Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik wil dit jaar graag prei en andijvie zaaien. Nu kijk ik op de site van Zaadhandel van der Wal en zie door de bomen het bos niet meer.

Winterprei, herfstandijvie? Betekent dit dat je winterprei alleen in de winter kunt oogsten en herfstandijvie alleen in de herfst (om maar wat te noemen)?

Graag advies

Posted

Simpel antwoord eigenlijk : Ja.

Herfst andijvie zaai je wat later ( kwa daglengte ook geschikter daarvoor ) en laat je langer staan. Kan je bij gunstige omstandigheden laat oogsten tot wel in de winter.

Prei hetzelfde. De Winterprei staat bij mij nog zelfs wat, kan je oogsten tot er weer groei in komt in april.

Dit alles kún je ook eerder oogsten hoor. Net wat je wil.

Posted

Zomerprei is er ook nog, die kun je eerder zaaien, én eerder oogsten. Maar die kun je ook laten staan tot in de herfst en dan nog eten.

Herfst én winterprei kun je zelfs ook eerder oogsten, al zijn ze dan nog niet vol uitgegroeid.

Posted

Dank je wel! Ik heb inmiddels wat uitgezocht bij Van der Wal, weet niet meer uit mijn hoofd welke variant, kan hem in ieder geval vroeg zaaien. Ik houd van jonge groenten, maar als er wat overblijft, is het dus idd handig dat je de prei kunt laten staan.