Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal. Ik ben nu toch al een jaartje ingelogd hier op het forum en ik volgde het daarvoor ook al een tijdje, maar ik heb me nog niet voorgesteld. Dus bij deze.

Ik ben Tom, vader van drie schattige kleuters en peuters en woon in Haspengouw. Met ons gezin proberen we zo veel mogelijk zelf te doen en daar horen natuurlijk ook eigen gekweekte groenten bij.

Toen we twee jaar geleden in ons huis introkken heb ik een stukje van de tuin gereserveerd als moestuin. Het zelf kweken van groenten leek ons wel tof om eens te doen. Voordien woonde we op een appartementje in de stad en werden alle groenten in de supermarkt gekocht. De zone voor de moestuin gereserveerd was met 50 m², dachten we, wel groot genoeg. De eerste oogst van dat jaar smaakte zo geweldig dat we vorig jaar (2013) de moestuin hebben uitgebreid tot circa 100 m² waarbij ook een zone voorzien was voor een koude kas (afbeelding 1) waar we vorig jaar heerlijke tomaten en pepers in hebben mogen oogsten. Al snel kwamen we er achter dat we niet genoeg ruimte hadden voor onze kolen en graag hadden we ook aardappels geteeld dus heb ik in het veld van m'n vader een stukje van 250 m² bij ontgonnen.

2014-02-24-1720921394010424.50

Afbeelding 1: Foto van onze moestuin achter het huis.

Dit jaar gaan we het nog iets groters aanpakken. Het stuk waar ik vorig jaar in het veld van kon gebruik maken wil m'n vader graag gebruiken als siertuin, maar op een ander perceel krijg ik de mogelijkheid om alles in orde te brengen voor onze eigen voedselvoorziening.

Twee weken geleden hebben we wat appel-, peren- en pruimenbomen gekocht evenals hazelaars, honingbessen, braambessen en nog een hele hoop andere bessoorten. We hebben nu een stuk van circa 10 x 30 m in orde gemaakt als boomgaard (afbeelding 2). Weldra gaan we er nog gras tussen zaaien zodat het stukje ietwat gemakkelijk onderhoudbaar blijft.

2014-02-24-1345391394010630.24

Afbeelding 2: onze kleine boomgaard.

Achter de boomgaard heb ik twee hagen aangeplant van zomer en herfstframbozen die de afscheiding vormt tussen de moestuin van m'n vader (afbeelding 3: voorgrond) en onze eigen tweede moestuin (afbeelding 3: achtergrond). Onze nieuw te ontginnen stukje beslaat momenteel 300 m², maar hiertegen aan staan nog coniferen die geleidelijk aan zullen verdwijnen zodat we naar de toekomst toe de tuin nog kunnen verdubbelen. De bedoeling hier is om onder meer een grote kippenren te realiseren en iets grootschaligere teelten toe te passen kwestie dat we ook onze eigen kippen van voer kunnen voorzien. Ook heb ik hier de mogelijkheid om meerjarige gewassen te zetten, daar ik dit niet ingepast had in de moestuin achter ons huis.

2014-02-24-1397001394010925.24

Afbeelding 3: Op de voorgrond de toekomstige moestuin van m'n vader, achter de nieuw aangeplante haag komt onze tweede moestuin.

Het gaat dus weer een druk moestuinjaar worden, want het is toch een hele klus om zo'n zone die vaak bereden werd door tractoren moestuinklaar te maken, maar ik hou jullie zeker op de hoogte van de voortgang Hopelijk gaat het een beetje vooruit, want tegen de zomer komt er nog een perceel van 1500 m² van m'n schoonvader vrij die we ook volledig mogen gebruiken, maar daar horen jullie weldra nog wat meer over.

Groeten,

Tom

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

Haspengouw, met zijn prachtig golvende fruitgrond. Van her en der komt men als bijen af op het jaarlijkse bloesemspel. Een uniek stukje aarde, bezaaid met kerkjes, kapellekens en hoevekens in de mooiste provincie des lands. Waar lucht en landschap mekaar ontmoeten in een rijkelijke laag stampers en meeldraden.

Welkom! Mooie foto's

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...