Aggi3 Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 Hallo Allemaal, Ik heb in mijn thuis in mijn tuin 1 grote bak vol met potgrond en 2 hoge vierkante bakken met potgrond.Nu is het zo dat de potgrond er al ander half jaar in ligt.Er is veel geregent in die tijd en wil mijn tuin reeds klaar gaan maken om straks te kunnen zaaien.Nu is het zo dat het erg veel potgrond is in de bak.Is er een mogelijk om bij wijze van de helft van de potgrond eruit te halen en de nieuwe potgrond erop te leggen.Zit er dan genoeg voeding in om te kunnen groeien en zo?of kan ik iets in deze potgrond gooien zodat die weet voeding heeft wat ze moeten hebben? Ik hoor het graag van jullie wat ik het beste kan doen. GroetjesAgnetha Quote Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.
weknow Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 Deze vraag is op dit forum al vaak gesteld en beantwoord. Gebruik de zoek functie rechtsboven eens met woorden als "bemesten", "potgrond", "voeding" e.d. en je vindt veel nuttigs Toch een kort antwoord om je op weg te helpen: Je kunt een deel vervangen. Of alles vervangen. Vuistregel bij de meeste gekochte potgrond is dat er voor ca. 6 weken voldoende voeding (meestal kuntsmest) in zit. Daarna zul je zelf, naar gelang van de behoeften van de plant, voor bemesting moeten zorgen. De behoefte aan voedingstoffen voor verschillende gewassen kan erg verschillen. Erwten of sla zullen het nog best doen op de oude potgrond. Tomaten of kool zullen bijna niet groeien. Dus....wat ga je telen? Eenvoudig bemesten kan bijvoorbeeld met onder andere gedroogde koemest of (zelfgemaakte?) compost. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Recommended Posts