Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Na mijn vraag over jullie ervaring met de fenologische zaaikalender, heb ik nog een vraag.

Nu over de 4 basisprincipes om alle moestuinplanten probleemloos te combineren in de natuurlijke moestuin.

De schrijver van het artikel gaat uit van 4 eigenschappen van een plant: de kleur van het blad, de geur van de plant, de bladvorm en de textuur en de ruimte die de plant inneemt.

Voor het hele artikel verwijs ik naar:

http://blog.natuurlijkemoestuin.be/4-basisprincipes-om-alles-probleemloos-te-combineren-in-de-natuurlijke-moestuin/

Heeft iemand hier ervaring mee?

Werkt dit alleen tegen ziekten en ongedierte?

Ga je zo niet voorbij aan de positieve invloed die planten op elkaar kunnen hebben qua groei/smaak/...?

Het klinkt wel heel ontspannen na eindeloos gepuzzel boven allerlei plantencombinatietabellen (die elkaar soms ook nog tegenspreken ... )

Marijke, door die fenologische kalender ben ik ook op zijn site terecht gekomen (heb me ook aangemeld voor zijn nieuwsbrief). Dat betekent niet dat ik het er roerend mee eens ben, maar dat ik wel wil weten hoe die er mee omgaat. In mijn vorige tuin had ik ook hele stukken compleet gemengd door elkaar, maar ik kan niet zeggen dat het nou mijn ultieme eindstation is, want inmiddels heb ik weer solo-bedden (voor de wisselteelt dus). Van sommige dingen wil ik nou eenmaal lekker veel hebben, en dat lukt me beter als dat gewas bij elkaar staat.

Ik had wel goede ervaringen hoor, en nagenoeg geen ziektes of plagen (behalve phytophtora, maar toen gooide ik de tomaten uit de tuin). Gewoon mengen en door elkaar zetten. Sommige combinaties jagen elkaar op tot explosieve productie, of beschermen elkaar. Maar een complete mengtuin heb ik nooit gehad.

Nee, niet direct op die wijze ervaring mee. Wel dat ik vroeger meerdere tuinen aangelegd heb, waar ik de nutsplanten combineerde met de sierplanten. rode sla ( gewoon om het esthetische gegeven ) tussen siervenkel, Mais achter de Gunnera en naast de Canna's of koningsvaren. Nut en sier mengen dus. Zeer arbeidsintensief. Langdurig plannen en uitvogelen op esthetisch effect. Niet op verwarring zaaien bij insecten. Maar óók wel het combineren van alles door elkaar, om een mooi evenwicht te bereiken kwa ziektes en aantastingen. Natuurlijk tuinieren, maar dan uit esthetisch genoegen ( klant )

Dit ( die link doorgenomen ) wat jij laat zien, is, lijkt mij, ook gewoon een manier van. Het kan ja. Leuk, uitproberen. Heeft ook nut. Is wel wat ingewikkelder met planttijden en zaaien ter plekke als je dat zou willen.

Eerlijk gezegd doet het mij overkomen, dat het juist een klap méér werk is. Hoeft niet erg te zijn hoor. Maar wat daar op die site beweerd wordt, dat het veel minder werk zou zijn, durf ik wel te betwijfelen.

Maar absoluut mogelijk. of ten dele.

Ik zou me toch afvragen hoe ik mijn tomaten-soortjes in de tuin kwijt moet. Maar goed. wie ben ik.

Volgens mij zit het mindere werk 'm er vooral in dat je niet meer zoveel hoeft te plannen en dat je je hersens niet hoeft te breken over een wisselschema. Want dat roteren, daar kom ik dus niet uit. Het is niet zo simpel als 6 vakken te hebben en die elk jaar gewoon een vak door te schuiven. Want het ene jaar kweek ik misschien wel 2 x zoveel wortels als het andere jaar, en dan weer meer kool, en nu ineens komen daar nog aardappelen bij... Dat wisselschema past dus gewoon niet in mijn tuin.

Ik ga dit jaar ook alles door elkaar zetten, en dat maakt dat ik in elk geval geen uren hoef te gaan zitten plannen en te kijken of vorig jaar of het jaar ervoor er niet toevallig ook al wortelgewassen hier of daar gestaan hebben...

Maar goed, voor mij is dit dus ook een experiment.

Maar wel eentje waarvan ik denk dat het beter voor me kan werken dan het wisselschema.

Ben al meer dan een jaar op zijn nieuwsbrief aangesloten en ik moet zeggen dat hij wel goede ideeën heeft.

Maar om die allemaal te gaan toepassen????

Wij willen teveel onze groente te samen hebben staan denk ik.

Maar ja, ik ben maar een prutser hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.