Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Sjalotten bewaren

appelsientje 60

Recommended Posts

Ik begrijp dat je ze in maart of april dan wilt gaan planten?

Dan is elke koele en droge en luchtige plaats goed. Koelkast hoeft niet. Mag ook in een kelder of schuur o.i.d.

Als je bedoelt dat je in 2013 sjalotten hebt geoogst en dat je nog even van de bollen wilt kunnen eten: dan geldt eigenlijk hetzelfde voor opslagomstandigheden.

Alle bewaaruien e.d. beginnen nu en de komende tijd "lentekriebels" te krijgen. Ook de plantuien en sjalotten. Ze willen gaan uitlopen en groeien. De planters mogen dat over een aantal weken in de grond aktief gaan doen. Tot die tijd moet je zorgen ze af te remmen: vocht en warmte bevordert uitlopen (en interen op het voedsel in de bol): dus daarom koel en droog houden om het uitlopen zoveel als mogelijk af te remmen. Ook licht stimuleert groei. Maar, net als bij pootaardappels, gaan uitlopende ui-achtige op zoek naar het minimale beetje licht dat er toch ergens is, zelfs als ze donker liggen. Daardoor ontstaan er lange, slappe, bleke spruiten. Die heb je liever niet! Dus als je het uitlopen echt niet helemaal kunt tegenhouden, kun je ze beter licht dan donker leggen. Maar dan wordt het ook wel tijd om spoedig te gaan planten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 7 months later...