Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Yes, een moestuin... En nu?

Featured Replies

Geplaatst:

Hi all,

Vandaag heb ik eindelijk een moestuin toegewezen gekregen. Was lange tijd niet zeker, maar het is toch gelukt... Yeah!

Nu ben ik een ontzettend groentje waar het gaat om moestuinieren, maar ben in de afgelopen weken op dit forum ontzettend veel te weten gekomen, waarvoor dank!

Onderaan dit bericht een paar foto's van mijn tuin. Het is een driehoekige tuin van ongeveer 100 m2.

Los van de rotzooi die ik even weg moet halen ben ik vooral op zoek naar tips hoe ervoor te zorgen dat dit stukje grond binnen korte tijd te gebruiken is voor de rest van het jaar. Wat kan ik dus het beste doen?

Heb veel gelezen over mulchen, compostlagen, bedekken met karton, maar door de vele info weet ik even niet wat nu precies te doen.

Het betreft trouwens zandgrond.

Ik verneem heel graag jullie tips.

image55991393534907.jpg

image73491393534903.jpg

image67951393534899.jpg

Geplaatst:

Spitten is niet verkeerd om met een frisse start te beginnen. Dat is dan ook wat ik zelf zou doen bij het overnemen van een tuin. De onkruid/zaden rijke toplaag komt dan onder te liggen en je kunt wortelonkruiden beter verwijderen. Maak van de gelegenheid gebruik om compost of mest mee onder te werken, o.a. om de grond te verbeteren. Later eventueel de gespitte grond nog frezen. Als je wel last hebt van veel onkruid met wortelstokken (bijvoorbeeld kweekgras) dan is alleen frezen niet verstandig omdat de wortels dan in stukjes gehakt worden, die vervolgens weer allemaal uitlopen.

Ik heb zelf de eerste jaren na overname van de tuin gespit om zo sneller organisch materiaal in de grond te krijgen en lucht in de bodem te brengen, Nu spit/ploeg/frees ik niet meer maar leg ik een centimeters dikke laag compost boven op de grond. Vergelijkbaar met een bos, waar ook elke jaar een organische laag van o.a. blad op de grond ligt en door het bodemleven in de grond wordt gewerkt. Voor zaaien en planten schuif je de mulche laag iets op zij, bij compost is dat vaak niet eens nodig. Als de grond fijn is en wat meer opgewarmd is raad ik je dus aan te gaan mulchen en dat jaar na jaar te herhalen zonder te spitten.

Geplaatst:

Het lastige van een geheel nieuwe tuin is dat je nu dat stuk grond voor je hebt liggen .... en dan ?

Wat Jorg zegt bv.

Je zegt dat je al heel veel aan advies bent tegengekomen hier. Dat kunnen we ook allemaal gaan herhalen, maar daar ben je ook niet echt mee geholpen.

Voordeel denk ik is dat dit tuintje vorig seizoen dus bewerkt is geweest. Dat zie je aan de boerenkool.

Om orde in de chaos te scheppen zou ik de tuin netjes leegtrekken kwa zooi ( afvoeren, ja : is even een klus ) Schone tuin. Gaan spitten van achter naar voren. Zodra het es een dag of wat niet geregend heeft gaan frezen ( dat zal via de vereniging ook wel kunnen toch ? ) of laten frezen dus.

Dan je padenstelsel. Dus thuis op schaal je tuin indelen, begaanbaar maken. Zitplekje, whatever. Vakken bedenken of bedden, een grote cirkel, wat je wil. Je planning dus.

Gewoon beginnen met een aantal teelten. Wat basisdingen. Het moet ook snel leuk zijn. Dat is belangrijk.

Vraag ook op je complex eens rond waar de anderen hun mulchmateriaal of compost of mest vandaan halen. Wordt dat gezamenlijk ingekocht ? hebben ze adresjes ? En daar ook mee gaan werken. Een dikke laag compost haal je niet zomaar uit je dikke duim.

Zelf een plek maken om je compost te maken. De kolen die er nu staan afvoeren.

Veel plezier ( is het belangrijkste ) !

Geplaatst:
  • Auteur

Jorg en Bit, ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Tuin is inderdaad vorig jaar nog bewerkt.

Tip om alles af te voeren is een goeie. Ik dacht er zelf namelijk aan om dit als begin van de composthoop te gebruiken, maar ik weet natuurlijk niet wat er door de vorige 'eigenaar' mee gedaan is. Bedoel je met afvoeren ook het gras? Of kan ik dat onderspitten ofzo?

Ga er vanmiddag nog even naar toe om de exacte maten op te nemen en daarmee een schets te maken voor mezelf.

Houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Maak dit weekend wel even een Moestuinseizoen topic aan.

Mochten anderen nog extra tips hebben... ik hoor het graag.

Geplaatst:

Als je een volle spade ( diepte ) omspit, kan je het gewone onkruid en het gras gewoon zo omspitten ja . Althans, is mijn simpele mening hoor. Er zijn er vast die van zo'n instelling gruwelen Maar je moet iets he ?

Helemaal kruipend de tuin eerst schoonmaken en op de composthoop is ook een optie. En daarna gaan spitten.

Maar maak het niet te ingewikkeld. Gewoon gaan spitten.

Wel : wat je aan echt wortel-onkruid tegenkomt; kweek, brandnetels, zuring wortelpennen, paardenstekken enzo: die wel verwijderen , en op de composthoop. De kolen afvoeren ivm ziektes. Kom je oude aardappelen tegen ? ook afvoeren.

Vast een begin maken van een groen-afvalhoop is een mooie. Inclusief onkruid zou ik doen, en dat een paar keer omzetten de komende maanden ( gaan ook een paar mensen gruwelen ) Maar ja. Ik probeer het simpel te houden. Beginnen nu is belangrijker dan te lang dralen.

Je gaat nog een hoop tegenkomen: Niet te veel twijfelen. Gewoon doen. Er gaat heus niet veel fout voorlopig. Het is ook maar 100m2. Je kan niet zo heel veel verpesten, tenzij je de tuin 6x per jaar platspuit

edit : Kweek ,niet op de composthoop nee. Maar goed: dan treden we al te veel in details. Gewoon 1 grote hoop maken voorlopig. En we willen foto's he ? leren we allemaal wat door.

Geplaatst:
  • Auteur

Wederom bedankt, Bit!

Ben het met je eens om gewoon maar van start te gaan.

Vanmiddag de tuin opgemeten en op mijn laptop een planning gemaakt. Let nog even niet op de precieze plekken waar de groenten staan, want daar moet ik nog even wat aanpassen mede vanuit de wisselteelt-gedachte.

Linksbovenin een compostbak die ik zelf ga maken van wat hout dat ik nog heb liggen. Ook daar de tunnelkas van 3x2 die ik op het oog heb. Linksonderin een bak voor gereedschap e.d. en de pomp met regenton.

Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto...

image78321393624681.jpg

Geplaatst:

Helemaal goed toch ?

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag begonnen. Vanaf nu updates in mijn Moestuin Seizoen!

Thnx again!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.