Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fenologische zaaikalender


marijke

Aanbevolen berichten

Hé goed zeg Suus

Het zou heel leuk zijn als dit gaat lopen !

 

Ik had nog wat vragen / suggesties, in willekeurige volgorde. Zie maar of je er wat mee kan en wil.

 

Vragen

  • Als ik de sheet verlaat krijg ik een opmerking in de trant van "mogelijk gaan gegevens verloren". Moet ik eerst gegevens expliciet opslaan, zo ja hoe?
  • In de opmerking bij de kolom Datum staat iets over een kalender. Waar vind ik die?
  • Kunnen verschillende mensen tegelijk in de spreadsheet werken? Zo ja zitten die elkaar dan niet in de weg?
  • In de kolom Datum kan ik alle mogelijke "onzin" (lees: typefouten) invoeren. Is het mogelijk één of andere controle / validatie toe te voegen.

 

Suggesties

Ik denk even vooruit. Straks willen natuurlijk gegevens verder verwerken, grafiekjes en kaartjes maken e.d.. Bij verwerking is het gemakkelijker als de waarden zo veel mogelijk gestandaardiseerd zijn. Met dit in het achterhoofd wat suggesties.

  • Datum standaardiseren. Nu zijn er verschillende formats mogelijk.
  • Schrijfwijze Provincie standaardiseren ("Noord-Brabant" vs "Noord Brabant"), wellicht via een keuzeveld bij invoer.
  • De kolom "verschijnsel" zou je kunnen splitsen en twee kolommen. Eén met een keuze uit vaste lijst verschijnselen (bijv. "eerste bloei", "eerste zang", "eerste blad", .....) en één kolom met een vrije omschrijving van het verschijnsel. Op die manier kun je later gemakkelijker selecties maken. Kortom vergelijkbaar met natuurkalender.
  • Verplichte kolommen (bijv. datum, verschijnsel, provincie) een ander kleurtje geven, dat maakt invullen gemakkelijker. Idem voor beveiligde velden.

 

Succes er mee. En als ik wat kan bijdragen geef maar een seintje.

En nu ga ik naar buiten. Het zonnetje schijnt (nog). RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je input RvO, ik heb me even geworden op de data validatie en nu aangepast dat je een provincie (of land) uit een lijst kunt kiezen door op het driehoekje in die cel te gaan staan. Ditzelfde ga ik nu doen voor "type verschijnsel" wat is waargenomen (vogelzang, eerste bloei etc.)

 

Edit: het lijstje van type verschijnselen in een aantal goede categorieën gieten vind ik lastig. Hier hoor ik graag jullie feedback over. Vergeet ik handige categorieën? Zijn deze zoals nu in de lijst te vinden te breed of juist te specifiek? Ik kan het beter nu nog opnieuw indelen dan dat later de hele data serie opnieuw moet

aangepast door Gast

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak het allemaal niet té ingewikkeld he Suus... We maken er géén wetenschappelijke studie van... grafiekjes en kaartjes maken lag niet echt in de planning... Dat doet Natuurkalender al.

Moet simpel en overzichtelijk blijven voor de mensen die het in gaan vullen... (te veel DO's en DON'Ts schrikken mij af bij invullen van data bijvoorbeeld...)

 

En is het misschien handig als mensen in hun bericht, waar ze de waarneming melden, ook aangeven dat ze de waarneming op de lijst hebben ingevuld?

Dat is dan later makkelijker te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment is het even het wiel uitvinden voor mij, maar het is zeker de bedoeling er een makkelijk toegankelijke lijst van te maken. Dat er later evt. grafiekjes enzo mee te maken zijn is leuk voor nerds als ik, die dat gewoon tof vinden om te doen en wellicht handig voor visueel ingestelde mensen die graag een plaatje zijn zien bij zo'n enorme lijst gegevens. Echter, het hoeft het voor de invullers niet moeilijker te maken gelukkig Juist zaken die makkelijk in gebruik zijn, zijn soms lastig op te zetten. Het lastige zit hem vooral 'achter de schermen'

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een prima idee om nu al rekening te houden met eventuele grafieken in de toekomst. Lijkt me cool. Ieder doet gewoon waar hij/zij goed in is.

 

Ik ga zo eens naar buiten met mijn fototoestel. Ik merk dat kijken, zien en opmerken toch helemaal anders is door dit nieuwe project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Edit: het lijstje van type verschijnselen in een aantal goede categorieën gieten vind ik lastig. Hier hoor ik graag jullie feedback over. Vergeet ik handige categorieën? Zijn deze zoals nu in de lijst te vinden te breed of juist te specifiek? Ik kan het beter nu nog opnieuw indelen dan dat later de hele data serie opnieuw moet
Afgelopen nacht een eerste suggestie in elkaar gedraaid. Zie tabje "ValidatieTestRvO", vanaf ongeveer halverwege. Testen kan in tabje TestRvO.

Het is een combinatie van natuurkalender.nl, natuur-kalender.be en de fenologische kalender van VELT.

Reacties graag via SuusP, dan blijft het allemaal in één hand.

 

Verder heb ik nog wat technische zaken aangepast, maar dat stuur ik wel direct naar SuusP (PB), maar als daar toch belangstelling voor hebt, laat maar horen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De link had ik al in het eerste bericht opgenomen, door de aankondiging van Suus te kopiëren en toe te voegen. Ik wou net kijken of ik misschien met meer nadruk die link kon profileren, maar toen ik de link aanklikte, kon ik het 'oude' invoerveld niet meer terug vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is de eerste post van het observatie topic aangepast. Hopelijk is alles duidelijk. Zo niet, dan kan er altijd een extra aanpassing worden toegevoegd.

Ik heb aan Jorg gevraagd om de posten met opmerkingen over de gang van zaken te verwijderen, om het lekker strak daar te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sheet is een beetje aangepast alweer. De 'achterdeurtjes' die nodig zijn om de sheet handig in te kunnen delen zijn nu verborgen, hopelijk komt dat de overzichtelijkheid ten goede. De bedoeling is een gebruiksvriendelijke, genoeg gedetailleerde maar vooral ook overzichtelijke database. Ik hoor graag jullie ervaringen ermee, kan via hier of per PB.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plant maakt me gek hoor. Vorig jaar dacht ik dat het Alkanet was, maar de gedroogde wortels gaven geen blauwe kleurstof af. Dus dat viel af. Ossentong heb ik ook wel eens gedacht, maar dan zit ik met het gevlekte blad. Als ik bij Google Gevlekte Ossentong intik, komt er ook gevlekt Longkruid naar boven. De bloemetjes zijn zo mooi blauw, net als de Alkanet.

Nou ja... alles is van dezelfde familie, dus die verwarring is ook begrijpelijk. Maar ik wil het toch graag weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in een topic als dit denk ik ook heel moeilijk om helemaal on-topic te blijven. Het is ook wel een héél breed topic he ? Beslaat heel veel. Eigenlijk de gehele natuur om ons heen. Misschien handig om geen foto's te plaatsen van dingen die je niet kent, of waar je zelf niet de achtergrond van weet, wanneer ze in andere jaren hun knoppen laten zwellen of bloeien. Een aantal mede-forummers zeiden het hier al: ik kijk opeens met hele andere ogen om me heen ! Harstikke goed toch ? Als een topic als dit dat kan veroorzaken ?

 

Andere jaren zijn anders, maar eerlijk gezegd zie ik op dit moment in de natuur om ons heen niet zo'n ongelooflijk verschil met andere zachte winters. En van die zachte winters hebben we er deze eeuw al heel wat van gehad.

Ik denk niet dat fenologische observaties het zien van een bloemetje is ( ik post ze ook hoor ). Het is het zien van een bloemetje in samenhang mét.

 

Dat het nu zacht is; dat we tot nu toe geen winter hebben gehad is ons allemaal duidelijk. Maar in hoeverre is die observatie in samenhang mét ( allerlei bijkomende factoren en kennis van ) een echte reden om conclusies te trekken over dit seizoen ? En dan eventueel tot ándere handelingen over te gaan dan andere jaren ? ( eerder zaaien , eerder poten , eerder frezen, whatever.

 

De zwarte bes is naar mijn gevoel een echte indicator. Zo zijn er nog een paar, maar de zwarte bes is altijd vroeg, laat zijn vorderingen ook heel duidelijk zien. Rozen ook, Pruimen ook. Bollen en vliegende insecten en vogels. Er is een heleboel.

Maar zo'n zwarte bes bijvoorbeeld loopt bij mij nu een week of 2 vóór op andere gemiddelde jaren. Niet heel veel méér. Dat komt ook door het vele vocht. Het vele vocht op mijn klei, en dat in combinatie met af en toe toch wel es een wat koudere nacht, maakt dat mijn tuin koud blijft. Dikke kans dat een tuin op het zand veel verder is al. Een Prunus in Zuid-Limburg kan wel 3 of 4 weken vóór lopen op een Prunus op de zware klei in Groningen. En inderdaad, daar komen de temperatuursverschillen nog eens bovenop. ( en begin-voorjaar is het verschil in daglengte tussen Z-Limburg en Zeeuws Vlaanderen en N-Groningen wel 20 min ! )

 

Als je meldt dat je van de week opeens allemaal kleine blaadjes in de struiken zag. Die zaten er een aantal dagen daarvoor ook al, alleen zag je toen niet. Hoe kijkt iemand ? Hoe keek je, en hoe kijk je nu ? Dat je nu iets ziet, wil niet zeggen dat het vorig jaar ook al niet te zien was, laat staan 12 jaar terug.

 

Wat ik er mee wil zeggen is , dat een fenologische observatie eigenlijk alleen maar zit heeft, als het ingebed is in kennis. Kennis van. Kennis van oorzaken en gevolg. Van micro-klimaten, standplaatsen en en en.

 

Neemt niet weg dat dit een hartstikke leuk topic is hoor. Ik wil niemand iets afnemen.

 

Het lijkt me dat je ergens moet beginnen. Dus dat je niet weet wanneer de zwarte bes zijn knoppen vorig jaar liet zwellen, hoeft geen belemmering te zijn om je observaties van nu mee te beginnen. En kennis moet je opdoen. Ik vind ook niet dat je al mega kennis moet hebben om te gaan observeren. Gaanderwijs ga je die ervaringen opdoen, met vallen en opstaan. Aan het eind van het jaar kan je best wel conclusies trekken over het verschijnsel 'zachte winter'. Hier is trouwens best wel regelmatig nachtvorst, dat alles een witte waas heeft die in de ochtend langzaam verdwijnt.

 

En over het verschijnsel ineens blaadjes zien: dat is hier ook gebeurt. Gisteren zag ik nog niks bij een stel bottelrozen, en vanmiddag waren er ineens diverse takken helemaal uitgelopen. En gisteren had ik ook gespeurd bij die struiken, dus hier weet ik zeker van dat er gisteren niks was. Warm dagje hier geweest. Zonder jas in de tuin gewerkt. Dat had dus ook effect op die rozenstruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je ergens moet beginnen, dat lijkt mij ook. Mijn voorstel is dan ook om een lijstje van indicatoren vast te stellen, en dat iedereen die dat leuk vindt om dat te volgen , dat op die indicatoren meldingen gedaan kunnen worden. Liefst met foto. Taal is vaak zo vaag. Je zegt het dus ook : 'gisteren was er nog helemaal niks en vandaag is de struik helemaal uitgelopen'. Ik weet dan dus eigenlijk nog niks he ? Wat is bij jou 'niks' en wat is bij jou 'uitgelopen' ? Een foto zegt zoveel meer.

 

Helemaal eens hoor over dat leren. Maar wat krijgen we nu ? Foto's van uitgelopen struiken ? Of van paardenbloemen ? ( die op heel veel plekken deze winter helemaal niet in rust zijn geweest ).

Zonder enige lijn in het kijken is het topic 'fenologische observaties' weer een zoveelste babbeltopic waar straks de eerste foto's gaan verschijnen van snoezige pluizebolletjes op vlugge pootjes en 'het voorjaar kriebelt zo'. Ik vind dat jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die indicatoren, of fenologische referenties, zijn er al.

Die kan je vinden in de Fenologische kalender voor de groentetuin (van Maurice Broekaert):

http://users.telenet.be/mbrk/groentetuin.htm

Evenals de daaraan verbonden acties in de tuin.

 

En ook op bladzijde 3 (sheet 3) van het invuloverzicht:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... _web#gid=0

staan die fenologische referenties genoemd.

 

Verder geef ik de referenties voor de volgende seizoenen ook steeds in het topic:

fenelogische-observaties-lente-2014-t12481-30.html

 

En inderdaad is het wenselijk dat mensen vooral op deze referenties gaan letten, maar alle andere waarnemingen zijn ook welkom. Mits het duidelijke waarnemingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jasmin,

Dat ligt er aan. Een Grote Bonte rikketikt op twee verschillende manieren:


  • Zachtjes getik, om insecten die onder de boombast leven op te sporen. Dat hoor je heel het jaar door.
  • Hard getik. Vaak op een holle stam, zodat het nog harder klinkt. Dat doen alleen de mannetjes en alleen in het voorjaar. Dat heeft eigenlijk dezelfde functies als zingen van zangvogels. Zoiets als "hier woon ik en ik ben nog beschikbaar".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...