorbeeld suikers, zetmeel en vitaminen eveneens stoffen die men polyfenolen noemt. Deze stoffen zijn kleurloos en zitten vooral in de celwanden (= jasje van de cel) van de schil en de pulp. Binnenin die diezelfde cellen bevinden zich ook enzymen (moleculen die chemische reacties te weeg brengen of vergemakkelijken), polyfenoloxidases genaamd die de polyfenolen aan elkaar vast maken. Deze samengebonden polyfenolen vormen grote, bruine moleculen. In normale omstandigheden komen polyfenolen en polyfenoloxidases niet met elkaar in aanraking om dat ze zich in verschillende delen van de cel bevinden. Als echter de banaancellen door het schillen beschadigd worden mengen de twee stoffen met bruinwording tot gevolg. Dit verklaart eveneens waarom bananen best niet in de koelkast bewaard worden. De cellen worden namelijk beschadigd door de voor de “tropische” banaan ongewoon lage temperatuur. De meeste, zoniet alle, processen in de natuur hebben echter hun specifieke functie. In het geval van de “bruine” banaan ligt deze bij schimmelwerend effect van de bruine stoffen *bron: musalova.be Daarboven worden bananen tijdens de teelt en het transport veel bespoten met schimmelwerende middelen, uiteraard zitten die er hier ook nog op... Quote
weknow Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 Zowel bananenschillen als koffiedrab bevatten vrij veel kalium. Misschien dat dat wat schimmel-onderdrukkend werkt? Ik moet eerlijk zeggen, Geert, dat ik dat hele microbiologische verhaal niet erg overtuigend vind. Het klinkt erg als bij elkaar gegooglede detailinformatie met grote conclusies over de werking die het heel misschien daardoor zou kunnen hebben. En aangezien wij bijna uitsluitend biologische bananen kopen, zou het dan niet werken? Tot hier toe denk ik dat schoon werken en zorgen voor voldoende ventilatie en niet te nat, goede praktische tips zijn. Ook de steriliseren in de oven tip van Robo vind ik handig. In mijn ervaring is in het overgrote deel van de gevallen schimmel geen probleem bij het opkweken van zaden en planten. Er zijn wat soortjes die wat gevoeliger zijn en wat speciale aandacht kunnen vragen. Soms zelfs is schimmelvorming een hulp bij het ontkiemen, hebben bepaalde zaden dat nodig en in andere gevallen (zoals nu met mijn gezaaide perkels) groeien zaailingen er gewoon doorheen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geertlaurent Geplaatst: 7 januari 2015 Geplaatst: 7 januari 2015 (aangepast) @ weknow: geen flauw idee. De vraag "waarom?" kwam en ik ben geen bioloog dus ben ik gaan Google'n naar het "daarom" . Heb die info ook niet zelf geschreven natuurlijk, laat staan dat ik weet of het waar is (de reden die zij geven). Maar het werkt en daar gaat het toch om of niet? Of Bio bananen werken, ik denk van wel ... dat staat toch zo in die tekst dat de enzymen van nature in de schil zitten. Of ze nu extra gespoten worden of niet het zit al in de schil maar wordt pas 'actief' bij kneuzing. Dus bio lijkt me dan ook te werken. Al zal een tegen schimmel behandelde/bespoten schil waarschijnlijk extra goed werken... bekijk dat dan maar als extra. Conclusie: waarom? Beantwoord je beter met Daarom! 23 januari 2015 aangepast door Gast Quote
mellema Geplaatst: 23 januari 2015 Geplaatst: 23 januari 2015 Korte reactie: de potgrondsector is enorm hard aan het innoveren om een veenloos substraat aan te bieden. Het probleem is dat de fysische en chemische eigenschappen van veen door geen enkel product vervangen kan worden. Zodra die er wel zijn, zal de gehele sector overstappen! De laatste 10 jaar zijn alternatieven gekomen die toegevoegd worden. Te denken valt hierbij aan gecomposteerde bark (schors), houtvezel, rijstekaf, kokos etc etc. Echter, op kokos na zijn dit grondstoffen die het component veen niet kunnen vervangen. Dit komt enerzijds dat er niet genoeg van is en anderzijds biedt het geen alternatief op prijsniveau. Vergeet niet dat kokos per container naar Europa verscheept wordt en dat veen per schip (bulk) naar Europa komt. Dit heeft met veel omstandigheden te maken, o.a. logistiek in het land van oorsprong (winningsplaaten dicht bij de haven etc etc). Quote http://www.Potgrondinfo.nl
loes Geplaatst: 23 januari 2015 Geplaatst: 23 januari 2015 staat wel weer tegenover dat het kokos veel compacter is. het transport is langer maar in hetzelfde volume past meer kokos. ik geloof trouwens niet dat de gehele sector zal overstappen zodra er een alternatief is. je noemt zelf kokos al een goed alternatief. dat alternatief bestaat al jaren. als de sector echt wil overstappen was er alwel geïnvesteerd in de logistiek (die er overigens grotendeels al aanwezig is voor de hoofdproductie, immers wat we gebruiken als grond is eigenlijk een restproduct).veel mensen houden het liever bij het oude vertrouwde. Quote
geertlaurent Geplaatst: 23 januari 2015 Geplaatst: 23 januari 2015 @Loes: Grotendeels ook uit onwetendheid denk ik, bijvoorbeeld ikzelf wist tot voor kort niet dat dit slecht is voor het milieu... Quote
Groenteman Geplaatst: 23 januari 2015 Geplaatst: 23 januari 2015 Ik vind zelf champost een goede vervanger. Dit is oude champignonnenmest. Deze mengen met je eigen teelaarde uit de tuin (ongeveer 50/50%)En dan heb je een perfecte 'potgrond' De planten wortelen supergoed in deze grond. Quote
mellema Geplaatst: 25 januari 2015 Geplaatst: 25 januari 2015 Champost is inderdaad prima materiaal. Voor de consumenten voldoende aanwezig, alleen het probleem is de volume. Als kokos en champost er in voldoende (kwantiteit) zou zijn, dan stapt de sector over op deze alternatieven mits de prijs in verhouding is...... De prijs en de hoeveelheid is mijn inziens de bottle-neck. Kokos is inderdaad makkelijk te verschepen in zeecontainers (40ftHC), echter dat zal altijd in zeecontainers gedaan moeten worden omdat o.a. de kokosproductie nu eenmaal in de binnenlanden geproduceerd wordt! In een zeecontainer gaat inderdaad meer kokos dan veen. Maar de interne logistiek in een land is een probleem. Hierdoor zijn de verschepingskosten per m3 kokos vele malen hoger dan het verschepen van 1 m3 veen/turf (wat nu in bulk verscheept wordt).En Loes, je hebt gelijk: de gehele sector zal niet overstappen! Er zullen altijd bedrijven zijn die "bij het oude" blijven Quote http://www.Potgrondinfo.nl
jaapwerk Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Mijn moeder toen ze nog onderons was, zocht voor haar bloemen naar verse molshopen en mengde daar wat grof zand door, en plante daar haar bloemen in ,nooit geen problemen gehad en voldeed prima, want zei ze in verse molshopen zitten geen wormen ed in. Quote
weknow Geplaatst: 18 januari 2016 Geplaatst: 18 januari 2016 https://www.moestuinforum.nl/turf-t16078.html Dit draadje bevat ook veel informatie die hier nuttig is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.