lucifer Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Ik heb in mijn kleine vensterbank kweekkastje 6 dagen geleden paprika gezaaid. 6 stuks.Een paar dagen erna nog eens 6 (ander zaad van andere soort paprika). Ik heb dit kastje op de verwarming gezet met de schuifjes dicht. Het kweekkastje is goed vochtig en schijnbaar ook lekker warm want er komt dus nu al wat boven. Maar wanneer moet ik nu de schuifjes open zetten of het hele bovenstukje erafhalen?Voor de zaadjes die nog niet op zijn zal ik het bovenstukje erop moeten hebben maar voor degene die boven is niet meer denk ik? Quote
RobO Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 open zetten doen we hier als er kiemblaadjes zijn, dan wil je minder vocht omdat je kiemen anders zouden kunnen omvallen en omdat ze dan beter op zoek gaan naar watereraf halen doen we als de plantjes niet meer passen of als we ze willen afharden voor buiten Quote
lucifer Geplaatst: 9 maart 2014 Auteur Geplaatst: 9 maart 2014 Bedankt, nu ben ik een stuk wijzer! Quote
lucifer Geplaatst: 17 maart 2014 Auteur Geplaatst: 17 maart 2014 Zodra de schuifjes open staan moet je ook beginnen met het toedienen van water toch? En waar kan ik het kastje het beste plaatsen? Iemand vertelde dat ze niet te snel mogen groeien omdat het dan 2 blaadjes op een lang steeltje worden.Maar paprika plantjes moeten wel warm staan.Warmte krijg je door de zon, dus staan ze voor het raam op het zuiden (waar helaas de komende week weinig zon zal zijn vrees ik).Onder het raam zit de verwarming. Wat is nou het beste om ze te plaatsen? Hebben ze veel licht nodig, veel warmte nodig, of beide? Of juist beide niet? Quote
jarno Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Water moet je zoveel geven als nodig is, dus zodat de grond vochtig is (maar niet nat). Als je de schuifjes open doet zal de grond vanzelf droger worden ja. Over licht en warmte. Daar is een heel topic over (gebruik de zoekfunctie maar), maar in het kort komt het hierop neer: in Nederland is de zon op dit moment nog totaal niet sterk. Daarom mogen planten nog niet te warm zijn omdat ze dan op zoek gaan naar licht. Dan krijg je hele kwetsbare hoge plantjes die zo kunnen omvallen. Als ik jou was zou ik dan ook de verwarming uitzetten en het kasje bij het zuidraam zetten. Succes! (edit: en ik was Bit voor!!!) Quote
lucifer Geplaatst: 17 maart 2014 Auteur Geplaatst: 17 maart 2014 Dankje voor de reactie. Maar voor een raam op het zuiden zal de komende dagen geen tot weinig zon komen en als ik de verwarming dan uit doe op die kamer dan wordt het daar geen 20 graden, want dat is de temperatuur waarop wij stoken in huis. Maar ik had begrepen dat Paprika plantjes juist veel warmte nodig hebben. Quote
jarno Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Je kan hem ook zachter zetten, maar als de bak boven de verwarming staat wordt die warmer dan de rest van de kamer (warme lucht stijgt op langs de bak). Daarnaast zal een kasje ook wat opwarmen als de zon wel schijnt. Het is wel belangrijk dat de temperatuur niet onder de 15 graden komt (dan stopt de paprika met groeien). Maar je kan ook gewoon kijken naar wat je plantjes doen, worden de stengels wat ielig, wit en lang, dan moet je de temperatuur omlaag doen. Groeit het voor geen meter? Dan de temperatuur omhoog. Quote
Estemy Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Je kunt ook kweek(groei)lampjes kopen voor de dagen/avonden dat er geen zon is. Dat helpt als je heel vroeg wil zaaien. Ik heb zelf 6 voor koop Anders moet je met sommige planten gewoon afwachten tot april/mei, dan heb je genoeg zon voor alle soorten groenten/fruit. Als je heel vroeg zaait en geen lampjes heb en geen geluk met zonnige weer krijg je zwakke planten. Zelf heb ik schuifjes (eigenlijk heb ik ze niet maar ik laat ze soms een uurtje of twee zonder deksel zitten) wel elke 2 dagen open. Anders krijg ik te vochtige omgeving en schimmels. Je hoef niet bang te zijn, als de plantjes 10 minuten koude lucht (nou ja, kamertemperatuur van 17-20 kraden) krijgen (ook als ze nog niet hebben gekiemd), maakt het niet zo veel uit zolang als het voor korte periode is. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.