Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, leuk en nuttig idee, Erny. Elk jaar klagen we wel over het een of ander dat er niet zou kloppen aan het seizoen. Je zou je af kunnen vragen of de standaard seizoenen wel bestaan. Persoonlijk heb ik zelfs mijn vraagtekens bij de zogenaamde klimaatverandering, want ik ga er zelf van uit dat een klimaat ook geen constante is. Serieuze metingen zijn pas sinds een paar honderd jaar of nog minder. Dus hoe kunnen we nou bepalen dat we aan het afwijken zijn van 'De Norm"? Tien jaar, honderd jaar: stelt niks voor op de miljoenen jaren dat de Aarde al bezig is. Maar dat is een te groot verband. We kunnen zelf onze waarnemingen noteren, liefst met veel foto's natuurlijk, en zo door de jaren heen kijken of we profijt kunnen trekken uit die waarnemingen voor onze tuin.

Ik heb net een rondje in mijn tuin gelopen, nadenkend over dit idee, en ik besefte dat meedoen met zo'n project mij in elk geval zal dwingen heel goed, véél beter te observeren dan gewoon. Dan moet ik ineens gaan ontdekken waar allerlei signaal planten groeien en bloeien, leren herkennen, misschien een paar ervan in mijn tuin planten. Op zich heel leuk om de band met de natuur nog meer te verstevigen. Meedoen is al een doel op zich, en geen race naar de resultaten.

Ik wou voorstellen om inderdaad een topic te openen met alleen observaties, en foto's ter illustratie, en dat de babbels en overpeinzingen in dit topic blijven.

En om het overzichtelijk te houden voorlopig per seizoen: lente, zomer, herfst, winter per kalenderjaar. En dan 1 keer per jaar dat iemand de gegevens in een schema zet. Een groeiende verzameling jaarschema's lijken me echt heel interessant op termijn.

En alles kan er in: eerste kuikens, eerste lammeren, sneeuwklokje dat bloeit, afwijkende temperaturen, paardenbloemen bloei, vanalles dat op het eerste gezicht markeringspunten zijn, of juist een verklaring voor afwijking (ineens een winterprik bv.). In het begin weet ik niet of we er direct 'nut' van hebben, maar op termijn wel. Misschien komen we verbanden tegen die we nooit hadden verwacht. In elk geval boeiend om te doen.

Dus... ik ga zo een nieuw topic openen voor Lente 2014, en daar kan iedereen observaties in kwijt, liefst met foto, over de lente van dit jaar (die kenmerk lijkt te hebben: zeer zachte winter, maar.... je weet maar nooit wat er nog komt). En straks stappen we over naar Zomer 2014 enzovoort, enzovoort...

Als het echt een zachte winter blijft, kunnen we zo wel ontdekken wat voor soort consequenties dat zal hebben voor de zomer daarna (hoeveelheid insecten, muizen, bloeitijden ...)

Geplaatst:
Wat denken jullie... zou het leuk/nuttig kunnen zijn om ook zoiets híer in een topic bij te houden? Dan hebben we gelijk de verschijnselen/verschillen in diverse delen van het land (en omstreken)....
Leuk idee. Ik heb zoiets eens gedaan met vogeltjes.

Maar dit lijkt m.i. nogal op www.natuurkalender.nl en www.natuur-kalender.be . Of kende je die al? Misschien kun je daar ideeën opdoen. Of misschien kunnen we daar meedoen. Ik heb zo even snel geen concrete ideeën, ik stip het maar even aan.

Praktisch: het scheelt een hoop overtypen (en dus tijd en typefoutjes) als mensen direct de waarnemingen kunnen invoeren, dus zonder de tussenstap van berichtjes in een forum. Ik heb overigens geen flauw idee wat de mogelijkheden daarvoor zijn binnen phpBB. Puur technisch hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn.

Geplaatst:
... ik ga er zelf van uit dat een klimaat ook geen constante is. ...
Even praktisch: Volgens internationale afspraken is het klimaat het "gemiddelde weer" over de afgelopen 30 jaar. Het KNMI berekent dat eens in de 10 jaar voor verschillende locaties in NL. Zo'n precieze berekening kan natuurlijk alleen voor de periode dat er redelijk betrouwbare, directe metingen zijn. Dus vanaf iets van 1850 of 1900. Het KMI werkt vergelijkbaar, alleen weet ik daarvan de details niet uit m'n blote hoofd.

En op de sites van KNMI en KMI zie je ook de veranderingen in het klimaat over deze periode.

...meedoen met zo'n project [zal] mij in elk geval zal dwingen heel goed, véél beter te observeren dan gewoon....
Dat is ook mijn ervaring met vergelijkbare projecten. Altijd weer een leuke ervaring.

Edit: Meer info over berekening klimaat: www.knmi.nl/klimatologie/ en www.meteo.be/meteo/view/nl/6042923-Huid ... elgie.html

Geplaatst:

De natuurkalender was ik ook tegengekomen, en een link daarnaar staat in de eerste post van het nieuwe topic. Ik twijfelde ook wel even of we geen dubbel werk zouden doen, maar ach... het is wel heel leuk om te doen. Het is toch anders om ergens een tabel in te tikken, of een persoonlijke post hier te doen.

Ik vond vanochtend bijvoorbeeld kapotte vogeleitjes. De eerste trapte ik heel oneerbiedig plat, zodat de schaal makkelijker zou composteren op de grond. Bij het tweede ei (in de tuin van iemand anders) begon ik na te denken: Heee... dat betekent dus dat er al broedende vogels zijn... hmmm... zou het een duivenei zijn? Zouden die vogels vroeger broeden dan normaal, of ben ik altijd zo achteloos dat ik niet eens weet hoe laat ze broeden. In mei leggen alle vogels een ei, zeggen ze... klopt dat wel? Een heleboel vragen die me ineens mijn onwetendheid deden beseffen...

En juist die gedachtengangen gaven me de overtuiging dat zo'n topic hier juist heel leuk kan zijn. Het proces van het observeren en het delen ervan.

Als dat enthousiasme tenminste gedeeld wordt. Als niemand inhaakt, sterft het een vroege dood natuurlijk...

Geplaatst:

Ondertussen heeft Jasmin het eerste topic, Lente 2014, daarvoor geopend:

post198547.html#p198547

En heeft ze een mooie inleiding geschreven met diverse links naar bruikbare sites.

De eerste meldingen van verschijnselen zijn ook al binnen.

Dus ik zou zo zeggen.... Doe mee en kijk om je heen!

Geplaatst:

Ik heb even gegoogled op het tijdstip dat duiven eieren leggen, en toen kwam ik dit grappige artikel tegen: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article19811423.ece

Zo'n zelfde geval hebben wij ook gehad bij ons vorige huis, daar hing ook een leeg mandje tegen het raam van de slaapkamer van mijn jongste, en een familie duif nam het in beslag. Eén dikke duivenkuiken is daar opgegroeid... was leuk om te volgen, maar dat was later in het jaar, geen februari.

Maar volgens de duivenexperts 'doen die duiven maar wat' ... die hebben geen dwingende broedtijd... weer wat geleerd!

Enne... Erny en ik doen het samen voorlopig: dit topic coachen, gewoon omdat we het leuk vinden....

Geplaatst:

gaan jullie dan ook de aangedragen feiten op controle van vermelding data en plaats? ff die persoon [per pb] benaderen om die toe te voegen

bedoel dat alle reacties dezelfde gegevens erbij doen.....

miss is de dagtemp. ook erg belangrijk!en zonnig of regen.......sneeuw etc...

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Bedoel je dat we moeten controleren of de feiten wel kloppen

Helaas, geen Keuringsdienst van Kloppende Feiten...

Die temperaturen kunnen heel relevant zijn, maar we hebben ook nog een topic over het Weer 2014.

Dus als we vroeger of later alle gegevens gaan samenvoegen, hoop ik dat we die gegevens erbij mogen voegen.

Desnoods pikken we de algemene temperaturen van het KNMI (die zullen toch ook een archief hebben?). Maar eigen forumwaarnemingen blijven het stoerst natuurlijk.

Geplaatst:
gaan jullie dan ook de aangedragen feiten op controle van vermelding data en plaats? ff die persoon [per pb] benaderen om die toe te voegen

bedoel dat alle reacties dezelfde gegevens erbij doen.....

miss is de dagtemp. ook erg belangrijk!en zonnig of regen.......sneeuw etc...

Ha, ha... volgens mij bedoelde je het toch anders dan dat ik eerst las....

Ik denk dat je gelijk hebt, Zo veel mogelijk relevante info erbij.

Geplaatst:

ja jasmine...

ik bedoelde geen controle!!!!!

meer dat lokatiegevens qua info een beetje gelijk zijn

dus als voorbeeld

lelystad 12 febr. zonnig 6 graden....

achtertuin beschut

en daar bloeit een doorgeschoten minzunaplant in volle glorie

met........foto

DSC0506862681392239845.JPG

Geplaatst:

@ Greetje: Dat geeft Jasmine toch ook al aan in het verschijnselenregistratie topic Lente 2014.... Plaats/Regio, datum, verschijnsel, lokatie/omstandigheden, eventuele foto...

Qua temperatuur lijkt mij dat we ons kunnen beperken tot de extreme verschijnselen... zoals 4 graden vorst eind mei bijvoorbeeld...

Uniformiteit hoeft wat mij betreft niet. Als de gegevens er maar in staan.

En laten we ook vooral niet vergeten de Topicstarter Marijke te bedanken voor het openen van dit topic.

Geplaatst:
@ Greetje: Dat geeft Jasmine toch ook al aan in het verschijnselenregistratie topic Lente 2014.... Plaats/Regio, datum, verschijnsel, lokatie/omstandigheden, eventuele foto...

Qua temperatuur lijkt mij dat we ons kunnen beperken tot de extreme verschijnselen... zoals 4 graden vorst eind mei bijvoorbeeld...

Uniformiteit hoeft wat mij betreft niet. Als de gegevens er maar in staan.

ik vroeg dit n.a.v. de observatie van weknow met als plaats:

zeeland tja dat kan vlak aan de noordzee liggen maar ook tegen Brabant aan

da's denk best een verschil binnen de observaties!

lijkt me toch handiger deze gegevens meteen in een topic te verzamelen dan een ander topic er later bij in te voegen met gegevens......

Geplaatst:

Pfff... dat wordt mij wat té precize hoor. Per regio/provincie/plaats lijkt me voldoende. Ben geen wetenschapper, dit is geen studie.

Geplaatst:

Maar met dat coachen bedoelde je volgens mij dat we dat ándere topic coachen toch?

Yep, beetje in de gaten houden. We hoeven het niet zelf te vullen, en ik hoop dat we een deskundige exceller vinden (wink, wink) die dat gedeelte zou willen doen (aan mij heb je dus drie keer niks, ik kan het systeem openen in een tabblad, en dan houdt het op)

Greetje, bij de Natuurkalender werken ze met de kaart van Nederland: http://www.natuurkalender.nl/waarnemingen/default-analyse.asp

maar wat mij betreft is de aanduiding van regio/provincie wel genoeg hoor. Mijn eerste globale indruk van vandaag is dat Zeeland voorloopt in ontwikkeling, en dat het Noorden (Friesland, Groningen) veel trager gaat, en dat ik (regio Utrecht/Midden-Nederland) ook hier in het midden zit: zwarte bes heeft dikke knoppen, maar nog niet uitlopen. Ik ga morgen eens goed loeren.

Van de Belgen/Vlamen weet ik dat zij vaak nog warmer zitten.

Geplaatst:
... Qua temperatuur lijkt mij dat we ons kunnen beperken tot de extreme verschijnselen... zoals 4 graden vorst eind mei bijvoorbeeld...
Ter info: bij het KNMI kun je ook oude weergegevens opvragen. KMI weet ik niet uit m'n hoofd.
... en ik hoop dat we een deskundige exceller vinden (wink, wink) die dat gedeelte zou willen doen (aan mij heb je dus drie keer niks, ik kan het systeem openen in een tabblad, en dan houdt het op) ...
Oh als dat het probleem is wil ik wel een leeg malletje voor je maken dat je zelf in kunt vullen .
...bij de Natuurkalender werken ze met de kaart van Nederland...
Aanvulling: in Vlaanderen (http://www.natuur-kalender.be) gaat het per gemeente (kaart en/of naam).

Overigens heb ik me n.a.v. dit verhaal eindelijk maar eens gemeld als waarnemer bij natuurkalender.nl.

Geplaatst:

Erny en Jasmin...leuk dat jullie 'mijn' topic gekaapt hebben

In eerste instantie vond ik het ook een interessante gedachte achter deze kalender.

Ik vind het fijn dat anderen er zo enthousiast over zijn.

Ik ga e.e.a. zeker volgen

Geplaatst:

De Natuurkalender is ook leuk. Ik heb bij de afdeling Moestuin allerlei gewassen bekeken door de jaren heen. Je ziet per jaar best wel verschillen van een halve maand waarin 'producten' oogstbaar zijn of niet. Maar hoe meer ik door die tabellen scrollde, hoe meer ik ook wel de samenhang miste. Het zijn kale metingen, en ook onregelmatig. Soms vallen er jaren uit bij een gewas. Helemaal afhankelijk van het aantal waarnemers dus. En ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat vogels, insecten en bloei meer interesse heeft dan moestuingroente bij de natuurkalender. Bij de groente heb je soms maar 1 tot 3 waarnemers in een jaar met elk 1 meting.

Dat kunnen wij straks beter, dunkt me... ha, ha...

RvO: ik zit er ook aan te denken om me daar op te geven. Het een sluit het ander niet uit tenslotte.

Geplaatst:

Een "open" Google spreadsheet is hier denk ik wel het handigst. Iedereen met de link daarheen kan dan zijn gegevens invoeren ipv een persoon achteraf. Dat scheelt veel werk. Ik zal eens een mooi opzetje maken. Wat moet de sheet kunnen??

Sorteren op datum, soort of provincie is wel handig lijkt me. Ook tijdsverschil kunnen uitrekenen tussen provincies etc? Roept u maar

Alvast de link naar de sheet, voor iedereen met de link dus toegankelijk (maar nog even niet te bewerken, ben zelf nog even aan het stoeien).

Fenologische waarnemingen MTF

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Zo, alle tot nu toe genoemde waarnemingen staan er in, maar dan zonder temperaturen en weersomschrijving. Vanaf nu ook aan te passen door in de link in bovenstaande post. Laat maar weten als jullie meer kenmerken willen zien of meer rekenfuncties willen hebben.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

dat ziet er mooi uit suus!

heb ik toch ff wat vraagjes...

daarbij heb ik nooit met zo'n open lijst gewerkt.....

stel iemand ziet in gron. de eerste paardebloem op12 febr.[staat al in de lijst dan,hé]

en ik zie dat hier op 14 febr.

dan vul ik dat gewoon in op die lijst???

wordt dat automatisch opgeslagen dan?

en je moet inloggen zie ik......?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...