Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een aantal tomatenzaadjes van de volgende tomatensoorten, allen geschikt voor gebruik op het balkon.

Iemand een idee hoeveel van deze tomatenplantjes in een bak van 60 cm breed kunnen?

- minibel 2 stuks?

- red robin 2 stuks

- tumbler 1 stuk

- maskotka 2 stuks?

- tiny tim 3 stuks?

Ik hoor het graag.

Geplaatst:

Diepte en breedte van de bak zijn natuurlijk ook van belang. Maar uitgaande van 20cm breed en 20 of 25 cm diep, moet je denk ik wel denken aan 3 of 4 in 1 bak ? Zeg misschien 4, omdat het wellicht mini- soortjes zijn ? Wellicht zelfs wel 5 ? Meer toch echt niet lijkt mij.

Hebben misschien anderen echt ervarin mee ? ( heb ik eigenlijk niet )

Geplaatst:

Als je een gewone bloembak van 60 cm lang, en 15 breed, 14 diep bedoelt:

Struiktomaatjes worden weliswaar niet groot, maar wel bossig. Ik zou zeggen 2 a 3 stuks per bak.

Als een soort wel erg groot aan het worden is, kun je de middelste weghalen.

De inhoud van zo'n bakje is een kleine 9 liter. 3 liter per plant is erg weinig. Vaak water geven dus, op hete dagen zeker 2x per dag. En gaandeweg weinig maar zeer regelmatig bijmesten.

Beter is een maatje groter (60×20×20), dan heeft elke plant ongeveer 6 liter grond. Daar hebben mijn Balkonstar tomaten, worden 60 - 70 cm hoog, net genoeg aan bij 3 stuks in een bak. Nog iets ruimer zou beter zijn.

Elke tomaat is trouwens ook geschikt voor een balkon. Dus ook stamtomaten. Die worden wel groter / hoger, en hebben een grotere pot nodig. Aan de andere kant kunnen struiktomaten ook prima in de kas of volle grond.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dank voor het meedenken!

Ik heb de volgende bakken: http://www.tuinetc.nl/elho-corsica-flower-bridge-60-cm-antraciet.html Zit 18 liter in. Maatvoering: Afmetingen: 60 x 30 x 24 cm (LxBxH). Zoals je op de foto ziet, zit er eigenlijk een soort vakverdeling in, omdat het op de balkonreling van mijn balkon komt te liggen. Ik realiseer me nu pas dat dit misschien onhandig is voor het kweken van tomaten.....In het midden van de bak is het dus minder diep, dan aan de zijkanten. Plantjes maar gewoon in het midden planten zodat de wortels aan de zijkanten naar beneden gaan ontwikkelen? Of de plantjes in de vakken planten, dan kunnen er misschien wel 4 in (4,5 liter per plant)? Twee voor en twee achter.

Ik wil het Blumat systeem gaan aanschaffen, want ik bouw mijn hele dakterras vol, en het is niet te doen om dit goed te bewateren als het erg warm is.

En inderdaad, ik kan gewoon gaan proberen met de hoeveelheden, als 3 toch te veel blijkt te zijn, kan ik er een uithalen.

Geplaatst:

Daar passen wel vier kleintjes in, 2 aan 2.

Zo op de railing zullen de planten veel vind vangen, en ook je zon wegnemen.

1x Blumat sensor + 4× verdeeldruppelaar per bak. De onderkant van je watervat moet wel minstens 50 cm hoger zijn dan de bovenkant van de bloembak.Tenzij je mbv een drukregelaar direct op de waterleiding aansluit, dan heb je geen vat nodig.

Voor op de vloer: de Action heeft (had) in het seizoen zwarte bakken van ongeveer 55 x 22 x 20, voor iets van 4,50. Een mooie maat voor drie wat grotere planten. Bij voldoende ruimte kun je ook aan speciekuipen of bouwemmers denken.

Als je een paar foto's van je balkon post, kan ik -als inmiddels ervaren balkontuinier- misschien een tip geven.

Geplaatst:

foto-218781392129191.JPG

foto-387651392129207.JPGfoto-452491392129213.JPGfoto117261392129218.JPG

Hierbij enkele foto's. Het dakterras is 5m breed en bijna 3 meter diep. Bij het raam is een overkapping, daar komt de regen niet. Hier wil ik ongeveer 6 tot 7 stamtomaten zetten.

Dan op de reling de bakken die ik net beschreven heb.

Daaronder kan ik nog gewone balkon bakken hangen. Goed voor sla etc. Er zal wel licht zijn, maar geen felle zon doordat de bakken erboven staan. Terras is zuid westen. En daaronder komen grijze bakken. 40x30x20 hoog. Midden op het terras is er ruimte voor andere bakken. Voordeel van de losse bakken is dat als de indeling mij niet bevalt ik het kan veranderen.

Onder is nog een tuin. Klein maar fijn met allemaal rozen, maar niet zoveel plek meer voor een moestuin. Ik kan er nog wel wat kwijt, maar niet heel veel.

Dat dacht ik ook, veel wind op de reling voor tomaten. Maar ik ga het maar proberen.. Zonde om die ruimte niet te gebruiken.

We gaan een wateraansluiting maken boven en ik zet de blumat op de kraan.

Geplaatst:

Toen ik nog op drie hoog woonde had ik altijd 3 tomatenplanten per bak van 80 cm. Dat waren die goedkope balkonbakken, ongeveer van 15 bij 15 cm.

Het waren gewone tomaten, dus geen speciale kleinblijvende. Ik had de bakken op de grond staan, zodat ik de tomatenplanten vast kon zetten aan het balkonhek om te voorkomen dat ze stuk zouden waaien. Per plant liet ik één dief staan, zodat de tomaat 'tweestammig' werd, en ik topte de planten op het moment dat ze even hoog waren als het hek. Op die manier heb ik altijd een heel behoorlijke oogst gehad. Alleen de benedenbuurvrouw was niet altijd even blij: ik liet de tomaten volledig rijp worden aan de plant, dus een enkele keer viel er wel eens eentje naar beneden. SPLAT!!!

Ik gaf tweemaal daags water (afhankelijk van het weer natuurlijk), en één maal per week voeding.

Dat is wel iets: ik maak de gaten in de bakken die aan de onderkant zitten altijd dicht en boor dan wat gaten op 3 à 4 cm vanaf de bodem.

Geplaatst:

Ik zat eigenlijk met een soortgelijke vraag. Ik heb het plan om deze zomer dwerg-struiktomaatjes te planten in van die balkonbakken. Het gaat om de jip en janneke, volgens mij vergelijkbaar met de tiny tim, volgens de site van Diana werd die bij haar in pot buiten niet hoger dan 20 cm.

Ik zou ze gaan planten in balkonbakken van 100 cm lang en +- 15 cm breed en hoog. Daar was ik van plan 3 jip en jannekes in te planten, samen met wat basilicum, waarbij ik het idee had dat dat misschien al wat veel zou zijn. Maar ik lees hier dat je ook grotere planten in dezelfde hoeveelheid planten in iets kleinere bakken zouden doen. Sinds mijn toekomstige tomaatjes kleiner zullen blijven, gaat het dan ook op dat ik meer planten erin zou kunnen zetten, ermee rekening houdende dat natuurlijk die plantjes ook minstens 20 cm in de breedte nodig hebben? En dat de basilicum ook wat ruimte nodig heeft, als ik die er perse in wil. Of zou dat toch problemen opleveren met te weinig aarde?

Dat gaten boren op 3 a 4 cm van de grond is een goede tip! Die ga ik gebruiken volgend seizoen.

Geplaatst:

@Caatjeh: Tja, met zoveel ruimte heb je geen ruimtebesparende tips nodig ...

Met al die ruimte, en al die bakken zal het bepalen hoeveel en welke Blumat spullen je nodig hebt nog heel wat rekenwerk kosten. Voor de diepere bakken lijken me de maxi Blumat nodig. Voldoende 8 mm slang, genoeg T-stukjes, en een paar extra 8 mm kraantjes maken dat je een paar bakken tijdelijk kunt afsluiten, tbv onderhoud of verplaatsen. De rest kan dan gewoon water blijven krijgen.

Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke opstelling.

@Kim: Voor tomatenplanten die niet hoger worden dan 20 a 30 cm kunnen er wel 4 a 5 in zo'n smalle bak van 100 cm lang, met b.v. 3 basilicums ertussen. Die gewone Blokker / Actionbakken (Elho) hebben binnenin opstaande busjes. Je hoeft dan alleen de topjes daarvan uit te boren. Voorzichtig, het is breekbaar spul. Ikzelf boor alleen gaten in de platte onderkant (zelf heb ik ook een hekel aan natte voeten). De aarde zelf moet voldoende vocht kunnen vasthouden.

Geplaatst:

Henk, wat bedoel je met 8 mm kraantjes maken, ik snap wat je bedoelt, maar hoe ziet zoiets eruit?

En kunnen (bovenstaande) minitomaatjes wat regen hebben, of moet ik hen ook beschermen tegen de regen? Ik had volgens mij gelezen dat zijn wat betreft aardappelziekte beter bestand waren tegen regen. Kan wel een kleine constructie maken van gaas en plastic en dat over de balkonbak heen spannen..

Geplaatst:

En kunnen (bovenstaande) minitomaatjes wat regen hebben, of moet ik hen ook beschermen tegen de regen? Ik had volgens mij gelezen dat zijn wat betreft aardappelziekte beter bestand waren tegen regen. Kan wel een kleine constructie maken van gaas en plastic en dat over de balkonbak heen spannen..

Tja, daarover verschillen de meningen (zie ook: tomatenafdak-wie-bedenkt-ontwerpt-iets-praktisch-t12218.html ). Ik doe het niet, omdat het al vele jaren goed gaat. Nu heb ik in de wijde omgeving zeer waarschijnlijk geen aardappel/tomatentelers.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ook die elho-bakken voor over de balkonreling, geluk gehad bij de boerenbond iets verkleurde exemplaren 4 euro per bak . Helaas veel te weinig van meegenomen destijds, waar heb jij ze gekocht/weet je nog een aanbieding? Wil er nog wel wat extra

Goed om te bedenken dat ik daar wel 4 tiny-tim tomatenplanten in kwijt moet kunnen! Dan kan ik toch alweer meer kwijt dan ik hoopte

Heb ook die action-elho bakken voor op de grond die henk noemde, die zijn 16L, ik had daar vorig jaar 2 maja-tomatenplanten per bak in gezet maar had meer bij gepast achteraf. Heb ongeveer net zoveel balkonruimte als jij dus wordt ook volbouwen

Geplaatst:

Ik heb de Elho bakken 60 cm van marktplaats gehaald. 6 voor 25 euro. De ronde bakken 30 cm zijn nu bij de action te koop voor rond 3,75. Ook kun je wachten op de kortingsbonnen van de bouwmarkten die je zelf mag inzetten voor elk produkt. Heb je soms ook zo 20% korting.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...